12

امانی خطاب به شهرداری تهران: فاوا را ارتقا دهید نه اینکه سازمان جدید ایجاد کنید

  • کد خبر : 290214
  • 23 فروردین 1401 - 19:05
امانی خطاب به شهرداری تهران: فاوا را ارتقا دهید نه اینکه سازمان جدید ایجاد کنید
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه صحبتهای اقای شهردار درباره ایجاد سازمان فناوری های نوین قابل دفاع نیست، گفت: به جای ایجاد یک سازمان جدید در شهرداری تهران، فاوا را ارتقا دهید.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، ناصر امانی، رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه «اصلاح ساختار معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران» گفت:‌ اجازه دهید بحث‌های کارشناسی صورت بگیرد، شفاف شود شاید قانع شدیم و به یک جمع بندی جدید رسیدیم. حرف بنده و آقای زاکانی تقریبا یکی است؛ یعنی در هدف هیچ اختلافی با هم نداریم. در این که فعالیت‌های شهرداری حتما باید دانش بنیان و هوشمند شود. ایشان می‌فرمایند فعالیت‌های شهرداری باید دانش بنیان و هوشمند شود و ما هم همین را می‌گوییم و تنها در یک نقطه کوچک با هم اختلاف داریم و این است که ما می‌گوییم چرخ نباید دوباره اختراع شود. اگر چرخی که قبلا اختراع شده، مشکل دارد، سرعت ندارد و کج شده را باید به روز کرد و اشکال آن را برطرف کرد نه این که دوباره آن را اختراع کرد.

حتما بخوانید : علیرضا زاکانی : سازمان فاوا زیر نظر بالاترین مقام سازمان باشد

او ادامه داد:  همه مثال‌ها و مصداق‎هایی که آقای زاکانی گفتند در گذشته با همکاری سازمان فاوا و همکاری کسانی که مستقیم درگیر این فرایندها بودند تا مراحل زیادی هوشمند و دانش بنیان شدند. سازمان فناوری شهرداری تهران در گذشته همیشه یکی از سه سازمان برتر کشور در حوزه هوشمندسازی و   IT بوده و جایزه‌های گوناگون ملی و حتی بین المللی گرفته است. این همه سیستم که در شهرداری تهران طی ۱۶ سال گذشته طراحی شده مثل سیستم شهرسازی که مهمترین سیستم صدور پروانه است، سیستم‌های متعدد حمل و نقل که مردم به شکل روزانه از آنها استفاده می‌کنند، سیستم فایننس، سیستم نیروی انسانی و یا کارتابل اداری شهرداری حاصل همکاری اپراتورهای اجرایی این حوزه‌ها و کارشناسان سازمان فاوا بوده است.
امانی تاکید کرد: نمی‌شود گفت «تو کار کن و دیگری برایت فکر کند»  این عملی نیست. هر جا در شهرداری در طراحی و اجرای سیستم‌ها موفق نبودیم ناشی از عدم همکاری اپراتورهای اجرایی با کارشناسان سازمان فاوا بوده؛ یعنی کارشناسان سازمان فاوا گفتند ما طراحی می‌کنیم و شما اجرا کنید و کسانی که اجرا می‌کردند می‌گفتند مجری هستیم و باید خودمان طراحی کنیم در حالی که نقطه درست این بود که هر دو در طراحی و اجرای سیستم با هم همکاری کنند.
این عضو شورا اضافه کرد: در گفته‌های آقای زاکانی تعریف جامع و مانعی از سازمانی که گفتند تحت عنوان سازمان فناوری‌های نوین شهری ندیدم و ایشان فقط به مصداق‌ها پرداختند. همه مواردی که آقای زاکانی در حوزه پسماند و حمل و نقل و غیره گفتند همگی درست بود و هم باید فناور و دانش بنیان شود؛ اما حرف ما این است که یک مصداق از این که سازمان فناوری نمی‌تواند این کار را کند بیان کنند. اگر سازمان فاوا عقب ماندگی دارد آن را برطرف سازد و اگر ابزاری ندارد به ابزار جدید مجهزش کنند. آقای زاکانی می گوید فاوا نمی تواند، پس باید یک سازمان فناوری نوین ایجاد کنیم که او بتواند این کارها را بکند. در جلسه قبل که این موضوع به بحث گذاشته شد قرار شد در فاصله تا جلسه بعدی یک طرح مکتوب به ما بدهند و تعریفی از این سازمان کرده و روش کار و اهداف ان را بگویند؛ اما دوباره همان خطی که در لایحه قبلی بوده وجود دارد که گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده می شود به منظور سازمان‌دهی، یکپارچه‌سازی و پیشبرد امور مربوط به هوشمندسازی فناوری‌های نوین نوآوری، کسب و کارهای نوپا در مدیریت شهری با انجام تشریفات قانونی نسبت به تاسیس سازمان فناوری نوین شهری اقدام کنند. توضیحاتی که امروز آقای زاکانی دادند چیزی به اطلاعات ما اضافه نکرد. حرف من این است که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یا فاوا می‌تواند همه آن چیزی که آقای زاکانی به دنبالش است با برطرف کردن اشکالات و گذاشتن یک مدیر مقتدر حل کند.
او تاکید کرد: وقتی سازمان بزرگ و قدرتمندی دارای اعتبار ملی و بین المللی در شهرداری داریم که بهترین نیروهای متخصص در درون آن حضور دارند چرا باید یک سازمان جدید هم‌عرض آن ایجاد کنیم که بخواهد یک کار جدید بکند و چرا همین سازمان را تقویت نمی‌کنید؟! اگر این سازمان توانمند نیست هم اسم و اساس نامه‌اش را عوض کنید و هم معاونت‌های جدید به آن بیفزایید و هم ابزار جدید برای کار در اختیارش بگذارید. اضافه کردن یک سازمان جدید حتما گسترش سازمان است. در همه برنامه های توسعه کشور و در برنامه پنج ساله سوم از توسعه سازمان منع شدیم.
امانی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری گفت: حضرت آقا که امسال را تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نامیدند، اما تاکید کردند حواستان باشد برای عرایض من هزینه جدیدی نکنید، به نظرم یکی از مواردی که مدنظر ایشان بود این است که وزارت خانه‌های مختلف به استناد صحبت های ایشان گسترش سازمان ندهند و سازمان جدید ایجاد نکنند. معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری هم خودش هیچ کار اجرایی ندارد و یک سازمان پشتیبان است و از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند و دستشان را می‌گیرد و به آن‌ها کمک مالی کرده و وام می‌دهد، خودش هیچ طرحی را اجرا نمی‌کند. برای کمک مالی به این حوزه اصلا نیاز به سازمان جدید نداریم. کمک مالی در شهرداری یک تعریف مشخص دارد و راهکارهای قانونی آن هم معلوم شده است. در اهداف همه را قبول داریم و این کارها باید صورت بگیرد و هیچ تردیدی در آن نیست اما می‌گوییم برای این کارها همین سازمان فاوا و معاونت های تخصصی شهرداری تهران کفایت می‌کند.
این عضو شورا اظهار کرد: روی این موضوع تاکید می‌کنم که نمی توان بدون درگیر کردن حوزه‌های مختلف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به سازمان فناوری‌های نوین تهران گفت برای این سازمان فکر کند؛ داده ها باید از این سازمان در اختیارش قرار بگیرد؛ همان کاری که قبلا در شهرداری می‌شده است. در حوزه حمل و نقل طرح جامع یکپارچه حمل و نقل شهری داریم که مصوب شورای عالی ترافیک کشور است و همه چیز آن روشن است و اگر این در اختیار سازمان فاوا قرار بگیرد که قرار گرفته، تدابیری که آقای زاکانی در این حوزه دارد حتما می تواند توسط فاوا اجرایی شود. نمی توان این دو را از هم جدا کرد. اشتباه نشود که فکر کنیم آن مغزافزار است و فکر می‌کند و چیزی را آماده می‌کند و به سازمان حمل و نقل می‌دهد و او هم اجرا می‌کند؛ اینها در تعامل با هم باید این کار را انجام دهند مثل همان کاری که تا کنون انجام شده است. به این دلایل فکر می کنم هنوز واقعا قانع نشدیم برای اهداف درستی که آقای زاکانی گفتند نیاز باشد یک سازمان جدید طراحی کنیم.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=290214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .