9

راهی برای درمان ضایعات نخاعی

  • کد خبر : 220909
  • 10 اسفند 1398 - 7:00
راهی برای درمان ضایعات نخاعی

نتایج تحقیقات پژوهشگران رویان و دانشگاه سمنان نشان می‌دهد سیستم رهاسازی دوتایی دارویی می‌تواند باعث بهبود ضایعات نخاعی شود.

به گزارش عصر شهروند، وقتی آسیبی به نخاع وارد می‌شود، در ناحیه صدمه‌دیده واکنش‌های پاتولوژیک و التهابی اتفاق می‌افتد که منجر به ایجاد محیط مهاری و تحلیل رفتن آکسون‌ها می‌شود و در نهایت ناتوانی حرکتی ایجاد می‌کند. به همین علت، استفاده از درمان‌های ترکیبی که جنبه‌های مختلف آسیب را هدف قرار می‌دهند موثرتر از درمان‌هایی است که تنها بازسازی بافت ناحیه آسیب‌دیده را تسهیل می‌کنند.

به‌منظور توسعه درمان‌های ترکیبی، دکتر سحر کیانی، دکتر محمد صادق نوربخش، زهرا نمازی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه سمنان، سیستم رهاکننده داروی دوتایی را طراحی کردند که با هدف ترمیم ضایعات نخاعی در حیوان مدل آزمایشگاهی یک داروی محافظ سلول‌های عصبی (مینوسایکلین هایدروکلراید) و یک داروی ترمیم‌کننده بافت عصبی (پاکلیتاکسل) را رهاسازی می‌کرد. بدین منظور دارو ‌های نام‌ ‌برده درون کپسول‌هایی از جنس پلی‌مرهای سازگار با محیط‌ ‌های زیستی (آلژینات و PLGA) قرار داده شدند. سپس کپسول‌های حاوی هر دو نوع دارو یا یکی از آنان به محل ضایعه نخاعی در حیوان مدل آزمایشگاهی تزریق شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Journal of Controlled Release به چاپ رسیده است، نشان داد، استفاده هم‌ ‌زمان از دو دارو ظرف هفت روز منجر به کاهش التهاب می‌شود و پس از ۲۸ روز کم شدن بافت اسکار و افزایش بازسازی سلول‌های عصبی قابل مشاهده است.

علاوه بر این، بررسی‌ها بهبود سریع و پایدار حرکت در حیوانات مدل ضایعه نخاعی که هر دو دارو را هم‌ ‌زمان دریافت کرده بودند، نشان داد.

این پژوهش سیستم رهاسازی دوتایی دارویی جدیدی را معرفی کرد که می‌تواند پس از ارزیابی‌های تکمیلی برای طیف وسیعی از ضایعات سیستم عصبی مورد استفاده قرار گیرد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=220909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .