16

بررسی ۲۶ سهم پرتفو صندوق بازنشستگی کشوری در اسفند ۹۹

  • کد خبر : 278797
  • 26 اسفند 1399 - 8:46
بررسی ۲۶ سهم پرتفو صندوق بازنشستگی کشوری در اسفند ۹۹
صندوق بازنشستگی کشوری از بزرگ ترین شرکت های سرمایه گذاری ایران است و پرتفو بورسی و غیر بورسی ارزشمندی دارد.

صندوق بازنشستگی کشوری مثل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا از بزرگ ترین شرکت های سرمایه گذاری ایران است و پرتفو بورسی و غیر بورسی ارزشمندی دارد. این دو شرکت بزرگ سرمایه گذاری ایران، در سبد سهام خود، کلکسیونی از سهام شرکت های تولیدی و خدماتی در گروه های مختلف صنعتی داشته که به دلیلی سهامداری عمده برخی و در اختیار داشتن سیت های مدیریتی، روند سهام را تعیین می کنند.

ارزیابی پرتفو سهام غول های سرمایه گذاری کشور توسط بنیادی کارهای بورس ایران، همواره نکات خوبی را استخراج و ارائه می کند که داده های مطلوبی برای سهامداران خرد است.

در این گزارش عصر شهروند نگاهی داریم به ۲۶ سهم پرتفو صندوق بازنشستگی کشوری در روزهای پایانی اسفند ماه سال کرونایی جهش تولید تا ببینیم این صندوف در پایان سال ۹۹ ، سهامدار عمده چه سهامی از چه گروه هایی بوده است.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره برترین صندوق های سرمایه گذاری سال ۹۹

فهرست بررسی ۲۶ سهم پرتفو صندوق بازنشستگی کشوری

همانطور که در ابتدای این گفتار عصرشهروند عرض شد و این جا نیز تکرار می کنیم، بررسی پرتفو سهام غول های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور و تحلیل نقش آن ها در حمایت از بازار و ترکیب سهام در گروه های مختلف، اطلاعات خوبی را در اختیار سهامداران خرد قرار می دهد. سهامداران عمده بورس ایران معمولا رفتارهای خرید و فروش متنوعی دارند که تحلیل این رفتار، ما را به کسب داده های مطلوبی برای بررسی روند معاملات سهام بزرگ در بورس کشور، هدایت می کند.

بازار کم عمق بورس ایران با حضور قدرتمند نهادهای دولتی و خصولتی سبب شده تا بازار بورس کشورمان با تلاطم و فراز و نشیب های زیادی همراه شود که مثل نیمه دوم سال نود و نه، وضعیت غیر بنیادی و غیر تکنیکالی و غیر قابل تحلیل در بازار حاکم شود. در این فضا، بایستی روانشناسی بورس و رفتارشناسی سهامداران عمده مد نظر قرار بگیرد و از معاملات احساسی اجتناب شود و با تکیه بر صبر با پول مازاد، سهامداری کرد.

بررسی رفتار خرید و فروش صندوق بازنشستگی کشوری در بورس سال نود و نه نشان گر این واقعیت است که ترکیب سهام پرتفو شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری ، حوزه های: خودرویی، فولادی، پتروشیمی، ، کشت و صنعت، کشتیرانی، سرمایه گذاری، بیمه، بانکی و معدنی را تشکیل داده است. یعنی در پرتفو سهام صندوق بازنشستگی کشوری شاهد سهامی از گروه فناوری اطلاعات، فراکابی ها، پالایشگاهی، قند و شکر و تجهیزاتی و امثالهم نیستیم.

البته این موضوع به آن معنی نیست که سهام گروه هایی که صندوق بازنشستگی کشوری، تمایلی به خرید سهام آن ها نداشته است، ارزش مطلوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت و حتی کوتاه مدت ندارد.

بلکه این واقعیت، نوع نگرش مدیران صندوق بازنشستگی کشوری را در خرید و نگهداری سهام گروه هایی که احتمالا از نظر آن ها پر بازده تر از بقیه تلقی شده است، نشان می دهد. به هر حال بررسی پرتفو غول های سرمایه گذاری کشور از شستا و وغدیر تا پترول ، برای تحلیلگران بنیادی و سهامدار خرد می تواند حامل اطلاعات جذاب و نکته های مهمی باشد که نباید از آن در تحلیل سهام ارزشمند غفلت کرد.

  • شرکت ایران خودرو : صاحب ۱۵ میلیارد سهم (۴٫۹۸ درصد)
  • شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی : صاحب ۱۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون سهم (۵۰ درصد)
  • شرکت ملی صنایع مس ایران: صاحب ۳ میلیارد و ۵۴۵ میلیون سهم (۱٫۷۷ درصد)
  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان: صاحب ۳ میلیارد سهم (۱٫۴۳ درصد)
  • شرکت پتروشیمی جم: صاحب ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون سهم (۱۸٫۹۶ درصد)
  • شرکت فولاد خوزستان: صاحب ۱ میلیارد و ۶۵۷ میلیون سهم (۳٫۳۱ درصد)
  • شرکت پتروشیمی شازند: صاحب ۱ میلیارد و ۲۰۷ میلیون سهم (۱۴٫۹۷ درصد)
  • شرکت تامین سرمایه امین : صاحب ۸۵۰ میلیون و ۸۵ هزار سهم (۱۲٫۱۵ درصد)
  • شرکت کشت و صنعت جوین ک صاحب ۸۴۱ میلیون سهم (۱۱٫۲۸ درصد)
  • شرکت گروه صنایع بهبشهر ایران ک صاحب ۷۰۳ میلیون سهم (۲۶ درصد)
  • شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران : صاحب ۶۵۵ میلیون سهم (۴ درصد)
  • شرکت سرمایه گذاری رنا : صاحب ۵۸۰ میلیون سهم (۷٫۲۹ درصد)
  • شرکت بانک اقتصاد نوین : صاحب ۴۷۴ میلیون و ۵۱۲ هزار سهم (۱٫۵۵ دذرصد)
  • شرکت توسعه صنایع بهشهر : صاحب ۳۱۰ میلیون سهم (۳٫۷۶ درصد)
  • شرکت پتروشیمی خارک: صاحب ۲۱۶ میلیون سهم (۳٫۶ درصد)
  • شرکت گروه صنعتی ملی : صاحب ۱۹۰ میلیون و ۲۷۶ هزار سهم (۷۶٫۹ درصد)
  • شرکت ایران یاسا تایروایر : صاحب ۱۷۰ میلیون سهم (۱۸٫۹۹درصد)
  • شرکت لوله و ماشین سازی ایران : صاحب ۱۱۳ میلیون و ۱۵۳ هزار سهم (۲۲٫۶۳ درصد)
  • شرکت پتروشیمی امیرکبیر: صاحب ۱۰۱ میلیون و ۵۳۳ هزار سهم (۲٫۸۲ درصد)
  • شرگت پتروشیمی شیراز: ۷۸ میلیون و ۴۴۷ هزار سهم (۱٫۵۳ درصد)
  • شرکت فرآورده های تزریقی ایران: ۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار سهم (۷٫۹۴ درصد)
  • شرکت بیمه ملت : ۴۱ میلیون و ۳۲۵ هزار سهم (۱٫۴۴ درصد)
  • شرکت نهادهای مالی بورس کالای ایران: صاحب ۳۶ میلیون و ۶۷۵ هزار سهم (۳٫۷۸ درصد)
  • شرکت مجتمع معادن مس تکنار ک صاحب ۲۳ میلیون و ۹۹۷ هزار سهم (۳۹٫۹۹ درصد)
  • شرکت شیشه سازی مینا : صاحب ۲۰ میلیون و ۹۸۲ هزار سهم (۵٫۸۶ درصد)
  • شرکت پشم شیشه ایران: صاحب ۴ میلیون و ۲۷۴ هزار سهم (۲٫۸۴ درصد)

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار عمده ایران خودرو

همان طور که در فهرست بالا مشاهده می کنید، صندوق بازنشستگی کشوری از سهامداران عمده شرکت ایران خودرو است. حدود یک بیستم کل سهم خودرو، در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است. شرکت تدبیر سرمایه آراد و سازمان گسترش و نوسازی ایران و خگستر، از سهامداران عمده بالای ده درصد سهام ایران خودرو هستند. پس یکی از بازیگران سهم خودرو، صندوق بازنشستگی کشوری است. خودرو در هفدهم اسفند ۹۹ روی ۲۴۰ تومان قرار گرفت. سهم خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا با کاهش زیان انباشته مواجه خواهد شد.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار عمده ایران خودرو

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار عمده وصندوق

نصف سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با نماد وصندوق، در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است. این شرکت های سرمایه گذاری خوب بازار بورس است در گروه سرمایه گذاری ها. میزان پی به ایی وصندوق در اسفند ۹۹ حدود یازده بود.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار عمده وصندوق

وصندوق به ۱۳۰۵ تومان در اسفند ۹۹ رسیده است. پرتفو غیر بورسی ارزشمندی دارد. اگر عاشق خرید سهام شرکت های سرمایه گذاری در بورس هستید، توجه داشته باشید که دو سهم: وصنعت و توصا در عرضه اولیه دیجی کالا و فیلیمو و کافه بازار تاثیرگذار هستند. این ۳ استارت آپ احتمالا سال  ۱۴۰۰ شمسی عرضه اولیه شوند.

حتما بخوانید: داستان «مدیریت» : شرکت خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری

 صاحب ۲ درصد فملی

صندوق بازنشستگی کشوری در کنار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و سرمایه گذاری صدر تامین سهامدار عمده غول سرمایه گذاری صنعت مس ایران یعنی فملی است.  فملی یکی از سهام جا مانده از ارشد در سال ۹۹ است و با توجه به افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱ میلادی و بعد از آن، انتظار سودآوری عالی برای این سهم داریم. حدود دو درصد سهام فملی در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است. سهامداران خرد باهوش در پرتفو بلند مدتی خود، این غول مسی را با پول مازاد خریداری کنند.

 صاحب 2 درصد فملی

هر سهم فملی به حوالی ۱۲۰۰ تومان در ۱۷ اسفند ۹۹ رسید که رقمی جذاب برای سهامدار بلند مدتی است.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار ۱٫۵ درصد فولاد

یکی از سهامداران عمده غول فولادی کشور یعنی فولاد مبارکه اصفهان، صندوق بازنشستگی کشوری است. حدود یک و نیم درصد کل سهام فولاد در اختیار این صندوق است. فولاد افت زیادی را در نیمه دوم سال نود و نه به دلیل ریزش دستوری بورس تجربه کرد. از سهام لیدر و شاخص ساز بورس ایت و در سال ۱۴۰۰  شمسی به روند صعودی خود باز خواهد گشت. گروه فلزات اساسی بورس ایران در سال های آینده رشد خیلی خوبی را در انتظار خواهند داشت.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار 1.5 درصد فولاد

بانک تجارت نیز از سهامداران عمده فولاد اصفهان است. قیمت های زیر دو هزار تومان برای فولاد بسیار ارزنده برای پرتفو بلند مدتی ها است.

حتما بخوانید: پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۰

 سهامدار ۱۹ درصدی جم

صندوق بازنشستگی کشوری صاحب حدود ۱۹ درصد سهام شرکت پتروشیمی جم است. پتروشیمی جم از نمادهای گروه محصولات شیمیایی است که در اسفند ۹۹ با قیمت ۳۱۸۰ تومان به  P/E حدود  ۸ رسید. پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۰  و به بعد با رشد خوبی مواجه خواهد شد. تاپیکو نیز مثل صندوق بازنشستگی کشوری از سهامداران عمده جم به شمار می رود.

 سهامدار 19 درصدی جم

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار ۳ درصدی فولاد خوزستان

علاوه بر فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان نیز از غول های فولادسازی جنوب کشور است. حدود سه درصد سهام فخور در اختیار صندوق است. فخور نیز از سهام جا مانده از رشد بازار است. عدد  P/E جذاب حوالی هفت دارد و کلا پنجاه میلیارد قطعه سهم است. قیمت هر سهم فخور در اسفند ۹۹ به زیر ۱۳۰۰ تومان رسید.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار 3 درصدی فولاد خوزستان

صندوق بازنشستگی کشوری تمایل زیادی به سهام گروه فولادی دارد و انصافا گروه خوبی برای بازار ایران عصر ۱۴۰۰  شمسی است.

 سهامدار ۱۵ درصدی شاراک

پانزده درصد کل سهام شرکت پتروشیمی شازند با میزان P/E حوالی هشت در اسفند ۹۹ در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است. شاراک حدود هشت  میلیارد سهم است و در گروه محصولات شیمیایی قرار دارد. صندوق بازنشستگی کشوری به گروه محصولات شیمیایی نیز مثل گروه فلزات اساسی علاقه دارد. در این گروه سهم پترول با  P/E حوالی ۲ در اسفند ۹۹ یکی از گزینه های عالی برای سهامداری بلند مدت محسوب می شود.

 سهامدار 15 درصدی شاراک

شرکت گروه توسعه ملی نیز در کنار تاپیکو از سهامداران عمده شاراک به شمار می رود.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار ۱۲ درصدی تامین سرمایه امین

در گوره فعالیت های کمکی بورس ایران، شرکت تامین سرمایه امن با نماد امین در بازار دوم قرار دارد. هفت میلیارد سهم است و دوازده درصد آن در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد. شرکت سرمایه گذاری صبا تامین که با نماد صبا از غول های سرمایه گذاری و زیر مجموعه شستا است از سهامداران عمده امین به شمار می رود.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار 12 درصدی تامین سرمایه امین

 سهامدار ۱۲ درصدی کشت و صنعت جوین

در گروه زراعت و خدمات وابسته شاهد حضور دوازده درصدی صندوق بازنشستگی کشوری در فهرست سهامداران عمده کشت و صنعت جوین با نماد جوین هستیم که در بازار پایه زرد فرابورس قرار دارد. جوین دارای هفت میلیارد قطعه سهم است و هم گروهی های خوبی چون: تلیسه، زشگزا، زدشت و رفکا دارد. سازمان اقتصادی رضوی و شرکت سرمایه گذاری تبار ثامن از سهامداران عمده جوین محسوب می شوند.

 سهامدار 12 درصدی کشت و صنعت جوین

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار ۲۶ درصدی وصنا

صندوق بازنشستگی کشوری تمایل زیادی به گروه سرمایه گذاری ها در کنار گروه محصولات شیمیایی و گروه فلزات اساسی دارد. بیست و شش درصد سهام گروه صنایع بهشهر در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است. هر سهم وصنا در اسفند ۹۹ به حوالی ششصد تومان رسید. کلا دو میلیارد و هقتصاد میلیون سهم است. و میزان P/E جذاب حدود چهار دارد.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار 26 درصدی وصنا

سهامدار ۴ درصدی حکشتی

چهار درصد سهام شرکت کشتیرانی ایران در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است. شستا و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از سهامداران عمده حکشتی هستند. حکشتی به قیمت زیر دو هزار تومان در اسفند ۹۹ رسید. سهام شناور آن کم تر از ده درصد است.

سهامدار 4 درصدی حکشتی

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار ۷ درصدی ورنا

صنتدوق بازنشستگی کشوری در کنار گروه سرمایه گذاری سایپا (وساپا) و شرکت سایپا (خساپا) سهامدار عمده شرکت سرمایه گذاری رنا با نماد ورنا است. از خوب های گروه خودرویی بوده و قیمت هر سهم ورنا در اسفند ۹۹ به زیر ششصد تومان رسید. ورنا کلا حدود هشت میلیارد سهم است و  P/E حوالی ۱۴ ثبت کرد.

صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار 7 درصدی ورنا

حتما بخوانید: بررسی پرتفو سازمان اقتصادی کوثر

برای معاملات سهام در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ روی این گزینه ها تمرکز کنید:

  • سهامی که : نسبت P/E از میانگین بازار کمتر باشد.
  • نسبت P/E از سطح میانگین ۲۰ سال قبل خود سهم پایین تر باشد.
  • نسبت P/S از میانگین بازار کمتر باشد.
  • نسبت P/S از میانگین ۲۰ ساله خود سهم کمتر باشد. ۵
  • در گیج تعادلی در محدوده نرمالی باشد که فراوانی بیشتری دارد.
  • جا مانده از ارشد باشد (تطبیق نمودار سهم با منحنی دلار)

مخاطب گرامی!

اگر شما هم از سهامداران سهام شرکت های پرتفو صندوق بازنشستگی کشوری هستید یا بلوک های صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کردید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق کامنت به اشتراک بگذارید. بورس ایران در سال ۱۴۰۰  شمسی طبق فاند، محکوم به صعود است.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=278797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .