14

آب پاکی چمران روی دست تهرانی‌ها:فعلا واگن جدیدی به مترو اضافه نمی‌شود

  • کد خبر : 294581
  • 19 دی 1401 - 13:38
آب پاکی چمران روی دست تهرانی‌ها:فعلا واگن جدیدی به مترو اضافه نمی‌شود
دوشب پیش بود که چمران آب پاکی را روی دست تهرانی‌ها ریخت. چرا؟ با افزایش هزینه‌های تردد و قطعات ماشین و قیمت بنزین تهرانی‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ اما با یک مشکل جدی آن هم در زمان اوج مسافر؛ یعنی ۷ تا ۹ صبح و ۴تا ۷ شب مواجهند، آن هم افزایش بیش از اندازه مسافر و فشار زیاد است تا حدی که مسافران گاهی مجبورند برای سوار شدن به قطار، از خیر سه یا چهار قطار بگذرند.

به گزارش عصرشهروند، در این شرایط که کرونا به کشور بازگشته هم این اوضاع نگران کننده‌تر شده و یکی از درخواست‌های اساسی از شهرداری کاهش فاصله ورود قطارها به ایستگاه و افزایش قطار است؛ اما چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده حداقل تا ۱۵ ماه آینده واگن جدیدی به ناوگان مترو تهران اضافه نخواهد شد.
او درباره این ماجرا توضیح داد: «شهرداری برای ۱۱۳ دستگاه قرار داد بسته، واگن‌هایی که قرار است در داخل ساخته شود و اضافه کردن این‌ها به ناوگان حمل و نقل هم دست‌کم ۱۵ ماه طول می‌کشد؛ البته ما حدود ۴۰۰ واگن داریم که باید بازسازی بشود.»
او درباره مهم‌ترین وسیله حمل و نقل در تهران که مترو است، ادامه داد: «مهم‌ترین وسیله حمل و نقل در تهران مترو است و برنامه ما این بوده که متروی تهران روزانه ۱۰ هزار سفر داشته باشد، اما این اتفاق در حال حاضر رخ نمی‌دهد، چون تعداد واگن‌های مترو کم است و حدود پنج یا شش سال است که کلا واگنی خریداری نشده و واگنی اضافه نشده و آن مواردی هم که خراب شده، یدکی‌اش را نیاوردند که تعمیر کنند. به همین دلیل از رده خارج شده است. دست‌کم ما هزار واگن کم داریم به علاوه آن ۴۰۰ واگنی که نیاز به تعمیر دارد.»

اتفاقی تازه برای مترو

حالا با تمام وضعیتی که خط ۱٫۲٫۳٫۴٫۵٫۶٫۷ دارند اعلام شده که قرار است خط ۱۰ راه اندازی شود. علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج(روز گذشته یکشنبه و در گفت‌وگو با ایسنا)با بیان اینکه فاز ۱ خط ۲ متروی کرج از ۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی ۲۲ بهمن افتتاح می‌شود، گفت: روزی که این پروژه شروع شد، تکمیل هر کیلومتر از مترو حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت ولی امروز به حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در دوره قبل، علی‌رغم اینکه این  متروی کرج با مشکلاتی مثل تامین برق، ریل گذاری و … مواجه بود، چندین بار خبرهایی مبنی بر بهره برداری از آن منتشر شد که در نهایت این اتفاق نیفتاد.
این مسئول تاکید کرد: با گذشته یک سال و چهارماه از فعالیت شورای ششم، امروز به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توان گفت این پروژه ۲۲ بهمن ماه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ابراز کرد: در بازدیدی که از ایستگاه f تا k ۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی صورت گرفت مشخص شد همه اقدامات لازم برای بهره‌برداری از این پروژه صورت گرفته و با ورود رام هفت واگنه به ریل، انتظار شهروندان برای بهره برداری از این پروژه به پایان می‌رسد.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: البته بعد از ورود رام به ریل بین ۴۸ ساعت تا ۲۰ روز زمان لازم است که با حرکت قطار در ریل ایرادات احتمالی رفع شود و بعد از آن دیگر مساله‌ای باقی نمی‌ماند.رحیمی توضیح داد: این مسیر حدود ۴۵ درصد پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار، تا پایان دوره ششم می‌توانیم ایستگاه k تا q(شهید سلطانی) را هم تحویل دهیم تا خط حداقل ۱۵ کیلومتری را در کرج راه‌اندازی کرده باشیم. این افق بلند شورای ششم در این خصوص است.
بهره برداری از مسیر k تاq  حداقل به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن منوط به حمایت دولت است.عضو شورای شهر کرج در پاسخ به اینکه انتقاداتی مبنی بر اینکه بهره‌برداری از ایستگاه f تا k گرهی از مشکل ترافیک کرج حل نمی‌کند وجود دارد، افزود: این ایستگاه‌ها به نوعی به صورت نمادین هستند و قبول داریم که نقش به‌سزایی در کاهش ترافیک شهر ندارند ولی چه باید می‌کردیم، پروژه‌ای که شهروندان دو دهه منتظر بهره‌برداری از آن هستند را با این همه هزینه‌کرد رها می‌کردیم؟وی با بیان اینکه امروز تکمیل هر کیلومتر از قطار شهر بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: قبول داریم مسیری که قبلا تعریف شده به نوعی نمادین است ولی نه شورای ششم بلکه هر شورای دیگری هم باشد با توجه به مطالبه مردم و فشار افکار عمومی چاره‌ای جز تکمیل آن ندارد.

خط ۱۰ از کجا می‌گذارد؟

خط ۱۰ متروی تهران به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر است. این خط با بیشتر خطوط موجود متروی تهران (خطوط ۱، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷) و خطوط آتی متروی تهران تقاطع خواهد داشت. این خط در شرق تهران در محدوده فلکه دوم تهران‌پارس (تقاطع با توسعه شرقی خط ۴ متروی تهران) شروع و با عبور از بزرگراه شهید بابایی به سمت غرب و قطع بزرگراه‌های شهید باقری، امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی در ایستگاه نوبنیاد با خط ۳ متروی تهران تقاطع دارد. در ادامه مسیر با عبور از بزرگراه صدر تقاطع با ایستگاه شهید صدر از خط ۱ متروی تهران، عبور از بزرگراه مدرس، چهارراه پارک‌وی، بزرگراه شهید چمران، نمایشگاه بین‌المللی، میدان کاج، خیابان سرو، تقاطع با ایستگاه میدان کتاب از خط ۷ متروی تهران و بلوار کوهستان به سمت بزرگراه نیایش متمایل و در امتداد بزرگراه آبشناسان، شهران و بلوار کوهسار، با خط ۶ متروی تهران در ایستگاه کوهسار تقاطع خواهد داشت. در ادامه با عبور از بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان با خط ۹ متروی تهران متقاطع شده و به سمت غرب در منطقه ۲۲ از خیابان یاس نهم، میدان اتریش، میدان ساحل، بلوار شهید جوزانی و ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج‌فارس(چیتگر) و امتداد آن به سمت ایران‌مال و شهرک شهید خرازی درنهایت به ایستگاه متروی وردآورد از خط ۵ متروی تهران متصل خواهد شد. مسیر خط ۱۰ متروی تهران یکی از طولانی‌ترین و پرتقاطع‌ترین خطوط متروی خاورمیانه می‌باشد.
نکته اصلی ماجرا این است که وقتی نیاز به این تعداد واگن هست و شهرداری تهران توانایی تامین تنها ۱۱۳ مورد از آن را تا ۱۵ ماه آینده ندارد، چگونه می‌خواهد تا ۲۲ بهمن خط ۱۰ به طول ۴۳ کیلومتر را افتتاح کند؟  منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=294581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .