6

متقاضیان مسکنی که مهر می‌طلبند

  • کد خبر : 640
  • 01 آذر 1397 - 11:22
متقاضیان مسکنی که مهر می‌طلبند

به گزارش عصر شهروند، سال ۸۶­، با هدف خانه دار کردن دهک‌های کم درامد کلنگش به زمین زده شد تا بعد از ۴ سال خانه‌ها به دست مردم برسد طرحی که تنها نامش با مسما بود، مسکن مهر. احداث ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای کشور که در قالب واگذاری حق […]

به گزارش عصر شهروند، سال ۸۶­، با هدف خانه دار کردن دهک‌های کم درامد کلنگش به زمین زده شد تا بعد از ۴ سال خانه‌ها به دست مردم برسد طرحی که تنها نامش با مسما بود، مسکن مهر.

احداث ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای کشور که در قالب واگذاری حق بهره برداری از زمین برای تهیه مسکن کوچک یا متوسط با زیر بنای هر واحد­ ۷۵ متر مربع بود تا قیمت زمین که از جمله موارد افزایش قیمت مسکن در کشور است ،حذف شود.
­با تکمیل ۶۹۰ هزار واحد مسکن مهر ادامه کار به دولت بعد واگذار شد دولتی که وزیرش اعتقادی به مسکن مهر نداشت اما موظف به تکمیل مسکن مهر بود.
مسکن مهر که به گفته برخی کارشناسان طرحی شتاب زده و بدون آمایش زمین صورت گرفته بود ­هزینه اش در برخی از نقاط بدلیل شرایط نامناسب زمین دوبرابرنسبت به­ پیش بینی ها بود طرحی که در برخی از شهرها تکمیل اما بدلیل دوری از شهر و نبود امکانات حمل و نقلی همچنان بدون متقاضی خاک می خورند و سایت های مسکن مهری که همچنان به دلایلی چون اراضی معارض دار،افزایش هزینه تولید، نبود زیرساختهای مناسب و عدم همکاری سایر ارگانها همچنان نیمه کاره باقی ماند.
در طی چندین سال گذشته که مسکن در رکود به سر می برد امسال افزایش قیمت مسکن با افزایش نرخ ارزو طلا به یک باره رشد ۵۰۰ درصدی کرد که این رشد به واحدهای مسکن مهر هم رسید.
بسیاری از افرادی که سالها سرمایه خود را برای خانه دارشدن به دست دولت سپرده بودند بدلیل افزایش نرخ کرایه ها دیگر تاب نیاوردند و مسکن هایشان را از دولت مطالبه می کنند.
از بین ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر ،یک میلیون و ۹۰۹ هزار واحد به طور کامل نهایی شده ،و مابقی نیازمند بودجه است .
در این چند سال بسیاری از واحد های مسکن مهر به اتمام رسید و واگذار شد اما دو سایت مسکن مهر پردیس و پرند­ به دلیل نزدیکی به تهران با استقبال زیادی روبرو شد­ در مجموع این دو سایت با ۱۷۵ هزار متقاضی روبرو بود که حدود ۸ درصد متقاضیان مسکن مهر را به خود اختصاص داد و البته با مشکلات زیادی ­هم دست و پنجه نرم می کند .
مسکن مهر پردیس که در سال ۹۱ با وعده تحویل ۱۸ ماه به متقاضیان ­کلنگ ان به زمین زده شد که قرار شد حدود ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در پردیس احداث شود.
در طی این چند سال ،سایت مسکن مهر پردیس بدلیل توپوگرافی خاصی که دارد باعث افزایش هزینه های زیرساختی و خدمات روبنایی شد.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس ؛ هم اکنون متوسط پیشرفت واحدهای مسکن مهر در کلیه فازها حدود ۸۰ درصد است و حدود ۳۰ هزار واحد افتتاح شده است.
در مسکن مهر پردیس تعدادی از واحدها واگذار و حدود ۵۰ هزار واحد ان به مرحله نازک کاری رسیده است و تاخیر چندین ساله باعث افزایش قیمت ها برای ساخت این واحدها شده است که شرکت عمران شهرهای جدید درخواست اصلاحیه بودجه ۱۳۹۷ مسکن مهر، بخصوص پردیس را داده است که نمایندگان مجلس نیز موافق هستند.
­این درحالیست که بسیاری از واحدها نیز بدلیل عدم همکاری دستگاهها برای خدمات­ روبنایی و زیربنایی­ هنوز اماده تحویل به متقاضیان نشده است.
مسکن مهری که­ از کمبود بودجه رنج می برد با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی امید ها برای تکمیل این پروژه افزایش پیدا کرد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت های خود را تکمیل واحدهای مسکن مهر دانست و از سه مشکل اساسی مسکن مهر می گوید: ما با استفاده از ظرفیت استان ها و مقامات محلی تلاش خواهیم کرد تا مسکن مهر را تعیین تکلیف کنیم. بخشی از مسکن های مهر که تاکنون تحویل داده نشده است به علت کاستی هایی است که متوجه سایر دستگاه ها است. برخی دیگر مشکلات حقوقی و قراردادی دارد و تعدادی هم فاقد متقاضی اند که این موارد را برای اقشار کم درآمد از طریق کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته ایم. بنابراین تعریف راه حل های اقتضایی هر پروژه در هر استان و تصمیمات مقامات استانی است و ما اختیارات را به آنها می دهیم تا آن را تعیین تکلیف کنند.
این درحالیست که طی روزهای گذشته وزیر راه و شهرسازی جدید در دیدار با نمایندگان طرحهای مسکن مهر پردیس از آنها عذرخواهی کرد. و به مشکلات این نمایندگان گوش داد وگفت: تمام مطالبی که افراد بابت مسکن مهر شهر جدید پردیس در این جلسه اعلام کردند؛ از آنها مطلع و از خبرهای مربوط به آن، آگاه هستم. در این خصوص و با توجه به مشکلات به وجود آمده نکته مهم این است که با شما و در کنار شما این مشکلات را حل کنیم و با یک برنامه اجرایی اقدام و عمل به جای وعده و وعید داشته باشیم. قطعا در این مسیر از مشارکت دیگر دستگاه ها هم بهره خواهیم برد تا کار به سرانجام برسد.

اسلامی در این جلسه خطاب به حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و احمد اصغری مهرآبادی، مشاور وزیر در پروژه مسکن مهر ضمن اعلام اینکه تمام موارد و خواسته های پروژه مسکن مهر و دیگر پروژه ها در این خصوص پیگیری شود، تصریح کرد: قطعا هر پروژه با پروژه های دیگر فرق دارد و در مسکن مهر پردیس هر فاز شرایط متفاوتی دارد.
وی ادامه داد: بخشی از امکانات در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که امیدوارم امکانات دیگر بخش ها نیز فراهم شده و در یک زمانبندی مناسب کار با رعایت همه تعهدات و شرایط لازم پیش برود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تأکید کرد: اولویت وزارت راه و شهرسازی تمام شدن مسکن مهر و تشکیل کانون های گرم خانواده در این پروژه است.
امید است مشکلات مسکن مهر پردیس که هر فاز ان مشکلات مختص خود را دارد و بسیاری از پایتخت نشینان قرار است به این شهر کوچ کنند با ورود وزیر جدید حل و فصل شود و زودمردم هدفی که چندین سال منتظرش بودند به مرادشان برسند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .