7

داستان پر تکرار باغ کشی در کرج

  • کد خبر : 268161
  • 05 مهر 1399 - 15:52
داستان پر تکرار باغ کشی در کرج
منطقه جهانشهر در کرج معروف به «باغ فاتح»، در گذشته یکی از سرسبز‌ترین و پردرخت‌ترین مناطق این شهر بوده و به دلیل انبوه درختان، باغشهر نامیده شده بود اما در دو دهه اخیر، شهرسازی غیراصولی بخش عمده درختان را نابود و به سنگ و آسفالت و آهن تبدیل کرده است و حالا خبر آمده که این بار احداث زیرگذر در میدان جمهوری حیات ۳۰۰ اصله از درختان باقی‌مانده را نشانه گرفته است‌.

به گزارش عصر شهروند ، منطقه جهانشهر در کرج معروف به «باغ فاتح»، در گذشته یکی از سرسبز‌ترین و پردرخت‌ترین مناطق این شهر بوده و به دلیل انبوه درختان، باغشهر نامیده شده بود اما در دو دهه اخیر، شهرسازی غیراصولی بخش عمده درختان را نابود و به سنگ و آسفالت و آهن تبدیل کرده است و حالا خبر آمده که این بار احداث زیرگذر در میدان جمهوری حیات ۳۰۰ اصله از درختان باقی‌مانده را نشانه گرفته است‌.

باغ شهر کرج، معروف به باغ فاتح در سال‌های نه چندان دور بیش از ۳۰۰ هکتار از فضای مرکز شهر را به خود اختصاص می داد و به تنهایی در پالایش و تلطیف هوای شهر ایفای نقش می‌کرد اما طی چند دهه اخیر مدیریت شهری هر بار با بهانه‌های مختلف به جان درختان این منطقه افتاده و باغشهر سابق را به جهنم درختان تبدیل کرده است. در خیابانهای این شهر تابلوهای زرد عملیات عمرانی نویدبخش آبادی نیست، برای همه شهروندان،قد کشیدن این تابلوها مترادف با مرگ درختان است.

اکنون کمتر ۲۰درصد از باغ ۳۰۰ هکتاری دیروز باقی مانده و همین امر حساسیت شهروندان کرجی را نسبت به حضور درختان در شهر بالا برده است به طوری که دیگر وسوسه احداث زیرگذر و وعده حل معضل ترافیک هم آب بر آتش نارضایتی شهروندان نمی‌ریزد.

در روزهای پایانی شهریور، حوالی میدان جمهوری اسلامی نشانه‌هایی از تعریف پروژه جدید دیده و سپس زمزمه‌هایی از رسانه‌های محلی شنیده شد که مجموعه مدیریت شهری کرج پروژه‌ای را شروع کرده است که جدا از هر ابهامی در ضرورت اجرا یا موفقیت در نیل به اهداف آن، نابودی ۳۱۰ اصله از درختان قدیمی این منطقه را به دنبال می‌آورد.

این امر اگرچه تازگی ندارد اما انتظار می رفت که مقابله ای از سوی اداره حفاظت محیط زیست البرز انجام شود.

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست اما در اولین واکنش آب پاکی را بر دستان شهروندان نگران ریخت و اظهار کرد که جلوگیری از قطع درختان اصولاً بر عهده مجموعه حفاظت محیط زیست استان نیست ولی تلویحاً از اجرای پروژه در آن منطقه حمایت کرد و گفت: ” ترافیک شهری در کرج و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب این کلانشهر را نیازمند تعریض(!) کرده است. اجرای پروژه‌های شهری، کرج را از بن‌بست ترافیکی خارج می‌کند.”

ترافیک همان مرگی است که شهروندان معترض به قطع درختان، باید از آن وحشت کنند و به تب نابودی فضای سبزشان راضی شوند.

علی‌اصغر کمالی زاده، شهردار کرج در ویدیویی که برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد، بر این موضوع صحه گذاشت.

وی در این ویدیو عنوان می کند که تمام گزینه های موجود برای حل ترافیک این خیابان بررسی شده است و ظاهراً هیچ راهی جز تعریف پروژه نان و آبدار زیرگذر نمی‌تواند رنج ترافیک را هموار کند.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند گره ترافیکی در منطقه مناقشه برانگیز با احداث این زیر گذر باز نمی‌شود و به مناطق دیگر در مسیر شمال به جنوب شهر منتقل خواهد شد.

بنابراین حل ریشه‌ای مسئله ترافیک تنها با برنامه‌ریزی برای مسیرهای جایگزین در جهت شمال به جنوب شهر ممکن است، البته این در صورتی است که مدیریت شهری اولویت بالایی برای حفظ درختان چند ده ساله نسبت به تملیک زمین قائل باشد.
درختان عامل آلودگی هوا هستند!کمالی زاده،شهردار کرج در ویدیو خود مدعی شده است که اصرار برای حفظ درختان می تواند به آلودگی هوای این منطقه دامن بزنند چون این درختان قدرت پالایندگی کافی برای تراکم ترافیک را ندارند و با احداث زیرگذر اصلا نیاز به پالایش احساس نمی شود. بر اساس این منطق، در یک شهر فرضی بدون ترافیک، نیازی به وجود درختان هم نیست.

پیچیدن نسخه برای حفظ درختان

به نظر می‌رسد مسائل و مشکلات روی کاغذ آقای شهردار راه حل آسان تری نسبت به واقعیت دارد. حل دغدغه حفظ درختان تنومند این منطقه با راه حل ساده جابجایی درختان امکان پذیر است اما تقریباً همه کارشناسان معتقدند که شانس کمی برای جابجایی موفق درختانی با این ویژگی وجود دارد.

این امر بدیهی حتی از سوی بدنه مدیریت شهری نیز قابل انکار نیست. پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج درباره درختان موردبحث می گوید: ۳۱۰ اصله درخت نیاز به جابجایی دارد که بیش از ۱۰۰ اصله قطور و مابقی معمولی هستند.

درختان با قطر معمولی مشکلی در جابجایی ندارند اما شانس ادامه حیات درختان قطور بعد از جابجایی کم تر از ۵۰ درصد است. البته این اعداد و نسبت درختان جوانتر و کهنسال از زبان مسئولان مختلف ضد و نقیض دارد چون در این خصوص حسین محمدی، رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر کرج معتقد است که تنها در کمتر از ۱۰ درصد درختان مورد نظر، ممکن است نتیجه مطلوب در جابجایی حاصل نشود.

در هر صورت حفظ درختان فقط یکی از عوامل نارضایتی شهروندان برای اجرای این پروژه است و نداشتن عزم کافی شهرداری‌کرج برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، شهروندان را نگران کرده است که پروژه میدان‌جمهوری هم به جمع کارهای نیمه تمام اضافه شود، در حالی که تاکید شورای شهر همواره بر اولویت اجرای پروژه های نیمه کاره نسبت به تعریف پروژه جدید بوده است.

موضوع دیگر این است که شهردار می گوید اجرای پروژه قبلی در شمال میدان جمهوری ضرورت احداث زیر گذر جدید را نمایان کرده است. با این حساب آیا می‌توان گفت که پروژه قبلی موفق بوده است؟ برای فرار از ترافیک شهری چه مسیری باید طی شود؟ آیا احداث این زیرگذر پایان این مسیر است یا ترافیک را به جای دیگری از شهر منتقل می کند ؟ شهروندان نگرانند که مقصد نهایی قطار ساخت و ساز زیرگذرها و روگذر ها کجاست و آیا در این مقصد نهایی که آرمانشهر پیمانکاران خواهد بود، چیزی از هویت شهری، محیط زیست شهری و خاطره جمعی شهروندان باقی مانده است؟

کارزار نه به قطع درختان جهانشهر شهر در کمتر از سه روز بیش از ۳۰۰۰ امضا از شهروندان معترض به قطع درخت جمع آوری کرده است به نظر می رسد مخاطبین این کارزار از جمله استاندار، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز شهردار، اعضای شورای شهر و شهردار موظف به پیگیری این درخواست عمومی شهروندان هستند و باید پاسخگوی رسانه‌ها و مردم باشند.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=268161

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .