18

آشنایی با « سامانه شفافیت شهرداری قم » و حقوق مدیران و قراردادها

  • کد خبر : 46758
  • 22 اسفند 1397 - 12:14
آشنایی با « سامانه شفافیت شهرداری قم » و حقوق مدیران و قراردادها

گزارش امروز عصر شهروند، نگاهی دارد به اطلاعات و آماری که در سامانه شهرداری قم در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته است و پیشنهاداتی ۲۰ گانه برای توسعه فعالیت های این سامانه اطلاع رسانی شهرداری شهر مقدس قم. اگر شما هم ساکن قم هستید و از خدمات این نهاد استفاده کردید، نظرات و دیدگاه های خود را در اختیار عصر شهروند قرار داده تا اطلاع رسانی لازم انجام شود.

سامانه شفافیت شهرداری تهران که در آن، اطلاعات ده ها هزار کارمند شهرداری، اطلاعات مدیران ارشد، جزییات سفرهای خارجی، حقوق شهرداران مناطق ۲۲ گانه و جزییات قراردادهای بالای ۲۵۰  میلیون تومان منتشر شده است، سبب شده تا دیگر شهرهای ایران نیز، از این رویه استقبال کنند و سامانه شفافیت مخصوص به خود را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند. سامانه شفافیت شهرداری قم ، از این دست است.

گزارش امروز عصر شهروند، نگاهی دارد به اطلاعات و آماری که در سامانه شهرداری قم در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته است و پیشنهاداتی ۲۰ گانه برای توسعه فعالیت های این سامانه اطلاع رسانی شهرداری شهر مقدس قم. اگر شما هم ساکن قم هستید و از خدمات این نهاد استفاده کردید، نظرات و دیدگاه های خود را در اختیار عصر شهروند قرار داده تا اطلاع رسانی لازم انجام شود.

با ما همراه باشید.

سامانه شفافیت شهرداری قم

شهر قم بنا به گفته های اسفند ماهی شهردار این شهر مقدس، مثل تهران، گران اداره می شود و یکپارچگی در مدیریت، وجود ندارد. سامانه شفافیت شهرداری قم در این لینک در دسترس است، می کوشد تا واقعیت را آن طور که شایسته و بایسته است، به اطلاع شهروندانی قمی برساند.

تا پایان سال نود و هفت، نسخه آزمایشی آن در اختیار عموم قرار گرفت و به نظر می رسد که در سال ۹۸، شاهد رونمایی از نسخه نهایی این پرتال باشیم که امیدواریم با تخصصی تر شدن اطلاعات دسته بندی و انتشار جزییات بهتر و بیش تری از قرارداد های کلان و جزییات سفر های داخلی و خارجی مدیران ارشد شهر مقدس قم و رونمایی از اسنادی که طبق قانون، محرمانه نیست، کمک خوبی به توان افزایی شهرداری شیشه ای قم بکند.

در این سایت، اطلاعات اصلی در ۴ بخش در اختیار مراجعه کننده قرار گرفته است و می توان بخشی از اطلاعات را در قالب فایل های PDF‌ دانلود و مشاهده کند.

اطلاعات بودجه شهرداری قم

این اطلاعات، شامل جزییات بودجه سال ۹۸، بودجه سال ۹۷، بودجه سال ۹۶، بودجه سال  ۹۵، بودجه سال ۹۴ و مقایسه بودجه ها است که گزارش تفکیکی بودجه ها، کمک خوبی به محققان و فعالان رسانه ها و علاقمندان به بررسی فعالیت های شهرداری قم می کند. گزارش بودجه سال ۹۷ شهرداری قم در این لینک در دسترس است که به معرفی بودجه سازمان آتش نشانی، بودجه سازمان آرامستان ها و بودجه سازمان اتوبوسرانی اشاره دارد. اگر چه هنوز  بخشی از قسمت ها، صاحب لینک نشده است که امیدواریم در آینده نزدیک، همه قسمت ها، دارای لینک مجزا و فعال باشد.

حتما ببینید: جزییات حقوق مدیران مناطق شهرداری تهران

تعرفه  ها و بهای خدمات شهرداری قم

اگر چه موضوع معرفی تعرفه ها و بهای مصوب خدمات شهرداری ها، موضوعی نیست که در سامانه شفافیت، مراجعه کنندگان و هموطنان، به دنبال آن باشند، اما این اطلاعات به صورت تفکیکی از سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ در این پرتال بارگذاری شده است. مثلا اگر می خواهید تعرفه کلیه خدمات این نهاد مدیریت شهری را در سال ۹۸ در حوزه مدیریت پسماند، خدمات زیباسازی، تاکسیرانی و البته تره بار شاهد باشید، باید به این قسمت بروید.

معرفی مدیران، معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق

یکی از بخش های قابل توجه در پرتال شفافیت شهرداری قم ، بخش معرفی شهردار، معاونین، مشاوران، شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان های زیر مجموعه این نهاد است. در این قسمت، اطلاعات به نسبت مختصری درباره  مدیران و روسای ارشد این مجموعه اطلاع رسانی شده است که امیدواریم در نسخه نهایی، به روز رسانی شود. مثلا اطلاعات شهردار قم را می توان در این لینک بدست آورد.

حتما بخوانید:‌ همه چیز درباره سید مرتضی سقائیان نژاد (شهردار قم)

تعرفه ها و بهای خدمات شهرداری قم

در بخش‌ معرفی مدیران، معرفی سوابق تحصیلی، حرفه ای، پژوهشی و فعالیت ها وافتخارات، بعضا بارگذاری نشده است یا در دسترس عموم قرار  نگرفته است.  انتظار می رود که در نسخه نهایی، این اطلاعات کامل، و به روز رسانی شده و مستندات هر ادعایی در سامانه شفافیت، به صورت لینک به  درگاه های دولتی یا مدارک قابل لود و بارگذاری، ارائه شود.

 نسخه آزمایشی پرتال شفافیت شهرداری قم

عکس بالا، مربوط به صفحه معرفی ۸ مشاور آقای مهندس سید مرتضی سقائیان نژاد است. اطلاعات این هشت نفر فعلا در نسخه آزمایشی پرتال شفافیت شهرداری قم ، به صورت کامل، اطلاع رسانی و به روز رسانی نشده است و ذکر آدرس و نام و تلفن نامبردگان، انتظاری نیست که جامعه به خصوص شهروندان قمی از پرتال شفافیت شهرداری قم دارند. انتشار فیش حقوق و فعالیت ها و مسائلی که دانستن عمومی آن، خلاف مصالح نیست و در راستای رفتار سازمانی نهاد یادگیرنده شهرداری قم قرار دارد، انتظار می رود.

 مدیران مناطق هشت گانه شهرداری قم

در قسمت معرفی مدیران مناطق هشت گانه شهرداری قم نیز با همان چالشی که در قسمت معرفی مشاوران و مدیران ارشد شهرداری مواجه بودیم، روبرو هستیم. یعنی اطلاعات، جامع و کامل نیست و انتظار مخاطبان و شهروندان قمی را نسبت به شفافیت پرتال شفافیت شهرداری، برآورده نمی کند.

 جوان منطقه ۲ شهرداری قم

مثلا، مهندس رضا رحیمی، شهردار جوان منطقه ۲ شهرداری قم ، سوابق تحصیلی و حرفه ای و تجربی اش اطلاع رسانی نشده و pdf ارائه شده نیز در زمان تنظیم خبر، در دسترس نبود.

سامانه شفافیت شهرداری قم

در بخش معرفی مدیران سازمان های شهرداری تهران، شاهد مشکلات قبلی هستیم. یعنی اطلاعات دقیقی از فیش حقوق، رزومه، فعالیت ها و حکم ها و ماموریت های آنان در نسخه آزمایشی رونمایی نشده است که امیدواریم در راستای تکریم شهروندان قمی و شیشه  ای شدن شهرداری، این اطلاعات مستند، در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

قوانین و مقررات

در بخش قوانین که به نظر می رسد، باز، انتخاب خوبی برای سامانه شفافیت نیست و می تواند در سایت شهرداری قم به آن پرداخته شود، به ۵ موضوع ذیل الذکر اشاره شده است:

  • قوانین فرا دستی
  • اسناد راهبردی و برنامه ها
  • قوانین حوزه ساختمان
  • قوانین خدمات شهری
  • قوانین حمل و نقل و ترافیک

 سایت شهرداری قم

لینک های خوبی برای آشنایی مراجعه کننده به قوانین خدمات شهری و قانون شهرداری ها مصوب سال ۱۳۲۸ ارائه شده است که گر چه برای محققان و عموم مردم، مناسب است، اما انتظار از سامانه شفافیت را برآورده نمی کند.

بخش پروژه های شاخص شهرداری قم

بخش پروژه های شاخص شهرداری قم

بخشی  در سامانه شفافیت شهرداری قم است که به معرفی پروژه های شاخص عمرانی و خدماتی شهر مقدس هم اشاره دارد. جزییات پروژه های شاخص، زیر مجموعه بخش آمار و عملکرد سامانه شفافیت است که در این نشانی در دسترس می باشد.

قوانین خدمات شهری و قانون شهرداری ها

در زمان  تنظیم این گزارش (۲۰ اسفند ۹۷)، تنها اطلاعات ۳ پروژه:

  • پروژه بزرگ  آیت الله العظمی بروجردی
  • پروژه تقاطع غیر هم سطح مقداد
  • بهره برداری از تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم

در سایت منتشر شده بود که تاریخ آن به ۱۳ آبان ۱۳۹۷ باز می گردد و هنوز، اطلاعات دیگری به این بخش  اضافه نشده است.

در بخش معرفی پروژه بلوار بزرگ آیت الله بروجردی، زمان شروع و پایان پروژه و مبلغ اختصاص داده شده و اطلاعات عمرانی مربوطه، به صورت کلی ارائه شده است. اما انتظار می رود که در بخش معرفی پروژه های شاخص:

  • اطلاعات پیمانکاران جز و کل ارائه شود.
  • صورت وضعیت های قطعی تایید شده، اطلاع رسانی شود.
  • نحوه انتخاب پیمانکار و شیوه برگزاری مناقصه (عمومی-محدود) اعلام شود.
  • اگر به پیمانکاران، تعدیل داده شده است، جزییات آن رسانه ای شود.
  • مشخصات پیمانکاران و تامین کنندگان کالا و خدمات، در صورت صلاحدید وزارت کشور، در اختیار همگان باشد.
  • پیوست فرهنگی پروژه های شاخص، اطلاع رسانی شود.
  • مسئولیت اجتماعی شهرداری قم (CSR) در هر پروژه ارائه شود.
  • اگر در طول اجرای پروژه های شاخص، استانداردهایی اخذ شده است، اطلاع رسانی شود.
  • مدیرانی که به صورت مستقیم در پروژه نقش داشتند، معرفی شوند.
  • جوازهای صادر شده، اطلاع رسانی گردد.

انتظارات از نسخه نهایی سامانه شفافیت شهرداری قم

سامانه شفافیت شهرداری قم ، هنوز تا وضعیت آرمانی، فاصله زیادی دارد. ماموریت سامانه شفافیت در همه ارگان های دولتی و عمومی، تکریم ارباب رجوع، ارتقا تعامل اثربخش مردم با بدنه شهرداری و مشارکت همگانی برای ارائه خدمات بهتر و دقیق تر به شهروندان است. انتظارات ۲۰ گانه ای که عصر شهروند از سامانه شفافیت شهرداری قم  دارد، به این شرح  است که امیدوارم مد نظر مسئولان شهرداری و هم چنین طراحان پلتفرم و تولید محتوای نسخه نهایی قرار بگیرد:

  • مشخصات کلیه کارمندان رسمی و قراردادی و پیمانی مثل سامانه شفافیت تهران، اطلاع رسانی شود.
  • مشخصات کلیه قراردادهای بالای ۲ میلیون ریال شهرداری قم با پیمانکاران داخلی، اطلاع رسانی شود.
  • نحوه انتخاب پیمانکاران خدماتی، تامین کنندگان کالا و مشاوران فنی و مهندسی، اعلام شود.
  • فایل PDF قرارداد های شهرداری قم با جامعه پیمانکاران تایید صلاحیت شده، رونمایی شود.
  • نحوه تایید صلاحیت و امتیاز بندی پیمانکارانی که در مناقصات، پاکت پیشنهاد قیمت آن ها بازگشایی شده است، منتشر شود.
  • مسئولیت اجتماعی مناطق ۸ گانه شهرداری قم ، در حوزه ذی نفعان (stakeholders) و سهامداران (shareholders) در عرصه محیط زیست و جامعه، به صورت سالانه در قالب CSR REPORT‌ اطلاع رسانی شود.
  • فیش حقوق شهردار و معاونان شهردار اطلاع رسانی شود.
  • فیش حقوق مشاوران و مدیران عامل سازمان های این مجموعه، اطلاع رسانی گردد.
  • رزومه دقیق و مستندی از فعالیت های مدیران ارشد این مجموعه در سامانه شفافیت، بارگذاری شود.
  • اطلاعات پروژه های شاخص فنی و عمرانی و خدماتی و ورزشی و فرهنگی، با مشخصات فنی و ارقام مالی، به صورت تفکیک شده، در قالب فایل PDF منتشر شود.
  • به اطلاع شهروندان قمی رسیده شود که در فلان ماه سال، کدام مدیران این مجموعه به ماموریت برون استانی یا برون مرزی رفته است.
  • به اطلاع شهروندان قمی برسد که چه مبلغی در سال، برای فعالیت های فرهنگی و هنری، تخصیص یافته است.
  • نتایج رای های صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ و دیگر کمیسیون های قانون شهرداری که در استان قم فعالیت دارند نیز، در صورت صلاحدید نهاد های ذیربط، در اختیار عمومی قرار بگیرد.
  • جزییات پروانه های ساختمانی صادره و تمدید شده برای پروژه های کلان به خصوص پاساژ ها و برج ها و مراکز تجاری، اطلاع رسانی شود.
  • عکس و فیلم منتخب اقدامات کارکنان خدوم این مجموعه در مناطق هشت گانه، در بخش سمعی و بصری، منتشر شود.
  • مجموعه برنامه های انجام یافته یا در دست انجام این نهاد خدمات عمومی شهری قم در عرصه تحقق اهداف شعار سال ۹۷ «حمایت از کالای ایرانی» و هم چنین پیگیری اهداف شعار سال ۹۸، اطلاع رسانی عمومی شود.

انتظارات از نسخه نهایی سامانه شفافیت شهرداری قم

  • گزارشات مستندی به صورت فصلی از پیگیری مطالبات مردمی که با سامانه مرکز سامانه مدیریت همگانی ۱۳۷ تماس گرفته اند تهیه شود و مشخص شود که برای چه درخواستی، چه تاریخی، چه مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت و به چه نتیجه ای منتهی شد.
  • تخلف های ساخت و ساز در قم، ۳ برابر شده است. سامانه  شفافیت باید بتواند مردم را در جریان اقدامات قضایی و فنی در راه مبارزه با فساد در ساخت، قرار دهد.
  • مرگ یک دستفروش در سال ۹۶ و ساماندهی دستفروشان اطراف حرمین مطهر و کنترل پسماندهای عمرانی، موضوعاتی است که سامانه شفافیت، می تواند جزییات بیشتری از اقدامات را رسانه ای کند.

 شهرداری قم در حوزه توسعه شفافیت دیجیتالی

پیشنهادات  ۱۷ گانه ای که عصر شهروند به  شهرداری قم ارائه کرده است، راهکاری برای تقویت توان افزایی پرتال جامع شفافیت این نهاد بوده و می تواند، این مرکز را در رسیدن به اهداف متعالی خود که خدمت به شهر مقدس قم و تکریم ارباب رجوع و شیشه ای شدن سازمان یادگیرنده شهرداری قم است، یاری دهد.

فراموش نکنیم که در  عصر دهکده جهانی هزاره سوم، دولت الکترونیک، می‌تواند بستر مبارزه با فساد و نیل به آرمان های «شهر زیست شهرپذیر و شهروند مشارکت پذیر» باشد.

برای شهرداری قم در حوزه توسعه شفافیت دیجیتالی،  آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=46758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .