12

تهران گردی در پارک های شمال تهران : از نیاوران تا جمشیدیه

  • کد خبر : 10683
  • 13 مرداد 1398 - 13:07
تهران گردی در پارک های شمال تهران : از نیاوران تا جمشیدیه

در گزارش امروز سرویس تهرانگردی، در ادامه سلسله گزارش های معرفی مقصدهای شکم گردی، طبیعت گردی و هنری و فرهنگی پایتخت، نگاهی داریم به پارک شمال تهران، تا با امکانات طبیعت گردی تهران در این منطقه خوش آب و هوا ثروتمند نشین شهر آشنا شویم.

پارک های تهران، در فهرست بهترین پارک های ایران قرار دارد و بخشی از فرصت های گردشگری شهری هموطنان تهرانی  را به خود اختصاص می دهد. از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق پایتخت ایران، شاهد بوستان هایی هستیم که اگر شما مسافر تهران باشید و یا یک بار در آنجا قدم بزنید، عاشق لوکیشن و معماری  منظر و امکانات و خدماتی که در اختیار توریست ها قرار می دهد خواهید شد. نمونه اش بوستان نهج البلاغه و جوانمردان و شهدای خلیج فارس که یکی از ظرفیت های طبیعت گردی هیجان انگیز در تهران هستند.

در گزارش امروز سرویس تهرانگردی، در ادامه سلسله گزارش های معرفی مقصدهای شکم گردی، طبیعت گردی و هنری و فرهنگی پایتخت، نگاهی داریم به پارک شمال تهران، تا با امکانات طبیعت گردی تهران در این منطقه خوش آب و هوا ثروتمند نشین شهر آشنا شویم.

اگر شما هم تاکنون در این بوستان ها پیاده روی  کردید و از خدماتش استفاده کردید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در اختیار ما قرار دهید. اگر پیشنهادی هم برای توسعه زیرساخت ها و امکانات این مراکز دارید، تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با پارکگردی امروز ما همراه باشید.

حتما بخوانید: تهران گردی در پارک های جنوب و مرکز تهران : از پارک ساعی تا بوستان ولایت

تهران گردی در پارک جمشیدیه

بعید است شما بچه تهران باشید یا در تهران زندگی کرده و علاقمند به شمال شهر  گردی باشید و مسیرتان به بوستان سنگی جمشیدیه نیفتاده باشد! بوستان جمشیدیه، یکی از پاتوق های نوستالژیک تهرانی ها برای گذران تابستان ها و روزهای تعطیل است. این  باغ، بیش  از ۶۰ سال پیش متعلق به فردی به نام جمشید الدوله بود که قرار بود محل سالمندان باشد

اما بعدا در اختیار شهرداری  تهران قرار گرفت و تبدیل به یکی از بوستان های معروف و زیبا تهرانی ها شد. بوستان جمشیدیه، مثل بوستان نهج البلاغه شهرک  غرب، بوستانی پر شیب بوده و گزینه ای عالی برای شب های تابستان است. چشم انداز فوق العاده این فضای سبز ، کوه ها و برج های اطراف بوده و چشم اندازهای شبانه اش عالی به نظر می رسد.

تهران گردی در پارک جمشیدیه

بوستان جمشیدیه، معماری منظر حرفه  ای داشته و از پوشش گیاهی فوق العاده ای برخوردار است.  از  بید مجنون و نارون و افرای سیاه و سرو و بلوط گرفته  تا گلابی و گیلاس و اقاقیا، در این بوستان مشاهده می شود. کف پوش های سنگی ناهموار جمشیدیه،  سبب می شود تا راه رفتن کمی  مشکل باشد.  تندیس های فرهنگی  مثل بوستان جوانمردان، اخیرا در این بوستان سنگی تهرانی ها نصب شده و اطرافش، برکه ها و آلاچیق قرار گرفته. قفس های پرندگان نیز در پارک مشاهده می شود.

بوستان جمشیدیه

بوستان جمشیدیه تهران دارای آمفی تئاتر و رستوران و سرویس بهداشتی و نگارستان است  و در ناحیه ۴ منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد.

آدرس پارک جمشیدیه: خیابان شهید باهنر- خیابان شهید امیدوار

اگر می خواهید با مترو به این فضای سبز بروید، در  ایستگاه مترو تجریش که عمیق ترین  مترو تهران است توقف کرده و سپس  از آنجا با خطی ها یا اتوبوس هایی که به سمت شهید محلاتی می روند، در ایستگاه امیدوار پیاده شوید. خیابان شهید امیدوار، خیابان سربالایی  است و توصیه می شود از ابتدای خیابان، با تاکسی به سمت بوستان بروید.

تهران گردی در پارک قیطریه

پارک قیطریه تهران را باید یکی از نوستالژیک ترین مقصدهای طبیعت گردی شمال شهر تهران دانست که پاتوق برخی از هموطنان مناطق شمالی و بعضا شرق تهران است. از قدیمی ترین پارک های پایتخت که ۱۶۰ سال پیش در زمان صدرات اتابک اعظم، توسط فردی به نام صارم الدوله که از نوادگان قجری بود،احداث شد و پس از نسل ها دست به دست شدن، در نهایت در سال ۱۳۵۲ به شهرداری تهران واگذار شد. بخش های دیگری از این باغ بزرگ که در تملک شهرداری نبود نیز در سال ۱۳۷۴ خریداری شد. فضای سبز قیطریه، لوکیشن خاصی دارد. اطراف این فضای سبز ، مملو از بستنی فروشی های ماستی و شکلاتی و پیتزا فروشی های معروف تهران است که مقصدهای جذابی برای لاکچری گردها و کوچ سرف های شهر است.

اگر امروز به پارک قیطریه بروید، با مردان و زنانی مواجه می شوید که پاتوق آن ها، آلاچیق های چوبی فضای سبز بوده و مشغول شطرنج و بحث و تنیس روی میز هستند. معماری  خاصی دارد به  گونه ای که خطوط غیر منظم و ارگانیک در طراحی آن به کار رفته و پوشش گیاهی آن، جذابیت های بسیاری را به ارمغان می آورد. تنوع گیاهی پارک ، از اقاقیا و بلوط و نارون گرفته  تا افرا و سرو نقره  ای و کاج و بید مجنون، فضای رمانتیکی را برای پارکگردهای تهرانی به ارمغان می آورد.

بوستان قیطریه تهران

اگر به بوستان قیطریه تهران رفتید، جدا از پیتزاخوری و بستنی خوری های وسوسه انگیز، سری به گالری فرهنگسرای ملل بزنیدو از آثار هنرمندان تهرانی دیدن کنید. نگارخانه ملل، همواره یکی از مقصدهای گالری  گردی شمال  تهران محسوب می شود که در کنار گالری فرهنگسرای نیاوران، در طول هفته  میزبان نمایش آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت در  عرصه نقاشی و طراحی و عکاسی و مجسمه سازی است. پیست اسکیت و زمین بازی بوستان نیز برای نوجوانان مناسب است.

آدرس بوستان قیطریه: قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

بوستان قیطریه نزدیک ایستگاه مترو قیطریه بوده و به راحتی می توان به آن جا رفت. این بوستان در ناحیه ۷ منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد و بیش از ۱۲۲ هزار متر مریع مساحت دارد.

بستنی با سس توت فرنگی محصول بستنی فروشی روبروی پارک قیطریه

(بستنی با سس توت فرنگی محصول بستنی فروشی روبروی پارک قیطریه)

یکی از بستنی فروشی های معروف قیطریه، سن مارکو است که شما را با طعم لذیذ بستنی های ایتالیایی که با انواع طعم و رنگ و اندازه سرو می شود، مهمان می کند. بستنی ماستی ها و بستنی های رژیمی آن که به صورت وزنی به فروش می رسد،محبوبیت زیادی دارد. بستنی خور های قیطریه، اینستاگرامش را در نظر داشته باشند.

حتما بخوانید : گشتی در باغ موزه مینیاتور تهران : ایرانگردی در ۱ ساعت!

بستنی ماستی های میوه ای روبروی بوستان قیطریه

(بستنی ماستی های میوه ای روبروی بوستان قیطریه، پیشنهاد های هیجان انگیز برای گردشگران)

برگر بستنی از دیگر محصولات خوشمزه ای است که تهرانگردها در زمان گردش در این بوستان، در نظر داشته باشند. وقتی در یک برگر داغ، بستنی سرد با طعم وانیل و شکلات و سس توت فرنگی باشد، حال و هوای طبیعت گردی متفاوت خواهد بود! بستنی هاروست را در نظر داشته باشید که خیلی طرفدار دارد.  درست جنب سن مارکو،  HARVEST قرار دارد.

بستنی های خوشمزه حوالی پارک قیطریه

حتما بخوانید: با مقصدهای شکم گردی نوستالژیک پایتخت آشناشویم

گشتی در پارک ملت

پارک ملت را باید  در فهرست ۱۰ پارک معروف ایران قرار دارد. پاتوق نوستالژیک همه تهرانی ها، مدت ها پارک ملت بود. هم چون بوستان قیطریه که اکنون به خاطر بستنی ماستی ها و برگر بستنی هاش معروف شده، روبروی پارک ملت هم بستنی های متری،  پذیرای گردشگران است. البته نباید در خوردن آن افراط کرد!

پاتوق نوستالژیک همه تهرانی ها

پارک ملت، در خیابان ولیعصر شمالی و قبل از چهار راه پارک  وی و نزدیک سازمان صدا و سیما و بالاتر از اتوبان نیایش (آیت الله  هاشمی رفسنجانی) است. محیطی بزرگ و چشم نواز که این روزها با احداث پردیس ملت، مقصد سینما گردهای تهرانی هم  شده است. اگر خواستید هم پیاده روی کنید و هم فیلم های اکران سینمای ایران را تماشا کنید، پارک ملت، انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.  هیچ مترویی نزدیک این فضای سبز نیست و برای کسانی که خودرو شخصی ندارند، اتوبوس های BRT بهترین انتخاب است. پارک  ملت، هم لوکیشن خوبی دارد و هم چشم اندازهای خوبی به کوه های اطراف به خصوص در روزهای بارانی و برفی سال.

پارک ملت، در خیابان ولیعصر شمالی

تنوع گیاهی فوق العاده پارک ملت، محیطی عالی برای سلفی بازهای  اینستاگرام است. به خصوص در نیمه دوم سال که طبیعت تهران، هزار رنگ می شود.  بید،نارون، گیلاس، هلو، چنار، اقاقیا، گونه های نادر بلوط و کاج کاشفی و بید فری، از جمله گیاهانی است که در پارک ملت مشاهده می گردد. بخشی از سطح  فضای سبز ، صیقلی و مناسب  اسکیت سواری و ماشین های کنترلی کودکان است.

تنوع گیاهی فوق العاده پارک ملت

اگر از پله های پارک ملت بالا بروید، کافی شاپ بزرگی را پشت آب نمای مرکز پارک مشاهده خواهید کرد. اولین آب نمای موزیکال و مدرن ایران که معمولا شب های تابستان کار  می کند، در این فضای سبز راه اندازی شد. همراهی هارمونیک آب و نور با نوای موسیقی ایرانی و تصاویر سه بعدی، فضای رمانتیکی را در پارک  ملت به  ارمغان می آورد.

قفس حیوانات که در انتهای پارک قرار دارد، محلی  برای تماشای طاووس و فنچ  و شتر مرغ و میمون است. پیست اسکیت و کلینیک گل و گیاه و زمین بازی کودکان و خانه شطرنج، از دیگر امکانات این فضای سبز بزرگ ۲۸ هکتاری شمال تهران محسوب می شود. پردیس سینمایی ملت با ۵ سالن، مقر اصلی برگزاری جشنواره فیلم  فجر هر سال است که در دهه فجر برگزار می  شود. این فضای سبز در ناحیه ۲  منطقه  ۳ شهرداری تهران قرار  دارد و سابقه احداثش به سال ۱۳۵۳ بر می گردد.

تهران گردی در پارک نیاوران

تهران گردی در پارک نیاوران

علاوه بر پارک ملت، پارک نیاوران هم به  دلیل قرار گیری در نزدیکی کاخ نیاوران، از دیگر پاتوق های گردشگری تهرانی ها تا دهه هشتاد هجری شمسی بود.  اگر  چه امروزه هم پارک  نیاوران، پاتوق نیاوران گردها و هموطنان مقیم شمال پایتخت است، اما راه اندازی بوستان های بزرگی مثل آب و آتش و نهج  البلاغه سبب شده  تا این فضای سبز ، شور و شوق سابقه  را نداشته باشد. اما هم چنان با دیزاین باغ ایرانی خود، یکی از بهترین پارک های شمال پایتخت محسوب می شود. تنوع گیاهی جالبی دارد که از آن جمله می توان به اقاقیا، چنار، کاج، ماگنولیا، گیلاس، ایلکس و کورنوس اشاره کرد.

پاتوق نیاوران گردها و هموطنان مقیم شمال پایتخت

پارک نیاوران دارای بخش های متنوعی از کتابخانه، آمفی تئاتر، سالن ورزش بانوان و چهار استخر بزرگ و آبشار بوده و محوطه چنارش بیش از یک صد و پنجاه سال قدمت دارد.  پاسداران، ابتدای خیابان شهید باهنر، نشانی این پارک معروف تهرانی ها است.

تهران گردی  در پارک طالقانی

از  دیگر پارک های مطرح  و قدیمی تهران، پارک طالقانی است. سابقه  احداث آن  به سال ۱۳۵۰ باز  می گردد که در طرح جامع محدوده نوسازی  عباس آباد،  توسط مشاوران اسپانیایی طراحی شد و به صورت طرح آزاد با نظم طبیعی ایجاد شد و حالت حلزونی شکل به خود گرفت. اکنون شهرداری منطقه۳، حفاظت آن را بر عهده دارد.

تهران گردی در پارک طالقانی

پارک جنگلی عباس آباد، پارک جهان کودک و تپه های داوودیه، نام های پیشین پارک طالقانی تهران است. چشم انداز مشرف به پایتخت داشته و جشنواره ای از گونه های گیاهی هم چون: کاج ، اقاقیا، توت  سپیدار، چنار، افرا و انجیر است. انواع و اقسام زمین های بازی کودکان و ورزش های توپی، در این فضای سبز در دسترس طبیعت گردها قرار دارد.

برای رفتن به  این فضای سبز ، از بوستان آب و آتش (پل طبیعت) استفاده کنید. مترو شهید حقانی، بهترین گزینه برای رفتن به این فضای سبز دیدنی است. ایستگاه مترو همت هم از دیگر ایستگاه های اطراف این پارک ۲۲۹ هزار متر مربعی پایتخت می باشد.

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان

از دیگر پارک های شرق تهران، پارک لویزان است که در دوازده کیلومتری مرکز شهر تهران واقع شده و بزرگ ترین فضای سبز پایتخت را به خود اختصاص داده و چشم انداز زیبایی دارد که خیلی ها را شیفته خود کرده است. گشت در این فضای سبز با وسیله  نقلیه امکان دارد چون خیلی بزرگ است. اگر به دنبال تماشای تهران از نمای ۳۶۰ درجه هستید، فضای سبز لویزان را در نظر  داشته باشید. دارای زمین بازی کودکان و زمین های ورزشی و استخر و سونا و زمین های تنیس روی میز است. آلاچیق های خوبی دارد که فرصت باربیکیو را فراهم می کند.

اگر به خیابان هنگام بروید، بالا تر از چهار راه استقلال، تابلوهای این فضای سبز ، خودنمایی می کند. این فضای سبز ، ۱۴  میلیون متر مربع وسعت دارد و در ناحیه ۳ و ۷ و ۸ شهرداری منطقه ۴ واقع شده  است.

بزرگترین فضای سبز پایتخت

پارک پلیس

از  دیگر مناطق  تفریحی شرق تهران، باید به پارک پلیس اشاره کرد که البته در خیابان پلیس، بالاتر از خیابان ملک در خیابان شریعی تهران قرار ندارد! یکی از بهترین مقصدهای طبیعت گردی منطقه تهران پارس، پارک پلیس است. این فضای سبز طراحی مختلط داشته و به بخش های منظم و نامنظم تقسیم بندی شده است. تنوع گیاهی خوبی دارد که از آن جمله  می توان به : گیلاس، چنار، سرولاوسون، گردو و سدروس اشاره کرد.

پارک پلیس واقع در تهران پارس

عمارت ارباب هرمز، از جمله  عمارت هایی است که داخل پارک پلیس وجود دارد و به عصر قجر تعلق داشته و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. امروزه  این عمارت، موزه گرافیک ایران است. فضای سبز پلیس، امکانات خوبی دارد که از ان جمله می توان به : پارک ترافیک برای آموزش مسائل ترافیکی به کودکان،  زمین های ورزشی، محوطه آب نما، سینما چند بعدی، محوطه ستون های معروف به کلوناد و مسیر دوچرخه سواری اشاره کرد.

پارک  پلیس، ۵۱۶  هزار متر مربع وسعت داشته و در ناحیه ۹ منطقه ۴ شهرداری تهران واقع شده  است.

عمارت ارباب هرمز در پارک پلیس

بوستان آب و آتش

یکی از معروف  ترین بوستان های شرق تهران، پارک آب و آتش است  که با احداث  پل طبیعت که بزرگ ترین راه چوبی هوایی ایران است، معروفیت آن بین المللی شد. یکی از زیبا ترین پارک های پایتخت بوده که در سال ۱۳۸۸ توسط  یکی از پیمانکاران شهرداری تهران، کار طراحی آن انجام شد و توسط  قالیباف افتتاح گردید. پل های چوبی، این بوستان را به فضای سبز آب و آتش متصل می کند. چشم اندازهای عالی به خصوص در ایام پاییز و زمستان به نقاط مختلف شهر  دارد.  از جمله مقصدهای طبیعت گردی عالی و زیبا تهران است که رد پای آن را می  توان در تصاویر اینستاگرام تهرانگردها مشاهده کرد.

خدمات و امکانات بوستان آب و آتش

سال به سال بر خدمات و امکانات این بوستان اضافه می شود که رستوران های فرنگی و ایرانی مستقر در پل  طبیعت و کافه های اطراف و چیدمان آلاچیق های جذابش، از  این جمله است. مسیر  کالسکه رانی  و محوطه فانوس دریایی، از جمله مواردی است که در این فضای سبز مشاهده می شود. یکی از بهترین مسیرها برای پیاده روی در تهران، همین فضای سبز است.

یکی از زیباترین پارک های مدرن ایران

برای عزیمت به پارک آب و آتش، کافی است به اتوبان حقانی رفته و در انتهای کوچه ژوبین یا جنب اتوبان شهید حقانی، شاهد یکی از زیبا ترین پارک های مدرن ایران باشید.

پارک سرخه خصار

آخرین پارک در منطقه شمال و شرق  تهران که در سرویس تهرانگردی امروز معرفی می کنیم، پارک ملی سرخه حصار است. از زمان آغا محمد خان قاجار، جاجرود از جمله شکارگاه های سلطان صاحب قران بود. شکارگاه های سلطنتی این منطقه  (خجیر و سرخه حصار) از سال ۱۳۵۸ در اختیار سازمان حفاظت از محیط  زیست قرار گرفت و بخشی پارک ملی و بخشی به منظور دامداری، در اختیار  اهالی قرار گرفت.

امروزه این منطقه، پارک جنگلی است و با وسیله  نقلیه می توان در آن تردد کرد. گونه های  گیاهی متنوعی دارد که افرا و بلوط و ارغوان، از آن جمله است. ٖآب نمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری و سالن کشتی، بخشی از  امکانات این محیط سر سبز شرق تهران محسوب می شود. این پارک هشت و نیم میلیون متر مربعی، در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد و در ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۳ قرار دارد.

تهرانگردی در پارک سرخه خصار

آدرس پارک جنگلی سرخه حصار: انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق.

در شرق تهران و در نزدیکی ده ونک، بوستان باغ ایرانی ده ونک قرار دارد که زیبا ترین باغ تهران است. ۳۰ هزار متر مربع وسعت دارد و جایی کم تر شناخته شده برای اهالی پایتخت. یکی از زیبا ترین مقصدهای پارکگردی تهرانی ها به خصوص در نیمه اول سال، همین بوستان علی محمد مختاری است.

بوستان باغ ایرانی ده ونک زیبا ترین باغ تهران

همشهری گرامی!

اگر شما هم به تماشای بوستان های معرفی شده در این گفتار یا گزارش های طبیعت گردی سرویس تهران گردی سایت رفتید، نظرات و دیدگاه های خود را در اختیار ما قرار دهید.

جذابترین مقصدهای گردشگری و شکم گردی و هنر گردی تهران را هر روز با سرویس  تهرانگردی مشاهده کنید.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=10683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .