4

عکس بی‌نظیری از پیرمرد خردسال سوری

  • کد خبر : 36806
  • 03 اسفند 1397 - 4:04
عکس بی‌نظیری از پیرمرد خردسال سوری

راستش از هنر عکاسی خیلی کارها برمی‌آید. عکس اصولا انجماد جاودان‌کننده یک مقطع مکانی- زمانی است. مناظری که آدم‌های عادی هم ممکن است، ببینند. اما اغلب بی‌اعتنا از کنارش عبور می‌کنند. همه اینها را گفتم تا به عکس بسیار زیبای بانوی عکاس آلمانی «مارلِنا والدهاوزن» اشاره کنم. او عکسی از یک کودک سوری ۹ ساله […]

راستش از هنر عکاسی خیلی کارها برمی‌آید. عکس اصولا انجماد جاودان‌کننده یک مقطع مکانی- زمانی است. مناظری که آدم‌های عادی هم ممکن است، ببینند. اما اغلب بی‌اعتنا از کنارش عبور می‌کنند. همه اینها را گفتم تا به عکس بسیار زیبای بانوی عکاس آلمانی «مارلِنا والدهاوزن» اشاره کنم. او عکسی از یک کودک سوری ۹ ساله گرفت که تحسین همه و از جمله یونسیف را برانگیخت.

محمد و خانواده‌اش چند سال پیش از سوریه گریختند و تبدیل به خانواده سرگردان پناهجویی شدند. آنها مدتی در عراق و ترکیه زندگی کردند.در ترکیه محمد سعی کرد که به مدرسه برود. اما نشد! آخر محمد بیماری عجیبی داشت که ظاهر را در عین خردسالی، شبیه آدم‌های پیر کرده بود. در آن زمان کسی اصلا نمی‌دانست که او چه بیماری دارد. تمسخر همکلاسی‌ها باعث شد که محمد از رفتن به مدرسه صرف‌نظر کند.

سرانجام خانواده محمد راهی برای رفتن به اروپا پیدا کردند و در اتریش ساکن شدند. آنها نخست در یک روستای کوهستانی و سپس در شهر کوچکی اقامت کردند. زمانی که آنها تازه به اتریش رسیده بودند به پدر محمد گفته شد که پسرش به بیماری «Cutis laxa» مبتلا است. این بیماری علاوه بر مشکلات پوستی می‌تواند با عوارضی مانند مشکلات ریه و تنگی‌های دریچه‌های قلبی همراه باشد. فعلا همه بررسی‌های داخلی محمد نشان دهنده مشکلات اعضای داخلی نبوده‌اند و فقط می‌ماند ظاهر او که درمانی قطعی برای آن فعلا وجود ندارد.

خانم مارلِنا والدهاوزن مدتی با خانواده محمد زندگی کرد و عکس‌های بسیار زیبایی در این مدت گرفت که بهترین عکس او، تصویر اول همین نوشته است. به این عکس با دقت نگاه کنید. چهره محمد ۹ ساله را مرور کنید. غم فلسفی در چهره مشهود است که انتظار داریم در پیرانه‌سری با آنها روبه رو شویم. بله! شاید بگویید که زاویه نور و موقعیتی که عکاس به سوژه‌اش داده و از همه مهم‌تر بیماری محمد باعث ایجاد این حالت شده باشد. اما نه! به چشم‌ها نگاه کنید. حالت پوست را شاید بتوانیم به تاثر بیماری که باعث تشکیل نشدن الیاف الاستین می‌شود، منتسب کنیم، اما چشم‌ها …

چشم‌های محمد غم غریبی دارند. چشم‌ها دروغ نمی‌گویند. چشم‌های محمد واقعا غمگین هستند و تجارب تلخ زیادی را از سر گذرانده‌اند.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=36806

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .