22

زندانی شدن « کاظمی »٬ « بخشایش » و « توسلی » : ۳ متهم بانک سرمایه

  • کد خبر : 27545
  • 13 بهمن 1397 - 18:48
زندانی شدن « کاظمی »٬ « بخشایش » و « توسلی » : ۳ متهم بانک سرمایه

متهمین پرونده اختلاس بانک سرمایه بیش از ۳۰ نفر در کیفر خواست نماینده دادستان تهران در پرونده اختلاس از بانک سرمایه حضور دارند که چهره های مطرحی چون حسین هدایتی و پرویز کاظمی و شماری از اعضای هیات مدیره این بانک در سال های اخیر در این فهرست قرار دارند. طبق اعلام قاضی اسد الله مسعودی […]

متهمین پرونده اختلاس بانک سرمایه

بیش از ۳۰ نفر در کیفر خواست نماینده دادستان تهران در پرونده اختلاس از بانک سرمایه حضور دارند که چهره های مطرحی چون حسین هدایتی و پرویز کاظمی و شماری از اعضای هیات مدیره این بانک در سال های اخیر در این فهرست قرار دارند. طبق اعلام قاضی اسد الله مسعودی مقام٬ بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال در این بانک٬ تخلف روی داده که سه تن٬ بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال خیانت در امانت کرده و در صدر متهمان قرار دارند و به خاطر همین٬ بسیاری از کارکنان بانک مرکزی٬ تحت پیگرد قانونی هستند.

رییس دادگاه رسیدگی کننده به  اتهامات این سه تن (کاظمی٬ بخشایش و توسلی)٬ قرار تامین کیفری متهمان را تشدید و آن  ها را سه شنبه نهم بهمن ماه نود و هفت٬ روانه زندان کرد تا طبق اعلام وی٬ از فرار این افراد جلوگیری شود. در این مجموعه پولی خصوصی کشور٬ طبق اعلام قاضی جلسه٬ با این که ۴ هزار  میلیارد تومان سرمایه دارد٬ قریب به دو هزار و هفتصد میلیارد تومان٬ وام به گروهی به نام شاملو پرداخت شده است.

وکلای متهمان بانک سرمایه تا ۱۶ بهمن ماه ۹۷ فرصت دارند٬ مستندات و ادله محکمه پسند برای دفاع از متهمان را تقدیم شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی کنند و قرار است رای این پرونده٬ که یکی  از جنجالی ترین پرونده های یک دهه اخیر است٬ بزودی اعلام شود.

حتما بخوانید : محمود رضا خاوری ؛ از اختلاس بانک ملی تا برج سازی در تورنتو

وکلای متهمان بانک سرمایه

تا ۱۰ بهمن ماه٬ ۴ جلسه رسیدگی به پرونده شماری از متهمان اختلاس در بانک سرمایه در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شده است و به نظر می رسد که بررسی اتهامات و فرصت های پاسخ گویی آنها و کادر وکلا٬ چند هفته دیگر نیز ادامه یابد. از طرفی٬ این پرونده اقتصادی بزرگ که نشان از اختلال در نظام پولی و بانکی کشور در سال  های اخیر توسط مدیران و مشتریان دانه درشت این بانک دارد٬ شاهد زیادی دارد که در هر جلسه رسیدگی به پرونده٬ احضار می شوند. پس از اعدام سلطان ارز و سکه و سلطان قیر٬ پرونده بانک سرمایه را باید جنجالی ترین و بزرگ ترین پرونده رسیدگی به مفاسد اقتصادی در سال های اخیر دانست.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: از داستان آقا داماد و وزیر سابق تا زیان انباشته بانک سرمایه

از  علی بخشایش تا پرویز کاظمی

همان طور که قبلا در سلسله گزارشات عصر شهروند ارائه شد٬ نخستین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه ٬ بیست و پنجم دی ماه در دادگاه جرایم اقتصادی تهران برگزار شد و کیفر خواست توسط نماینده دادستان پایتخت قرائت شد. نفر  اول متهم  این پرونده بزرگ اقتصادی کشور٬ علی بخشایش است که متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و بانکی کشور بوده و نماینده دادستان مدعی است که بر اساس اسناد و مدارک٬ ایشان در چهل و شش فقره٬ خیانت در امانت کرده  است.

نفر دوم متهمان پرونده بانک سرمایه

نفر دوم متهمان پرونده بانک سرمایه ٬ دکتر پرویز کاظمی است. وزیر کار٬ تعاون و رفاه اجتماعی در دولت محمود احمدی نژاد که به ریاست هیات مدیره بانک سرمایه در سال های اخیر در آمده و طبق کیفر خواست دادستان٬ در بیش از چهل فقره٬ خیانت در امانت کرده است. نفر سوم این پرنده مفاسد اقتصادی سال نود و هفت٬ محمد رضا توسلی (عضو سابق هیات مدیره بانک) است که او نیز در چهل فقره٬ خیانت در امانت کرده و میلیاردها تومان پول و امکانانت بانک سرمایه را هدر داده  است.

هر سه متهم دانه درشت پرونده اختلاس در بانک سرمای

هر سه متهم دانه درشت پرونده اختلاس در بانک سرمایه٬  در جلسات اول و دوم٬ از خود دفاع کرده و اتهامات را رد کردند. دومین جلسه بررسی اتهامات این سه نفر٬ اول بهمن برگزار شد. سومین جلسه نیز هشتم بهمن و چهارمین جلسه نیز نهم بهمن ماه برگزار شد. در طول برگزاری ۴ جلسه٬ اظهارات پنج تن از مطلعین پرونده بانک سرمایه نیز استماع شد و وکیل مدافع متهم ردیف اول (علی بخشایش) که مدیرعامل سابق این بانک بود٬ دفاعیه خود را ارائه کرد که با بحث و تبادل نظر با نماینده دادستان٬ شاهدان و قاضی مسعودی همراه شد.

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف اول تا سوم بانک سرمای

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف اول تا سوم بانک سرمایه که در دومین دوشنبه بهمن ماه برگزار شد٬ نماینده سازمان بازرسی کل  کشور  مثل جلسه سوم حضور داشت و اعلام کرد که این بانک٬ ۳۲ بدهکار بالای ۱ هزار میلیارد ریال دارد که تا کنون ۴ پرونده این متهمان اخلال در نظام بانکی کشور٬ به دادسرای ویژه جرایم اقتصادی ارسال شده است.

ابر بدهکاران بانکی

(روایت رسانه منتسب به رسانه ملی از بمب خبری محمود ضادفی در آذر ماه نود و شش با انتشار فهرست اسامی ۵۵ بدهکار بزرگ بانک سرمایه )

۴ متهم دانه درشت بانک سرمایه که از آن ها به عنوان ابر بدهکاران بانکی یاد می شود و دکتر محمود صادقی٬ نماینده اصلاح  طلب مجلس شورای اسلامی نیز  سال  پیش (نهم آذر ماه  نود و شش)  با انتشار لیست ۵۵ نفره٬ از آن ها یاد کرده بود٬ حسین هدایتی٬ سامان مدلل٬ شاملویی و  محمد رضا جهانبانی هستند.

حتما بخوانید : حمید‌رضا باقری درمنی ، سلطان قیر و املاک

متهمان دانه درشت پرونده اختلاس در بانک سرمایه

محمد رضا توسلی٬ یکی از متهمان دانه درشت پرونده اختلاس در بانک سرمایه ٬ در چهارمین جلسه رسیدگی به این پرونده گفته بود که حسین هدایتی که سال نود٬ بانک سرمایه او را ممنوع المعامله کرده بود٬ یک کلاهبردار است و از آشنایی با وی٬ ابزار بی اطلاعی کرد.

حسین هدایتی بر اساس کیفرخواست نماینده دادستان٬ شش صد میلیارد ریال از بانک سرمایه تسهیلات گرفته است که تنها در یک فقره٬ بر  اساس اسناد جعلی٬ ۱۳۰ میلیارد ریال از بانک سرمایه ٬ وام گرفته که به خاطر آن٬ ۲.۵ میلیارد تومان رشوه به یاسر ضیایی٬ معاون وقت بانک سرمایه و مدیرعامل سابق شرکت لوله و نورد اهواز پرداخت کرده است و پرویز کاظمی را به عضویت هیات مدیره شرکت استیل آذین در آورد.

از ویلای لوکس تا جشن تولد همسر!

یکی از نکات جالبی که در جریان ۴ جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس در این بانک می‌توان به آن اشاره کرد٬ ویلای  لوکسی است که در خارج از کشور قرار داشته و محل برگزاری جلسات مخفیانه متهمان بانک سرمایه بود. این موضوع٬ بازتاب های گسترده ای در رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از کشور داشته  است. در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات٬ نماینده دادستان٬ مدرکی را ارائه کرد که نشان می داد٬ متهمان بانک سرمایه در ویلای لاکچری در یکی از کشورهای همسایه٬ با مدیران و مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان (سهامدار  عمده بانک سرمایه ) جلساتی برگزار می کردند و نسبت به دریافت تسهیلات٬ تبادل نظر می کردند.

نماینده دادستان در این جلسه گفته بود که افرادی چون امیر رضا فرزام راد (مفسد بانکی متواری شده)٬ در هماهنگی ها در ویلای دوبی نقش داشته و این فرد٬ با بخشایش و امامی٬ از متهمان بانک سرمایه در تعامل بوده است.

عضو کمیته اعتباری بانک سرمایه

یکی از شاهدانی که در جلسات رسیدگی به پرونده های متهمان دانه درشت٬ در دادگاه حاضر شده بود٬ قنبری٬ عضو کمیته اعتباری بانک سرمایه بود که اعلام کرد که مرتضی بخشایش در جریان بررسی اعتبار پرونده های درخواست وام در این بانک٬ از وی خواسته بود که پرونده هایی که وثیقه ملکی ندارد را امضا کند و برایش ارسال کرده تا نسبت به اعطای تسهیلات با وجود اعتبار ضعیف مشتری٬ اقدام نمایند.

در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات این پرونده بزرگ اقتصادی کشور در سال حمایت از کالای ایرانی٬ نماینده دادستان اعلام کرده بود که علی بخشایش٬ در جشن تولد همسر دوم مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان حضور داشته است و با سهامدار عمده٬ در تعامل بوده است و چندین بار هم در زمان مدیریت خود٬ به دوبی سفر کرده است. علی بخشایش گفته بود که علت مسافرت متعدد وی به دوبی٬ عضویت او در گروه سرمایه  گذاری بانک پارسیان بود.

 ۹۴ درصد تسهیلات بانک سرمایه

طبق اعلام نماینده سازمان بازرسی کل کشور٬ پرونده یک هشتم کل بدهکاران بانک سرمایه به دادسرا ارجاع شده است. طبق اعلام قاضی مسعودی مقام٬ علی  بخشایش متهم به خیانت در امانت به مبلغ بیست و نه هزار و سیصد و پنجاه و چهار میلیارد ریال٬ پرویز کاظمی متهم به خیانت در امانت به مبلغ بیست و چهار هزاره و هشتصد و هشتاد و سه میلیارد ریال و محمد رضا توسلی٬‌ متهم  خیانت در امانت به مبلغ بیست و پنج هزار و دوازده میلیارد ریال است.

طبق اعلام جلسات دادگاه ویژه جرایم اقتصادی٬ ۹۴ درصد تسهیلاتی که بانک سرمایه  در سال های اخیر به مشتریان پرداخت کرده است٬ در سطح مشکوک الوصول قرار دارد و مصداق تضییع حق بیت المال و سهامداران می باشد.

جزییات حق مشاوره ۳ میلیارد تومانی

پرویز کاظمی٬ یکی از متهمان این پرونده در چهارمین جلسه گفته بود که ۳۰  میلیارد ریال به حساب همسرش به  عنوان حق المشاوره پرداخت کرده  است. او در جلسه دادگاه گفته بود که یک شرکت کره جنوبی٬ مطالباتی از دولت داشت که او به صورت پروژه ای٬ به آن شرکت٬ مشاوره می داده است. آن شرکت کره‌ای٬ مبلغ ۳۰ میلیاد ریال به حساب همسر او به عنوان حق المشاوره پرداخت کرد.

اطلاعات بورسی بانک سرمایه در بهمن ۹۷

اطلاعات بورسی بانک سرمایه در بهمن ۹۷

بانک سرمایه با نماد سمایه٬ یکی از پانصد شرکتی است که در بازار بورس و فرابورس ایران فعالیت دارد و در گروه بانکی قرار دارد. جزییات کامل از روند خرید و فروش سهام بانک سرمایه و هم چنین دفعات معاملاتی و نسبت خرید و فروش حقیقی و حقوقی و روند روزانه سهامداران عمده این بانک را در سامانه TSETMC مشاهده کنید.

این بانک در بازار  پایه ب فرا بورس حضور دارد و طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان٬ در فرا بورس ایران به صورت مشروط پذیرفته شده و در صورت احراز شرایط لازم٬ در تابلوی پایه ب٬ باقی خواهد ماند. نماد سمایه در بازار فرا بورس ایران است  و حجم مبنا ندارد. یعنی هر روز می‌تواند حتی با معامله شدن یک سهم٬ قیمت ثبت شده روی تابلو معاملاتی٬ ملاک عمل برای خرید و فروش روز بعد باشد.

بانک سرمایه ٬ ۴  میلیارد قطعه  سهم داشته و میانگین حجم ماهانه آن نیز ۲.۶ میلیون سهم می باشد. ای پی اس بانک سرمایه منفی هزار و هشتصد و هفتاد و چهار تومان بوده و P/E این بانک نیز منفی چهار صدم درصد گزارش شد. در زمستان نود و هفت٬ روزانه بین ۱ تا ۳ میلیون سهام بانک سرمایه مورد معامله قرار گرفته  است و به نسبت بهمن ماه ۹۶ قیمت هر سهم بانک سرمایه از ۱۲۵۰ ریال به کم تر از ۸۰۰ ریال کاهش را نشان می دهد.

طبق اطلاعاتی  که از این نهاد پولی کشور منتشر شده است٬ تا هفته دوم بهمن ماه نود و هفت٬ شرکت لیزینگ و رفاه ایرانیان با در اختیار  داشتن حدود ۴۰۰ میلیون سهم٬ ۱۰ درصد کل سهام را در اختیار دارد و پس از آن٬ شرکت سرمایه گذاران فرهنگیان و شرکت ساختمانی معلم و شرکت سرمایه گذاری فرآیند و توسعه پایدار صدف است که حدود ۳۰ درصد کل سهام را در اختیار  دارند و در فهرست سهامدار  عمده بالای ۱ درصد قرار گرفته اند.

تا هفته دوم بهمن ماه نود و هفت٬ آخرین اطلاعیه ای که سمایه در کدال (سامانه جامع ناشران) منتشر کرده است٬ مربوط به اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای دوره نه ماهه  منتهی به سی آذر ماه نود و هفت (حسابرسی نشده) است.

اخرین مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده این مجموعه نیز بیست و نهم فروردین ماه نود و هفت در تالار سوره حوزه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که منجر به انتخاب حسابرس و بازرس قانونی و تصویب صورت های سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند ماه سال نود و چهار گردید.

موسسه حسابرسی فریوران راهبرد به عنوان حسابرس قانونی این مجموعه در سال  ۹۷ معرفی شده است.  شناسه ملی بانک سرمایه برای بررسی وضعیت مالیاتی و تغییرات در روزنامه رسمی قوه قضاییه٬ ۱۰۱۰۳۷۹۸۴۵۷  است.

جزییات تکمیلی از این پرونده را می‌توانید در روزهای آینده در سایت عصر شهروند دنبال کنید. گفتی است٬ این گزارش٬ سیگنال یا تحلیلی مبنی بر خرید یا فروش سهام این نماد در بازار بورس اوراق بهادار کشور نیست و سهامداران و سرمایه گذاران باید با آگاهی از اطلاعیه های منتشر شده در سامانه کدال٬ نسبت به خرید و فروش سهام با توجه به فاکتور سود آتی٬ اقدام کنند.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=27545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .