16

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و طوفان نرگس آبیار : الناز هوتن و فرشته شکارگران سیمرغ

  • کد خبر : 32246
  • 23 بهمن 1397 - 14:29
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و طوفان نرگس آبیار : الناز هوتن و فرشته شکارگران سیمرغ

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در برج میلاد تهران برگزار شد و برندگان سیمرغ بلورین مشخص شدند.

آن طور که پیش بینی می شد٬ الناز شاکردوست٬ هوتن شکیبا و فرشته صدرعرفایی٬ بازیگران فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار٬ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن٬ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را بدست آوردند. نرگس آبیار هم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را کسب کرد و در مجموع ۷ جایزه از تاریخی ترین شب زندگیش شکار کرد.

نرگس آبیار در چهارمین اثر سینمایی بلند خود٬ در ۱۳ بخش٬ کاندید  شد و توانست هفت جایزه را به خود اختصاص دهد. فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» هم که در ۱۱ بخش کاندید شده بود٬ در ۳ بخش موفق به دریافت جایزه شد. «مسخره باز» هم در ۴ بخش٬ برنده شد.

از نکته های ویژه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر٬ انتخاب استاد علی نصیریان به عنوان بازیگر مکمل مرد در فیلم مسخره باز بود که نخستین سیمرغ استاد محسوب می شد. او از اینکه پس از چهل سال٬ جایزه درجه دو به او اهدا شد٬ تشکر کرد.

گزارش امروز سرویس فرهنگ و هنر عصر شهروند نگاهی دارد به فهرست برندگان سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و روایتی از داغ ترین شب سینمای ایران در سال نود و هفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره فجر آشنا شوید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر٬ همان طور که پیش بینی می شد٬ بر شانه های نرگس آبیار نشست و بهترین فیلم فستیوال امسال٬ شبی که ماه کامل شد لقب گرفت. محمد حسین قاسمی٬ تهیه کننده فیلم و رییس هیات مدیره موسسه خانه هنر ماندگار و همسر خانم آبیار٬ این جایزه را دریافت کرد. او این جایزه را به  خانم اعظم محسن دوست تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی

منوچهر شاهسواری٬ مدیرعامل خانه سینما٬ جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به فیلم «متری شش و نیم » اثر سید جمال ساداتیان با ۸۸ درصد آرا تقدیم کرد. این فیلم احتمالا یکی از فروش های طوفانی میلیاردی اکران ۹۸ خواهد بود که رقابت سختی را با شبی که ماه کامل شد در پیش خواهد داشت. ساخت فیلم متری شش و نیم٬ ۱۶ ماه به طول انجامید.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

نرگس آبیار٬ همان طور که پیش بینی  می شد٬ جایزه بهترین کارگردانی را شکار کرد. او پس از دریافت این جایزه٬ پشت تریبون قرار گرفت و گفت از این که تاکنون در ایران٬‌ جایزه بهترین کارگردانی را نگرفته است٬‌ دلگیر بود و امشب این جایزه برایش ارزش فراوان دارد.

جایزه ویژه هیات داوران

جایزه ویژه هیات داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر٬ به فیلم سرخپوست٬ اثر نیما جاویدی تعلق  گرفت. نیما در مراسم نبود و محمد بردلویی٬ مدیر تولید فیلم٬ این جایزه را دریافت کرد. فیلم سرخپوست هم به احتمال زیاد٬ یکی از گیشه های طوفانی اکران نود و هشت را به خود اختصاص خواهد داد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز به محسن قرایی و محمد داوودی٬ برای فیلم  سینمایی قصر شیرین اهدا شد. او پس از آن که جایزه را دریافت کرد٬ پشت تریبون رفت و از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد

هوتن شکیبا٬ بازیگر نقش برادر عبدالمالک ریگی در  فیلم شبی که ماه کامل شد٬ توانست برای اولین بار٬ جایزه ممتاز و مهم و تاثیرگذار بهترین بازیگر نقش اول  مرد را کسب کند. او در رقابت سختی با امین حیایی٬ حامد بهداد٬ پیمان معادی و نوید محمد زاده بود که بر اساس آن چه پیش بینی می شد٬ جایزه را به خانه برد و با استقبال گسترده حضار در مراسم نیز مواجه شد.

او پس از این که جایزه را دریافت کرد٬ در حالی که دستانش می لرزید گفت که از دریافت این سیمرغ ٬ بسیار خوشحال است. خوشحالی بزرگ این است که خانواده او٬ بزرگ شده است و در کنار خانواده تئاتر که ۱۶ سال با آن ها کار می کند٬ اکنون در خانواده شبی که ماه کامل شد حضور دارد. خانواده ای که برای این کار٬ از جان مایه گذاشتند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن

یکی از جذاب ترین سیمرغ های هر جشنواره چه در ایران و چه در اسکار و گلدن گلوب٬ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن است که در جشنواره سی و هفتم٬ برای اولین بار به الناز شاکردوست تعلق گرفت. صاحب پر بیننده ترین صفحه اینستاگرام ایرانیان پس از مهناز افشار٬ به خاطر نقش آفرینی جذاب در فیلم شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار٬ برنده  این جایزه شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن

او در حالی که گریان بود٬ پشت تریبون آمد و گفت:

همیشه خیال می کردم این مسیر را تا اینجا می دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می کنم تشویق های شما ارزش آن همه سختی را داشت. الناز شاکردوست در ادامه گفت: از بانو نرگس آبیار تشکر می کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستد. نقش فائزه برای من یک مسوولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه هایشان آرزوی دیگری ندارند.

امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش جان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشکر می کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه

یکی از سیمرغ های کم حاشیه این دوره٬ جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه بود که به فیلم  مسخره بار به کارگردانی همایون غنی زاده تعلق گرفت. او پس از دریافت  جایزه گفت  که خیلی خوشحالم که در جمع شما هستند. استاد نصیریان گفتند که بعد از ۴۰ سال جایزه خود را گرفتند. اما به من در ۱ شب٬ ۲ سیمرغ دادند.

سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه  اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم. چون در پایان دیدم٬ فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند. اما این جایزه را دوست دارم و می گیرم. این صحبت ها توسط شبکه نمایش که پخش مستقیم مراسم را بر عهده داشت٬ به  نوعی سانسور شد تا یکی از حاشیه های پر رنگ تر از متن مراسم اختتامیه نود و هفت ٬ شکل بگیرد.

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی

سیمرغ بلورین بهترین  انیمیشن سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر٬ توسط محمد احسانی به فیلم آخرین داستان به  کارگردانی اشکان رهگذر اعطا شد. او گفت که پس از ۹ سال توانست این فیلم را که لایق اسم شاهنامه بود با همکاری یک تیم لایق بسازد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

استاد علی نصیریان٬ آن طور که پیش بینی ها هم حکایت می کرد٬ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره سی و هفتم شد. او در حالی که در عزای همسرشان بودند٬ پشت تریبون رفت  و جایزه خود را از محمد علی باشه آهنگر دریافت کرد. او چنین گفت:

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال نداشتم. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است.

چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.

من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم.

علی نصیریان پس از آن که از سن پایین رفت٬ در اغوش استاد جمشید مشایخی قرار گرفت. جمشید مشایخی گفت: تئاترم را با علی خان نصیریان کار کردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

ریما رامین فر٬ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به فرشته صدرعرفایی برای بازی دوست داشتنی اش در فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار٬ اهدا کرد. او گفت که می خواهم آرزو کنم که دنیای ما٬ دنیای عشق در برابر  تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشم. استقبال حضار  از اعلام نام وی٬ قابل توجه بود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

استاد محمود کلاری٬ تئوریسین فیلمبرداری سینمای ایران برای اعطای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمیرداری پشت تریبون رفت و حمید خضوعی را برای فیلم برداری غلام رضا تختی٬ شایسته  جایزه از جشنواره دانست.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی

بهترین  موسیقی فیلم  جشنواره سی و هفتم نیز توسط پوران درخشنده به امین هنرمند برای فیلم قصر شیرین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین

بهترین تدوین هم به بهرام دهقانی برای متری شش و نیم تعلق گرفت. سید جمال ساداتیان در غیاب وی٬ این جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صدا گذاری

سیمرغ بهترین  صدا گذاری به مهرشاد ملکونی برای ماجرای نیمروز: رد خون تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین صدا برداری

سیمرغ بهترین صدا برداری نیز به متری شش و نیم و ایرج شهزادی تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه

بهترین طراحی صحنه توسط محمد بزرگ نیا٬ به دکتر کیوان مقدم٬ برای طراحی لباس غلام رضا تختی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس

بهترین طراحی لباس این دوره از جشنواره به شبی که ماه کامل شد٬ به محمد رضا شجاعی تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی

بهترین چهره پردازی توسط ریما رامین فر به  ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین جایزه جلوه های ویژه بصری

این جایزه  به  جواد مطوری برای مسخره باز تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های میدانی

سیمرغ این بخش به ایمان کرمیان برای ماجرای نیمروز٬ رد خون تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی

این جایزه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک برنامه ویژه٬ تعلق گرفت به فیلم ۲۳ نفر اثر مجتی فرآورده.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی

( جایزه فیلم ۲۳ نفر با حضور گوهر خیراندیش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)

سیمرغ فیلم ۲۳ نفر

(بابک بهداد٬ کارگردان مستند برگزیده این دوره از فستیوال فجر بود)

مرضیه هاشمی در جشنواره فیلم فجر

(مرضیه هاشمی ٬‌خبرنگار پرس تی وی و پسرش٬ از مدعوین ویژه مراسم اختتامیه بودند. او چند روز پیش در آمریکا به دلایل واهی٬ بازداشت شد)

وزیر ارشاد قبلی از مدعوین مراسم فیلم فجر

(وزیر ارشاد قبلی از مدعوین مراسم بود)

هیات داوران جشناره فیلم فجر

(هیات داوران)

جشن سینمای ایران تمام شد و باید منتظر اکران نوروز ۹۸ ماند. هشتمین جشنواره مد و لباس فجر٬ هفته اول اسفند در تهران برگزار می شود.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=32246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .