9

باید سیاست ساخت و ساز رونق یابد / تصویب اصلاح حدود اختیارات کمیسیون های داخلی مناطق

  • کد خبر : 286275
  • 11 آبان 1400 - 17:07
باید سیاست ساخت و ساز رونق یابد / تصویب اصلاح حدود اختیارات کمیسیون های داخلی مناطق
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت لایحه اصلاحیه تعیین چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی مناطق موافقت کردند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر، در بیستمین جلسه شورا بررسی یک فوریت اصلاحیه لایحه حدود اختیارات کمیسیون های داخلی مناطق در دستور قرار گرفت.

در بررسی این امر بعد از تشریح ماده واحده، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، گفت: یکی از موارد و مسائل مبتلا به مردم همین موضوع است که البته سبب افزایش ارسال پرونده ها به کمیسیون های ماده ۱۰۰ نیز شده است است و متاسفانه مردم مستاصل هستند.

در ادامه حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، اظهار کرد: این مشکل به ویژه در منطقه ۱۲ بسیار به چشم می خورد و اگر کسی در یکی از معابر این منطقه فوت کند به دلیل ریز دانگی و باف فرسوده امکان عبور آمبولانس و برانکارد نیست بنابراین باید هر چه سریعتر در خصوص این موضوع رسیدگی شود.

در ادامه مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، گفت: مشکلی در منطقه ۱۲ و بعضی از مناطق وجود دارد به نام پهنه R251 که در ۵۰ درصد سطح اشغال مجاز توده گذاری مجوز داده می شود. اما به دلیل اینکه این ۵۰ درصد در ۵ طبقه محقق می شود برای اینکه ۵۰ درصد لحاظ شود نور گیر هایی را تعریف می کند که بر اساس اصول شهر سازی الزام و ضرورتی ندارد و فقط صرفا برای رعایت ۵۰ درصد است.

عباسی اضافه کرد: حال با توجه به اینکه در منطقه ۱۲ بالای ۸۵ درصد منطقه پهنه R251 است به دلیل گستردگی بافت تجاری و نفوذ آن به بافت مسکونی و تبدیل بافت های مسکونی به آنبار های تجاری ناخواسته بافت فرسوده نیز رشد پیدا کرده است چرا که سکونت در این مناطق از رونق افتاده و بافت فرسوده افزایش یافته و جایگزین آن هم از جنس آسیب اجتماعی است.

عباسی افزود: بنابراین باید سیاست ساخت و ساز آنجا را رونق دهیم. هم اکنون جمعیت زیادی بلاتکلیف ماندند و پروانه های در انتظار صدور بسیار مانده که باید در این خصوص تصمیم گیری شود و در نهایت برای اصلاح اصلی و اساسی در کمیسیون ماده ۵ بازنگری قرار گیرد.

در ادامه سلیمی نماینده شهرداری نیز به ارایه توضیحات در این خصوص پرداخت و گفت: یکی از تصمیماتی که در شورای پنجم وضع شد تعیین حدود اختیارات کمیسیون های داخلی مناطق بود، بحث رسیدگی به تخلفات و بازه متراژ و درصد زیر بنای ناخالص پروانه به ۵۰۰ متر تا سقف ۵ درصد محدود شد. این در حالی است که در پهنه R251 سطح اشغال ۵۰ درصد است و در طرح تفصیلی بند ۸ توده گذاری در محدوده ۷۰ درصد ملک بلامانع اعلام می کند. بنابراین این نور گیرهای کاذب در اجرا به بنای خالص ملحق می شود و منجر به تخلفات می شود و از ۵۰۰متر ۵ درصد گذر می کند.

سلیمی افزود: لذا با توجه به محدودیت هایی که در سامانه اعمال شده در زمان صدور پروانه مناطق میانی مثل ۶ و ۷ و منطقه ۱۲ درگیر آن هستند.

سلیمی افزود: بنابراین در اصلاحیه لایحه با توجه به اینکه در تبصره یک ذیل ماده ۳در مواردی که از لحاظ اصول شهر سازی قلع تاسیاست ضرورت نداشته باشد به تقاضای شهرداری قابل طرح خواهد بود، یعنی جاهایی که اصول شهرسازی و بهداشتی رعایت شده و شهرداری ضرورت قلع بنا را احصا نمی کند مشخصا این کمیسیون های داخلی هستند که این امکان را فراهم می کنند البته در اصلاحیه رعایت حقوق هم جواری در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: این اصلاحیه روال ثابت و وحدت رویه به وجود می آورد از طرفی ما نیز می توانیم حدود اختیارات برای پهنه های R251 را افزایش دهیم.

در ادامه حبیب کاشانی در موافقت با یک فوریت این لایحه، گفت: بافت های فرسوده در پهنه R251 قشر مستضعف حضور دارند که ما خود را نوکر آنان می دانیم لذا رسیدگی به این املاک که ریز دانه هم هستند باید هر چه سریعتر افتاق بیافتد.

در نهایت یک فوریت لایحه اصلاحیه بند ( ۳-۱ ) ماده ( ۳ ) مصوبه چهارچوب اختیارات وظایف کمیسیون های داخلی مناطق به تصویب رسید. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=286275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .