7

ناصر امانی : مدیریت شهری مقصر اصلی قطع درختان تهران است

  • کد خبر : 294009
  • 12 آذر 1401 - 11:42
ناصر امانی : مدیریت شهری مقصر اصلی قطع درختان تهران است
عضو شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری مقصر اصلی قطع درختان تهران است.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه فرآیندهای داخلی شهرداری تهران در حوزه ساخت و ساز به گونه ای است که احتمال قطع درختان در عملیات ساختمانی را افزایش می‌دهد، زیرا سالانه چند هزار فقره نوسازی یا ساخت واحد مسکونی جدید در تهران انجام می شود که در بسیاری از موارد، با درختان موجود در ملک تعارض پیدا می کند و شهروندان ناچار می شوند که درختان را قطع یا جابه‌جا کنند یا انجام عملیات ساخت و ساز باعث خشک شدن درختان می شود و نکته مهم این است که تمام این موارد، با صدور پروانه رسمی یا دریافت گواهی از شهرداری انجام می شود.

وی افزود: با وجود این که عوامل شهرداری تهران نظارت مستمری روی تمام فرآیندهای ساختمانی‌ دارند که به درختان آسیب زده‌اند، اما نکته اینجاست که آنها در طول اجرای این فرآیندها ایرادی از سازندگان ساختمان ها نمی گیرند، ولی وقتی مرحله پایان کار فرامی‌رسد، شهرداری های مناطق یا دیگر دستگاه های نظارتی شهرداری تهران به سازندگان یا مالکان ساختمان ها درباره قطع، جابه‌جایی یا خشکاندن درختان ایراد می گیرند و از آنها می خواهند که جریمه بپردازند.

نماینده پارلمان شهری پایتخت در کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری ها تاکید کرد: مجموع این مسائل نشان می دهد که مدیریت شهری تهران مقصر اصلی تمام اقداماتی است که در فرآیندهای ساختمانی، باعث قطع، جابه‌جایی یا خشکاندن درختان می شود، زیرا عملا وجود اشکالات اجرایی، خلأهای قانونی، ناهماهنگی‌ها و اطلاع رسانی ناکافی به شهروندان است که آسیب دیدن درختان در حین احداث، نوسازی یا بازسازی یک بنا را به همراه دارد. بنابراین مردم در این زمینه به هیچ وجه مقصر نیستند، اما شهرداری جرایم مربوط به قطع درختان در فرآیندهای ساختمانی را از مردم می گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه اخذ جریمه از شهروندان بابت قطع درختان در هنگام احداث یا بازسازی بناها در حالی انجام می شود که ناظران شهرداری در حین انجام یک عملیات ساختمانی، چند بار بر آن نظارت می کنند و معمولا یا تذکری در این زمینه با مالکان و سازندگان بناها نمی دهند یا حداکثر به ارائه تذکر شفاهی و غیررسمی بسنده می کنند، اما وقتی مالکان و سازندگان می خواهند پایان کار بگیرند، ناگهان با جریمه های سنگین شهرداری مواجه می شوند که براساس قیمت روز درختان محاسبه می شود، نه عوارض درختان در زمانی که افراد اقدام به قطع، جابه‌جایی یا خشکاندن آنها کرده بودند.

امانی با اشاره به تذکر اخیر خود در صحن علنی شورای شهر گفت: من براساس تجربیات خود از شکایات مردم در کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری ها درباره جرایم وضع شده پیرامون قطع، جابه‌جایی و خشکاندن درختان در حین عملیات ساختمانی، به این نتیجه رسیده ام که اشکالات مهمی در حوزه مقررات و رویه های موجود در این عرصه وجود دارد که اگر اصلاح نشود، همچنان شاهد تداوم قطع، خشکاندن یا جابه‌جایی غیراصولی درختان در فرآیندهای ساختمانی و عمرانی پایتخت خواهیم بود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود تذکری که بنده روز گذشته در این زمینه دادم و تذکراتی که قبلا هم دوستان شورای شهر در این خصوص مطرح کرده بودند، متاسفانه شهرداری تهران هنوز اقدامی برای اصلاح رویه ها و مقررات مربوط به حفظ درختان در عملیات ساختمانی انجام نداده است و روال نادرست گذشته همچنان ادامه دارد. بنابراین ما از شهرداری می خواهیم که هرچه زودتر برنامه ای برای اصلاح رویه های موجود ارائه دهد تا جلوی تداوم وارد شدن آسیب به درختان در فرآیندهای ساختمانی و عمرانی گرفته شود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر روال نادرست کنونی ادامه پیدا کند، در ماه‌های آتی با انباشت بیشتر پرونده های مربوط به قطع یا خشکاندن درختان در کمیسیون ماده ۷۷ تهران مواجه خواهیم شد، بنابراین ما حتما تذکرات مطرح شده در صحن شورای شهر را پیگیری می کنیم تا در این دوره از شورای شهر تهران، وضعیت مقررات و روال اجرایی مربوط به جلوگیری از قطع، جابه‌جایی و خشکاندن درختان اصلاح شود تا در آینده شاهد ادامه این وضعیت نباشیم.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=294009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .