10
عضای شورای شهر در جلسه علنی امروز چه تذکراتی دادند؟

بیشتر ساختمان‌های نا ایمن تهران دولتی هستند / نباید لیست ساختمان‌های نا ایمن مطرح شود

  • کد خبر : 291264
  • 10 خرداد 1401 - 14:42
بیشتر ساختمان‌های نا ایمن تهران دولتی هستند / نباید لیست ساختمان‌های نا ایمن مطرح شود
اعضای شورای شهر تهران در واکنش به گزارش سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور تذکراتی دادند و اعلام کردند باید برخورد با متخلفان ساخت و ساز در کشور بدون تعارف باشد.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران امروز سه‌شنبه در واکنش به سخنان حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور که در صحن علنی شورا حضور داشت، در تذکری گفت: سازمان مهندسی ساختمان کشور اعلام کرده که دو ماه آینده لیست ساختمان‌های ناایمن را منتشر خواهد کرد.

همچنین مهدی بابایی دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکری بیان کرد که ۱۲۹ ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که در جلسه‌ هفتگی با دادستانی به سه پرونده رسیدگی می‌شود. آیا فقط ۱۲۹ ساختمان در تهران پرخطر است؟

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ شاهد هستیم که تا این لحظه ۳۴ شهروند آبادانی فوت می‌کنند و یک نقطه ای از ایران درد می‌گیرد و همه کشور قلب‌شان درد می‌کند. بنابراین خواهش و تعارف را کنار بگذاریم و عملیاتی و عریان صحبت کنیم. ۱۰ ماه گذشته کسی منتظر ما نشده است. از ما چه کاری برمی‌آید.

اعلام لیست ساختمان های نا ایمن منافع برخی افراد را به خطر انداخت

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری گفت: نباید لیست ساختمان‌های نا ایمن مطرح شود چون منافع برخی به خطر می‌افتد.

وی اظهار کرد: شاهد اصلاح قوانین و مقررات هستیم اما این اصلاح از اقدامات بعدی جلوگیری می‌کند و کار با سرعت کمی پیش می‌رود و تا زمانی که تعارض منافع افرادی که در اصلاح قوانین ذینفع است وجود داشته باشد همچنان شاهد این موارد خواهیم بود.

به گفته صادقی، زمانی که نقشه‌های گسلی شهر تهران را دریافت کردیم قرار بود ضوابط این ساخت و ساز در پهنه گسلی را مرکز مطالعات شهرداری تعریف و شورای عالی شهرسازی آن را تهیه و پس از تصویب آن را ابلاغ کند اما پس از گذشت ۶ سال هنوز این اتفاق نیفتاده است چون افرادی که در مرکز اطلاعات مسکن نشسته‌اند خودشان از بزرگترین سازندگان و معمارهای کشور هستند که با تصویب این مقررات منافع خودشان به خطر می‌افتد.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با بیان اینکه با اصلاح قوانین منافع کارشناسان شورای عالی شهرسازی به خطر می‌افتد، گفت: نظام مهندسی هم با مشکلاتی روبرو است و هنوز مهر مهندس دست پیمانکار است و چاره‌ اندیشی نشده، تا این موارد مشخص نشود، مطالعات به نتیجه نمی‌رسد.

بیشتر ساختمان های نا ایمن تهران دولتی هستند

همچنین ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در تذکری اظهار کرد: اگر به لیست ساختمان‌های نا ایمن نگاه کنیم متوجه می‌شویم بیشتر ساختمان های نا ایمن دولتی هستند.

وی با بیان اینکه موضوع ساختمان‌های نا ایمن در دستور کار قرار گرفته است، افزود: اگر به لیستی که منتشر شده است نگاه کنید متوجه می‌شوید بیشتر ساختمان‌ها مرتبط با ساختمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و بیمارستان ها است.

امانی تاکید کرد: در کنار ساختمان‌های بلند مرتبه باید ساختمان‌های فرسوده را نیز مدنظر قرار داد چرا که این ساختمان‌ها در معرض خطر و آسیب‌های فوری است.

قانون و مقرارت ساختمانی مورد توجه قرار نمی گیرد

مهدی پیرهادی هم در تذکری اظهار کرد: وزارت مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی چه تدبیری برای این مباحث اندیشیده و چرا نظارت و اجرای دقیقی نداریم.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مباحث ۲۲ گانه قانون و مقررات ساختمان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی تاکید کرد: وظایف دستگاه های حاکمیتی در این زمینه چیست و چرا موضوع بیمه ساختمان در ایران به درستی مورد توجه قرار نمی گیرد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: باید بدانیم برای واقعی سازی امضای کارشناسان و مجریان در سازمان نظام مهندسی چه اقدامی انجام شده است و باید در این خصوص بررسی های لازم انجام شود.

همچنین دیگر عضو شورای شهر تهران در شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: رانت و فساد از اصلی ترین موارد منجر به تخلفات ساختمانی است.

جعفر شربیانی با بیان اینکه ما مشکلات قانونی نداریم اما تمامی این مشکلات در حوزه رانت و فساد است افزود: برخی مالکان و پیمانکاران ساختمانی فقط به منافع خود فکر می‌کنند و همین موضوع اساس مشکلات زیاد در این بخش ا

ضرورت پایبندی نظام مهندسی تهران در زمینه کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی

میثم مظفر در جلسه امروز شورای شهرتهران با بیان اینکه نظام مهندسی تهران زیر بار اجرای تعهد نمی‌رود، اظهار کرد: پایبندی سازمان نظام مهندسی تهران به تعهدات در زمینه کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی ضرورت دارد.

این عضو شورا گفت: تفاهم‌هایی در ادوار مختلف مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی منعقد شده که مقرر شده بود سازمان نظام مهندسی، طی حداکثر ۶ روز کاری نسبت به تعیین ناظر پلاک ثبتی که درخواست صدور پروانه دارد اقدام کند اما سازمان نظام مهندسی تهران زیر بار اجرای این تعهد نمی رود و  موجب تطویل صدور پروانه می شود.

وی با اشاره به عدم شفافیت فرآیند ارجاع و تعیین مهندس ناظر برای مالکین نیز در تذکری گفت: جهت املاک بالای سه هزار و ۵۰۰ متر مربع یک شرکت دارای صلاحیت به جای شخص عهده دار مسئولیت نظارت می شود اما در اینکه ناظر حقوقی بنا به نظر مالک از شرکت های واجد صلاحیت انتخاب شود و یا ناظر ارجاعی توسط سازمان نظام مهندسی تعیین شود، وحدت رویه ثابتی دیده نمی شود که البته مقرر شده بود که این فرآیند شفاف شود و در سامانه شفافیت شهرداری تهران نیز اعلام شود.

مظفر خاطرنشان کرد: تعرفه حق الزحمه ناظرین جهت نظارت بر ساخت پلاک های فرسوده، نصف محاسبه می شود و عملا هیچ ناظری حاضر نیست ظرفیت نظارت خودش را به این گونه املاک تخصیص دهد.

به گفته وی، با این رویکرد باید ظرفیت ناظرین پلاک های فرسوده افزایش یافته و جبران شود.

گزارش کارشناسی پلاسکو به کتابخانه ها رفت

همچنین نایب رییس شورای شهر تهران هم اعلام کرد که گزارش کارشناسی پلاسکو به کتابخانه‌ها رفت و هیچ اتفاقی در آن رخ نداد.

پرویز سروری گفت: یکی از ویژگی‌های مدیر موفق و کارآمد این است که از تهدید فرصت بسازد و مهمترین مسئله در متروپل این است که این اتفاق باید به مقررات جدید تبدیل شود وگرنه مثل پلاسکو هیچ اقدامی رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این همه تخلف در متروپل در مقابل چشم مردم رخ داد گفت: تمام اتفاقاتی که نباید رخ می‌داد در متروپل رخ داد و این زنگ خطری است که هیچ گونه اغماضی نباید با آن انجام شود.

نایب رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: گزارشی که از پلاسکو تهیه شد که بیشتر کارشناسان مطرح کشور نیز در آن نقش داشتند بدون هیچ تعارفی بود و بسیار کارآمد بود اما متاسفانه به مقررات تبدیل نشد و گزارشی برای کتابخانه‌ها بود.

وی با بیان اینکه وزیر کشور در حادثه متروپل تاکید داشت که باید زمینه و عامل بروز این حوادث اصلاح شود اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود که گزارش پلاسکو را به عنوان یک منبع قوی در دستور کار قرار دهد و دوباره کار را از صفر شروع نکنیم و گزارش پلاسکو از کتابخانه‌ها بیرون بیاید و مورد توجه قرار گیرد.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد حادثه متروپل

حجت الاسلام سید محمد آقامیری هم از سازمان نظام مهندسی خواست که کمیته حقیقت یابی در مورد حادثه مترو پل تشکیل دهد.

این عضو شورا با بیان اینکه متروپل هنوز به کاربری اولیه نرسیده بود فرو ریخت گفت: آیین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی و خود مهندسان باید به روز شود چرا که مهندسین ما معمولا بعد از دریافت پروانه از آیین‌نامه‌ها دور می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های حادثه متروپل نداشتن مجری ذی صلاح بود گفت: این مسئله سال‌هاست که مطرح می‌شود اما از کنار آن عبور می‌کنیم و همچنین آئین‌نامه‌های مدون در بحث مقررات ساختمانی در طراحی سازه‌های جدید مثل وافل‌ها نداریم و مهندسین مشاور با نظر خود کار می‌کنند در حالی که ساختمان‌هایی مثل متروپل طراحی‌شان باید از طریق نظام مهندسی باشد و می‌بینیم که در ابتدا یک شرکت عهده دار پروژه متروپل بود اما در پی توقع بالای مالک که ستون‌ها را حذف کنید یا درج انقطاع نداشته باشیم از این پروژه انصراف داده و طراحی سازه به یک شرکت دیگر سپرده می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه شتاب سرعت پیشرفت در کشور با محوریت پول و سرمایه است و این موجب کاهش ایمنی می‌شود و رفتارهای سرکوب کننده کارفرما با نظرات کارشناسی را موجب می‌شود که در متروپل می‌بینیم که کارفرما توقع داشته سازه را هر جور که می‌خواهد برایش طراحی کنند. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=291264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .