4
خواست مردم قبله تهران از مسولان:

شهرری را آرامستان تهران نکنید!

  • کد خبر : 298629
  • 08 مهر 1402 - 11:42
شهرری را آرامستان تهران نکنید!
جانمایی آرامستان جدید پایتخت در حاشیه شهرستان ری به دغدغه ای از سوی مسئولان شهری تهران و ری تبدیل شده است.

به گزارش عصرشهروند، مسئولین شهری سالهاست که هشدار می‌دهند ظرفیت بهشت‌زهرا(س) در حال پر شدن است. در اواسط دهه ۹۰ بود که بهشت‌زهرا(س) دوباره توسعه یافت و ظرفیت جدیدی برای تدفین ایجاد شد. گفته می‌شود که بهشت‌زهرا(س) سه تا چهار سال آینده همچنان ظرفیت دفن دارد، اما مدیران شهری به دنبال این هستند که آرامستان جدیدی در تهران احداث کنند.

در توسعه فضای کنونی و ساخت آرامستان جدید باید تمامی پیوست های شهرسازی اعم از اجتماعی، خدماتی، زیست محیطی، ترافیکی و سایر عوامل مد نظر قرار گیرد تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

در همین حال جعفر شربیانی رئیس شورای شهرستان ری با اشاره به مشکلات عدیده موجود در شهرستان ری، از شهرداری تهران خواست تا به فکر احداث آرامستان جدید پایتخت در شهر ری نباشد.

به فکر احداث آرامستان جدید پایتخت در شهر ری نباشید

پیشتر ( روز سه شنبه ) شربیانی رئیس شورای عالی شهرستان ری و عضو شورای شهر تهران در خصوص مشکلات موجود در کلانشهر تهران به ویژه شهر ری در نشست شورای شهر تهران بیان کرد: همانطور که می‌دانید تهران یک منطقه بزرگ شهری و یک کلانشهر است که امروزه می‌توان آن را یک ابر شهر خواند که به عنوان پایتخت حاکمیت با مشکلات عدیده و چالش‌ها و مسائل متعددی دارد باعث شده آثار و حواشی خود را داشته باشد که از آن جمله می‌توان به حواشی آن در جنوب تهران و شهرستان ری اشاره کرد.

این در حالی بود که پیش از این معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره احداث آرامستان‌های جدید پایتخت گفت: یکی از نقاطی که به عنوان آرامستان جدید مد نظر قرار دارد، کوه‌های بی‌بی شهربانو است.

شربیانی در سخنان خود افزود: اگر بخواهیم به این معادله به طور دقیق‌تری بپردازیم باید ببینیم تهران به این منطقه شهری چه چیزی ارائه داده است. همانطور که می‌دانید با مهاجرت‌های که به دلایل متعددی از اقصی نقاط ایران به تهران انجام شده و امروزه جنبه بین‌المللی گرفته و از کشورهای همسایه نیز تعداد قابل توجهی مهاجرت صورت گرفته است که به صورت قارچ گونه در تهران زندگی می‌کنند، باعث شده بدون زیرساخت و بدون توجه به سرانه‌ها و با هزاران چالش و مسئله متعدد، حاشیه نشینی در تهران افزایش یابد و این نمونه‌ای است از آنچه تهران به ری داده است.

عضو هیئت رئیسه شورا در ادامه انباشت زباله در آراد کوه را از دیگر مشکلات ایجاد شده عنوان کرد و اظهار داشت: امروز بیش از ۵ هزار تن زباله در آراد کوه طی چند دهه گذشته دفن شده و می‌شود که بدون توجه و در نظر داشتن مسائل و مشکلاتی که می‌تواند برای ساکنان مناطق اطراف داشته باشد و آیا در این مبادله نابرابر، تهران هزینه دفن این زباله‌ها را به ری پرداخته است؟ و فراتر از همه این‌ها مشکلاتی است که به این شهرستان تحمیل می‌شود.

شربیانی در ادامه با بیان اینکه شهر ری طی ۵ دهه گذشته دین خود را با آرامستان بهشت زهرا (س) و گسترش آن به تهران ادا کرده است، تصریح کرد: من از طرف مردم، از مدیریت شهری تقاضا می‌کنم این منطقه اولویت آخرشان نباشد؛ تهران کلانشهر است و می‌توانند اولویت خود را نقطه دیگری قرار دهند. روی سخن ما در اینجا صرفاً مدیریت شهری نیست؛ وکلای مجلس و دولت نیز در این خصوص وظیفه دارند. خیلی از مشکلاتی که امروزه به جنوب شهر سرازیر می‌شود، حاصل تدابیری است که یا اندیشیده نشده و یا به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: آنچه از دست ما برمی‌آید این است که امروز از مدیریت شهری و شهرداری درخواست کنیم، مطالعه گسترش و یا احداث آرامستان جدید را از دستور کار خود خارج کنند، فضاهای متعددی در شرق و غرب تهران وجود دارند که می‌توان این موضوع مهم را در آنجا بارگذاری کرد. لازم است اشاره‌ای هم به این نکته داشته باشیم که در اینجا منظور بازگویی موضوعات کهنه با کاربرد انتخاباتی نیست، بلکه هدف این است که کلانشهر تهران حق خود را در قبال موضوعات مربوط به شهر ری پرداخت کند؛ امیدواریم با خدماتی که ما نیز از ابتدای این دوره هدف گذاری کرده‌ایم، خدماتی را به ساکنان این شهرستان ارائه دهیم.

نظر نماینده مردم تهران و شهر ری در مجلس شورای اسلامی

از سوی دیگر بر اساس پایگاه خبری ری نیوز ، سید علی یزدیخواه نماینده محترم تهران، در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصمیمات متخذه توسط شهرداری تهران مبنی براحداث آرامستان‌ جدید دراطراف کوه بی بی شهربانو در شهرستان ری متنی را برای شهردار تهران ارسال کرده است .

باسلام واحترام و با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) و تقدیر از زحمات؛ حسب اظهارات معاون محترم جنابعالی در خصوص جانمایی برای احداث آرامستان جدید در اطراف کوه بی بی شهربانو؛ به استحضار میرساند این خبر باعث ایجاد نگرانی و رنجش خاطر مردم عزیز این منطقه، نخبگان و برگزیدگان این شهر شده است. شهرستان ری به واسطه همجواری با تهران به محل انتقال معضلات پایتخت تبدیل شده و در حال حاضر با کوهی از این مشکلات از جمله دفن اموات و ترافیک شدید در محور آرامستان بهشت زهرا (س)، زندان، مراکز نگهداری از معتادان متجاهر، فاضلاب و روان آب ها، دفن زباله در آراد کوه و… روبرو است.

با عنایت به وجود چندین اثر تاریخی ثبت شده در کوه بی بی شهربانو و با توجه به اینکه مقرر گردیده بود در این محوطه تاریخی طرح های گردشگری اجرا گردد، به نمایندگی از مردم شریف شهرستان ری به طور قطع مخالفت خود و مردم عزیز این خطه را برای ایجاد آرامستان جدید در شهرستان ری اعلام نموده و تقاضامند است نسبت به جانمایی برای احداث آرامستان در سایر نقاط شهر تهران دستورات لازم را صادر فرمائید.

شایان ذکر است ری در گذشته یکی از ۱۵ کهن شهر دنیا بوده و قدمتی ۸۰۰۰ ساله دارد، مزید امتنان خواهد بود برخی از طرح های بزرگ و مگاپروژه ها از جمله ساخت ورزشگاه و بوستان های مختلف در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.

احداث آرامستان صرفاً در اختیار شهرداری تهران نیست

این در حالی است که معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره احداث آرامستان‌های جدید پایتخت گفت: چند نقطه و پهنه مورد کار کارشناسی و مطالعاتی قرار دارد که نیاز به هماهنگی با نهادهای بالادستی و دستگاه‌های مختلف است.

حسین نظری روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از دیوارنگاره مشارکتی نقش مهر اظهار داشت: در ارتباط با احداث آرامستان‌های جدید در سال‌های گذشته مطالعاتی انجام و در این دوره از مدیریت شهری نیز این مطالعات پیگیری و تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه احداث آرامستان‌های جدید یک کار اساسی و چند جانبه است، افزود: این کار صرفاً در اختیار شهرداری تهران نیست و نیاز به همراهی و مشارکت بخش‌های مختلف دارد.

نظری افزود: تهران در سال‌های گذشته با چالش و مشکل «حریم» روبرو شده است و در نتیجه این چالش، حریمی برای شهر تهران باقی نمانده است که بخواهیم آرامستان‌های جدید را در آنجا احداث کنیم اما با همه این شرایط چهار نقطه و پهنه برای آرامستان‌های جدید در دستور کار قرار دارد که به‌زودی با اتمام کارهای مطالعاتی اسناد و مدارک به شورای اسلامی شهر تهران ارسال خواهد شد.

نظری ادامه داد: یکی از نقاطی که به عنوان آرامستان جدید مد نظر قرار دارد، کوه‌های بی‌بی شهربانو است و در حال مذاکراتی در این حوزه هستیم. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=298629

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .