4

معبد زیبای «کی گومپا» در هند

  • کد خبر : 47140
  • 25 اسفند 1397 - 22:00
معبد زیبای «کی گومپا» در هند

«کی گومپا» یک معبد بودایی تبتی است که در تپه‌ای زیبا در ارتفاع ۴۱۶۶ متری سطح دریا نزدیک به رودخانه اسپیتی در هند قرار دارد. این معبد بزرگترین و قدیمی‌ترین معبد در منطقه لاهول و اسپیتی و مرکز آموزش‌های مذهبی کشیش‌های بودایی (لاما) است. حدود ۳۰۰ لاما در اینجا زندگی می‌کنند که تحصیلات دینی خود را همین جا گذرانده اند.

گفته می‌شود این معبد توسط درومتون، یکی از شاگردان معلم مشهور، آتیشا در قرن یازدهم ساخته شده است و حداقل هزار سال قدمت دارد و جشن هزار سالگی آن در سال ۲۰۰۰ با حضور دالایی لاما برگزار شد. این معبد بار‌ها مورد حمله مغولان قرار گرفته، مانند حمله قرن هفدهم آن‌ها در زمان حکومت دالای لامای پنجم. در قرن نوزدهم توسط ارتش‌های مختلف درگیر در جنگ مورد حمله قرار گرفت. یک آتش سوزی ویرانگر در دهه ۱۸۴۰ در آن اتفاق افتاد. در سال ۱۹۷۵ یک زلزله موجب آسیب فراوانی به این ساختمان شد. تکرار این حملات باعث شد مکررا مورد بازسازی و نوسازی قرار بگیرد و به مرور شکل ساختمان بیشتر شبیه یک قلعه دفاعی شد تا یک معبد.

این معبد نمونه شگفت انگیزی از معماری رهبانی است که در قرن چهاردهم به دلیل نفوذ چینی‌ها برجسته شد. حملات متعدد موجب شد معبد‌ها روی یکدیگر ساخته شوند. اتاق‌های کم و راهروهای باریکی در آن وجود دارد. معابر کم نور، راه پله‌ها مشکل و درهای اتاق‌های دعا کوچک هستند. دیوارهای معبد با نقاشی‌ها و نقاشی دیواری‌های زیبا، تانگکا (بنر تبتی نقاشی یا گلدوزی شده)، نسخه‌های ارزشمند، تصاویر گچی و سازهای بادی منحصربفرد تزئین شده است. همچنین مجموعه‌ای از سلاح‌ها برای دفاع از معبد هنگام حملات نیز وجود دارد.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=47140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .