1

بررسی موضوع «فرونشست زمین» در شورای‌ برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران

  • کد خبر : 293562
  • 11 آبان 1401 - 9:10
بررسی موضوع «فرونشست زمین» در شورای‌ برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران
ششمین نشست شورای‌ برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، دهم آبانماه به ریاست «محسن منصوری» استاندار تهران، دبیری «علاءالدین ازوجی» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و با حضور معاونین استاندار و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

به گزارش عصرشهروند به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در این جلسه طرح هادی برخی روستاهای استان تهران، تسهیل گری مسائل و موضوعات مربوط به شهر جدید پرند، احداث ساختمان تجهیزات شهری مقاوم در برابر زلزله در منطقه ۱۵ تهران و شهر چهاردانگه، بررسی اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران برای محرومیت زدایی روستاها با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«محسن منصوری» استاندار تهران در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع فرونشست زمین ناشی از عوامل طبیعی و غیر طبیعی اظهار داشت: امسال، سومین پاییز کم آبی را تجربه می کنیم و برای تامین آب شرب، نیازمند استفاده از سفره های زیرزمینی هستیم که متاسفانه در درازمدت موجب فرونشست زمین می شود که آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت.
وی افزود: در استان تهران دچار محدودیت های حوزه های آبی هستیم و میزان ذخایر سدهای استان هم به گونه ای است که باید تدبیر لازم توسط مسئولان و همکاری مطلوب توسط مردم صورت پذیرد تا از این شرایط عبور کنیم.
استاندار تهران تاکید کرد: برای پیشگیری از فرونشست زمین، باید چاه های غیر مجاز مسدود و اعتبارات لازم برای تقویت سفره های زمینی تامین شود.
وی ایجاد و توسعه تصفیه خانه برای مدیریت فاضلاب را لازم و ضروری خواند و افزود: تولید پساب فاضلاب برای استفاده در حوزه کشاورزی و تقویت سفره های زیرزمینی، موضوع مهمی است که در استان تهران به آن توجه جدی شده است.
در ابتدای نشست، «علاءالدین ازوجی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در سخنانی اظهار داشت: یکی از مخاطرات استان تهران که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرید ولی از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع «فرونشت زمین» است.
وی موضوع آشکار سازی میزان فرونشست با بکارگیری تصاویر ماهواره ای و تکنیک های تداخل سنجی راداری در محدوده آبخوان استان تهران را یکی از مطالعات مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان کرد که در مدت چهار سال به نتیجه رسید.
وی عوامل طبیعی شامل تغییرات اقلیمی و عوامل انسانی شامل افزایش جمعیت و استفاده بیشتر از منابع طبیعی و برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی که موجب فرونشست زمین می شود را از نتایج این مطالعه برشمرد.
وی یادآور شد: فرونشست زمین در تهران، خیلی بیشتر از استاندار جهانی است و سکونتگاه‌ها و زیرساخت‌های شهری در معرض خطر فرونشست با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، کاهش حاصلخیزی خاک، گسترش بیابان و سیلابی شدن و کاهش استحکام سازه‌ها، آسیب پذیری شبکه های زیرساخت حامل انرژی و حمل و نقل را از جمله مخاطراتی بیان کرد که در حوزه های «کالبدی»، «اقتصادی»، «محیطی» و «اجتماعی» با آن مواجه هستیم.
«ازوجی»، محدود یا ممنوعیت استخراج آب‌های زیر زمینی، برنامه‌ریزی توسعه شهری با احتساب شاخص های فرو نشست زمین در مناطق، کنترل نرخ توسعه در نواحی فرونشست، تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی با امکانات منطقه و تناسب اراضی، رها کردن آب در مسیر طبیعی خود برای تقویت سفره ها زیر زمینی، آگاه سازی عمومی و پایش پیوسته نرخ فرونشست را به عنوان پیشنهاد در صحن شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران بیان کرد. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=293562
  • منبع : روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .