9
تذکر امانی در صحن شورا؛

به کارگیری کودکان در شهرداری ممنوع است

  • کد خبر : 294829
  • 10 بهمن 1401 - 18:51
به کارگیری کودکان در شهرداری ممنوع است
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ماده 79 قانون کار در مورد به کارگیری نوجوانان زیر 15 سال در شهرداری تهران تذکر داد.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، ناصر امانی طی تذکری در صحن شورا گفت: تذکر من در ارتباط با قانون کار موضوع ماده ۷۹ قانون است که در آن تصریح شده که به کار گماردن افراد کم تر از ۱۵ سال تمام ممنوع است، در ماده ۸۰ تصریح شده اگر نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۸ سال قرار است که به کارگیری شوند باید در بدو استخدام مورد آزمایش پزشکی تأمین اجتماعی قرار بگیرند؛ ماده ۸۳ می‌گوید ارجاع هر نوع کار اضافی، انجام کار در شب و نیز انجام کار‌های سخت و زیان‌آور و خطرناک و حمل بار با دست بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسائل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است، منظور کارگران بین ۱۵ تا ۱۸ سال است، پس به کارگیری افراد ۱۵ سال که کلاً ممنوع است و برای ۱۵ تا ۱۸ سال هم دو شرط وجود دارد؛ یکی معاینات پزشکی توسط تأمین اجتماعی و دوم اینکه آن‌ها نباید کار سخت انجام دهند یعنی کار در شب و حمل بار سنگین نداشته باشند.
او ادامه داد: هفته گذشته و هفته‌های قبل از آن ما شاهد انتشار دو فیلم در فضای مجازی بودیم حاکی از نقض ماده ۷۹ قانون کار توسط پیمانکاران حوزه خدمات شهری شهرداری تهران که با افراد مصاحبه می کردند؛ هر دوی آنها می‍ گفتند که زیر ۱۵ سال سن دارند و لباس کارگران خدمات شهری تن آنها بود، منطقه‌ آن هم معلوم بود که من اسم نمی‌برم، ما اظهار نظر رسمی از شهرداری در مورد این مسئله نشنیدیم! اما مدیرکل خدمات شهری شهرداری مصاحبه کرده و گفته است این خلاف قانون است و اگر ما مشاهده کنیم برخورد می کنیم.
امانی تصریح کرد:  امروز من چون روی این موضوع حساس بودم صبح زود از یکی از مناطق عبور می کردم به چشم خودم باز دو کارگر زیر ۱۵ سال را دیدم که با لباس خدمات شهری شهرداری تهران که حد اکثر ۱۲ یا ۱۳ سال بیشتر هم نداشتند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این موضوع یک مسئله انسانی است،تاکید کرد: من اصلاً کاری به قانون ندارم و خلاف قانون بودنش قطعی و صد درصدی است و خلاف شرع بودنش هم روشن است چون هر نقض قانونی در جمهوری اسلامی نقض شرع تلقی می شود در عین حال کار غیر انسانی نیز هم هست، درست است که اکثر این‌ها افغان هستند اما دلیلی وجود ندارد که به خاطر ایرانی نبودن بندگان خدا را بخواهیم به چنین کارهایی از ساعت ۲ نصف شب در این هوای سرد توسط پیمانکاران شهرداری مجبور کنیم، من نمی‌دانم آیا در قراردادهای پیمانکاری شهرداری این مسئله تصریح شده یا نه ولی از شهرداری می‌خواهم که واقعاً بررسی کنند و با هر پیمانکاری که این قانون را نقض کرده حتماً برخورد شود و در رسانه‌ها معرفی شده و نتیجه آن به اطلاع شورای شهر و افکار عمومی هم برسد.
امانی در تذکر دیگری گفت: نباید اجازه دهیم که اختیارات شورای شهر که در قانون دیده شده، نادیده گرفته شود، با وجود تذکری که ما اینجا می‌دهیم اما بر نادیده گرفتن همچنان اصرار می‌شود، ماده ۴ آیین نامه استخدامی شهرداری تهران می‌گوید سازمان تفصیلی شهرداری با قید پست‌های سازمانی باید به تأیید شورای شهر برسد؛ شورای اداری در ماده ۷۵ آیین نامه استخدامی شورای اداری شهرداری وظیفه‌اش بررسی و تأیید پست‌های سازمانی و سازمان تفصیلی شهرداری بوده و تصویب آن با شورای شهر است.
وی افزود: سال گذشته شهرداری یک ابلاغ داشت من تماس گرفتم فرمودند اشتباه شده ما حتماً اصلاح می‌کنیم و قرار است به شورا بیاید که شورا تصویب کند؛ از سال گذشته تاکنون مرتبا پست‌های سازمانی را در مناطق و سازمان‌ها تغییر می دهند؛ گرچه ما به لحاظ محتوایی مخالفتی نداریم و اگر این موضوع به شورا بیاید ما حتماً با آن موافق هستیم ولی باید قانون رعایت شود، شورای اداری فقط می تواند تأیید کند و تصویب با شورای شهر است؛ از سال گذشته تا امروز هر ابلاغی درباره افزایش و توسعه سازمان یا پست‌های سازمانی در شهرداری انجام گرفته و به تصویب شورا نرسیده، همه خلاف قانون بوده است، جهت اطلاع من تذکر می‌دهم و خواهش می کنم شهرداری رعایت کند و مصوبات قبل را هم بفرستند که در شورا بررسی شوند و علت اینکه این یک سال هم نفرستاده‌اند را هم برای ما حتماً توضیح دهند.

فاصله میان تخصیص بودجه و عملکرد در شهرداری تهران زیاد است

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران منتهی به پایان آذرماه ماه سال جاری گفت: در گزارش مربوط به تخصیص و عملکرد بودجه، ۴۱ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده اما عملکرد ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان است، فاصله میان تخصیص و عملکرد بسیار زیاد است .
او ادامه داد: به همین دلیل هفته گذشته به شهردار تهران گفتم همزمان با تقدیم بودجه گزارش عملکرد بودجه سال جاری هم ارائه شود که ایشان گفتند ربطی میان بودجه سال آینده و عملکرد امسال نیست که بنده شگفت‌زده شدم!
امانی گفت: وقتی به مناطق می‌رویم اغلب پروژه‌هایشان تعطیل شده و تازه از ماه نهم به آرامی کار را شروع کرده‌اند، از مناطق که بگذریم، ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه حوزه حمل و نقل بوده که برای همه ما بسیار مهم است و اولویت دارد، ۷ هزار میلیارد تومان آن حقوق و دستمزد است، شهرداری بگوید آیا مابقی آن را تخصیص داده یا نه، اگر تخصیص داده عملکرد چگونه بوده است؟ منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=294829

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .