0

تفاوت اجاره خانه‌ های پایین شهر با بالای شهر تهران

  • کد خبر : 300605
  • 23 خرداد 1403 - 17:23
تفاوت اجاره خانه‌ های پایین شهر با بالای شهر تهران
آگهی‌های ثبت شده در سایت‌های مختلف است که نشان می‌دهد حتی در پایین شهر هم با توجه به شرایط اقتصادی مردم، افزایش قیمت مسکن، بسیار مشهود است.

به گزارش عصرشهروند در اخبار اقتصادی ، فصل اجاره مسکن آغاز شده و با شروع این فصل قیمت ها با افزایش عجیبی، کار را برای مستاجران سخت کرده است. هرچند دولت از زمان شیوع کرونا طبق مصوباتی سعی در کنترل قیمت ها و تعیین سقف برای افزایش اجاره داشته اما بازار مسکن بی تفاوت به این مصوبات نرخ گذاری‌ها مسیر خود را طی می‌کند.

از اجاره‌ی خانه‌ای با ۲۰ میلیارد تومان در زعفرانیه تا اجاره خانه‌ای ۵۰ میلیون تومانی در نازی آباد هر کدام به شکلی از افزایش قیمت‌ مسکن در همان مناطق حکایت دارد. طبق گفته‌های بسیاری از مستاجران در شهر تهران، آنها با توجه به فشار اقتصادی از افزایش قیمت‌ها، نگران مهاجرت به مناطق پایین‌تر و حاشیه شهر هستند.

نمای ظاهری بیشتر این خانه‌ها، خاص همین مناطق است. کوچه پس کوچه‌هایی با شیب‌های تند و ملایم که اغلب با درختان سرسبز پوشیده شده است. در هر خیابانی که قدم می‌زنیم تفاوت بافت ساختمانی فاحش آن با مناطق پایین‌تر شهر به چشم می‌خورد. اینجا در محله زعفرانیه حتی خانه‌هایی برای فروش خالی هستند که به قول بنگاه‌داران، قیمت‌های بالای آن باعث شده که چند ماهی خالی بماند و مشتری برای فروش ندارد. در کوچه‌های منتهی به پارک ساسان، برج‌های سر به فلک کشیده خودنمایی می‌کند که نمای پنچره‌هایش تمام شهر را زیر نظر دارد. وقتی از جمع جوان‌های داخل این بوستان در مورد ساختمان‌های خاص منطقه می‌پرسیم، باخنده از خانه‌های می‌گویند که حتی بعد از سال‌ها زندگی در این منطقه هنوز برایشان تازه و عجیب است. همچون عمارت‌های کوچه‌ای در خیابان شیرکوه که در بین محلی‌ها به نبست عیان نشین شهرت دارد. خانه‌هایی دو هزار متری و ویلایی با دیوارهای بلند و سرسبز که هر کسی هم آنجا تردد نمی‌کند.

وارد یکی از بنگاه‌های این خیابان می‌شویم، سالنی بزرگ که زنان و مردان جوان هر کدام پشت باجه منتظر حضور یک مراجعه کننده هستند. زن جوان از قیمت خانه‌های اجاره‌ای منطقه می‌گوید، از ۵۰ میلیون اجاره ماهیانه تا پرداخت دو میلیارد پیش سالیانه. «مثلا در محدوده ولنجک خانه‌ای۳۴۰ متری با سه میلیارد پیش و ماهی دویست و سی میلیون داریم که البته فول امکانات است. از سالن ورزش و سونا و جکوزی تا سالن اجتماعات و لابی من ۲۴ ساعته که در واقع ساکنین خدمات شبانه روزی دریافت می‌کنند. من خودم ساکن این محله نیستم ولی می‌بینم که حتی فقط افراد خاص در این مناطق خانه اجاره می‌کنند و چه برسد به آن که خانه بخرند…چون خانه در این مناطق قیمت قابل توجه دارد، من با پورسانتی که در این یک سال به دست آوردم زندگی‌ام تکان جدی خورده و به زودی صاحب یکی از همین خانه‌ها خواهم شد. راستش همه اینها به دلیل قیمت بالای ملک در این منطقه است…»

بعد از مکالمه با افراد داخل این بنگاه که هر کدام از ارقام میلیاردی در مورد اجاره و رهن خانه در این منطقه حرف می‌زدند، وارد سایت‌های اجاره مسکن می‌شویم. خانه‌ی ۳۶۰ متری در طبقه ششم یک برج باغ ۱۴ طبقه که در هر طبقه یک استخر اختصاصی در تراس قرار دارد. این واحد در زعفرانیه دارای امکاناتی از جمله چند سالن برای ورزش‌های اسکواش، بیلیارد و بدنسازی است و همچنین دارای سالن انواع ماساژ و سوییت مهمان که با مبلغ بیست میلیارد به رهن کامل می‌رسد. قیمت‌ خانه در مناطق بالای تهران تقریبا مشابه است، مثلا؛ خانه دیگر در قیطریه صد متر و دو خواب، مشرف به پارک مشجر، ۷۰۰ میلیون رهن و ۳۵ میلیون ماهانه، به اجاره میرسد.

با چرخی در سایت‌ها قیمت خانه‌ی اجاره‌ای مناطقی همچون نیاوران هم تقریبا میلیاردی محاسبه می‌شود، به طور مثال خانه‌ی ۲۴۰ متری دارای جکوزی و برخی امکانات دیگر، پنچ میلیارد و ۸۰۰ میلیون رهن داده می‌شود.

مناطق متوسط شهر: بیشتر ما ساکن همین جاییم

در خیابان‌های حوالی میدان انقلاب، در بین ساختمان‌های تجاری و کتابفروشی‌ها، خانه‌های کلنگی به چشم می‌خورد که آجرها و گل‌های رونده بر روی دیوارهایش از قدمت آن ملک حکایت دارد. البته به دلیل نزدیکی این منطقه با چند دانشگاه مهم، سوییت‌های تک نفره بسیاری رهن و اجاره داده می‌شود. یکی از مستاجرهای این حوالی، که ساکن کوچه‌ای بین چهار راه توحید و میدان انقلاب است، اشاره می‌کند:«من این خانه را ۴۵۰ میلیون رهن کامل کردم، خانه‌ی کوچکی که فقط به درد یک دانشجو می‌خورد چون حتی اتاق هم ندارم. بنظرم سوییت‌های این منطقه به دلیل درخواست بالا، نسبتا گران‌تر از خانه‌های همینجا است. البته این مبلغ که من دادم سال آینده قطعا بیشتر خواهد شد، در حالی که حداقل من تا دو سال دیگر باید در همین منطقه بمانم.

امیدوارم گرانی باعث نشود تا به منطقه پایین‌تر کوچ کنم.» در بین کوچه، پس کوچه‌های این محل قدم می‌زنیم و وارد یکی از بنگاه‌های خیابان جمالزاده می‌شویم، مرد میانسال به قیمت اجار خانه در این منطقه اشاره می‌کند:«قیمت‌های این منطقه متفاوت است چون انواع خانه‌ها هم با هم فرق دارد. مثلا خانه با ۴۰۰ میلیون رهن کامل در فایل‌ها دارم تا خانه‌ی یک میلیارد و نیم و ماهی ۲۰ میلیون. خلاصه دست من باز است که در این مناطق خانه با هر قیمتی به شما پیشنهاد بدهم.» بعد از پایان مکالمه با این بنگاه دار و بررسی قیمت اجاره در سایت‌ها، مشخص می‌شود، قیمت خانه‌های اجاره‌ای این منطقه هم تقریبا به همین شکل است. خانه‌ای ۱۲۰ متری و نو ساز در منطقه جمالزاده با ۵۰۰ میلیون ودیعه و ۲۷ میلیون ماهانه اجاره داده می‌شود. در همین منطقه خانه‌ای ۶۵ متری داری دو خواب، ۱۵۰ میلیون رهن و ۱۸ میلیون اجاره، آگهی شده است. جای دیگر، در حوالی فلکه اول صادقه هم خانه‌ای ۸۴ متری را می‌توان با ۳۰۰ میلیون ودیعه و ۲۴ میلیون ماهایه اجاره کرد. به نظر تقریبا خانه‌های مرکز شهر قیمت‌های نزدیک به هم دارد. خانه‌ای دیگر در منطقه بهجت آباد دارای دو خواب و نوساز و ۱۰۵ متربا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون رهن داده می‌شود.در مناطق شرقی تهران، سمت مجیدیه، خیابان گلبرگ هم، ۵۰۰ میلیون ودیعه و ۱۵ میلیون اجاره ماهیانه، برای خانه‌ای ۸۶ متری و ساخت سال ۱۳۷۰ در طبقه اول ساختمانی چهار طبقه است.

پایین شهر: حتی اینجا هم خانه ارزان نیست

اینجا دولت آباد شهرری است، جای با قدمت در جنوب شهر تهران که کم‌تر شباهتی به مناطق بالای شهر دارد. حتی شمایل خانه‌ها در بیشتر خیابان‌ها با مناطق مرکز شهر هم تفاوت دارد. وارد خیابان شهادت، در نزدیکی فلکه اول دولت آباد می‌شویم، خانه‌های قدیمی با کوچه‌های تنگ که ساخت و سازهای چند سال اخیر در حال تغییر این بافت است. مرد جوان که مستاجر خانه‌ای نوساز در اطراف فلکه اول است به قیمت خانه‌ی اجاره‌ای خود اجاره می‌کند:« اینجا که ما هستیم خانه با رهن کامل ۶۵۰ میلیون است. البته خانه ما ساخت ۱۳۹۸ است و خانه‌های جدیدتر گران‌تر و خانه‌های قدیمی‌تر هم ارزان‌تر است. من به خانمم بارها گفتم با این قیمت می‌توانیم دو محله بالاتر ولی کمی جمع و جورتر خانه بگیریم ولی بخاطر نزدیکی با مادرش قبول نمی‌کند…» در همین خیابان‌ها می‌چرخیم و وارد یکی از بنگاه‌های اطراف حرم شاه عبدالعظیم می‌شویم، مرد میانسال در این فضای ۱۲ متری بنگاه پشت میز نشسته و پاسخ چند سوال را خیلی کوتاه می‌دهد:«قیمت خانه خیلی بالا رفته، خیلی از خانواده‌ها را می‌شناسم که بخاطر گرانی از این محل رفتند.

الان خانه‌ای صد متری و دو خواب در اطراف میدان شهرری داریم که یک میلیارد و ۲۰۰ رهنش است. خانه‌های ارزان‌تر هم داریم ولی به طور کلی رهن و اجاره خیلی بالا رفته، کسی هم که اصلا توان خرید ندارد. مگر کسی که بخواهد ملکی را جا به جا کند….» در بین سایت‌های مختلف، امکانات خانه‌های بالای تهران که استخر، جکوزی، سالن بیلیارد و ماساژ است به خانه‌هایی با قید امکاناتی همچون آیفون تصویری درهای آکاردئونی پایین شهر تغییر می‌کند. یکی از همین خانه‌ها با ۷۰ متر و ساخت ۱۳۹۸ در نزدیکی اتوبان فدائیان اسلام با ۸۰۰ میلیون رهن کامل می‌شود. خانه‌ای دیگر در منطقه شوش تهران با ۳۰۰ میلیون پیش و ماهی ۷ میلیون آگهی شده است. این خانه‌ی ۷۰ متری و دو خواب، طبقه دوم، ساختمانی پنچ طبقه است. خانه‌ای دیگر هم در منطقه خاوران با ۳۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون اجاره در طبقه سوم ساختمانی پنج طبقه برای اجاره آگهی شده است. این قیمت‌ها بخشی از آگهی‌های ثبت شده در سایت‌های مختلف است که نشان می‌دهد حتی در پایین شهر هم با توجه به شرایط اقتصادی مردم، افزایش قیمت مسکن، بسیار مشهود است. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=300605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .