18

موزه جواهرات سلطنتی تهران و تماشای تاج کیانی و شمشیر ناصری

  • کد خبر : 50454
  • 17 اردیبهشت 1398 - 8:42
موزه جواهرات سلطنتی تهران و تماشای تاج کیانی و شمشیر ناصری

موزه جواهرات سلطنتی ایران یکی از جذاب ترین و برترین مقصد های گردشگری نوروزی و از گزینه های عالی  تهرانگردی رمانتیک ها و عاشقان مد و لباس و جواهرات و اکسسوری فاخر است. بسیاری از هموطنان و همشهریان تهرانی، همانطور که از موزه ۲.۵ میلیارد دلاری «هنرهای معاصر» در خیابان کارگر شمالی دیدن نکردند، مسافر […]

موزه جواهرات سلطنتی ایران یکی از جذاب ترین و برترین مقصد های گردشگری نوروزی و از گزینه های عالی  تهرانگردی رمانتیک ها و عاشقان مد و لباس و جواهرات و اکسسوری فاخر است. بسیاری از هموطنان و همشهریان تهرانی، همانطور که از موزه ۲.۵ میلیارد دلاری «هنرهای معاصر» در خیابان کارگر شمالی دیدن نکردند، مسافر گران قیمت ترین موزه خاورمیانه هم نشده اند. جایی در خیابان فردوسی تهران. تماشاگهی برای دیدن گران قیمت ترین تاج‌های مرصع، گردن بندها و شمشیرهای الماس خوش تراش و گوشواره های زمردین. سرویس گردشگری عصر شهروند، امروز شما را به تماشای موزه جواهرات ملی ایران می برد.

اگر شما هم تجربه  بازدید از این گنجیبه منحصر به فرد ایرانی ها را دارید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. لوکیشن موزه جواهرات ملی در اینستاگرام در این نشانی قرار دارد.

حتما بخوانید : با گردن‌بند تاج‌گذاری، تاج و ردا مرصع نشان « فرح پهلوی » آشنا شویم

موزه جواهرات سلطنتی ایران

حتما بخوانید: رمانتیک ترین کافه های تهران را ببینید

موزه جواهرات ملی ایران کجاست

موزه جواهرات ملی ایران کجاست؟

موزه جواهرات ملی ایران ، در خزانه جواهرات ملی بانک مرکزی جمهوری اسلامی قرار دارد. بعضی ها به اشتباه، تصور می کنند که این خزانه، در ساختمان بلند بانک مرکزی در بلوار میرداماد است. در حالی که این گونه نیست. خزانه جواهرات ملی، داخل یک گاو صندوق خیلی بزرگ قرار دارد و تحت شدید ترین تدابیر امنیتی، محافظت می شود. بازدید از این موزه، با وقت قبلی و برنامه قبلی امکان دارد که البته، گرفتن وقت، خیلی هم سخت نیست.

موزه جواهرات ملی، در خیابان فردوسی

موزه جواهرات ملی، در خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول است. ساختمان قدیمی بانک مرکزی، جایی است که شما را با جواهرات سلطنتی ایران از زمان افشاریه تا پهلوی دوم، آشنا می کند.

آدرس موزه جواهرات ملی

تهران،میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول،
ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
خزانه جواهرات ملی

تماره تماس:   ۶۴۴۶۳۷۸۵- ۶۴۴۶۳۷۹۲ -۶۴۴۶۳۷۹۹ -۶۴۴۶۳۰۳۰
تلفن گویا : ۶۴۴۶۴۷۰۰
فکس : ۶۴۴۶۳۷۶۳

چگونه به موزه جواهرات ملی برویم

چگونه به موزه جواهرات ملی برویم؟

برای عزیمت به این نقطه، راهکار های زیادی هم در ایام تعطیلات نوروز ۹۸ و هم سایر ایام سال دارید. توجه کنید که سال ۹۸، تعطیلات خوبی در بهار داشته که فرصت گردشگری را برای هموطنان فراهم می کند. اما در روز های تعطیل سال ۹۸، هم چنین جمعه ها، این مجموعه نیز تعطیل است.

برای عزیمت به این نقطه، می‌توانید از خطوط BRT استفاده کنید. هر نقطه شهر هستید، خود را به خیابان انقلاب برسانید و در ایستگاه  میدان فردوسی، توقف کنید. از  ایستگاه میدان فردوسی تا خزانه گران قیمت ایرانیان، کم تر از ۵ دقیقه پیاده روی نیاز دارید تا به سمت پایین میدان فردوسی، حرکت کنید. جایی که دلالان و سوداگران ارز و سکه، همیشه جولان می دهند.

هزینه بازدید از موزه جواهرات ملی

راه دیگر  آن است که از مترو استفاده کنید. یا به ایستگاه میدان امام خمینی رفته و از آنجا با تاکسی به سمت چهار راه استانبول بروید. یا این که در ایستگاه فردوسی، توقف کنید. پیشنهاد ما، توقف در ایستگاه فردوسی است.  چون فاصله کمی تا خزانه دارد.

این منطقه تهران، طرح ترافیک است و ورود به طرح ترافیک، ملزم به پرداخت حق ورود به طرح ترافیک است که رقمش را شورای شهر هر سال تعیین می کند.

هزینه بازدید از موزه جواهرات ملی ( قیمت بلیط )

بلیط بازدید از موزه جواهرات ملی، بین ۲ تا ۵ هزار تومان برای محققان و دانشجویان و بازدید کننده عادی، متغیر است. برای اتباع خارجی نیز ۲۰ هزار  تومان برای هر باربازدید اعلام شده است. مدت زمان بازدید شما، معمولا حدود ۱ ساعت خواهد بود که داخل موزه، از طریق راهنمای مستقر، می توانید اطلاعات لازم را بدست آورید.

دانشجویان و پژوهشگران: ۲۰۰۰ تومان
بازدیدکنندگان داخلی: ۴۰۰۰ تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۲۰،۰۰۰ تومان

 موزه جواهرات ملی

ساعت کار موزه جواهرات ملی تهران

بازدید از موزه جواهرات ملی روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۳۰ است و در غیر از ساعت های ذکر شده و در روزهای چهارشنبه ، پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی ، موزه جواهرات ملی تعطیل است.

سایت موزه جواهرات ملی

توجه کنید که متاسفانه، موزه جواهرات سلطنتی ایران، سایت اختصاصی ندارد و امیدواریم که مسئولان موزه به خصوص مسئولان بانک  مرکزی، فکری برای اطلاع رسانی دیجیتالی موزه در سال ۹۸ بکنند. برای مشاهده  اطلاعات این مجموعه، باید به صفحه اختصاصی موزه  در پرتال بانک مرکزی  مراجعه کنید که در این نشانی در دسترس است. امیدواریم سایت این مجموعه گرانقدر، اطلاعات چند رسانه ای چند زبانه را در اختیار مشتاقان جواهرات سلطنتی قرار دهد.

سایت موزه جواهرات ملی

چرا باید از موزه جواهرات سلطنتی  ایران بازدید کنیم؟

  • یکی از برترین موزه های جواهرات سلطنتی جهان را دیدن خواهید کرد.
  • با الماس ها و زمرد های خوش تراش گران قیمت آشنا می شوید.
  • با ارزش ترین جواهرات جهان را در یک کلکسیون بی نظیر، تماشا خواهید کرد.
  • با بزرگ ترین الماس صورتی جهان، آشنا می شوید که همان دریای نور معروف است.
  • به دیدار تاج کیانی می روید.
  • نور العین الماس ها را تماشا خواهید کرد.
  • تخت نادری را از نزدیک می بینید و جواهرات و تراش های آن برای شما جذاب خواهد بود.
  • تخت طاووس، نامی معروف برای ایرانیان، نگین موزه جواهرات ملی، پیش چشمان شما خواهد بود.
  • کره جواهرنشان را خواهید دید.
  • الماس های زرد و سیاه و سرخ، جشنواره ای رنگارنگ از قیمتی ترین جواهرات جهان را در معرض دید شما قرار خواهد داد.
  • دنیای جواهرسازی، مرصع کاری و طلا سازی هنرمندان ایران و جهان را به نظاره خواهید نشست.

چرا باید از موزه جواهرات سلطنتی ایران بازدید کنیم

حتما بخوانید: رستوران های گیاهی تهران

داستان موزه جواهرات ملی

«خانه مقدم» در تهران که زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت دارد، گران قیمت ترین خانه جهان در ایران است که در آن، آثاری با قدمت هزاران ساله نگهداری می شود. در کنار آن، باید موزه جواهرات ملی را، گران ترین موزه ایران دانست که برای  برخی از آثارش، قیمتی تعیین نشده است. جایی در یکی  از شلوغ ترین مقصد های گردشگری و تجاری شهر یعنی امام  خمینی و فردوسی.

داستان موزه جواهرات ملی

در این موزه، جواهراتی خوش تراش با نقش و رنگ های فریبنده و جذاب در معرض دید عمومی قرار گرفتهاست که کلکسیونی بی نظیر از جواهرات پادشاهان در تاریخ معاصر ایران است و شما، غرق زیبایی  های گران قیمت می شوید. جواهراتی که پشتوانه اسکانس ایران است.

نگاهی به گنجینه ارزشمند جواهرات ملی ایران

دریای نور، مشخص نیست که چند میلیارد دلار قیمت دارد. اما هر ارزشی که دارد، قدرش را زرگر شناسد. البته یادآوری کنیم که این جا، هم موزه نامیده می شود هم خزانه. اما در اصل قضیه توفیری ندارد که شما، قدم به گران ترین قدمگاه سلطنتی ایران می گذارید.

نگاهی به گنجینه ارزشمند جواهرات ملی ایران

چند موزه جواهرات سلطنتی در جهان وجود دارد که در قد و قواره های موزه جواهرات سلطنتی ایران هستند و تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. در این مجموعه جذاب، الماس دریای نور، معروف ترین الماس ایران است. الماسی با ارزش با رنگ گل بهی که تراش های فریبنده آن، شکوهش را صد چندان می کند و از آن، به عنوان بزرگ ترین الماس صورتی جهان یاد می کنند. شاید به همین دلیل باشد که در دنیا، منحصر به فرد و قیمتی برای آن تعیین نشده  است. یک صد و هشتاد و دو قیراط، وزن بزرگ ترین الماس صورتی جهان است که در تهران نگهداری می وشد.

این رنگ، در میان الماس ها، رنگی استثنایی است. دریایی از نور را به نمایش می گذارد و تحت شدید ترین تدابیر امنیتی و حفاظتی قرار دارد.

الماس دریای نور، در بازو بند های سلطنتی بود. بعد به تاج مرصع رفته و در کنار یاقوت ها و برلیان، آرام گرفت. الماسی تراش خورده که شمایل هندسی آن، مثلثی است. چهار در سه سانتیمتر. کلیه سطوح، صاف و یکنواخت است. عنوان: «سلطان صاحبقران، فتحعلی شاه قاجار سنه  ۱۲۴۴» روی آن دیده می شود.

داستان الماس نور، داستان پر فراز و نشیبی است.  داستان محمد علی شاه و سفارت روسیه و مشروطه خواهان. تاریخ معاصر  را اگر بخوانید، ردپایی از این الماس در آن دیده می شود.

ر آثار دلفریب و درخشان در موزه جواهرات ملی

از دیگر آثار دلفریب و درخشان در موزه جواهرات ملی، کره جواهر نشان است. از گران قیمت ترین محصولاتی که در این مجموعه در معرض دید عمومی قرار گرفته است. «کره جواهر نشان»، در سال ۱۲۵۳ خورشیدی به دستور ناصرالدین شاه قاجار (شاه شهید) ساخته شد و جمعی از هنرمندان جواهرساز ایرانی در ساخت آن مشارکت  داشتند.  سرپرستی کار را ابراهیم مسیحی بر عهده گرفت. در این کره، دریا، با زمرد و خشکی ها با یاقوت خوش تراش، طراحی شده است.

نکته جالبی که درباره این کره جواهر نشان باید بدانیم آن است که جانمایی ایران و انگلستان و جنوب شرق آسیا، با نگین سفید طراحی شده اند و جانمایی هندوستان، به یاقوت روشن انجام شد. آفریقای مرکزی و جنوبی هم با یاقوت کبود و خط استوا نیز از جمله خطوط جغرافیایی درخشان در این محصول دوست داشتنی است.

قطر آن شصت و شش سانتی متر و وزن آن سی و چهار کیلوگرم است و روی پایه های تمام طلا،  استوار شده است. وزن جواهرات این کره، بیش از سه و نیم کیلوگرم است. بیش از پنجاه و یک هزار قطعه جواهرات، روی این اثر، کار شده است که ارزش بازاری و هنری آن را روایت می کند.

تاج کیانی

از محصولات این مجموعه، تاج کیانی است. تاجی پر زرق و برق که در سال ۱۱۷۷ خورشیدی  یعنی سیصد و اندی سال در تهران، ساخته  شد. فتخعلی  شاه ، دستور ساختش را داد و کلکسیونی از سنگ های گران قیمت الماس، زمرد، یاقوت و مروارید است. کنگره هایش، دل جواهر سازان را می برد و رمانتیک ها را عاشق جقه  هایش می  کند. تاج کیانی را پادشاهان قاجار، در مراسم تاج گذاری بر سر می گذاشتند .

کلکسیونی از تاج و نیم تاج ها

این خزانه، کلکسیونی از تاج و نیم تاج ها است. تاج پهلوی، یکی از آن ها محسوب می شود. رضا قلدر، دستور ساخت تاج پهلوی را صادر کرد و در مراسم تاج گذاری محمد رضا، از آن استفاده شد.  این تاج در سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی، به سرپرستی سراج الدین جواهری که از جواهرسازان معروف ایرانی-قفقازی بود، ساخته شد. بدنه از طلا و نقره  داشته و الماس های برلیان، به زیبایی روی آن، دلفریبی میکند. جشنواره یاقوت، زمرد، مروارید و مخمل قرمز است.

الماس درشت زرد رنگ، شکوهی خاص به تاج پهلوی بخشیده است. بیش از سه هزار و سیصد الماس به وزن هزار و صد و چهل و چهار قیراط و پنج زمرد به وزن  صد و نود و نه قیراط و دو یاقوت کبود در ان به کار رفته است. این تاج، دو کیلوگرم وزن دارد.

نور العین، تاج دیگری از جشنواره تاج  های مرصع خوش تراش خزانه ملی ایران است. باشکوه ترین نیم  تاج هایی که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده  است.

نیم تاج نورالعین

(نیم تاج نورالعین)

نیم تاج، برای فرح  پهلوی ساخته شد و «هری وینستون»، جواهر ساز معروف خیابان پنجم نیویورک، طراحی آن را انجام داد. فرح دیبا، در سال ۱۳۳۸ هجری خورشیدی، آن را بر سر گذاشت و به خاطر الماس صورتی، نظر ها را به خود جلب کرد. الماس صورتی نورالعین، بخشی از دریای نور است.  در نیم تاج نورالعین، الماس زرد و سفید و صورتی، قرار گرفته است و هنر سازنده را به رخ  می کشد.

دریای نور و الماس نورالعین

بررسی ها نشان می دهد که دریای نور و الماس نورالعین، یک  الماس  بودند که از ان  جدا شدند.

جقه و تخت نادری، دو اثر گرانبها و ارزشمند در خزانه ملی است. سال  ساخت آن به حدود دویست و اندی سال  پیش  باز می گردد. محصولی که  زمرد درشت و خوش رنگی روی آن به چشم می خورد و جواهری نفیس را خلق می کند.

جقه نادری در موزا جواهرات

(جقه نادری)

سه  آویز سبز امرودی روی آن، جقه را دلفریب کرده است. وزن جقه حدود سی و سه  مثقال است. رضاشاه، چند بار از جقه نادری استفاده کرد.

صندلی مرصع گران قیمت پر زرق و برق خزانه ملی

درباره تخت نادری هم بدانید که صندلی  مرصع گران  قیمت پر زرق و برق خزانه ملی، همین تخت است که بیست و دو هزار قطعه سنگ و جواهر قیمتی  روی آن  کار شده است.  تخت نادری، ربطی  به نادر شاه  ندارد. در واقع، استعاره ای از کمیابی است.

فتحعلی شاه، پادشاه جواهر دوست قاجار

(تخت نادری)

فتحعلی شاه، پادشاه  جواهر  دوست قاجار، دستور ساخت را صادر کرد و گاها در تالار سلام کاخ گلستان (نگین کاخ های  ایران) به  نمایش در  می آمد.

تخت نادری از کاخ گلستان به گنجیه جواهرات ملی انتقال یافت

در عصر پهلوی دوم، تخت نادری از کاخ  گلستان به گنجیه  جواهرات  ملی انتقال یافت. تخت نادری، همان تختی بود که محمد رضا پهلوی، چهار آبان سال چهل و شش روی آن تاج گذاری کرد.

الماس دریای نور روی کلاه فتحعلی شاه قاجار

(الماس دریای نور روی کلاه فتحعلی شاه قاجار)

تخت نادری، جشنواره ای دیدنی از میناکاری و منبت کاری و معرق کاری و مشبک کاری و طرح های اسلیمی است.

علاوه بر الماس دریای نور، اثر جذاب دیگری که اعتبار خزانه ملی ایران شده است، تخت طاووس است. در سال  ۱۱۸۰ خورشیدی، تخت طاووس باز هم به فرمان پادشاه جواهر دوست عصر قجر، یعنی فتح علی شاه ساخته شد. سرپرستی ساخت را نظام  الدوله  محمد حسین خان صدر اصفهانی، فرمانروای نصف جهان، بر  عهده گرفت.

تخت طاووس در خزانه جواهرات ملی

در زمان ازدواج فتحعلی شاه، استفاده شد و تخت طاووس نام گرفت. این اثر، ربطی به تخت طاووس نادری ندارد.  تخت طاووس تا سال ۶۰، در کاخ  گلستان نگهداری می شد و بعدها، به خزانه جواهرات ملی رفت و اکنون، ۴۰  سال  است که اینجا نگهداری می شود.

از دیگر  آثار این مجموعه، گردن بند تاج گذاری فرح پهلوی است که شش ماه کار ساخت آن به طول انجامید و برند ون کلیف و آرپلز، برای ساخت آن به ایران آمدند. چون امکان خروج جواهرات سلطنتی از ایران وجود نداشت. تاج شهبانو نیز از جمله تاج های گران قیمتی است که در این مکان، به چشم می خورد.

تاج شهربانو و گردن بند تاج گذاری در زمان رژیم ستم شاهی

(تاج شهربانو و گردن بند تاج گذاری در زمان رژیم ستم شاهی را مشاهده می کنید)

تاج فرح، طلای سفید دارد و با کلاه مخملی پوشانده شده  است. سی و شش زمرد، یک صد و پنج مروارید، سی و چهار یاقوت و و یک هزار  و چهارصد و شصت و نه  قطعه الماس روی آن به کار رفته  است. ۲ کیلوگرم وزن دارد. گردن بند تاج گذاری وی نیز محصول شرکت وی کلیف اند آرپلز است که با طلا و پلاتین طراحی شده است  و زمردی بزرگ، وسط آن به چشم می خورد.

گردن بندی خوش تراش که ایده الهام آفرین فریبنده برای طراحان طلا و جواهرات ایران و جهان است. کمربند زرین، محصولی زر بافت به طول یک صد و نوزده متر با قطعه زمردی بیضی شکل به وزن یک صد و هفتاد و شش قیراط است که در آن، شصت قطعه الماس برلیان کار شده است.

 محصولات ارائه شده در خزانه بانک مرکزی

گردن بند الماس و زمرد، از دیگر محصولات ارائه شده در خزانه بانک مرکزی است که  جشنواره سنگ های قیمتی و گران بها از زمرد تا الماس است.  قابی از طلا، زمرد ها را به آغوش خود گرفته است.

محصولات دیدنی موزه جواهرات

تماشای آفتابه لگن سلطنتی برای شست و شوی دست و صورت، با وزن بیست و پنج قیراط و زمرد هایی که در آن به کار رفته است، از محصولات دیدنی  این مجموعه تهران است.

آثاری که در خزانه ملی باید ببینید

(تاج مرصع پهلوی را مشاهده میکنید)

آثاری که در خزانه ملی باید ببینید

  • شمشیر مرصع نشان فتحعلی شاه قاجار
  • شمشیر سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار
  • شمشیر دسته عاج هفتاد و سه سانتیمتری زمرد نشان
  • شمشیر نادرشاه افشار که یک متر طول دارد و هشتصد و پنجاه الماس روی آن کار شده است.
  • خنجر نگین دار به طول ۴۰ سانتی متر که طولی بیش از  اندازه معمول دارد.
  • سپر نادری با ۴۶ سانتی متر قطر با بزرگ ترین یاقوت سرخ جهان.
  • کلاه عباس میرزا
  • پیش کلاه کیانی

جلوس شاه مخلوع روی «تخت نادری»

(جلوس شاه مخلوع روی «تخت نادری»)

خزانه جواهرات ملی در سال ۱۳۲۲ به روی عموم بازگشایی شد و تا به امروز، یکی از دیدنی ترین مقصد های گردشگری ایران و جهان به شمار می رود.

توجه کنید که موزه جواهرات ملی، روزههای شنبه  تا سه شنیه  از ساعت ۱۴  تا ۱۷ پذیرای بازدید علاقمندان است. ممنوعیت بازدید برای افراد زیر ۱۲ سال است. بعضی از گردشگران بین المللی تهران در تریپ ادوایزر، از خزانه جواهرات ملی به عنوان جایی بی نظیر یاد می کنند که بازدید از آن، صدر مقصد های گردشگری تهران و ایران معرفی می شود.

همشهری گرامی

در یکی از روز های بهاری و تابستانی، از خزانه جواهرات ملی دیدن کنید  و تماشای آن را به دوستان داخلی و بین المللی خود نیز، توصیه کنید.

خزانه جواهرات ملی در سال ۱۳۲۲

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=50454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .