11

فوریت لایحه “اصلاحیه مصوبه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران” را به تصویب رسید

  • کد خبر : 289169
  • 17 بهمن 1400 - 19:14
فوریت لایحه “اصلاحیه مصوبه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران” را به تصویب رسید
اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت لایحه "اصلاحیه مصوبه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران" را به تصویب رساندند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، یک فوریت لایحه «اصلاحیه تبصره ششم بند ذیل ماده چهارم مصوبه ” طراحی ، پایش و اجرای نماهای شهر تهران” در چهل و پنجمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و شهاب الدین صابونچی نماینده معاونت برنامه‎ریزی در امور شورا در این خصوص گفت: یکی از مواردی که باعث کندی فرایند صدور پروانه‏ها می‎شد، همین تائیدیه کمیسیون نما بود که چندماه زمان می‏برد، لذا درخواست داریم که یک فرصت داده شود تا نما به تایید برسد و اینچنین صدور پروانه چندماهی تسریع می‎شود.

شربیانی: نیروهای شهرداری توان اداره کمیته نما را دارند

جعفر بندی شربیانی در تذکری گفت: ظاهرا این لایحه هم در راستای تسریع زمان صدور پروانه است. اما در اینجا یک نکته وجود دارد و آن ساختار کمیته نما است. امروزه خود شهرداری می‏تواند از کارکنان متخصص خود در کمیته نما استفاده کند . شاید یکی از علل تاخیر کمیته نما در صدور تاییدیه اینست که اعضای آن خارج از شهرداری هستند.

تشکری هاشمی: نمای شهر بخشی از زندگی مردم است

تشکری هاشمی هم در مخالفت با این اصلاحیه اظهار داشت: در اینجا فقط زمان صدور مجوز کمیته نما مشخص شده است، اما یک موضوع مهم‏تر و زیرساختی تر وجود دارد و آن اینست که شهرداری تعدادی فرم‏های نمونه در نظر گرفته است و می‎گوید نمای ساختمان باید یکی از این فرم‏ها یا شبیه آن‏ها باشد. درواقع این الگوهای اجباری شهرداری، نمای شهر را کلیشه‏ای می‏کند. این درحالیست که نمای شهر بخشی از کیفیت زندگی مردم شهر است. لذا مخالف تایید این یک فوریت و بازگشت آن به شهرداری هستم.

سوده نجفی: این لایحه کار مردم را چندماه به جلو می‏اندازد

سوده نجفی نیز در موافقت با این لایحه اظهار داشت: از روزی که وارد شورا شدیم، نخستین صحبت ما تسهیل کار مردم بود و این لایحه به مدت چندین ماه کار مردم را تسریع می‏کند لذا معتقدم باید تصویب شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان اینکه فرآیند تاییدیه کمیته نما موازی با صدور پروانه است به عبارت دیگر صدور پروانه در انتظار نما نیست ادامه داد:  اما یک چالش در نما داریم و کمیته نما در مناطق نیاز به بازنگری دارد و اول باید مصوبه نما اصلاح شود.

عباسی با بیان اینکه اگر به دنبال این هستیم که فرآیند صدور پروانه اصلاح شود باید بگویم این پیشنهاد کمکی نمی کند، اظهار کرد: برای آرام کردن مردم و جلوگیری از رانت باید در کمیته نما اصلاحاتی انجام گیرد.

قائمی: انتخاب نمای ساختمان حق مردم شهر است

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص فوریت اصلاح مصوبه ” طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران اظهار داشت: نما حق شهر و حقوق عامه است. برای تسریع در کار برخی از موضوعاتی که از حساسیت برخوردار هستند را فدای تسریع نکنیم. چون نما حق عامه است باید با حساسیت بیشتری بررسی شود و با فوریت نمی‌شود آنرا بررسی کرد.
حبیب کاشانی نیز گفت: شهرداری پس از بررسی ها به این نتیجه رسیده که این مصوبه می تواند به کاهش صدور پروانه کمک کند و  بیاید به آن رای دهیم تا تسهیلاتی ایجاد شود تا مردم بتواند راحت تر کار کنند.

حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری با بیان اینکه در محتوی بیشتر مشکل داریم اما در حال حاضر صدور پروانه منوط به مجوز کمیته نما است، افزود: در یک کمیته نما، برای صدور نما ۱۶ مرتبه رفت و برگشت صورت گرفته است. اما در محتوی نگفتیم ترکیب نما را بر هم بزنیم صرفا این رای برای پایان سقف اول در نظر گرفته‏ایم تا پروسه سریع تر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه وزن اجرای کمیته نما و مکانیک خاک در صدور پروانه ۶ درصد است، گفت: در پرونده های کمتر از ۵۰۰ متر کار کمیته نما ۳۰ روز طول می کشد و وزن اجرای آن ۳۸ درصد است که می توانیم این ۳۰ روز را به زمان اجرا موکول کنیم و پیشنهاد دادیم که مالک تا ساختن سقف طبقه اول فرصت دارد که نظر کمیته نما را  جلب کند.

عباسی نیز در پاسخ او اظهار داشت: تکلیفی را برای شهرداری مشخص کردیم که بازگشت‌های تکراری جدا سازی و جلوی آن گرفته شود و کسی که این کار را می‌کند به عنوان خاطی با آن برخورد شود.

عباسی با بیان اینکه طی سه ماهه اخیر در این خصوص چه کرده اید؟ ادامه داد:  یک گزارش دهید که در این سه ماه چه کار کردید. راه جلوگیری از عودت پاک کردن صورت مساله نیست. صورت مساله نما را پاک کنیم و بگوییم بعدا با تعهد محضری بیاید. این کار الزام آوری نیست و پایان کار ساختمان می‌ماند و بلاتکلیفی به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: اگر دنبال تسریع فرایند صدور پروانه هستید روی نکته‌ای که اصلا به شما کمکی نمی‌کند دست نگذارید. برای تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از رانت باید در کمیته نما اصلاحیه انجام دهیم. اما به احترام شما به فوریت رای می‌دهیم و سعی می‌کنیم در جلسات شما نیز حضور داشته باشید تا به این موضوع رسیدگی شود.

بر اساس این گزارش در نهایت با ۱۴ رای لایحه شهرداری در مورد اصلاحیه تبصره ششم بند ب ذیل ماده چهارم مصوبه طراحی ، پایش و اجرای نماهای شهر تهران به تصویب رسید.منبع

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=289169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .