5

واکنش نویسنده «بانوی عمارت» به هجمه‌ها بخاطر اشتباه ادبی

  • کد خبر : 13209
  • 08 دی 1397 - 9:00
واکنش نویسنده «بانوی عمارت» به هجمه‌ها بخاطر اشتباه ادبی

احسان جوانمرد با انتشار عکس دوم نوشت: دوستان بالاتفاق می‌گویند به حاشیه‌ها واکنش نشان نده اما من ذاتا آدم انفعال نیستم حتی اگر نفعم در بی‌تفاوتی باشد. تا به حال این فیلمنامه از چند موج و حاشیه رسانه‌ای به سلامت عبور کرده و من هر جا که لازم بوده به دوستان منتقد یا معترض محترمانه جواب داده‌ام و هر جا که ضرورت داشته از صمیم قلب عذرخواهی کرده‌ام.

به گزارش عصر شهروند، باری؛ در یکی از سکانس‌های شفاخانه نوشته بودم طبیب‌الاطبا از قول “بایزید” در “فیه‌ما‌فیه” نقل می‌کند: خواهم که نخواهم؛ اُرِیْدُ اَنْ لَا اُرِیْدَ. بعدتر وقت صیقل دادن فیلمنامه به جای این جمله، مصرع زیبایی از بیدل دهلوی پیدا کردم: «ترک آرزو کردم، رنج هستی آسان شد». مصرع بیدل بیشتر به شخصیت طبیب می‌خورد و آن را جایگزین جمله بایزید کردم. چند شب پیش روی آنتن زنده که طبیب دیالوگش را گفت، گفتم داد بیداد! متاسفانه رفرنس جمله را تغییر نداده‌ بودم و “فیه‌ما‌فیه‌” مانده بود. تا پخش شد خواستم درباره‌اش بنویسم اما درگیر حاشیه‌های سنگین و گسترده قبلی بودم و مطرح کردنش وسط ناراحتی آن دوستان، نه منطقی بود و نه عاقلانه؛ حالا ولی می‌نویسم. واقعا حیرت‌انگیز است که هر قسمت نزدیک هفت‌هزار کلمه و در مجموع نزدیک دویست و سی‌هزار کلمه فیلمنامه بنویسی پر از دیالوگ‌های شاعرانه و عاشقانه و ظرایف و دقایق تاریخی و ادبی؛ اما صاحبان این کانال‌ها فقط دنبال سوزن بگردند در انبار کاه. بله؛ ما دو تا سوزن هم داشتیم وسط این دویست‌وسی‌هزار کلمه! ممنونم که برایم پیدا کردید. از سر کنجکاوی گوگل کرده‌اید و به لطف سایت گنجور متوجه شده‌اید متعلق به غزل شماره هزار و دویست و پنجاه و یکم از دیوان بیدل است. مرحبا به شما. مرحبا. اما اشتباه فاحش؟ طوری نوشته‌اید فاحش، انگار خودتان هر شب با لالایی مولانا می‌خوابید و هر صبح با صدای بیدل دهلوی از خواب بیدار می‌شوید. نه شما هر دو کتاب را حفظید نه من؛ فلذا من از شما عیبجویان طعنه‌زننده فرصت‌طلب عذرخواهی نمی‌‌کنم. جایش هزار بار عذرخواهی می‌کنم از میلیون‌ها مخاطبی که بعد از سال‌ها با تمام عشق و توجهشان دل داده‌اند به جعبه جادو و می‌دانند که کلمه به کلمه‌ی این قصه‌ی دویست‌وسی‌هزارکلمه‌ای به عشق آنها و با عرق‌ریزان روح نوشته شده است. من غافل نیستم و شما هم غافل نشوید از میلیون‌ها مخاطبی که برایشان نکوداشت میراث تاریخی و ادبی مشترکمان مهم‌تر از نیش و طعنه شماست. از آنها عذر می‌‌خواهم چون عمیقا معتقدم انسانی که جسارت عذرخواهی نداشته باشد لیاقت ترقی ندارد و تکبر بزرگترین آفت تکامل است.

منبع: آخرین خبر

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=13209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام ، ارادت
    یه خسته نباشید جانانه خدمت تمامی عوامل سریال فوق العاده ی عمارت بانو که زیبایی فیلم به قدری زیاد هستش که تمامی مردم رضایت کامل رو از این داستان دارند و قطعا اینجور نکته سنجی ها و بعضا گلایه ها از کار زیبای شما چیزی رو کم نمیکنه
    ارادت و یاعلی

  2. درود بر شما ممنونم از شما بابت فیلمنامه خوبتان بسیار عالی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .