12

بیوگرافی و آثار کیهان کلهر : جادوگر کمانچه و برنده WOMEX

  • کد خبر : 157727
  • 13 آبان 1398 - 8:30
بیوگرافی و آثار کیهان کلهر : جادوگر کمانچه و برنده WOMEX
کیهان کلهر کیست ؟

استاد کیهان کلهر ، نوازنده کمانچه و آلات موسیقی کلاسیک ایرانی، اولین برنده جایزه وومکس است که در سال ۲۰۱۹، نصیب وی شد. او قبلا، کاندیدای GRAMMY AWARD هم شده بود و اکنون، پر افتخار ترین جایزه موسیقی سال ۲۰۱۹ را با گروه خنیاگران مهر در فنلاند بدست آورد. کیهان کلهر ، متولد کرمانشاه و دانش آموخته رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون کانادا بوده و مجرد است و با بزرگان موسیقی ایران و جهان از محمد رضا شجریان تا استاد ارزنجان ترک، همکاری داشته است. ده ها آلبوم و صدها اجرا در سراسر جهان داشته که قطعاتی از آن ها را در اینستاگرام ۵۵۰ هزار فالوری خود به اشتراک گذاشت. متن و حاشیه زندگی و مرور فعالیت ها و اخبار کارهای ۲۰۲۰ استاد را در سایت رسمی کیهان کلهر دنبال کنید. توییتر استاد را در این نشانی مشاهده کنید.

گزارش امروز سرویس فرهنگ هنری عصرشهروند، شما را با جادوگر کمانچه ایران آشنا می کند و مروری بر جدید ترین اینستانوشته های استاد و سخنرانی وی پس از تصاحب جایزه وومکس ۲۰۱۹  اگر نظری درباره کارهای استاد دارید، از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

بیوگرافی و آثار کیهان کلهر: جادوگر کمانچه و برنده WOMEX

همه چیز درباره جایزه جهانی WOMEX 2019

استاد کیهان کلهر ، پرافتخار ترین جایزه موسیقی سال ۲۰۱۹ میلادی را از آن خود کرد. در  بیست و پنجمین اکسپوی جهانی موسیقی که در فنلاند برگزار شد، کیهان کلهر و گروه خنیاگران مهر از ایران توانستند جایزه WOMEX را از آن خود کنند. استاد، این جایزه را به استاد محمد رضا شجریان، حنجره طلای موسیقی ایران و حافظ موسیقی کلاسیک تقدیم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه و وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره های سرشناس سیاسی و هنری داخل کشور، این موفقیت بزرگ موسیقی ایرانی را به ایشان تبریک گفتند.

چند روز پیش از این افتخار آفرینی بزرگ برای موسیقی ایرانی در سال نود و هشت، کنسرت خود در ترکیه را به دلیل حمله ارتش ترکیه به کردهای سوریه لغو کرده  بود.

استاد کیهان کلهر، پرافتخار ترین جایزه موسیقی سال ۲۰۱۹ میلادی را از آن خود کرد.

وب سایت اکسپوی جهانی موسیقی وومکس در نخستین روزهای آبان ماه نود و هشت اعلام کرد که با افتخار، جایزه سالانه خود را به کیهان کلهر به دلیل تسلط و مهارت جاودانه اش بر ویرتئوز کمانچه و خلق زبان های نوین و هیجان انگیز موسیقی به منظور انتقال سنت موسیقی کلاسیک  ایرانی به مردم جهان، تقدیم می کند. جزییات را در سایت وومکس در این لینک دنبال کنید.

استاد کیهان کلهر، نوازنده کمانچه و آلات موسیقی کلاسیک ایرانی

پس از تصاحب جایزه GRAMMY AWARD توسط حمید سعیدی در سال ۹۸، این دومین جایزه معروف بین المللی دنیای موسیقی است که به موزیسین های سرشناس ایرانی تعلق می گیرد. استاد کیهان کلهر ، تنها برنده ایرانی جایزه وومکس است که چندین آلبوم از او منتشر شده است.

اولین گرمی که در اختیار موزیسین ایرانی، حمید سعیدی قرار گرفت

(اولین گرمی که در اختیار موزیسین ایرانی، حمید سعیدی قرار گرفت)

البته استاد کیهان کلهر به همراه شجاعت حسین خان برای آلبوم غزل در سال ۲۰۰۳ میلادی نامزد گرمی بود.  قبلا نیز با حسین علیزاده و محمد رضا شجریان، برای  آلبوم «بی تو به سر نمیشود»، کاندیدای مهم  ترین و بزرگ ترین جایزه موسیقی دنیا شده بوده که همه سال در ۸۴ رشته  برگزار می شود.

در شامگاه سوم آبان ماه نود و هشت، خبر  پر افتخاری برای موسیقی ایران منتشر شد و استاد کلهر ، توانست جایزه مرد سال موسیقی ۲۰۱۹ را در شهر TAMPERE فنلاندی ها، از آن خود کند.

کیهان کلهر، نوازنده کمانچه و آهنگساز گروه خنیاگران

گروه خیناگران مهر که سرپرستی آن را بهزاد عبدی بر عهده داشت، از شماری از بانوان نوازنده آلات موسیقی ایرانی بهره می برد. کیهان کلهر ، نوازنده کمانچه و آهنگساز گروه خنیاگران مهر بود. اکسپوی جهانی وومکس، بزرگ ترین همایش موسیقی فولکور دنیا بوده گروه خنیاگران مهر از بین هزاران تقاضای شرکت در این دوره نمایشگاه انتخاب شد و سالن اصلی، به اجرای برنامه پرداخت.

سایت استاد کیهان کلهر که به زبان انگلیسی

(تصویر ایندکس سایت استاد کیهان کلهر که به زبان انگلیسی است)

سخنرانی استاد کیهان کلهر پس از دریافت جایزه

ترجمه سخنرانی کوتاه استاد پس از دریافت این جایزه معتبر به شرح  زیر است:

معمولا پیش نمی آید که انشان وقتی زنده است مورد تجلیل واقع شود از این رو بسیار مفتخرم و تحت تاثیر قرار گرفتم، هرچند من این جایزه را یک دستاورد شخصی محسوب نمی کنم. سال های بسیاری مرارت، دانش و پشتکار، پیشینه ی موسیقی ایرانیست که من محصولِ آن گذشته و پیشینه ام و امروز این جایزه را از طرف تمام جامعه موسیقی ایرانی می‌پذیرم و به نمایندگی از جامعه ی موسیقی ایرانی این جایزه را به استاد محمدرضا شجریان که مدتیست در بستر بیماری اند و دلتنگ شنیدن صدایشان هستیم، تقدیم می کنم. ‌

تصویر استاد کیهان کلهر را بر روی جلد مجله موسیقی معروف

(تصویر استاد کیهان کلهر را بر روی جلد مجله موسیقی معروف سانگلانیز مشاهده می کنید که به آن ، TIMES دنیای موسیقی می گویند. این نشریه از سال ۱۹۹۹ میلادی  در لندن چاپ می شود و ۸ بار در سال  منتشر می شود)

توصیف سایت وومکس برای کمانچه ایرانیان

وومکس ۲۰۱۹ ساعاتی  پس از اعلام کیهان کلهر به عنوان مرد سال موسیقی جهان، گزارشی درباره هنر کمانچه نوازی ایرانیان منتشر کرد و نوشت که کمانچه، صدای استاد کلهر است. وقتی می نوازد، زبانی را خلق می کند که مردم اقصی نقاز جهان، با آن ارتباط برقرار می کنند. او مرد دیار کردستان و خراسان است و سفیر موسیقی اقوام ایرانی و با موزیسین ها در کشورهای مختلف دنیا، در ارتباط بوده است.

توصیف سایت وومکس برای کمانچه ایرانیان

در توصیف سایت وومکس در ستایش استاد کلهر  امده که او با شجاعت حسین خان از هند و یویوما و گروه جهانی جاده ابریشم و ارادل ارزنجان از ترکیه همکاری داشته است. سایت وومکس در انتها نوشته است که کیهان کلهر به همه این صداها اجازه داد تا صدایش را فراگیر کند.

جزییات اجرای تاریخی گروه خنیاگران مهر

اجرای گروه خنیاگران مهر  در اکسپو وومکس ۲۰۱۹ میلادی که موجب افتخار آفرینی  برای هنر  ایران شد، شامل  موارد زیر بود:

  • «پرواز» برای قانون و ارکستر
  • «تکسوار» برای تار و ارکستر
  • «با باران می رقصد» برای قیچک و ارکستر
  • «ماه سکوت و تو» برای کمانچه و ارکستر
  • «خاطرات رفته» برای عود و ارکستر
  • «بزمان» برای رباب و ارکستر
  • «کژال» برای تارباس وارکستر

جزییات اجرای تاریخی گروه خنیاگران مهر

اعضاء گروه تاریخ ساز خنیاگران مهر

گروهی که استاد کیهان کلهر را در این رویداد مهم موسیقی جهانی همراه کرد به شرح  زیر است که در آینده، گزارشی از فعالیت آن ها در سرویس هنری عصر شهروند ارائه می شود:

  • نوازنده کمانچه: خانم مهرنام رستگاری
  • نوازنده قیچک آلتو: خانم سمانه باروتی و نازنین روستا
  • نوازنده قیچک باس: خانم نگین زاده وکیلی
  • نوازنده تار: خانم هیلا فیض پور
  • نوازنده تار و رباب: خانم ترگل خلیقی
  • نوازنده قانون: خانم صدا سدیفی
  • نوازنده عود: خانم رخساره رستمی دارستانی
  • نوازنده باس: خانم بهاره حیدری
  • نوازنده نی: خانم شیدا قاضی
  • نوازنده تمبک و ساز های کوبه ای: خانم مهرنار دبیر زاده

اعضاء گروه تاریخ ساز خنیاگران مهر

بیوگرافی کیهان کلهر : جادوگر کمانچه ایران

استاد کیهان کلهر ، جادوگر کمانچه ایرانیان، متولد سوم آذر ماه سال چهل و دو در دیار کرمانشاه است. مردی از دیار کرمانشاه و از موزیسین های پر افتخار قوم کرد. ساز تخصصی او، کمانچه است که توانست پر افتخار ترین شب موسیقی ایران را در تمپره فنلاند رقم بزند و جایزه مرد سال موسیقی ۲۰۱۹ میلادی را از آن خود کند. او، از اساتید نوازندگی تنبور، سه تار و شاه کمان نیز  محسوب می شود.

بیوگرافی کیهان کلهر: جادوگر کمانچه ایران

(استاد کیهان کلهر  در کنار اردال ارزنجان اهل ترکیه را در عکس بالا مشاهده می کنید که مربوط به ۸ جولای ۲۰۱۸ میلادی است. اینستاگرام این موزیسین و همکار استاد را در این لینک دنبال کنید)

در گروه دستان، حضور استاد را با اساتید نامدار موسیقی ایرانی در گروه دستان،  از جمله استاد محمد رضا شجریان و استاد علی اکبر مرادی و استاد شهرام ناظری و استاد حسین علیزاده شاهد هستیم. همان طور که در بالا گفتیم، استاد کیهان کلهر ، با آلبوم های بی تو به  سر نمی شود و فریاد و باران، نامزده GRAMMY  AWARD شده بود.

آلبوم  SIGN ME  LOVE که استاد در آن به ایفای نقش می پرداخت و یویوما، رهبری آن را بر  عهده داشت، توانست با گروه جاده ابریشم، گرامی بهترین موسیقی را از ان خود کند. بیست و پنجم آذر  ماه سال نود و پنج در تالار وحدت تهران، از استاد کلهر تجلیل شده بود.

استاد کیهان کلهر، جادوگر کمانچه ایرانیان، متولد سوم آذر ماه سال چهل و دو در دیار کرمانشاه است

استاد کیهان کلهر ، در دانشگاه کارلتون کانادا تحصیل کرده و در خانواده ای اهل موسیقی متولد شد. فعالیت موسیقیایی استاد، از کودکی آغاز  شد و در ۱۲  سالگی،  با ارکستر رادیو  تلویزیون کرمانشاه همکاری  کرد. همکاری استاد با گروه شیدا در مرکز هنری چاوش، سراغاز فعالیت های حرفه ای ایشان است. در هفده سالگی، رهسپار ایتالیا شد و از ان جا به اتاوا رفت و در رشته آهنگسازی،‌ دانش آموخته شد.

کیهان کلهر را برای مدت زیادی، عضو گروه  دستان استاد محمد رضا شجریان بود

او به کردی و انگلیسی و فرانسه، مسلط است. در جریان جنگ تحمیلی، در  اثر  اصابت یک فروند موشک به خانه استاد، اعضای خانواده اش شهید می شوند. او این قضبه را در مستند « موسیقی غریبه ها » بیان کرده بود.

کیهان کلهر را برای مدت زیادی، عضو گروه  دستان استاد محمد رضا شجریان بود و همراه استاد شهرام ناظری، شوالیه موسیقی ایران، مشق عشق می کرد. پس از جدایی از گروه دستان که از گروه های تاریخ ساز  موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی محسوب می شود، استاد کلهر ، فعالیت های موسیقیایی مستقل خود را با موزیسین های خارجی اغاز  کرد.

استاد کیهان کلهر، در دانشگاه کارلتون کانادا تحصیل کرده

همکاری با ویولون سل نواز چینی (یویوما)، که به عنوان نوازنده در گروه او حضور یافته بود، اوج فعالیت  های بین المللی استاد بود که در سال ۲۰۱۷، جایزه گرمی را نصیب این گروه نمود.

اینستاگرام استاد کیهان کلهر

اینستاگرام استاد کیهان کلهر

مرد پر افتخار موسیقی ایران در سال نود و هشت، چند سالی است که از طریق ادمین، وارد شبکه اجتماعی محبوب عکس محور اینستاگرام شده و بیش از ۷۵۰ پست به اشتراک گذاشته و قریب به ۶۰۰ هزار فالور دارد. اینستاگرام کیهان کلهر را در این لینک مشاهده کنید که تنها صفحه رسمی استاد در اینستاگرام بوده و تیک آبی دارد. پرویز پرستویی،  رضا کیانیان و بسیاری از سلبریتی  های دنیای موسیقی و سینما و ورزش ایران، فالوئر صفحه مرد رویایی کمانچه نوازی ایران هستند.

مرد پر افتخار موسیقی ایران در سال نود و هشت، چند سالی است

(عکس  بالا، مربوط به ۲۹ نوامبر  ۲۰۱۸ میلادی است که استاد در  کارگاه تحلیلی موسیقی دانشگاهRICE  امریکا،  کارگاهی برگزار شده است)

آلبوم بی تو به سر نمی شود به خوانندگی محمد رضا شجریان و اواز کیهان کلهر

(عکس  بالا مربوط به آلبوم بی تو به سر نمی شود به خوانندگی محمد رضا شجریان و اواز کیهان کلهر  است که با شعری از عطار نیشابوری در ساز و آواز بیات اجرا شده است و در اینستاگرام استاد بازتاب پیدا کرد)

ست اینستاگرامی استاد کیهان کلهر به مناسبت دومین جشنواره منطقه ای کهن آوای تنبور

(پست اینستاگرامی استاد کیهان کلهر به مناسبت دومین جشنواره منطقه ای کهن آوای تنبور و موسیقی مناطق کردنشین در۹ اوت ۲۰۱۸  میلادی برگزار شد)

استاد در اینستاگرامش، قطعاتی ناب از آلبوم هایی که در این گفتار معرفی کردیم را به اشتراک گذاشته و شما می توانید متن و حاشیه کنسرت های استاد را که در اقصی نقاط جهان به اجرای برنامه پرداخته ، مشاهده کنید. او در این صفحه، هم از فوتبال می گوید و هم از سیاست و هم از زلزله و هم از درد مردم ایران. او یک هنرمند مردمی است و صدایش، جهانی.

تنها صفحه ای که استاد کیهان کلهر در اینستاگرام فالو کرده است، صفحه زهره سلطان آبادی است.

تنها صفحه ای که استاد کیهان کلهر در اینستاگرام فالو کرده است

به هر حال، بررسی اینستاگرام استاد و مشاهده کامنت کاربران عادی تا سلبریتی ها زیر پست های استاد، جالب توجه است. البته گاها، استوری های طوفانی نیز در صفحه او منتشر می شود که به نظر می رسد از آبان ماه، مخاطبانش بیش تر شود.

آلبوم شناسی استاد کیهان کلهر

فهرست آلبوم هایی که استاد کیهان کلهر از سال ۱۳۷۱ تا به امروز با کمک آهنگسازان و نوازندگان و خوانندگان سرشناس ایرانی منتشر کرده، به شرح زیر است:

  • آلبوم « بوی نوروز » در زمستان ۱۳۷۱: آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی ایرج بسطامی با گروه دستان
  • آلبوم « شب، سکوت ، کویر » در سال ۱۳۷۷: آهنگسازی کیهان کلهر و خوانندگی محمد رضا شجریان و حضور بیژن کامکار (نشر دل آواز)
  • آلبوم «سفر به دیگر سو» در سال ۱۳۷۷: آهنگسازی شهرام ناظری و تنظیم گروه دستان و حضور استاد کلهر به عنوان نوازنده سه تار (نش سروش)
  • آلبوم «سروسیمین» در سال ۱۳۷۸: آهنگسازی محمد علی کیانی نژاد و خوانندگی علیرضا افتخاری و حضور استاد کیهان کلهر به عنوان نوازنده کمانچه (نشر فارس نوا)
  • آلبوم عزل ۱ در سال ۱۳۸۰ که از نخستین آلبوم موسیقی از ۴ آلبوم همکاری گروه موسیقی غزل است که استاد، نوازندگی کمانچه را بر عهده داشته است. (نشر ماه ریز)
  • آلبوم «زمستان است» در سال ۱۳۸۰ به  خوانندگی محمد رضا شجریان که استاد کلهر ، نوازندگی کمانچه را بر عهده داشته و همایون شجریان، تمبک می زند. (نشر دل آواز)
  • آلبوم «بی تو به سر نمی شود» در سال ۱۳۸۱ به خوانندگی حسین علیزاده که استاد کلهر ، در کنار حسین علیزاده در دستگاه نوا و آواز بیات، ایفای  نقش  می  کند (نشر دل اواز)
  • آلبوم «فریاد» در سال ۱۳۸۲ به خوانندگی محمد رضا شجریان و تار حسین علیزاده در دستگاه راست پنجگاه تنظیم می شود (نشر دل اواز)
  • آلبوم «باران» در سال ۱۳۸۲ با نوازندگی کمانچه استاد کیهان کلهر همراه می  شود که تلفیقی از موسیقی ایرانی و هندی  است و نامزده جایزه گرمی شد.
  • آلبوم «در آینه آسمان» در سال ۱۳۸۲ که با خوانندگی علی اکبر مرادی  همراه شده و پژمان خدادادی هم استاد را همراهی کرده است.
  • آلبوم «نخستین دیدار بامدادی» در سال ۱۳۸۵ با نوازندگی کمانچه کیهان کلهر و پژمان حدادی (نشر آوای دوست)
  • آلبوم «باد» در سال ۱۳۸۵ با همکاری کیهان کلهر و اردال ارزنجان منتشر شد (نشر اوای دوست)
  • آلبوم «سرود مهر» در سال ۱۳۸۶ با همکاری حسین علیزاده و خوانندگی محمد رضا شجریان تولید شد (نشر دل آواز)
  • آلبوم «ساز خاموش» در سال ۱۳۸۶ با خوانندگی محمد رضا شجریان و نوازندگی کیهان کلهر در آواز دشتی منتشر شد (نشر دل آواز)
  • آلبوم «شهر خاموش» در سال ۱۳۸۷ به همراه شماری از موزیسین های خارجی تهیه شد (نشر اوای خورشید)
  • آلبوم «سامان سایه ها» در سال ۱۳۹۰ با دو نوازی با کمانچه و تمبک مجید خلج ساخته شد.
  • آلبوم «هاونیاز» در سال  ۱۳۹۵ نام آخرین  آلبوم  رسمی  با آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر است که با حضور موزیسین های اذربایجانی و ترک نیز همراه شده است.

حتما بخوانید: با آدرس موزه های تهران آشنا شویم

همراه گرامی

اگر شما هم از هواداران یا شاگردان استاد کیهان کلهر هستید، نظرات و دیدگاه های خود را درباره روش و منش و تکنیک استاد از طریق بخش کامنت با سرویس هنری اقتصاد شهروند به اشتراک بگذارید. در صورتی که خواهان ارتباط با استاد یا ثبت نام در کلاس های ایشان هستید، صرفا به ادمین ایشان در توییتر و فیسبوک و اینستاگرام مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=157727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .