3

آلودگی هوا استخوان‌های بدن را شکننده می‌کند

  • کد خبر : 191055
  • 14 دی 1398 - 13:07
آلودگی هوا استخوان‌های بدن را شکننده می‌کند

تحقیقی جدید نشان‌دهنده ارتباط میان آلودگی هوا و شکننده تر شدن استخوان‌های بدن انسان است.

به گزارش عصر شهروند، طبق تحقیقی جدید زندگی در شهرهای آلوده سبب ضعف استخوان‌ها می‌شود و در نتیجه آنها زودتر می‌شکنند.

تحقیقی از ۳۷۰۰ شرکت کننده در هند که ذرات سمی هوابرد بیشتری استنشاق کرده‌اند، نشان داد تراکم استخوان در ستون فقرات و لگن آن کمتر بوده است.

به گفته محققان اسپانیایی، هنگام تنفس ذرات ریز آلاینده وارد خون می‌شوند و در نتیجه فرایند پیری تسریع می‌شود. به این ترتیب استخوان‌ها را نیز تضعیف می‌کنند.

مطالعات پیشین نیز آلودگی هوا را با سطح اندک هورمون پاراتیروئید مرتبط کرده است. این هورمون تولید کلسیم در بدن را تنظیم می‌کند و در صورت اختلال در ترشح آن استخوان‌ها شکننده می‌شوند.

در شهرهای مملو از دود و مه خطر حمله قلبی، بیماری قلبی، ابتلاء به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و حتی فراموشی بیشتر است. اما تاکنون مطالعات کمی به تأثیر آلودگی هوا بر سلامت استخوان پرداخته است.

در پژوهش جدید محققان انیستیتو «گلوبال هلث» بارسلونا (در اسپانیا) وضعیت ۳۷۰۰ شرکت‌کننده بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ را بررسی کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق در ۲۸ دهکده خارج از شهر حیدر آباد در جنوب هند زندگی می‌کردند. محققان ذرات ریز PM2.5 و کربن سیاره را در هوای هر دهکده اندازه گرفتند.

ذرات PM2.5 یکی از ریزترین آلاینده‌ها است و از سوی دیگر کربن سیاه نیز یک ماده سمی بزرگ‌تر است. هر دو آنها در نتیجه سوخت نفت و بنزین به وجود می‌آیند.

تحقیقات نشان داد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با کاهش توده استخوان مرتبط است. اوتاویو رانزانی مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: تنفس ذرات آلاینده سبب می‌شود از حجم توده استخوان کاسته شود.

نتایج این پژوهش در ژورنال Jama Network Open منتشر شده است.

مهر

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=191055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .