14

تصویب یک فوریت الزام شهرداری به اصلاح فرایندها و کاهش زمان خدمات شهرسازی

  • کد خبر : 285141
  • 30 شهریور 1400 - 17:03
تصویب یک فوریت الزام شهرداری به اصلاح فرایندها و کاهش زمان خدمات شهرسازی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح دو فوریتی «الزام شهرداري به اصلاح فرآيندها و سامانه شهرسازي با رويكرد كاهش زمان صدور پروانه و گواهيهاي ساختماني» را با قید یک فوریت به تصویب رساندند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر، در سیزدهمین جلسه شورا دو فوریت طرح « الزام شهرداری به اصلاح فرآیندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‎های ساختمانی » مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

در ابتدا جعفر بندی شربیانی با قرائت دو فوریت طرح  دلایل توجیهی آن را برشمرد و گفت: سازماندهی کیفی و کمی صدور پروانه و گواهی‎های ساختمانی، لزوم مدیریت زمان ماندگاری پرونده در فرایند صدور پروانه و گواهی‎های ساختمانی، تسریع در تکمیل فرایند‎های هوشمندسازی سامانه شهرسازی  از دلایل توجیهی این طرح عنوان شده است.

در ادامه جلسه عضو هیات رییسه شورا ماده واحده طرح مذکور را قرائت کرد.

در ماده واحد تاکید شده است که در راستای ارتقاء کیفیت خدمات‎رسانی و تکمیل هوشمندسازی سامانه شهرسازی و در جهت کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‎های ساختمانی و نیز کنترل بهینه عملکرد شهرسازی مناطق، شهرداری تهران موظف است نسبت به انجام موارد ذیل از جمله ایجاد زیرسامانه کنترل ماندگاری پرونده‎های متقاضی صدور پروانه و گواهی‎های ساختمانی و تعیین و اعمال زمان ماندگاری پرونده‎ها در مراحل مختلف تفکیک در کارتابل کاربران و مدیران منطقه و امکان گزارش‎گیری سیستمی جهت کنترل رعایت زمان‎ها و ارائه گزارش‎ مدیریتی جهت اعمال در سنجش عملکرد کارکنان و اعلام ماندگاری پرونده‎ها بیش از زمان مجاز در کارتابل کاربران از طریق ارسال پیامک و نیز  قرارگیری پرونده در مراحل مختلف در انتظار مالک صرفا در مرحله رسید نقشه وصول عوارض بصورت پیش‎فرض اعمال گردد و همچنین در سایر کارتابل‎ها به تایید مالکیت مراحل مختلف در انتظار مالک فعال شود و احصا و تعیین تکلیف بخش‎نامه‎ها و دستورالعمل‎هایی که سبب زمان‎بر شدن صدور مجوزها گردیده و از کارایی لازم در صدور پروانه و گواهی‎های ساختمانی برخوردار نمی‎باشد،  ظرف مدت حداکثر یک ماه از لازم‎الاجرا شدن این مصوبه اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

در ادامه مهدی عباسی نیز نظر کمیسیون شهرسازی و معماری را به شرح ذیل بازتاب داد و گفت: متاسفانه میانگین صدور پروانه‎های ساختمانی در سال ۹۹، ۶۴۲ روز و چهار ساعت بوده و میانگین زمان متقاضی ۴۴۵ روز بوده است و بعد به ۱۵۴ روز و سپس به ۶۶ روز کاهش یافته است.

او ادامه داد: در مسیر سرعت بخشی باید با دو رویکرد کار کنیم و در برنامه‎ای کوتاه‎مدت موانع اضافی صدور پروانه را حذف کنیم و در برنامه‎ای بلندمدت تا آنجا که می‎توان بر پایه هوشمندسازی، شهروندسپاری کنیم .

او افزود: یکی از این موانع، ماندگاری پرونده در کارتابل‎هاست که تا حدی قابلیت گزارش‎گیری از آن در مناطق وجود دارد. همچنین در این طرح به خوبی اشاره شده که دلایل عودت پرونده یا بلاتکلیف نگاه داشتن مالک را مشخص کنیم .

مهدی چمران در مخالفت با دو فوریت طرح گفت: این طرح به چند اصلاح نیاز دارد.

چمران پبشنهاد کرد که طرح یک فوریتی شود و پس از تصویب یک فوریت، طرح اصلاح و کامل شده و دوباره ارائه شود .

لذا یک فوریت طرح به رای گذاشته شد و به تصویب اعضا رسید.

سپس میثم مظفر طی پیشنهادی گفت: همزمان الزامی برای شهرداری داشته باشیم که قانون مصوب مجلس مبنی بر مانع‎زدایی از تولید است و در آن قید شده که شهرداری‏ها موظف هستند برای صدور پروانه ظرف مدت یک هفته پس از واریز عوارض اقدام کند. لذا پیشنهاد می‎کنم شهرداری موظف به لایحه‎ای بشود که بصورت بنیادین کاهش زمان صدور پروانه را نه فقط به صرف اطلاع رسانی پیامکی در قید زمان ماندگاری در کارتابل، بلکه در قالب ارائه لایحه‎ای در عرض چهل روز الی دوماه شود.

اما عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز گفت: بر روی این موضوع، کارهای کارشناسی مفصلی انجام شده است و وضع فعلی مورد رضایت همکاران شهرداری هم نیست.

او افزود: با همکاری یکی از دانشگاه‎ها دفاتر خدمات الکترونیک به راه انداختیم اما آنچه که در اهداف دفاتر مدنظر بود، محقق نشد.

گلپایگانی ادامه داد: ساختار داخلی و اقدامات هر مرحله را آسیب‏ شناسی کردیم و برای رفع آسیب‎ها اقداماتی انجام شده یا در دست اقدام است. اما در برخی مناطق مانند محدوده‎های مهم از بابت میراث فرهنگی استعلام طولانی شده وبعضا” به سه تا پنج ماه هم می‏رسد. همچنین در مناطق امنیتی یا طبیعی زمان استعلام طولانی می‎شود.

اما در ادامه چمران طی پیشنهادی گفت که استعلام‎ها می‏توانند همزمان و نه به نوبت صورت بگیرند.

سپس علی‎اصغر قائمی گفت: موضوع طولانی شدن پروسه صدور پروانه، معلول پیچیدگی‎های فرایندی است.

او افزود: اگر نقشه فرایندهای حوزه شهرسازی را در نظر بگیریم، دقیقا شبیه نقشه مارپله است و لذا اصلی‎ترین مسئله اینست که فرایندها بازنگری و بازمهندسی شود. اگر شهرداری را در طرحی مکلف کنیم که مسئله را با نگاه کلان بازمهندسی کند و لایحه ساده سازی فرایندهای صدور پروانه و گواهی را ارائه نماید .

وی ادامه داد: دلایل مطرح شده قابل پیگیری نیستند.

در ادامه پرویز سروری نیز طی تذکری گفت: واقعیت اینست که وضعیتی که در صدور پروانه وجود دارد به شدت برای مردم ضرر آفرین است و با مطول کردن این پروسه هزینه‎های بسیار سنگینی را بر دوش مردم قرار می‎دهیم.

او افزود: اما در بحث استعلامات باید بگویم اگر استعلامات را زمان بندی نکنیم فساد افزایش پیدا می‏ کند. وقتی در بعضی مواقع استعلام را زمان‏بندی کردیم، برخی استعلامات که تا دوسال طول می‎کشید، در ۱۵ روز صادر می‎شد. لذا پیشنهاد میکنم که به کمیسیون ابلاغ فرمایید که این موضوع را با فوریت در دستور قرار داده و سریعا” این نقاط ضعف را برطرف نمایند .

در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا طی یک پرسش گفت : در برنامه پنج ساله سوم، در اهداف کمی حوزه شهرسازی پیش‎بینی شده بود که میانگین زمان صدور انواع پروانه‎های ساختمانی که در آن زمان ۱۲۰ روز بوده، در سال ۹۳ به ۶۰ روز و در سال ۹۴ به ۲۰ روز کاهش بیابد. اما در برنامه پنج‎ساله سوم میانگین زمان صدور انواع پروانه‎های ساختمانی درون و برون شهرداری که در آن زمان در سال ۹۷، ۱۸۰ روز بوده ، در سال ۹۸ به ۱۵۰ روز و در سال ۹۹ به ۱۰۰ روز و در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ روز برسد که می‎بینیم دچار عقب‎گرد شده است.

مهدی چمران نیز در توضیحات تکمیلی اظهار داشت : واقعیت اینست که برنامه‎ها مختلف بود اما در عمل چیز دیگری دیدیم. حال می‎گوییم معاونت شهرسازی با توجه به همه آن برنامه‎ها و مصوبات قبلی مطالعه کند و نظر خود را به شورا گزارش دهد.

در ادامه مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: به اندازه کافی هم طرح و هم اسناد بالادستی برای تعیین تکلیف وجود دارد. اما امروز مداخله فوری و کوتاه مدت امری ضروری است. مردم در سرگردانی به سر می‏برند و ما یا باید به همان اسناد قبلی رجوع کنیم یا مداخله نماییم و با چند اقدام ساده و کوتاه مشکل را حل کنیم. پرونده‎ها در کارتابل برخی شهردارها و کارشناسان بیش از بیست روز باقی می‎ماند.

در پایان احمد صادقی نیز گفت: این موضوع دغدغه اکثر کمیسیون‎ها است و کمیته شهر هوشمند نیز آن را در دستور کار داشته و دارد، خواهشمندم که کمیسیون‎ها با محوریت کمیسیون شهرسازی دعوت شده و با هم این موضوع را بررسی نموده و نقطه نظرات خود را بگویند.  منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=285141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .