6

ساخت‌وسازهای جدید مصلای لواسان فاقد مجوز هستند

  • کد خبر : 86039
  • 12 تیر 1398 - 11:54
ساخت‌وسازهای جدید مصلای لواسان فاقد مجوز هستند

سخنگوی شهرداری لواسان اعلام کرد: پروانه‌ای بابت ساخت‌وسازهای جدید مصلای لواسان، از شهرداری دریافت نشده و بدون مجوز این ساخت‌وسازها انجام شده است.

به گزارش عصر شهروند، در روزهای اخیر جمعی از شهروندان، نخبگان و فرهیختگان لواسان از شورای محترم سیاستگذاری ائمه جمعه در خواست کردند که به ماجرای ساخت‌وسازها در لواسان و اظهاراتی که پیرامون آن در نماز جمعه مطرح می‌شود، ورود کنند. همچنین در بخشی از این نامه خطاب به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادعا شده است: ساخت سوله بیش از ۱۰۰۰ متری ستاد نمازجمعه و یا حتی ساختمان اصلی مصلا، با تخریب کوه، هیچ‌گونه مجوزی از نهادهای مربوطه ندارد!

همچنین نویسندگان نامه تاکید کردند: ما فرهیختگان لواسان از اینکه امام جمعه محترم دغدغه برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز دارند، خوشحال می‌شویم و درخواست داریم ریاست محترم شورای سیاستگذری ائمه جمعه سراسر کشور قدم بر چشم ما نهاده و به صورت سرزده به لواسان بیایند و اظهارات ما شهروندان را در مورد برخی تخلفات احتمالی صورت گرفته بشنوند.

اما امیر کربلایی (عضو ستاد اقامه نماز جمعه لواسان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نیز چندی پیش درباره بیانیه‌‌ اخیر شهروندان لواسان که در آن به ساخت سوله‌ای از سوی ستاد اقامه نماز جمعه این شهر بدون اخذ مجوزهای قانونی و لازم از مراجع ذی‌صلاح انتقاد شده است، گفت: ساخت سوله بدون مجوز قانونی توسط ستاد اقامه نمازجمعه لواسان صحت ندارد. شهرداری موظف است، اگر کسی تخلف می‌کند به او اخطار دهد. ما از امام جمعه لواسان نیز خواستیم، پاسخی به این بیانیه بدهد، اما گفتند وقتی مشخص نیست این بیانیه از کجا آمده، چه جوابی باید به آن بدهم.

خبرگزاری ایلنا با توجه به بیانیه صادر شده از سوی جمعی از نخبگان و فرهنگیان منطقه لواسانات و اظهارات امیر کربلایی عضو ستاد اقامه نمازجمعه لواسان با عزت‌الله چراغی (سخنگو و معاون شهرداری لواسان) درباره قانونی بودن یا غیرقانونی بودن ساخت و ساز در زمین مصلا در این منطقه به گفت‌وگو نشسته است.چراغی گفته است: براساس قانون هیچ ماده واحده قانونی برای عدم نیاز پروانه ساختمانی برای ساخت‌وساز توسط نهاد، ارگان، دستگاه دولتی و غیردولتی وجود ندارد. حتی برای وزارت آموزش و پرورش نیز قانون به صورت معافیت عوارض است، اما در خصوص عدم اخذ پروانه به ویژه پروانه بر و کف توسط دستگاه‌ها در قانون به موردی اشاره نشده است، لذا همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید از مراجع ذیربط پروانه ساختمانی اخذ کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که ما داریم، بخشی از این مصلا در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال پیش ساخته شده است و تا جایی که اطلاع دارم، پروانه ساختمانی از سوی شهرداری حداقل برای این ساختمان صادر نشده است و یا حتی درخواست صدور پروانه از طرف ستاد اقامه نماز جمعه به ما ارسال نشده است و چنین پروانه‌ای در پرونده‌های شهرداری برای بخشی از بنای این ساختمان که در گذشته ساخته شده است، موجود نیست.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری لواسانات با بیان اینکه زمین مصلا واقع در حریم است نه در محدوده شهر، گفت: اگر کسی بخواهد در این محدوده هم ساختمانی بسازد باید تقاضای صدور پروانه از شهرداری کرده و شهرداری پس از استعلام لازم از دستگاه‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و … پروانه را صادر می‌کند. در خصوص ساخت‌وساز جدید هم در مصلا درخواست صدور پروانه‌ای صورت نشده است.

چراغی تاکید کرد: به عنوان معاون شهرداری لواسان می‌دانم در شهرداری لواسان برای ساخت‌وساز مصلای نماز جمعه و ساحتمان‌‌های اطراف آن که مربوط به این مصلا است، پروانه‌ای از شهرداری اخذ نشده است. البته باید از بخشداری نیز اطلاعاتی در این خصوص گرفته شود، شاید در ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته از بخشداری یا دیگر ارگان‌ها پروانه دریافت کرده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که نماینده ستاد اقامه نماز جمعه لواسان ادعا می‌کند، این سوله دارای مجوز است، گفت: در پرونده‌ای که من در خصوص مصلا مطالعه کردم، پروانه‌ای که برای این ساختمان صادر شده باشد را مشاهده نکردم. باز هم بررسی می‌کنم، اما بعید می‌دانم چنین چیزی در شهرداری صادر شده باشد.

سخنگوی شهرداری لواسان در خصوص تاکید امام جمعه لواسان بر مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: ما وظیفه خودمان می‌دانیم، از این موضع امام جمعه محترم نیز تشکر کنیم و ما در مبارزه با ساخت‌وساز غیرمجاز طرفدار این موضع امام جمعه هستیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که در محدوده و حریم شهر ساخت‌وساز غیرمجاز رخ ندهد و جلوگیری می‌کنیم بویژه در نقاطی که جز حریم محسوب می‌شوند و باتوجه به حساسیت‌هایی که در لواسان به ویژه برای حوزه آبریز سد لتیان وجود دارد تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق نیفتد، محافظت، مراقبت و پاسداری می‌کنیم اما افرادی که تاکید می‌کنند خودشان نیز باید درواقع کارهای قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند تا مردم حرف شنوی داشته باشند و چنانچه ما بخواهیم اقداماتی را انجام دهیم مطمئن باشید هیچ فرقی برایمان نمی‌کند و با همه دستگا‌ه‌ها چه دولتی و چه غیردولتی برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص احداث این بناها کوه‌خواری نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: ما در منطقه لواسانات دشت نداریم. نیمی از شهر نیز در کوهپایه است و در شیب واقع شده است آن مکان هم از این موضوع مستثنی نیست و دشتی در آن منطقه نبوده است. البته من ۱۰ الی ۱۵ سال پیش در اینجا نبودم و نمی‌دانم به چه نحو اینجا برش خورده شده، اما با توجه به شیب منطقه ممکن است، چنین اتفاقاتی در زمان ساخت این مکان اتفاق افتاده باشد. وقتی پروانه‌ای از شهرداری دریافت نشده است. بنابراین ما حواشی آن را هم نمی‌دانیم، اما در خصوص ساخت‌وساز جدید می‌دانم که پروانه‌ای دریافت نکرده‌اند و بدون مجوز این ساخت‌وساز را انجام داده‌اند. هیچ چیزی دال بر اینکه مجوز یا پروانه‌ای از شهرداری دریافت کرده‌اند، در شهرداری موجود نیست.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=86039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .