75

چگونه بولت ژورنال بسازیم ؟

  • کد خبر : 59624
  • 04 فروردین 1400 - 10:04
چگونه بولت ژورنال بسازیم ؟
بولت ژورنال ، تکنیکی از روش های برنامه ریزی فعالیت های روزانه است.

بولت ژورنال یا بولت جورنال ، یک روش برای برنامه ریزی آسان و مدیریت بهینه زمان است. ما انسان های عصر دیجیتال، قدر زمان را نمی دانیم. چون درگیر فضای مجازی و دنیای  لایک و فالو ها هستیم. برای مدیریت بهینه زمان، بولت ژورنال به ما کمک می کند تا همواره، عناوین مهم و زیر عنوان های ارزشمند کارها را در هفته، ماه و سال لیست کنیم و با دنیای شکل ها و رنگ ها و علائم، درستی، حذف و هدایت آنها را پیگیری کنیم.

گزارش امروز، اطلاعات خوبی برای طراحی و ساخت بولت ژورنال با الهامی از ایده های کاربران اینترنت، ارائه می دهد. اگر شما هم تجربه ساخت بولت ژورنال در حوزه های مدیریت پروژه، مدیریت کسب و کار روزانه و مدیریت خلاقانه دارید، تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید. حتما از لینک ها و اطلاعات این گفتار استفاده کرده و برای همراهی با موضوعات، این صفحه را بوک مارک کنید و در شبکه های اجتماعی، به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : تقویم سال ۱۴۰۰ در یک نگاه

بولت ژورنال رنگی رنگی

45 ایده برای ساخت انواع بولت ژورنال با موضوع های مختلف

بولت ژورنال چیست و چه فایده ای دارد؟

بولت ژورنال ، تکنیکی از روش های برنامه ریزی فعالیت های روزانه است. شما برای انجام موفق و صحیح فعالیت های روزانه، هفتگی و ماهانه، بهتر است که تصویر سازی کنید. تصویر سازی، به ذهن شما کمک می کند تا درک بهترین از برنامه ها، فرآبند ها و شیوه انجام آن ها داشته باشید و به نوعی، اهتمامی است اثربخش برای مدیریت بهتر زمان. مقوله مدیریت زمان (time management)  در عرصه برنامه ریزی (planning)  اهمیت فوق العاده داشته و نرم افزارهای مدیریت پروژه (project management) می‌کوشند تا ما را در مدیریت بهتر زمان بر اساس منابع موجود، یاری دهند.

ایده برای بولت ژورنال

گفته شده که بولت ژورنال توسط فردی نیویورکی به نام رایدر کارول طراحی و معرفی شده و با سعی و خطا به این ایده رسیده است. در سایت بولت ژورنال دات کام، می توانید اطلاعات جالبی درباره فرآیند ها و الگو های طراحی و ساخت بولت ژورنال پیدا کنید. البته بولت ژورنال می تواند کاغدی نباشد و شما ان را از طریق اپ ها و نرم افزار ها، تهیه و آماده کنید.

ایده برای خاص شدن دفتر برنامه ریزی

یکی از معروف ترین صفحات اینستاگرام که صد ها ایده برای طراحی و آماده سازی بولت ژورنال در اختیار  کاربران این شبکه اجتماعی محبوب قرار داده، بولت ژورنال ایده است که در این نشانی در دسترس بوده و ۲۸۰ هزار دنبال کننده دارد.

حتما بخوانید : نقشه مترو تهران به همراه پی دی اف نقشه جدید

بولت جورنال چیست و چه فایده ای دارد؟

(صفحه اینستاگرام BULLETJOURNAL.IDEAS را مشاهده می کنید که شما را با صدها طرح آشنا می کند)

انجام کارهای روزانه در یک ماه وقتی بر روی یک فجان قهوه داغ

(انجام کارهای روزانه در یک ماه وقتی بر روی یک فجان قهوه داغ طراحی شود، به  یاد سپاری خاطره انگیزی را برای ذهن شما تداعی می کند)

ساخت دفتر برای بولت ژورنال

پس، بولت ژورنال به زبان ساده، روشی است برای برنامه ریزی و مدیریت زمان جهت انجام درست کار ها.  یکی از ابزار های مدیریت زمان، بولت ژورنال است و چون همه اقدامات برای برنامه ریزی، به صورت مصور و با ابزار های ساده و ارزان انجام می شود، محبوبیت زیادی دارد. برای بولت ژورنال ، باید کمی دست به قلم شده و با خودکار و مداد و خط کش و الگو و خط کش، آشتی کنید. البته برای مردمان عصر دیجیتال، این ابزارهای قرن بیستمی!، کمی غریب به نظر می رسد. اما خوب، بولت ژورنال ، همچنان با روش های سنتی همراه است.

نمونه ای از بولت جورنال یک کاربر

(نمونه ای از بولت ژورنال یک کاربر که نشان می دهد ایشان با علامت ستاره و دلار و بالن، قصد دارد تا برای بازنشستگی خود برنامه ریزی کند و زبان ایتالیایی یاد بگیرد و از ۲ کشور در آینده دیدن کند)

بولت جورنال را تبدیل به دفترچه انرژی مثبت ها کنید

( بولت ژورنال را تبدیل به دفترچه انرژی مثبت ها کنید. چیزهایی که شما را خوشحال می کند و شاد زیستن را با آن می توانید تمرین کنید)

در بولت جورنال، هر چقدر از رنگ ها و شکل هایی رمانتیک

(بهتر است موضوعات کاری در هفته و ماه و سال، در قالب تایتل اصلی و زیر عنوان (SUB TITLE) باشد تا محور کارهای مهم را در برنامه اصلی، مشخص کنید و برای اجرای آن، به  صورت جزیی در صفحات بعدی، برنامه ریزی کنید. استفاده از فلش سبز رنگ نشان می دهد که برای کاربر، کدام بخش از برنامه، اهمیت بیش تری دارد)

مُهر برای بولت ژورنال

ساخت پاکت برای دفتر های برنامه ریزی

در بولت ژورنال ، هر چقدر از رنگ ها و شکل هایی که برای شما خاطره ساز است و رمانتیک، استفاده کنید، جذابیت کار افزایش پیدا می کند و علاقه بیش تری به دنبال کردن رویه ها و فرآیند ها و نقشه راهی که برای خود ترسیم کرده اید، خواهید داشت. از جمله دلایل استقبال به بولت ژورنال آن است که به راحتی، طبق نیاز شما، آماده می شود و اصطلاحا customize (مشتری مدار) است.

ذهن شما با الگو ها و خطوط و رنگ ها،  بیشتر سازماندهی پیدا می کند و هر  چیزی را می توان در آن جای داد و به درد هر نوع برنامه ریزی می خورد. از برنامه  ریزی برای آموزش زبان چینی تا برنامه ریزی برای سفر به پاتایا!

حتما بخوانید : نقشه ۱۰ خط ایستگاه های اتوبوس BRT تهران

ابزار های بولت جورنال خیلی ساده است

(ابزار های بولت ژورنال خیلی ساده است. مدادهای رنگی و خودکار و استیکرها و یک دفترچه یادداشت با خط کس، همه چیزی است که شما نیاز دارید تا مدیریت زمان را انجام دهید)

بولت ژونال برجسته بولت ژونال کیفی به همراه جا برای خودکار و استیکر های دفتر

همان طور که در متون انگلیسی درباره بولت ژورنال مشاهده می کنید، بولت ژورنال ابزاری است که شما را در طراحی و مدیریت لیست کارهایی که باید بکنید (TO-DO LIST) یاری می کند. در واقع، داستان HOW TO (چطور انجام دهیم) است. یعنی چه کاری مهم است و چگونه انجام دهیم.

بیش از ۳ میلیون عکس درباره بولت جورنال

(بیش از ۳ میلیون عکس درباره بولت ژورنال کاربران اینستاگرام را در این هشتگ مشاهده کنید)

 

طراحی بولت ژورنال ، گاها هیچ نیازی به خط کش و الگو و مداد رنگی و استیکر های گران قیمت ندارد. شکل زیر را نگاه کنید. چقدر ساده مشخص کرده است که در روز های ابتدایی ماه MAY، چه کارهایی اولویت دارد. شخص، در این بولت ژورنال  ،‌ برنامه سفر از نیویورک به ایتالیا را سازماندهی کرده و به خودش درباره جشن تولد دوستش (سارا) یادآوری می کند. این کار را اپ ها نیز انجام می دهند.

بولت جورنال کمک می کند تا در جریان فعالیت های قرار بگیرید

بولت ژورنال رنگی رنگی

در واقع، بولت ژورنال به شما کمک می کند تا در جریان محور و فهرست مهم ترین فعالیت های روزانه، هفتگی و ماهانه قرار بگیرید.خوب، اگر برای شما ارسال پیام تبریک یا کادو به نزدیک ترین دوستان، اهمیت داشته باشد، مشخص کردن تاریخ تولد این افراد و درج بولت برای آن در صفحات تقویم یا دفترچه یادداشت، می تواند شما را در ارسال پیام در زمان مقرر، یاری کند.

استاندارد ها در بولت جورنال

ایده برای طراحی دفتر برنامه ریزی

طراحی زیبا برای دفتر برنامه ریزی

استاندارد ها در بولت ژورنال

هیچ استانداردی در طراحی و آماده سازی بولت ژورنال وجود ندارد. اما افراد به تناسب خلاقیت و علاقه و وقتی که برای  این کار در نظر می گیرند، از اشکال و رنگ ها برای فهم بهتر فرآیندها و موضوعات، بهره می برند.

  • مثلا عده ای از علامت ستاره (*) برای مشخص کردن کارهای مهم استفاده می کنند.
  • مثلا برخی از علامت ضربدر (X) برای کنسل کردن کارها در بولت ژورنال بهره می بنرد.
  • مثلا از علامت دایره (O) به منظور تعیین کردن کارهایی که در آینده باید روی آن فکر شود، استفاده می کنند.
  • مثلا از علامت تعجب (!) برای بررسی بیشتر کاری که در آینده باید انجام شود، بهره می برند.
  • مثلا از علامت (%) برای مشخص کردن درصد و حجم پول/کار قابل تخصیص به هر موضوع کاری، استفاده می کنند.
  • مثلا از علامت هشتگ (#) برای درج یک نام مهم روبروی یک موضوع (SUBJECT) استفاده می کنند.
  • از علامت @ برای یادآوری به خود جهت ارسال پست الکترونیک به یک دوست یا همکاری در زمان مقرر استفاده می کنند.
  • از مربع توپر برای مشخص کردن مهم ترین کار در یک هفته استفاده می کنند.
  • از علامت ۲ تیک برای مشخص کردن کارهایی که انجام شده و چک شده است، استفاده می کنند.

آنچه در طراحی بولت جورنال باید بدانیم

همیشه، علائم خاص خود را داشته باشید و از آن ها پیروی کنید تا تصویر سازی ذهنی شما، آسان باشد. نمونه هایی را در این لینک تماشا کنید.

بولت ژورنال تحصیلی

بولت ژورنال برنامه ریزی درسی

آنچه در طراحی بولت ژورنال باید بدانیم

  • بولت ژورنال برای مدیریت بهینه زمان است. پس، زمان زیادی برای طراحی آن صرف نکنید.
  • ایده های جذاب برای طراحی بولت ژورنال را از اینستاگرام پیدا کنید.
  • بولت ژورنال شما باید حاوی موضوعات اصلی و زیر عنوان های مهم باشد. از درج جزییات، پرهیز کنید.
  • رنگ ها برای طراحی بولت ژورنال  ، فرصت آفرین است. اما توجه کنید که بولت ژورنال شما، دفتر نقاشی کودکان نشود.
  • حتما از علامت هایی که با خودتان راجع به کارکرد و ماموریت ان، توافق کردید، برای تعیین اهمیت و ضرورت انجام یا کنسل یا چک و ارزیابی کیفی و کمی کارها، استفاده کنید.
  • رسیدن به یک بولت ژورنال حرفه ای و اثربخش، به زمان نیاز دارد. فاکتور زمان را در کسب تجربه، در نظر داشته باشید.
  • در برخی از روزها یا ماه ها در هر فصل سال، برخی از علایم و کارها، انجام ناشدنی یا انجام آن، زیان بار و سخت بوده است. بررسی کنید تا ببینید که علت و دلایل عدم موفقیت شما در انجام هر فیلد بولت ژورنال چه بوده است. آیا ترتیبات را به خوبی رعایت کرده اید؟ آیا ارزشیابی درستی از کار مورد نظر در آینده داشتید؟ آیا مقدمات هر  بولت ژورنال را به درستی تشخیص و مشخص کرده اید؟
  • بولت ژورنال را به صورت شش ماه یک بار، بررسی و ارزشیابی کیفی کنید. ببینید چند درصد کارها سر وقت و با هزینه مقرون به صرفه انجام شده است و چه دستاوردهایی برای شما به ارمغان آورده است.
  • بولت ژورنال ، مدیریت زمان و برنامه ریزی اثربخش است. هدف نهایی اش، کمک به شما در شاد زیستن و زندگی موفق است. اگر چنین دستاوردی برای شما ندارد، به فکر روش های دیگر مدیریت زمان باشید یا با مشاوری مجرب، رایزنی کنید.
  • سادگی، مهم ترین اصل در طراحی مد و لباس و تکنیک های برنامه ریزی است. پرهیز از اکسسوری ها و طرح های شلوغ که ذهن را خسته و سرمایه شما را درگیر  میکند، عاملی از عوامل برنامه ریزی موفق (successful planning) است.
  • سعی کنید بولت ژورنال خود را به فارسی آماده کنید. استفاده از استکیرهای رنگی هم می تواند اهمیت موضوع را برای شما به تصویر بکشد.
  • استفاده مکرر از های لایت زرد و نارنجی، چشم را خسته می کند. موضوعات خیلی مهم را های لایت کنید.
  • هدف افراد از طراحی بولت ژورنال  ، یکسان نیست. فردی دوست دارد تا قدرت خلاقیت را گسترش دهد و فردی فقط به دنبال برنامه ریزی اهداف است. کلا، بولت ژورنال باید انرژی مثبت به شما بدهد.
  • انعطاف پذیری در بولت ژورنال  ، موضوع مهمی است. خلاقیت شما را افزایش می دهد و فرهنگ نوآوری و مکتوب کردن ایده ها را در شما تقویت می کند. این کار را به کودکان و نوجوانان هم یاد بدهید.
  • دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی می توانند از بولت ژورنال های رنگی، برای آموزش مدیریت زمان استفاده کنند.
  • دانشجویان و محققان، از بولت ژورنال می توانند برای تنظیم استراتژی عملیاتی در برنامه ریزی استفاده کنند.
  • هر دفتر بولت ژورنال  ، باید یک صفحه ایندکس (index) داشته باشد.
  • پایین دفتر یادداشت، شماره صفحه قید کنید که مثل کتاب، امکان مراجعه به هر صفحه بر اساس ایندکس عناوین، امکان پذیر باشد.

عنوان کارهای مهمی که در هر ماه باید انجام بدهید

(در صفحه ای، مشخص کنید که عنوان کارهای مهمی که در هر ماه باید انجام بدهید چیست. امتحان است؟ شرکت در مراسم است؟ ارسال  گل یا هدیه به دوست و همکاری است؟ خرید فلان سهم است؟ شرکت در فلان مجمع است؟ هر کار مهم لیست شود تا تاثیرش را در صفحات بعدی، مشاهده شود)

فهرست مهم ترین کارهایی که در ماه باید انجام دهید

(در صفحه ای ، مخصوصا به هر ماه سال، فهرست مهم ترین کارهایی که در ماه باید انجام دهید را مشخص کنید و در ۳۰ صفحه دیگر، کارهای مهم هر ۳۰ روز را مشخص کنید. وقتی با موفقیت انجام شد، در صفحه اصلی، تیک بزنید یا به دنبال روش اصلاحی  باشید)

تجربه طراحی و ساخت بولت جورنال

(مرتب باید دفترچه یادداشت خود را به روز رسانی کنید. شماره صفحات را روبروی عناوین مهم، درج کنید تا مراجعه به صفحات دیتیل، به  راحتی امکان پذیر باشد)

نمونه برگه های بولت ژورنال نمونه دیزاین دفتر بولت ژورنال فانتزی طراحی دودل برای دفتر برنامه ریزی نمونه طراحی دودل برای دفتر بولت ژورنال

همراه گرامی

اگر شما هم در برنامه ریزی  کارهای روزانه، هفتگی و سالانه، تجربه طراحی و ساخت بولت ژورنال دارید، به شما توصیه می کنیم که حتما از این دفتر استفاده کنید و دیدگاه های خود را از طریق بخش نظرسنجی در اختیار کاربران ما قرار بدهید.

حتما بخوانید : انواع تقویم را بشناسید

 

طراحی با ماژیک در  بولت ژورنال

یادتان باشد که:

برنامه ریزی، فرصت آفرین است و ارزش افزوده خلق می کند.

برنامه ریزی، با اطلاعات صحیح امکان پذیر است .

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=59624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. بولتژورنال سفارش میتونم بدم ؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .