20

آدرس ادارات استاندارد تهران و راهنمای جامع اخذ استاندارد

  • کد خبر : 74112
  • 25 آبان 1398 - 10:55
آدرس ادارات استاندارد تهران و راهنمای جامع اخذ استاندارد
گزارشی جامع از آدرس ادارات استاندارد تهران و راهنمای جامع اخذ استاندارد را در عصر شهروند می خوانید .

ظرف ۵ سال اخیر، ۱۳ هزار استاندارد تولید کالا و خدمات در ایران تدوین شده که بخشی از ۳۲ هزار نظام نامه موجود پس از انقلاب است و ۸۵ مورد آن به صنعت پر چالش خودروسازی مرتبط است. ما در بین ۱۶۳ کشور دنیا، جایگاه ۲۲ داریم. ۳ هزار آزمایشگاه استاندارد در ۳۱ استان کشور فعال است و هزاران شرکت، موفق به دریافت این نشان شده اند و در قالب «انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران»، فعالیت دارند. استاد مرتضی ممیز  (پدر گرافیک ایران) در سال ۱۳۶۴، نشان STANDARD‌ا ایران (S) را طراحی کرد.  مراحل و شرایط و فرآیند دریافت این نشان پر پرستیژ تجاری و صنعتی را در این گفتار ارائه کردیم که با آدرس و شماره تلفن و سایت  و پست الکترونیک کلیه ادارات سازمان ملی استاندارد نیز همراه شده  است.

اگر شما مخاطب  گرامی، به منظور دریافت این نشان برای واحد تولیدی خود، با سوالی روبرو شدید، مراتب را از طریق کامنت اطلاع دهید.

با ما همراه باشید.

آدرس و تلفن ساختمان و ادارات استاندارد

در زیر، شماره تلفن و آدرس و پست الکترونیک کلیه ادارات سازمان ملی استاندارد در تهران و کرج ارائه شده است. برای ارتباط با کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران و طرح سوالات، توصیه می شود که از طریق نشانی پست الکترونیک و هم چنین سایت سازمان ملی استاندارد ایران، درخواست خود را مطرح تا طبق ضوابط، راهنمایی مربوطه ارائه شود تا در صورت مراجعه حضوری شما به دفاتر و ادارات، با مدارک و اطلاعات کامل مراجعه کرده و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

حتما بخوانید : آدرس، تلفن و پیش شماره‌های کلیه مراکز مخابراتی استان تهران

آدرس ساختمان شماره ۱ استاندارد تهران

  • پونک، بلوار سردار جنگل، خیابان بهار غربی، میدان استاندارد، ساختمان استاندارد
  • کد پستی: ۱۴۷۶۸۴۵۷۱۱
  • تلفن: ۴۴۴۶۶۷۰۱ – ۴۴۴۶۶۷۷۱- ۴۴۴۲۷۹۲۷

آدرس ساختمان شماره ۲ استاندارد تهران

  • پونک، بلوار سردار جنگل، کوی شهید مرادی (قدس شرقی سابق)، شماره بیست و نهم
  • کد پستی:۱۴۷۶۷۵۷۹۵۳
  • تلفن: ۴۴۴۶۴۳۴۰ – ۴۴۴۶۴۳۴۱
  • نشانی پست الکترونیک اداره استاندارد تهران: TEHRAN@ISIRI.GOV.IR
  • سایت اداره استاندارد تهران: gov.ir

آدرس ساختمان سازمان  ملی استاندارد در ونک

  • نشانی: تهران، ضلع جنوبی میدان ونک
  • تلفن: ۸۸۸۷۹۴۶۱  – ۸۸۸۷۹۴۶۲ – ۸۸۸۷۹۴۶۳

آدرس ساختمان پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد در کرج

  • نشانی: کرج، شهر صنعتی استاندارد
  • تلفن: ۰۲۶۳۲۸۰۶۰۳۱
  • صندوق پستی: ۱۴۱۵۵۸۶۱۳۹
  • فاکس: ۸۸۸۸۷۱۰۳
  • پست الکترونیک ریاست سازمان استاندارد: piroozbakht@isiri.gov.ir

تصویر نقشه اداره کل استاندارد تهران

(تصویر نقشه اداره کل استاندارد تهران )

منظور از استاندارد چیست؟

در قرن بیست و یکم، زندگی بدون استاندارد، معنی و مفهومی ندارد و شما مرتب در معرض ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک قرار خواهید گرفت. جهانی را تصور کنید که در ان، محصولات غذایی اعم از خوردنی و آشامیدنی و پوشیدنی، بر خلاف استاندارد ها و معیار های علمی و پذیرفته شده بین المللی، طراحی، تولید و عرضه شود. آیا شما حاضر به خوردن و نوشیدن و پوشیدن غذا و لباس غیر استاندارد، غیر هموژنیزه، غیر پاستوریزه و غیر تایید شده توسط نهادهای رسمی هستید؟ حتما خیر.

استاندارد، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی و چه در تولیدات صنعتی و خدماتی، نقش تعیین کننده دارد. کیفیت را ارتقا داده و هزینه تمام شده را کاهش می دهد. استاندارد، فکر و ذهن را جهت می دهد و افکار را خلاق می کند. استاندارد، راهی برای درست فکر کردن و درست کار کردن است و effectiveness و efficiency، ۲ محصول استانداردگرایی کالا و خدمات به شمار می رود.

استاندارد، به دنبال نظم و قانون و نگاه علمی و دانش بنیان به پیرامون است. جهان، بر اساس نظم شکل گرفته و انسان ها باید با فهم این نظم، زندگی خود را قانون مند و هدفمند و قاعده مند کنند. سازمان ملی استاندارد ایران، یکی از مهم ترین سازمان های کشور است که تاثیر بسزایی در سلامت و رفاه و ارتقا زندگی مردم  داشته و نقش آن، به دلیل تخصصی بودن، خیلی برای عموم، دیده نمی شود.

استاندارهای جعلی را چگونه تشخیص دهیم

طبق قانون، متولی اصلی بازرسی فنی و کیفی کالاهای ایرانی در همه  گروه ها اعم از تجهیزات تا غذایی، سازمان ملی استاندارد ایران است. این سازمان، نهاد اعتباردهی (accredit) است و هر تولید کننده ای طبق قانون، موظف به اخذ استاندارد از این مرجع قانونی می باشد.  استاندارد ملی ایران (ISIRI) توسط این نهاد تدوین شده و تا کنون بیش از سی هزار استاندارد در قالب حوزه های مختلف صنعتی و خدماتی توسط این مرجع، منتشر شده است.

تولید برخی از محصولات و فروش آن در بازار ایران، طبق قانون، نیازمند دریافت نشان استاندارد است. این استاندارد، استاندارد اجباری است و نه تشویقی، یعنی شخص حقوقی، ملزم به اخذ این نشان، پیش از تولید و عرضه محصول به بازار داخل بوده و بایستی این نشان را روی محصول خود درج کند. به صورت دوره ای، با حضور کارشناسان رسمی سازمان ملی استاندارد، هم ابزار استاندارد، کالیبره می شود و هم محصولاتی که قبلا، نشان استاندارد دریافت کرده اند، بازرسی دوره ای می شود.

فهست استانداردهای اجباری

(فهرست های ملی را اینجا ببینید)

تمدید نشان استاندارد محصولات نیز مطابق قانون بر اساس ضوابطی انجام می شود و یک محصول که نشان را دریافت  می کند، الزاما تا ابد، مشمول دریافت این نشان نیست. از بتن و شیرآلات بهداشتی تا محصولات غذایی و آشامیدنی، همه، مشمول دریافت STANDARD است.

اگر محصولی،  طبق قانون، ملزم به دریافت نشان استاندارد است و تولید کننده، سهوا یا عمدا از دریافت نشان، امتناع کند، طبق قانون، انجام این فعل، جرم تلقی شده و با خاطی  حقیقی یا حقوقی، برخورد می شود و تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت. تولیدات کالاهایی که ملزم به دریافت این نشان هستند، اما ازدریافت، امتناع کنند، غیر مجاز و غیر قانونی است.

پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری

(نمونه نشان اجباری)

منظور از استاندارد تشویقی چیست

(نمونه استاندارد تشویقی)

هر کالایی که طبق قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات آن، نیاز به نشان استاندارد داشته باشد، بایستی پیش از اقدام به صادرات، نسبت به دریافت گواهی اقدام  کند.

منظور از استاندارد تشویقی چیست؟

تولید برخی از کالا، مشمول دریافت استاندارد اجباری نیست. چرا که استاندارد آن، به تازگی تدوین شده و هنوز، اجماع کافی در میان کارشناسان و خبرگان این حوزه برای استانداردسازی  محصول، صورت نگرفته است. لذا دریافت این نشان، تشویقی است و به اختیار و علاقه تولید کننده می باشد. اگر شما طبق قانون، کالایی که دریافت نشان STANDARD برای آن الزامی نیست، تولید کنید، مشمول پیگرد قانونی نخواهد بود.

پیش نیازهای اخذ استاندارد ملی ایران

پیش از دریافت این نشان، بایستی مدارکی آماده شود. لوگو باید ثبت شود. کد اقتصادی و شناسه ملی باید داشته باشد. ایران کد بگیرید و مجوز تولید از سازمان صنعت، معدن، تجارت یا جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را اخذ کرده باشد و از اتاق بازرگانی یا اتحادیه و صنف مربوطه، مجوز لازم را اخذ کرده باشید. درخواست شما باید بر اساس فرم و رویه سازمان ملی استاندارد ایران، ثبت شده و مدارک لازم را در اختیار این مرجع اعتباردهی قرار دهید.

پیش نیازهای اخذ استاندارد ملی ایران

(سایت ایران کد که به منظور دریافت این نشان، داشتن آن برای متقاضیان، الزامی است. شرایط و مدارک دریافت ایران کد را فقط در این سایت دنبال کنید)

سایت رسمی روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

(سایت رسمی روزنامه رسمی قوه قضاییه  جمهوری اسلامی ایران که آگهی صدها هزار شرکت را می توان به صورت آنلاین از سال ۱۳۸۰ تا کنون در ان مشاهده کرد)

فهرست کامل مدارک لازم برای دریافت علامت استاندارد ایران

  • پر کردن فرم درخواست صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد
  • رونوشت و تصویر برابر اصل آخرین آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران
  • رونوشت و تصویر برابر اصل آگهی آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی
  • رونوشت و تصویر برابر اصل پروانه تاسیس یا بهره برداری یا فعالیت از نهاد دولتی مربوطه (وزارت یا سازمان)
  • رونوشت و تصویر برابر اصل آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی کشور در طبقه فرآورده مورد نظر.
  • رونوشت پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر
  • رونوشت گواهینامه استقرار نظام مدیریت کیفیت ISO9001 که توسط موسسات گواهی کننده تایید صلاحیت صادر شده باشد و مورد تایید نظام تایید صلاحیت ایران باشد یا گواهی HACCP IS02200 را داشته باشد.

فهرست کامل مدارک لازم برای دریافت علامت استاندارد ایران

(تصویر ایندکس سایت  مرکز ملی تایید صلاحیت ایران)

داشتن ایران کد از دیگر مواردی است که متقاضیان نشان استاندارد نیاز دارند. این نشان باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت شود و اگر وزارت صمت، هنوز ایران کدی برای این محصول ارائه نکرده است، با تایید وزارت مربوطه، منعی ندارد. فرمی به نام پرسش نامه اطلاعات فنی محصول، ممهور به مهر و امضا مدیرعامل یا صاحبان امضا شرکت باید تسلیم سازمان ملی شود.

در نهاد تولید کننده متقاضی، باید آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاصی (QC) با تجهیزات و مطبق ضوابطی که سازمان ملی استاندارد تعریف کرده است، وجود داشته باشد تا آزمون های دوره ای انجام شود. این آزمایشگاه به منظور کنترل مواد اولیه و محصول نهایی بوده و  یک الزام و اجبار جهت دریافت نشان ملی استاندارد است.

مثل دریافت پروانه فعالیت رادیولوژی و سونوگرافی، متقاضی دریافت  این نشان، بایستی یه کارشناس  فنی واجد شرایط که روند تایید صلاحیت وی از طریق انجمن مسئولیت کنترل کیفی ایران، انجام شده باشد، به سازمان معرفی کند. تنها این فرد، مسئول رسمی کنترل کیفی و پاسخگوی آزمایشگاه QC در نهاد متقاضی دریافت نشان است.

اگر کارشناس  مسئول آزمایشگاه نهاد متقاضی علامت استاندارد، توسط موسسه نمودار فرآیند تولید (OPC) تاییدیه داشته باشد نیز کفایت  می کند.

همه متقاضیان دریافت علامت،  بایستی چیدمان (LAYOUT) خط تولید و شیوه استقرار آن را ارائه کنند. کلیه وسایلی که در آزمایشگاه استفاده می شود و استقرار می یابد، باید گواهی کالبیراسیون وسایل را به صورت دوره ای اخذ کند. از کولیس گرفته تا دیگر وسایل اندازه گیری و تست جهت آزمون های دوره ای.

در مراحل دریافت نشان، بایستی کلیه کارمزدها طبق تعرفه های سالانه سازمان،  پرداخت شود و گواهی تایید پرداخت از امور مالی اداره کل استان، اخذ شود. هزینه آزمون های ماهیانه نیز بر عهده  متقاضی است.

مراحل اخذ نشان استاندارد ایران

اگر بخواهیم  به  صورت تیتر وار،  مراحلی که برای دریافت  این نشان مهم، تولید کنندگان کالا نیاز دارد را ارائه کنیم، بایستی به موارد زیر اشاره کرد:

مراحل اخذ نشان استاندارد ایران

  • مراجعه به سایت سازمان و دانلود و تکمیل کلیه فرم های اطلاعات عمومی و تخصصی درخواست طبق ضوابط مربوطه و تسلیم کلیه مجوزهای تولید کالا از نهادهای قانونی.
  • راه اندازی آزمایشگاه تخصصی در نهاد متقاضی یا ارائه قرارداد رسمی همکاری با آزمایشگاه مرجع.
  • معرفی یک کارشناس فنی به عنوان مسئول کنترل کیفی آزمایشگاه طبق ضوابط موجود.
  • اخذ مجوز های قانونی اعم از ثبت رسمی و دریافت ایران کد و پروانه معتبر یا مجوز فعالیت.
  • مستند سازی استاندارد ملی ایران جهت تولید کالا و خدمات.
  • اگر سازمان شما، موفق به دریافت گواهی نامه ISO شده است، باید ارائه کند.
  • کلیه مستندات مربوطه به آزمون های دوره ای محصول یا خدمات ارائه شود.
  • ارائه فرم های بازرسی و QC
  • ارائه فرم ثبت نتایج آزمایش محصول
  • ارائه نتایج کالیبراسیون کلیه تجهیزات اندازه گیری در آزمایشگاه
  • فرمت نظرسنجی مشتریان
  • رسیدگی به شکایت مشتریان
  • ارزیابی محصول و خدمات

پس از طی شدن این فرآیند چند ماهه، سیستم کیو سی نهاد متقاضی، توسط  کارشناسان  اداره  استاندارد، بررسی  شده و نمونه  محصول نیز برای بررسی، به آزمایشگاه اعتبار دهی شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران، ارسال می شود. اگر نتایج تست، مطابق معیارها بود، پروانه کاربرد استاندارد ملی اجباری یا تشویقی صادر می شود.

قابل توجه متقاضیان اخذ نشان استاندارد ایران

  • با مراجعه به استاندارد و مطلع شدن از شماره کتاب استاندارد ملی مربوطه، نحوه اجرا و پیاده سازی الزامات را آموزش ببینید. چرا که ملاک اخذ قبولی از آزمون های استاندارد، مطابقت کامل با بند های استاندارد ملی است.
  • شما بایستی یک کارشناس مسئول   QC‌استخدام و معرفی کنید. وی باید در آزمون های تخصصی، نمره  قبولی کسب کرده و مورد تایید این نهاد اعتباردهی باشد. این فرد، بایستی مرتبط با حوزه عملکرد تولیدی شما، تخصص و دانش داشته باشد.
  • از طریق اداره کل ثبت علائم، دریافت نشان، الزامی است. مالکیت علامت تجاری باید اثبات شود.
  • معرفی آزمایشگاه مستقر یا قرارداد با آزمایشگاه مورد تایید و احراز صلاحیت شده، الزامی است.
  • همه دریافت کننده گان این نشان، نظام نامه استقرار و کنترل داشته تا بایدها و نبایدهای فعالیت را مستند و مستدل ارزشیابی و بررسی کنند تا راندمان سیستم، حفظ و ارتقا یابد.
  • چون هیچ نشان استانداردی، دائمی نیست و با بازرسی های دوره ای ISIRI‌ انجام می شود، لذا تجهیز سازمان متقاضی به فناوری روز، استانداردیزاسیون محصولات و خدمات و عملکرد پرسنل را در این راستا، ارتقا می دهد و سازمان را توان افزا خواهد کرد.
  • چون اعتبار پروانه، یک ساله است، به منظور تمدید، بایستی اقدامات اصلاحی، پیشگیرانه و بازرسی دوره ای هوشمندانه انجام شود.
  • قبل از اقدام برای دریافت این نشان مهم که یک پرستیژ صنعتی عالی است، از فعالان صنف خود که موفق به دریافت این نشان شده اند،‌مشاوره های فنی و عمومی دریافت کنید تا با نقاط چالش ساز و موضوعاتی که در  فرآیند دریافت این نشان، با آن روبرو خواهید بود، آشنا شده و هزینه-فایده را بررسی کنید.
  • مزایای به کارگیری STANDARD، استقرار سیستم های مدیریت زیست محیطی و کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت و بهره وری محصولات و خدمات و بهداشت جامعه است که در قالب مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) دیده می شود. این موضوع خوبی برای تحقیقات دانشجویان کارشناسی تا دکترا مدیریت و فناوری و مهندسی است.
  • وظیفه مهم ISIRI، تعیین، تدوین و نشر و تحقیقات کاربردی تدوین STANDARD و ارتقا کیفیت کالا و خدمات و صنایع در ایران و ترویج سیستم بین المللی یکا ها می باشد. برای ارتقا این نهاد مرجع، در مقالات و پایان نامه های رشته های مهندسی، می‌توان پروژه‌های خلاقانه و موثری انجام داد.
  • استاندارد حلال، مختص کشور های اسلامی است که بیش تر روی محصولات غذایی درج می شود. الزامی نیست اما به پرستیژ محصول برای فروش و مارکتینگ در کشورهای اسلامی کمک شایانی خواهد کرد. گردش  مالی  این صنعت، سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار است که ایران نقش بسیار کوچکی در آن دارد. این استاندارد، در سال ۲۰۰۴ میلادی تدوین و از سال ۲۰۰۶  میلادی توسط بنگاه توسعه صنعت حلال (HDC) در مالزی، هدایت می شود.

همراه گرامی

دریافت این نشان، اقدامی فرصت آفرین در توسعه کسب و کار و تعالی سازمان بوده و برای سازمان های یادگیرنده (learning organization) در عصر مدرن، توصیه می شود. منتظر دریافت نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و دانشجویان و شرکت ها در این حوزه هستیم.

«شرکت محاسبان تلاشگر خبره»، آماده همکاری با شرکت‌ها به منظور دریافت علامت تجاری و تنظیم صورت‌های مالی و معرفی شرکت‌های مشاور در استقرار نظام های یکپارچه مدیریت کیفیت و عملکرد است. اگر قصد تحصیل وشرکت در دوره‌ها و رشته‌های مربوط به بازرسی و HSE و OHSAS خارج از کشور به منظور دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای جهت افزایش شانس مهاجرت و اشتغال دارید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=74112

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .