9

اخبار و اطلاعات از آلودگی هوای مناطق ۲۲ گانه تهران

  • کد خبر : 182516
  • 27 آذر 1398 - 8:12
اخبار و اطلاعات از آلودگی هوای مناطق ۲۲ گانه تهران
اخبار و اطلاعات لحظه ای آلودگی هوای مناطق ۲۲ گانه تهران از طریق ۲۵ ایستگاه هواشناسی شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران در سایت AIRNOW.TEHRAN.IR در دسترس است.

کیفیت هوا و شاخص های مربوطه به صورت لحظه ای، روز شمار و سال شمار در اختیار هموطنان تهرانی قرار دارد. آخرین اطلاعیه های کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که تکلیف تعطیلی مدارس، مهدکودک ها،‌دانشگاه ها و ادارات استان تهران را مشخص می کند در سایت استانداری تهران: OSTAN-TH.IR در دسترس می باشد. در ۹ ماهه نخست سال ۹۸، بیش از ۵۰ روز هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار داشت. سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار آلودگی هوا به اقتصاد پایتخت ضربه می زند.

کلیک کنید : اخبار روزانه از آلودگی هوا

در این گزارش، اطلاعات خیلی خوبی درباره سامانه های کنترل آلودگی هوا، آدرس ایستگاه های پایش سنجش کیفیت هوا پایتخت و هم چنین شاخص ها و معیارها و تفسیر اعداد و ارقام گزارش های لحظه ای آلودگی هوا در اختیار مخاطبان گرامی قرار گرفته است.  لینک گفتار را بوک مارک کرده و در اختیار دوستان و آشنایان مقیم تهران قرار دهید. عدم تردد غیر ضرور در شهر و مصرف لبنیات و استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی، مهم ترین انتظار از شما شهروند مسئول در روزهای آلوده پایتخت است.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با خطوط اتوبوس BRT جدید تهران آشنا شویم

اطلاعات مهم درباره آلودگی هوای تهران

اگر شما خواننده گرامی از جمله هموطنان مقیم تهران هستید باید بدانید که همه ساله از آبان ما، هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار می گیرد و این قضیه از سال ۱۳۹۵ تا به امروز که این گزارش را مطالعه می‌کنید، سال به سال بد تر شده است. در طول  سال های اخیر، متاسفانه پایتخت دویست و سی ساله ایران، هوای پاک کمی داشته و از ۳۶۵ روز سال، ماه ها هوای تهران، آلوده و غیر سالم بود.

اوضاع آلودگی هوا به قدری بغرنج است که سالانه صدها تن از هموطنان مقیم تهران،‌ به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

برآورد شده که با حساب تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، کاهش تردد هموطنان در سطح  شهر، آلودگی هوای تهران، سالانه بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به اقتصاد ایران آسیب می زند و اگر تصمیمی جامع برای برون رفت از این چالش مهم و بزرگ در سال  های  آینده در دستور کار شهرداری تهران و سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت و مجلس قرار نگیرد، شاهد مهاجرت معکوس از تهران به سایر استان ها خواهیم بود.

طبق گزارشی که پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی ایران به قلم همکاران کاظم ندافی در سال ۱۳۹۴ منتشر کرد، سالانه بین ۴ هزار تا ۵۰۰۰ شهروند تهرانی، جان خود را در مواجهه مستقیم با ذرات معلق هوای تهران از دست می دهند.

سهم بندی تقریبی کل انتشار آلودگی هوای تهران

  • سهم همه وسلیل نقلیه از ذرات معلق (PM) هوا ۷۰ درصد و سهم مابقی آلاینده ها ۸۵ درصد است.
  • سهم پایانه ها از ذرات معلق ۱ درصد و در مابقی آلاینده ها ۲ درصد است.
  • سهم تجهیزات گرمایش خانگی و تجاری از ذرات معلق ۲ درصد و سهم آن در مابقی آلاینده ها ۴ درصد است.
  • سهم نیروگاه ها و پالایشگاه و صنایع از ذرات معلق هوا تهران ۲۷ درصد و در مابقی آلاینده ها ۹ درصد است.

یعنی صنایعی که در تهران و اطراف تهران قرار دارند، سهم قابل توجهی از تولید ذرات معلق هوا دارند.

سهم تقریبی خودروها به تفکیک ناوگان از کل انتشار مستقیم آلودگی شهر تهران

  • سهم سواری و وانت از تولید ذرات معلق (PM) ۲ درصد و مابقی آلاینده ها ۴۹ درصد است.
  • سهم تاکسی از تولید ذرات معلق صفر درصد و در مابقی آلاینده ها ۱۴ درصد است.
  • سهم موتور سیکلت از تولید ذرات معلق ۱۰ درصد و سهم مابقی آلاینده ها ۱۸ درصد است.
  • سهم مینی بوس از تولید ذرات معلق ۴ درصد و سهم مابقی آلاینده ها ۱ درصد است.
  • سهم اتوبوس واحد از تولید ذرات معلق ۱۲ درصد و سهم مابقی آلاینده ها ۱ درصد است.
  • سهم سایر اتوبوس ها از تولید ذرات معلق تهران ۱۸ درصد و در مابقی آلاینده ها ۱ درصد است.
  • سهم کامیون ها از تولید ذرات معلق تهران ۲۳ درصد و در مابقی آلاینده ها ۲ درصد است.

طبق برنامه جامع کنترل آلودگی هوای تهران که در سایت AIR.TEHRAN.IR منتشر شده است، برای کاهش حدود ۹ درصد انتشار ذرات معلق هوا در تهران، بایستی بیش از ۱۵۸۰ میلیارد تومان بودجه عمومی اختصاص یابد و برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود. با نصب فیلتر دوده در وسایل حمل و نقل عمومی، می توان به منظور کاهش انتشار ۳ درصد ذرات  معلق ، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه  کرد.  به منظور نوسازی و بهسازی اتوبوس های شهر تهران و به جهت کاهش ۲۱ درصد ذرات معلق تهران، بایستی ۲۹۴۵  میلیارد تومان در قالب طرح  جامع کنترل هوای تهران هزینه کرد.

سامانه پیش بینی کنترل آلودگی هوا تهران یا COMPREHENSIVE AIR POLLUTION FORECASTING  SYSTEM که در نشانی: APFS.TEHRAN.IR قرار دارد، اطلاعات علمی درباره پیش بینی آلودگی هوا در اختیار محققان و دانشجویان و هموطنان مقیم پایتخت قرار می دهد.

 آلودگی هوای مناطق ۲۲ گانه تهران

در نیمه دوم سال به خصوص از نیمه دوم پاییز هزار رنگ و هزار نقش تهران، مردم به دنبال اطلاعیه آلودگی هوای تهران هستند. بعضی ها به منظور سفر به تهران، به دنبال اطلاعاتی درباره پیش ببنی آلودگی هوا تهران هستند. آلودگی هوای تهران گاها از آذر تا اواسط اسفند ماه، سبب تعطیلی مدارس و دانشگاه های پایتخت می شود.

سایت کمیته اضطرار آلودگی هوا تهران

آخرین مصوبات و اطلاعیه های کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که تکلیف وضعیت طرح ترافیک، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و ادارات را مشخص می کند، در پرتال استانداری تهران به نشانی: OSTAN-TH.IR منتشر می شود. هموطنان تهرانی آخرین اطلاعیه های تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را از طریق اطلاعات مندرج در درگاه بالا دنبال کنند.

سایت کمیته اضطرار آلودگی هوا تهران

اطلاعیه های روزانه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال، بخش اصلی برنامه های خبری رسانه ملی است. کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مهم  ترین کمیته ای است که در وضعیت بحرانی، به مسائل زیست محیطی پایتخت اشاره دارد و مصوباتش، وضعیت زوج و فرد و طرح ترافیک را تحت تاثیر قرار می دهد.

کیفیت هوای تهران هم اکنون روی سایت AIRNOW.TEHRAN.IR  در دسترس می باشد. یعنی با مراجعه به سامانه ایرنو دات تهران دات آی آر، به صورت لحظه ای و آنلاین، در جریان کیفیت هوای تهران از نظر پاکی و آلودگی قرار بگیرید.  در این سامانه، شاخص آلودگی هوای تهران به نمایش درآمده و مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا و پیش بینی تداوم روند آلودگی هوا ارائه شده است.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تاسیس مرکز خدمات پلیس+۱۰ در ۳۱ استان کشور

شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران، یکی از ده ها سازمان و شرکت شهرداری تهران است که به پایش لحظه ای وضعیت آلودگی هوا تهران پرداخته واز طریق سایت، اپ و هم چنین تابلوهای بزرگ در سطح شهر  و بزرگراه اطلاع رسانی لازم  را انجام می دهد. اگر قصد دارید تا در جریان وضعیت آلودگی هوا و جزییات آن قرار بگیرید یا به سایت معرفی شده رجوع کرده و از تمییزی یا آلودگی هوا مطلع شده یا به تابلوهای بزرگ سطح شهر که در مناطق ۲۲ گانه تهران پراکنده شده، توجه کنید.

از اول فروردین ۱۳۹۸ تا ۳۰ آذر ۹۸، یعنی در ۲۷۶ روز اول سال، متاسفانه پایتخت ایران، تنها ۲۵ روز هوای پاک داشته است. از این ۲۷۶ روز ، فقط ۱۹۲ روز هوا سالم بوده و ۵۲ روز هوا ناسالم برای گروه های حساس بوده است. خوشبختانه در ۲۷۶ روز اول سال، هوای آلوده تهران در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار نگرفته و امیدواریم صفر بودن این دو شاخص خطرناک، همچنان ادامه یابد و شهرداری و دولت و مجلس برای کاهش روزهای ناسالم هوای پایتخت، فکری عاجل بکنند.

انتشار آلودگی هوای تهران

متاسفانه افزایش قیمت بنزین، اگر چه مصرف بنزین را کاهش داده است اما نمی‌تواند به تنهایی، علاجی برای کاهش آلودگی  کلانشهری مثل تهران باشد که جمعیت آن معادل کل جمعیت سوئد و نروژ است.

حتما بخوانید: با ۱۰ شرکت تامین سرمایه بازار بورس ۹۸ آشنا شویم

ازطریقشاخص AQI که یکی از شاخص های بررسی آلودگی هوای تهران است، از طریق سایت AIRNOW.TEHRAN.IR می توانیم وضعیت آلودگی هوای تهران را در ۲  روز  گذشته  بررسی  کنیم. با کلیک روی گزینه آبی رنگ «اطلاعات بیشتر» جزییات تکمیلی در این باره در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، شاخص  کیفیت هوا از ۱ تا ۶ رتبه بندی می شود:

  • عدد ۱ نشان دهنده وضعیت هوای پاک است
  • عدد ۲ نشان دهنده وضعیت هوای سالم است
  • عدد ۳ نشان دهنده وضعیت هوای ناسالم برای گروه حساس است
  • عدد ۴ نشان دهنده وضعیت هوای ناسالم است
  • عدد ۵ نشان دهنده وضعیت هوای بسیار ناسالم است.
  • عدد ۶ نشان دهنده وضعیت هوای خطرناک است.

آلودگی هوای تهران

اگر شما به بخش آرشیو سایت AIRNOW‌ مراجعه کنید و یک بازه زمانی را برای بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران مشخص کنید، جزییات وضعیت  آلودگی هوا به لحاظ آلاینده و به تفکیک روز در اختیار شما قرار می گیرد. در عکس بالا، وضعیت آلودگی هوای تهران در آخرین ماه پاییز ۹۸ ارائه شده که نشان می دهد که وضعیت ذرات معلق و دی اکسید گوگور در روزهای مختلف آذر ماه در تهران چگونه بوده است که متاسفانه، اعداد، نشان گر اوضاع دراماتیک وضعیت هوای پایتخت است.

سایت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران

از  جمله اطلاعاتی که در سایت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران ارائه شده، اطلاعات شاخص کیفیت هوا در ساعت خاص در روز خاص است که با امکان مقایسه آن به اطلاعات روز گذاشته نیز همراه شده است. همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، کیفیت هوا تهران در ساعت ۱۱ مورخبیست و ششم آذر ماه سال ۱۳۹۸ با روز قبلش مقایسه شده است.

عدد ۱۰۰، حد سلامت را نشان می دهد. متاسفانه در آذر ماه تهران، وضعیت  ذرات معلق کم تر از ۲.۵ میکرون همواره بیش  از عدد ۱۰۰ بوده که برای  سلامتی شهروندان تهرانی مضر است.

در این نمودار، وضعیت کیفیت هوا بر اساس المان هایی جون: ذرات معلق کم تر از ۱۰ میکرون، ذرات معلق کم تر از ۲.۵ میکرون،‌ دی اکسید گوگرد (SO3)، دکی اکسید نیتروژن، ازن و منوکسید کربن (CO) به نمایش گذاشته شده است.

شاخص کیفیت هوای آنلاین شهر تهران

به منظور  مشاهده شاخص کیفیت هوای آنلاین شهر تهران به این لینک بروید. این لینک را همیشه در رایانه خود بوک مارک کرده و در نیمه دوم سال، همواره پیش  از خروج از منزل و اداره آن را بررسی کنید تا از وضعیت هوا آگاه شوید. شما از طریق تغییر ایستگاه کنترل آلودگی هوا های ۲۵ گانه شرکت کنترل کیفیت هوا که در مناطق ۲۲  گانه شهرداری تهران پراکنده است، در جریان آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران به صورت آنلاین قرار می گیرید.

ایستگاه کنترل آلودگی هوا

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، شاخص  کیفیت هوای آنلاین شهر تهران در شهرداری منطقه ۱۰ ارائه شده که یکی از نقاط مرکزی و همواره آلوده پایتخت محسوب می شود.

اگر در زمان بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران در مناطق ۲۲  گانه تهران، به اعدادی از ۰ تا ۵۰۰ برخورد کردید، تفسیر آن به شرح  زیر  است:

  • اگر شاخص کیفیت هوا در منطقه ای از تهران، بین صفر تا ۵۰ باشد، یعنی هوا پاک است.
  • اگر شاخص کیفیت هوا در منطقه ای از تهران، بین ۵۱ تا ۱۰۰ باشد، هوا سالم است.
  • اگر شاخص کیفیت  هوا تهران بین ۱۰۱ تا ۱۵۰  باشد یعنی هوا ناسالم برای گروه های حساس است.
  • اگر شاخص کیفیت هوا تهران بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ باشد، هوا ناسالم است.
  • اگر شاخص کیفیت هوا تهران بین ۳۰۱ تا ۵۰۰ باشد، هوا خطرناک است.

توجه داشته باشید که بعضی از ایستگاه کنترل سنجش کیفیت هوا تهران، فاقد دستگاه سنجش PM2.5 یا PM10 هستند که اصلی  ترین آلاینده های تهران را تشکیل می دهد.

حتما بخوانید: آدرس کامل بازار و میادین میوه و تره بار شهر تهران

آدرس کلیه ایستگاه کنترل آلودگی هوا های سنجش کیفیت هوای تهران

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا اتوبان محلاتی (منطقه ۱۴)

بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع خیابان شهید شاه آبادی (۱۰ فروردین)، خیابان شهید میرهاشمی (میثم)، روبروی بازار میوه و تره بار،‌ ناحیه  ۵ شهرداری منطقه ۱۴

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا اقدسیه (منطقه  ۱)

میدان نوبنیاد، خیابان شهید لنگری، داخل سازمان هواشناسی

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا پارک رز منطقه ۲۲

بزرگراه جعفری،‌ بوستان جوانمردان رز

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا پونک (منطقه ۵)

میدان پونک. خیابان عدل. پارک ترافیک

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا پیروزی منطقه ۱۳

انتهای خیابان پیروزی. جنب پارک پیروزی. خدمات شهری

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا تربیت مدرس (منطقه ۶)

تقاطع بزرگراه چمران و جلال آل احمد، داخل محوطه دانشگاه تربیت مدرس

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا دروس منطقه ۳

پاسداران، خیابان صالح حسینی، خدمات شهرداری  منطقه ۳

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا ستاد بحران منطقه ۷

خیابان مطهری، بعد از خیابان مفتح، خیابان اکبری. داخل محوطه ستاد بحران

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شادآباد. منطقه ۱۸

بزگراره فتح، بلوار الغدیر، بلوار هفدهم  شهریور.  ناحیه ۴ شهرداری  منطقه ۱۸

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شریف منطقه ۲

دانشگاه صنعتی شریف . جنب کارگاه های آموزشی

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۱۰

تقاطع بزرگراه یادگار امام و خیابان آزادی. داخل ورزشگاه یادگار امام

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۱۱

خیابان قزوین، داخل محوطه شهرداری منطقه  ۱۱

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۱۶

میدان بهمن. داخل محوطه شهرداری منطقه ۱۶

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۱۹

عبدل آباد، میدان ماهان.  خیابان ماهان. داخل محوطه مدیریت بحران

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۲

سعادت آباد. بلوار شهرداری. پایین تر از ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۲۱

شهرک استقلال، خیابان عبیدی، داخل محوطه ساختمان چند منظوره  ستاد بحران منطقه ۲۱

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۲۲

بزرگراه شهید خرازی. شهرک  گلستان بلوار کوهک نسیم ۵

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهرداری منطقه ۴

خیابان هنگام. ابتدای خیابان طاهرخانی،داخل  محوطه  شهرداری  منطقه ۴

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا شهر ری . منطقه ۲۰

میدان نماز، فرهنگسرای ولاء

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا صدر منطقه ۳

تقاطع اتوبان صدر و مدرس.  مرکز  کنترل تونل نیایش و صدر

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا گلبرگ منطقه ۸

بزرگراه رسالت. خیابان دردشت،  خیابان ۷۲ شرقی اندیشه سرای گلبرگ

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا مسعودیه منطقه ۱۵

شهرک مسعودیه.  میدان شیرازی. ناحیه ۶ شهرداری منطقه ۱۵

  • ایستگاه کنترل آلودگی هوا میدان فتح منطقه ۹

میدان آزادی. میدان فتح، داخل ستاد مدیریت بحران

حتما بخوانید: با قرارداد های میلیاردی شهرداری تهران آشنا شویم

همراه گرامی

اگر پیشنهادی درباره کنترل و کاهش آلودگی هوا تهران دارید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=182516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .