13

سند گردشگری شهرداری تهران و توصیه‌هایی در تدوین این سند

  • کد خبر : 15914
  • 20 اردیبهشت 1398 - 13:19
سند گردشگری شهرداری تهران و توصیه‌هایی در تدوین این سند

شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران٬ مدتی است که تشکیل شده و از جمله وظایف این شورا٬ تدوین سند بالادستی گردشگری شهر تهران است. همان طور که میدانیم٬ تهران یکی از کلانشهرهای ایران است که یکی از آثار جهانی ثبت شده ایران در میراث یونسکو٬ در آن واقع شده و صدها مقصد گردشگری کم نظیر و […]

شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران٬ مدتی است که تشکیل شده و از جمله وظایف این شورا٬ تدوین سند بالادستی گردشگری شهر تهران است. همان طور که میدانیم٬ تهران یکی از کلانشهرهای ایران است که یکی از آثار جهانی ثبت شده ایران در میراث یونسکو٬ در آن واقع شده و صدها مقصد گردشگری کم نظیر و بی نظیر (مثل موزه جواهرات سلطنتی و موزه هنرهای معاصر) دارد. لذا جایگاه مهمی در اقتصاد گردشگری ایران دارد.

اگر چه آثار هنری و تاریخی و گردشگری پایتخت ۲۳۰ ساله ایران در قیاس با تبریز و سیستان و شیراز و اصفهان و یزد٬ قابل قیاس نیست و مقایسه تهران با این نقاط شگفت انگیز تاریخی و گردشگری و هنری ایران زمین٬ قیاس مع الفارق است٬ اما باید توجه داشت که بسیاری از گردشگران خارجی٬ شهر  تهران را به عنوان نخستین مقصد برای ورود به ایران انتخاب می کنند. لذا اهمیت تهرانگردی بسیار است.

بسیاری از گردشگران خارجی پس از ورود به ایران بر اساس سیستم ویزای فرودگاهی (VISA  ON ARRIVAL)٬ به تهران آمده و معمولا ۱ تا ۳ روز در این شهر اقامت می کنند و سپس راهی شیراز و اصفهان و مشهد و کیش و سایر نقاط ایران می شوند. بنابراین٬ تهران٬ میزبان شایسته ای برای نخستین اقامتگاه گردشگران بین المللی است که ظرف یک دهه  اخیر بر شما آن افزوده شده است. فضای تهرانگردی ٬ باید آماده میزبانی از گردشگران از ۵ قاره  جهان باشد و اوضاع به گونه ای باشد که گردشگر در کلانشهر ۱۲ میلیونی تهران٬ احساس آرامش و امنیت و پشتیبانی اطلاعاتی کند.

ستاد گردشگری شهرداری تهران

کیوسک های دیجیتالی گردشگری

ما هنوز در شهر تهران با وجود توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات و توسعه صنعت گردشگری فناورانه در ایران٬ شاهد کیوسک های اطلاع رسانی بین المللی چند زبانه مصور و هوشمند نیستیم تا اگر گردشگری در میدان انقلاب بخواهد با مقصدهای تهرانگردی اطراف آشنا شود٬ بدون مراجعه به سایت های اینترنتی و اپ ها و سوال از رهگذران٬ بتواند با استفاده از این کیوسک های دیجیتالی خدمات رسان شهری٬ اطلاعات چند رسانه ای دریافت کند و او را به مقصد مورد نظر هدایت کند.

این کیوسک ها مناسب گردشگران داخل کشور هم هست. خیلی ها به موزه ایران باستان می روند٬ اما خبر ندارند که چندقدم آن طرف تر٬ موزه و کتابخانه ملی ملک٬ میزبان فوق العاده ای برای تماشای هزاران کتاب خطی و سکه های تاریخی و نمادهای باستانی ایران است که حاج ملک در این عمارت زیبا گرد آورده است. این اطلاعات را می توان با کیوسک های دیجیتالی چند زبانه که در نقاط مختلف شهر قابل نصب است در اختیار گردشگران قرار داد.

 سایت ستاد گردشگری شهرداری تهران

(تصویر سایت ستاد گردشگری شهرداری تهران)

اینستاگرام ستاد گردشگری شهرداری تهران

(تصویر اینستاگرام ستاد گردشگری شهرداری تهران)

راهنمای گردشگری در ایستگاه های مترو تهران

تهران بیش از ۱۰۰ ایستگاه مترو دارد. روزانه میلیون ها نفر از هموطنان از مترو شهری تهران و حومه استفاده می کنند که صدها تا هزاران تن از آنان را شهروندان خارجی مقیم  تهران تشکیل می دهد که به قصد گردش و سفر و انجام امور اداری٬ کارت مترو خریداری کرده و از آن استفاده می کنند.

در ایستگاه های مترو تهران به خصوص در ۱۵ خرداد و فردوسی و امام خمینی که ما شاهد کلکسیونی از مقصدهای گردشگری تاریخی و هنری هستیم٬ خوب است که شهرداری تهران٬ کیوسک های اطلاع رسانی دیجیتالی یا بنرهایی برای معرفی مقصدهای گردشگری جذاب اطراف ایستگاه مترو٬ نصب کرده و به اطلاع رسانی به هموطنان تهرانی و هم چنین گردشگران خارجی بپردازد.

حتما بخوانید : نقشه کامل مترو تهران در سال ۱۳۹۸

راهنمای گردشگری در ایستگاه های مترو تهران

اگر یک مسافر چه ایرانی چه خارجی بدانید که چند قدم پایین تر از ایستگاه مترو فردوسی تهران٬ موزه جواهرات سلطنتی ایران که  یکی از برترین موزه های جواهرات جهان است قرار دارد٬ این سیگنال مثبت در ذهن او تداعی می شود که در دنیای اپ ها و سایت ها و هشتگ ها به دنبال این موزه باشد و برای بازدید از آن برنامه  کند. این کار ساده می توان هم اقتصاد گردشگری شهر را تقویت کند٬ هم انتظاری که از مسئولیت اجتماعی شهرداری (CSR) تهران داریم براورده شود و هم ایستگاه مترو تهران٬ تبدیل به نگارخانه دائمی فرهنگ و هنر ایران زمین شود.

 معرفی مقصدهای گردشگری

مخصوصا که مترو تهران٬ نو و طراحی جذابی دارد و فضای خوبی برای به نمایش گذاشتن بنرها و تابلوها و کیوسک های دیجیتالی چند رسانه ای برای معرفی مقصدهای گردشگری اطراف هر ایستگاه است.

 مقصدهای گردشگری اطراف هر ایستگاه

دیپلماسی گردشگری دیجیتالی شهرداری تهران

شهرداری تهران ظرف دو دهه اخیر٬ با راه اندازی سازمان فناوری اطلاعات خود٬ کار های بزرگی برای توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات و تعامل هوشمندانه با هموطنان تهرانی و تسهیل و تسریع امور اداری در قالب بسترهای دیجیتالی جامع کرده و این روند به سمت نیل به شهر هوشمند تهران در افق ایران عصر ۱۴۰۰ ادامه دارد.

اکنون با مناطق شهرداری ۲۲ گانه تهران و واحدهای نظارت و بازرسی و خدماتی شهرداری تهران می توان در بستر فضای  مجازی تعامل داشت و خیلی از کارهای شهرسازی و خدماتی را در بستر فضای مجازی انجام داد. این سایبر دیپلماسی شهرداری تهران که می تواند  الگوی دیگر کلانشهرهای کشور قرار بگیرد قابل نحسین است.

بنابراین٬ ما انتظار داریم که در دیپلماسی سایبری شهرداری تهران برای کمک به رونق بخشی اقتصاد گردشگری و فرصت آفرین بیش تر در این حوزه و کمک به اشتغال و اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی٬ شهرداری تهران٬ در تدوین سند گردشگری خود٬ دیپلماسی گردشگری مجازی خود را نیز ارتقا کند تا توان افزایی شهرداری تهران در عصر توریسم پایتخت را شاهد باشیم.

دیپلماسی گردشگری دیجیتالی شهرداری تهران

دیپلماسی گردشگری دیجیتالی شهرداری تهران٬ می تواند چشم انداز شهرداری تهران را برای توسعه صنعت تهرانگردی از طریق ابزارهای فضای مجازی٬ تبیین کرده و قسمت های موظف در این حوزه٬ در راستای استانداردهای این دیپلماسی حرکت کنند. شهرداری می تواند در قالب تدوین دیپلماسی گردشگری دیجیتالی در سند راهبردی گردشگری تهران٬ همه نهادهای ۲۲  گانه شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر را به اطلاع رسانی مقصدهای تهرانگردی حیطه عملکرد هود تشویق و ترغیب کرده و از طرح ها و ایده های این حوزه با حمایت سازمان گردشگری و صنایع دستی تهران٬ پشتیبانی کند.

اتوبوس دو طبقه قرمز گردشگری تهران

(اتوبوس دو طبقه قرمز تهرانگردی می تواند ظرفیت های سایبر توریسم تهران را ارتقا دهد)

به هر حال٬ فعالان گردشگری دیجیتالی زیادی در تهران در قالب استارت آپ ها و فریلنسرها و کرادفاندرها و شتاب دهنده ها مشغول به کار هستند که حمایت مادی و معنوی از این پتانسیل عالی فناورانه٬ می تواند یک برگ برنده برای تببین اهداف و چشم اندازهای سند راهبردی گردشگری شهرداری تهران باشد.

سند راهبردی گردشگری شهرداری تهران یک هدف والا دارد: توسعه گردشگری پایتخت ایران. این هدف والا٬ با حمایت گسترده از فعالان بالقوه  و بالفعل  این حوزه امکان پذیر است. همه دستندرکاران تهرانگردی چه در فضای مجازی و چه غیر  آن٬ بایستی در سند دیده شود و راهکارهای حمایت از ان در سند راهبردی در نظر گرفته شده تا با همکاری دیگر ارگان ها٬ رونق تهرانگردی در ایران عصر ۱۴۰۰ متفاوت با فضای عصر ۱۳۰۰ باشد.

دیپلماسی  گردشگری دیجیتالی شهرداری تهران می تواند:

  • درک درستی از توانایی فناوری اطلاعات در معرفی گردشگری تهران به تهرانی ها و گردشگران خارجی ارائه دهد.
  • بسترهای حمایتی شهرداری تهران از فعالان تهرانگردی را فراهم کند.
  • رویه اطلاع رسانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در معرفی ظرفیت های گردشگری طبیعی و تاریخی و فرهنگی محدوده عملکرد خود را در فضای مجازی و بیرونی مشخص کند.
  • فعالان این حوزه در تهران را از سایت ها تا اپ نویس ها و سرمایه یاب ها و شتاب دهنده ها٬ شناسایی و به سمت نیل به اهداف سند گردشگری راهبردی شهرداری تهران٬ به کار بگیرد.
  • نقشه جامع شهر هوشمند تهران را با همکاری و خرد جمعی متخصصان دستگاه های مسئول ٬ تدوین کند.
  • مدیریت و نظارت و به روز رسانی حرفه ای و چند زبانه کلیه سایت های اینترنتی رسمی مقصدهای گردشگری تهران از کاخ ها و موزه ها را بر عهده بگیرد.
  • از طریق بانک شهر٬ ابزارهای ارائه خدمات فروش مجازی بلیت و پوستر و محصولات این حوزه را در کلیه سایت های رسمی مقصدهای تهرانگردی ایجاد کند.
  • با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و بخش خصوصی٬ خدمات واقعیت افزوده به مسافران خارجی که به ایران سفر می کنند در راستای معرفی فرصت های تهرانگردی در فضای مجازی ارائه دهد. این کار سبب می شود تا مسافر خارجی، از داخل کابین هواپیما، با شماری از مقصدهای توریستی تهران آشنا شود.
  • روی مجلات و بروشورهایی که در هواپیماهای ایرانی در میان مسافران توزیع می شود، بارکدهایی نصب کند تا از طریق اپ٬ مسافر بتواند کلیپ های ویدیویی جالب از مقصدهای  توریستی تهران را تماشا کند.
  • در قالب جشنواره هایی مثل قلم دیجیتالی٬ از برترین تولید کنندگان محتوای سایبر توریسم شهری تقدیر کند.
  • در فرهنگسراها و خانه های محلات٬ اتاق های استارت آپ برای حمایت از فعالان این حوزه و سایر حوزه ها ایجاد شود تا محفلی برای تبادل نظر فعالان فریلنسرینیگ تهرانگردی مجازی در پایتخت باشد.

کارت گردشگری مجازی تهران (MY TEHRAN)

شهرداری تهران با همکاری سازمان میراث فرهنگی و بانک گردشگری و بانک شهر٬ می تواند زمینه ایجاد کارتی به نام MY TEHRAN را فراهم کند که به دارنده آن امکان می دهد تا از مقصد های گردشگری ایران با تخفیف خرید کند. بلیت با تخفیف  برای استفاده از موزه ها و کاخ ها و گالری ها و سینماها دریافت کند. از مترو و اتوبوس تهران با تخفیف استفاده کند.

کارت گردشگری مجازی تهران

(تهران کارت شهرداری  تهران در حال حاضر فقط در ایام نوروز کاربرد داشته و پس از ان کارایی ندارد)

 از فروشگاه های طرف قرارداد این کارت به منظور خرید صنایع دستی و محصولات مرتبط با گردشگری که شورای راهبردی مشخص می کند٬ با تسهیلاتی خرید انجام دهد. این کارت را می توان در قالب بسته هایی که به مسافران در شرکت های هواپیمایی به مقصد ایران (تهران) داده می شود٬ اعطا کرد تا ان ها پس از ورود به تهران٬ از طریق  این کارت بتوانند از خدمات جامع گردشگری شهرداری تهران بهره مند شوند.

از این کارت ها می توان در تعامل با کیوسک های دیجیتالی که قبلا گفتیم نیز استفاده کردد و نسبت به شارژ کارت یا ارائه خدمات ویژه به دارنده کارت بهره برداری شایسته و هوشمندانه کرد.

کارتهای گردشگری دیجیتالی

(نمونه موفق کارتهای گردشگری دیجیتالی در توسعه گردشگری شهری، BARCELONA CARD و LONDON PASS است که الگوهایی الهام بخش برای خلق MY TEHRAN CARD خواهد بود)

امیدارم تدوین سند گردشگری راهبردی شهردای تهران با خرد جمعی مشاوران و متخصصان فعال در این حوزه همراه شود و نگاه فناورانه به توسعه تهرانگردی در دستور  کار ستاد گردشگری پایتخت قرار بگیرد. فراموش نکنیم که ایران عصر ۱۴۰۰ ٬ عصر دورکارها و فناوری اطلاعات و بلاک چین و غوغا اپ ها و صنعت گردشگری خواهد بود که درامد پایداری را در اختیار نهادهای مدیریت شهری قرار  می دهد.

از تجربه  های موفق کوالالامپور٬ سنگاپور٬ لندن٬ نیویوک و دوبی در استقرار سیستم های فناورانه توسعه هوشمند تهرانگردی پایتخت زیبا و دیدنی ایران باید به اندازه کافی بهره  برد و ظرفیت بخش خصوصی و دانشگاه ها در استقرار شهر هوشمند پایتخت را از نظر دور نداشت.

به نظر شما برای توسعه گردشگری تهران چه باید کرد؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=15914

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .