26

سبزه ذرت و نکاتی مهم آماده سازی آن برای عید نوروز ۹۹

  • کد خبر : 31282
  • 21 بهمن 1398 - 9:08
سبزه ذرت و نکاتی مهم آماده سازی آن برای عید نوروز ۹۹
سبزه ذرت ٬ یکی از بهترین سبزه ها برای آماده کردن سفره هفت سین در عید نوروز 99 است و البته به نسبت سبزه عدس و سبزه گندم و ماش٬ مخاطبان کم تری دارد.

بررسی های اینستاگرامی نشان می دهد که در سال های اخیر٬ تمایل خانواده ها به خصوص مشکل پسندها از سبزه گندم و عدس به سمت ذرت ٬ متمایل شده است و به همین خاطر٬ این گفتار٬ تلاش دارد تا شما را با نکته های خوبی در این زمینه آشنا کند.

اگر شما هم٬ تجربه و نظری درباره تولید این نوع سبزه در منزل دارید و در مسیر تهیه و تولید آن٬ با مشکل یا یافته خاصی مواجه شدید٬ نظرات و دیدگاه های خود را از طریق  بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در افزایش اطلاعات نوروز گردها٬ یاری کند.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید :

 تقویم سال ۱۳۹۹ در یک نگاه

سبزه ذرت٬ یکی از بهترین سبزه ها

داستان ذرت چیست؟

همه ما٬ دوستدار ذرت هستیم. از نوع بو داده تا در پاساژ گردی زمستانی که ذرت بخار پز و قارچ و زیتون و فلفل را می  خوریم تا سالاد٬ رد پای این محصول ارزشمند در رژیم غذایی خیلی ها دیده می شود. ذرت در مهندسی ژنتیک امروز جهان٬ غوغایی به راه انداخته و دانشمندان قصد دارند تا از طریق آن٬ اسید آمینه گوشت را تولید کرده و انقلابی در زندگی بشر در دهه سوم قرن بیست و یکم ایجاد کنند. این دانه٬ بزرگ ترین محصولی است که در مزارع جهان٬ کشت می شود و اصلی ترین خوراک دام در سراسر جهان به شمار می رود. در واقع٬ غلاتی استراتژیک هم برای انسان و هم دام بوده و به همین خاطر٬ سالانه میلیون ها یورو٬ خرج واردات این کالا به کشور می شود.

داستان ذرت چیست؟

در سال نود و هفت٬ بیش از ۳ میلیون تن ذرت دامی به کشور وارد شده و همواره در صدر واردات کالاهای اساسی به کشور  در دوران اقتصاد مقاومتی است. دانه  های روغنی و گوشت قرمز و کنجاله و سویا و جو٬ از جمله اقلامی است که سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور  خارج می کند.

لذا٬ حفظ این ماده ارزشمند٬ اهمیت بسیار داشته و در سبزه عید٬ نباید حجم زیادی  از ان استفاده و تولید شود. چون پس از سلفی های هفت سین و سیزده به در٬ عملا سبزه ذرت ما٬ استفاده خاصی ندارد. ذرت ٬ سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی بوده  و دشمن دیابت (بیماری خاموش) و بیماری های قبلی و عروقی محسوب می شود.

توجه کنید که اگر دنبال کربوهیدرات و نشاسته و فیبر در رژیم غذایی خود هستید٬ با ذرت ٬ آشتی کنید.

تزیین سبزه عید

(در تزیین سبزه عید٬ آن چه اهمیت فراوان دارد٬ خلاقیت شما در  اختصاص ظرف زیبا و جذاب است. به همین خاطر توصیه می شود که از تولید سبزه خیلی بزرگ اجتناب کنید)

چگونه سبزه ذرت آماده کنیم

(رنگ سبز در طبیعت٬ رنگ صمیمیت و آرامش است و ان را می توان با رنگ های گرمی مثل قرمز یا صورتی٬ ترکیب  کرد)

چگونه سبزه ذرت آماده کنیم؟

برای آماده کردن این نوع سبزه٬ دانه های تازه را خریداری کرده و از هفته اول اسفند ماه یا نهایت تا پیش از  نیمه دوم  آخرین ماه سال٬ دست به کار شوید. اگر کار را به هفته آخر برسانید٬ احتمالا٬ سفره هفت سین شما٬ مزین به سبزه ذرت نخواهد بود و مجبورید که از فروشندگان خیایانی  برای تزیین سفره هفت سین استفاده کنید.

مراحل مهم در تولید سبزه عید نوروز٬

یکی از مراحل مهم در تولید سبزه عید نوروز٬ خیس کردن دانه است. هر دانه ای٬ زمان متفاوتی را برای خیساندن نیاز دارد. دانه ذرت ٬ حداقل باید هفتاد و دو ساعت خیس بخورد. در پروسه خیس خوردن٬ باید توجه کنید که آب ظرف٬ مرتب تعویض شود تا آب تازه به دانه ها برسد. از تغییر مکرر ظرف خودداری کنید تا مانعی برای جوانه زدن دانه ها نباشد.

پس از چهار روز که شاهد جوانه زدن دانه ها بودید٬ آن ها را داخل یک پارچه قرار داده و به صورت مستمر و متناوب٬ عمل مرطوب سازی را با افشانه٬ انجام دهید. روی جوانه ها را با یک دستمال مرطوب‌٬ کاور کنید و صبر کنید تا جوانه ها٬ قد کشیده و ذرت ها سبز شود.

 سبز کردن٬ داخل تنگ بلورین

اگر علاقمند به سبز کردن٬ داخل تنگ بلورین یا شیشه ای هستید٬ دانه های جوانه زده را داخل آن قرار داده یا یک سبد٬ ابتدا داخل تنگ قرار دهید و دانه ها را داخل آن بریزید. اکنون نیز  باید دانه  ها را سیر  آب کنید. حدود ۲  هفته (حداقل ۱۰ روز) طول می کشد تا شاهد سبز شدن کامل دانه ها باشیم. چون از تنگ بر آب استفاده کردید٬ رها کردن یک ماهی قرمز در آن نیز٬ منعی ندارد. اما توجه کنید که ماهی قرمز  و سمندر٬ اصلا در فرهنگ ناب نوروز باستانی ایرانیان نیست.

 قد کشیدن خوب سبزه

(برای قد کشیدن خوب سبزه شما٬ آب دادن و نور مناسب٬ الزامی است)

بعضی ها به  اشتباه فکر می کنند که پفیلا٬ همان ذرتی است که برای  سبزه  عید٬ می توان از آن بهره برد. در حالی که این تصور نادرست است. پفیلا٬ خشک است. شما برای سبزه  عید خود بایستی از دانه ذرت تازه استفاده کنید. از خرید حجم زیادی از دانه ها نیز اجتناب کنید. به ۲ دلیل: یکی این که این غلات٬ محصول استراتژیک است و نباید صرف کارهای تزیینی موقتی شود. دوم این که هر چقدر تراکم دانه های مورد نظر شما زیاد باشد٬ لایه هایی که در پایین جوانه می زند٬ رشد و نمو خوبی نخواهد داشت و رطوبت و نور کافی دریافت نمی کند.

انواع و اقسام طرح های زیبا و جذاب سبزه

(انواع و اقسام طرح های زیبا و جذاب را می توان برای سبزه ذرت به ارمغان آورد)

از طرفی٬ حجم دانه ها باید متناسب با ظرف شما باشد به گونه ای که نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم که سبب کم پشتی سبزه ذرت شود. پس٬‌ توجه به اندازه هم‌٬ معیار مهمی برای داشتن یک سبزه  عید خوب است. از طرفی٬ توجه کنید که هر چقدر  به ذرت آب بدهید٬ پژمردگی زودرس آن را تسریع و تسهیل کرده اید. پس٬ معیار و حد و اندازه را نگهدارید که هر چیز به اندازه نکوست.

نمونه از سبزه ذرت

(۲ نمونه از سبزه ذرت )

به دلیل این که خاک های ژله ای٬ (نوعی پلیمر با سرعت جذب رطوبت بالا) قابلیت خوبی برای جذب رطوبت دارند و شکل و طرح زیبایی هم دارند٬ تغذیه بذر شما به راحتی  انجام می شود. ماندگاری خاک ژله ای بالا است و می توان ظرفی که سبزه ذرت در آن قرار گرفته را با بذر های دیگر و گیاهان٬ جایگزین کرد.

هشتگ سبزه در اینستاگرام

(اگر می خواهید ببینید که در اسفند ماه ۹۷ مردم خوش ذوق٬ چه نوع سبزه ای اعم از ذرت و بقیه را سبز و تزیین کرده اند به این هشتگ مراجعه کنید که مخاطبان زیادی دارد)

نکاتی که باید بدانیم

  • بذر گندم و جو در فهرست بذر های ارزان جهت تولید سبزه عید قرار دارد.
  • بذر ذرتی مناسب سبز کردن است که تازه و سالم باشد و اگر مدت زمان زیادی آن را نگهداری کرده اید٬ بهتر است با بذر های تازه٬‌ جایگزین شود.
  • ماش و عدس و تربچه٬ در فهرست بذر های راحت برای جوانه زدن  بوده و بذر ذرت ٬ در  رده بعدی قرار  دارد.
  • بذر ذرت مثل بذر سویا٬ وقتی جوانه می زند٬ ارزش غذایی خوبی دارد.
  • بذر ذرت به دلیل این که لعاب ندارد٬ انتخاب خوبی برای قرار گیری روی سطح های شیب دار نیست. مثل سطح کوزه یا سطوح  عروسکی. به  دنبال  بذر هایی باشید که پس از خیس  شدن٬ حالت  ژله ای به خود گرفته و قابلیت چسبندگی خوبی روی این گونه  سطوح داشته باشد.
  • برای خیس کردن بذر ذرت٬ میزان آبی که باید استفاده کنید٬ متفاوت با سایر بذر ها است.
  • مدت زمان لازم برای جوانه زدن بذر ذرت٬ از گندم  و عدس و ماش و خاکشیر٬ بیش تر است.
  • هیچ ایرادی ندارد که برای تولید سبزه ذرت٬ از چند ظرف کوچک استفاده کنید تا هم آماده سازی و تزیین آن آسان و راحت باشد٬ هم در استفاده از این بذر به  عنوان غلات استراتژیک٬ صرفه  جویی کرده  باشیم.
  • یکی از هدایای خوب در عید٬ کادو دادن سبزه تزیین شده به کودکان است. مخصوصا اگر در کنارش٬ یک کتاب مصور جذاب باشد.
  • اگر قصد دارید بذر ذرت را روی اسفنج قرار دهید٬ ابتدا بایستی بر اساس مدل٬ اسفنج را برش داده و آن را حدود هشت ساعت داخل آب بخوابانید و بعد از آن٬ بذر ذرتی که یک روز در آب خیس خورده است٬‌ روی آن بپاشید. کل سطح اسفنج را باید این بذر بپوشاند. مرطوب نگهداشتن اسفنج ضروری  است. شکل قلب و ستاره٬ از  متداول ترین شکل های مورد استفاده است.
  • سبزه ذرت با خاک ژله ای یکی از روش های موجود است و در آپارتمان ها٬ طرفدار زیادی دارد. ویدیو زیر شما را با سبزی آرایی با خاک ژله ای آشنا می کند.

همراهان گرامی

همان طور که در این گفتار مطالعه کردید٬ سبزه ذرت ٬ نیازمند دقت و صبر و شکیبایی در فرآیند جوانه زدن تا آماده شدن و قرار گیری در سفره هفت سین بودن و دما و رطوبت و آب٬ بایستی به صورت مستمر٬ در اختیار ذرت قرار بگیرد. توجه داشته باشید که سبزه ذرت هم مثل دیگر سبزه ها٬ نباید در محیط زیست یا رودخانه رها شود. ذرت ٬ وارداتی است و در مصرف آن برای سبزه٬ دقت کنید تا ذخایر غذایی کشور  هدر نرود و اقتصاد ملی٬ تضعیف نشود.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز در لوکس تهران دنبال کنید.

به نظر شما٬ بهترین روش سبز کردن ذرت چیست و چه راهکاری برای  تزیین آن دارید؟

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=31282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام من یک بلال خریدم و خودم دان کردم و خیساندم
    الان روز چهارم و هنوز تغییر ندیدم مرتب هم آبش و عوض می کنم ولی هنوز چیزی نشده میشه بگین مشکل از چیه؟ بذرم مناسب نیس؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .