6

درآمد مازاد شهرداری تهران کجا مصرف شد؟

  • کد خبر : 297347
  • 12 تیر 1402 - 10:36
درآمد مازاد شهرداری تهران کجا مصرف شد؟
درحالی که گزارشهای رسمی از رشد 43درصدی بودجه شهرداری تهران در سال1401 خبر می دهد اما محل مصرف این درآمد مشخص نیست.

به گزارش عصرشهروند، چند روز پیش عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در خصوص درآمد شهرداری تهران در سال گذشته، اظهار کرد: تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه شهرداری تهران در سال گذشته ، بی‌سابقه بود. بودجه شهرداری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و حدود ۷۲ هزار میلیارد درآمد محقق شد.

بنا برگفته سخنگوی شهرداری تهران در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد تحقق یافته  که این رقم در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده  که نشان از رشد ۲۸۷ درصدی دارد. این موضوع مورد تایید حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران قرار گرفته است.

به گفته کاشانی ، از درآمد ۶۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران درسال ۱۴۰۱ بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان به صورت نقد و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان غیرنقد تحقق پیدا کرده است.

این گزارشات رسمی نشان می دهد درحالی که دولت از کسری بودجه شدید رنج می برد و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ، بتگاه های اقتصادی و کسب و کارها را با بحران مواجه کرده است اما درآمد شهرداری تهران نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه علاوه بر تحقق بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ شورای شهر تهران با رشد ۴۳ درصدی روبرو بوده است.

اما سوال اینجاست که این افزایش درآمد ۴۳ درصدی که بالغ بر ۲۲هزار میلیارد تومان می شود الان کجاست یا کجا هزینه شده است؟

نادیده گرفته شدن تبصره ۲۹ بودجه

در تبصره ۲۹ بودجه هوشمندانه مصارف منابع مازاد شهرداری دقیقا مشخص شده است. در این تبصره صراحتا تاکید شده در صورتی که شهرداری درآمد مازادی داشته باشد می تواند در بخش های ضروری با الویت مترو ، اورهال واگنها و خرید ناوگان اتوبوسرانی مصرف شود. اما نکته تامل برانگیز اینجاست که به گفته تشکری هاشمی نه تنها این درآمد مازاد در این بخشها مصرف نشده است بلکه تنها ۵۸ بودجه توسعه و تجهیز سامانه های حمل و نقل ریلی عملیاتی و مصرف شده است!

نتیجه اول اینکه شهرداری تهران خیلی بیشتر از رقم ۲۲هزار میلیارد تومان در خارج از بودجه مصرف کرده که اعضای شورای شهر هم نمی دانند کجا مصرف شده است.

دوم آنکه شرایط بحرانی و فعلی سیستم حمل و نقل شهری نتیجه کسری بودجه نیست بلکه نتیجه ناکارآمدی مدیریت شهری و عدم صرف بودجه در این محل است.

اما در نهایت این دو سوال بی پاسخ ماند که اولا شهرداری تهران مازاد درآمد بودجه سال ۱۴۰۱ را در کجا مصرف کرده است ؟

دوما انحراف از بخش مصارف بودجه مصوب در کجا مصرف شده است؟

البته که سوابق نشان می دهد ، زاکانی در خصوص نحوه مصرف بیت المال مسلمانان شهر تهران به شورای شهر پاسخگو نیست اما شاید به نهادهای نظارتی دیگر پاسخ بدهد!

 

بیشتر بخوانید:

رشد ۳برابری درآمد شهرداری تهران طی سال جاری!

روند تحقق درآمدی در سال گذشته صعودی بود

شهرداری ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد داشته است

دولت حتی یک ریال به شهرداری کمک نکرده است!

صندوق مازاد درآمد مصوب باید تشکیل شود

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=297347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .