10

واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی یکی از کارهای غلط شهرداری تهران است

  • کد خبر : 291810
  • 07 تیر 1401 - 10:46
واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی یکی از کارهای غلط شهرداری تهران است
ابرشهر تهران به یک سیستم حمل و نقل عمومی کارا، امن، پرسرعت، دقیق و محیط زیستی احتیاج دارد.

پایه سیستم حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها و ابرشهرها، حمل و نقل ریلی انبوه‌بر مترو است. مترو به تنهایی قادر نیست که سیستم حمل و نقل عمومی شهر را ساماندهی کند چراکه در کریدورهای با ظرفیت کمتر احتیاج به سیستم‌هایی با ظرفیت کمتر است.

بنابراین، معمولا حمل و نقل عمومی ریلی انبوه‌بر را با سیستم مکملی مانند اتوبوس کاراتر می‌کنند. در تهران، نیاز به یک سیستم حمل و نقل عمومی است که مردم به آن اعتماد کنند.

سیستمی که ضمن ارزان بودن، باید کارایی بسیار بالایی داشته باشد، از کیفیت بالایی برخوردار باشد، دقیق و غیرآلاینده باشد و حتی افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند را هم به خود جذب کند.

در تهران، روزانه بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌شود که براساس طرح جامع حمل و نقل تهران، ۱۵ میلیون سفر باید به وسیله حمل و نقل عمومی باشد، یعنی حدود ۷۰ درصد از سفرها باید توسط حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

اگر قرار باشد که (مشکل) ترافیک تهران به شکل زیربنایی حل شود، باید حتما ۷۰ درصد سفرهای درون‌شهری با حمل و نقل عمومی انجام شود. براساس طرح حمل و نقل عمومی تهران، مترو با ۱۲ خط و ۲۵۶ ایستگاه باید حدود ۱۰ میلیون سفر را در روز ساماندهی کند و به عنوان مکمل مترو، (حدود) ۵ میلیون سفر هم باید به وسیله اتوبوس انجام شود که مجموع این‌ها حدود ۱۵ میلیون سفر باشد.

اما در تهران، ۷ خط مترو با حدود ۱۴۳ ایستگاه فعال هستند. همچنین از حدود ۷ هزار واگن مورد نیاز، فقط هزار و ۲۰۰ واگن به اضافه ۲۶۰ واگن دوطبقه و حدود ۷۰ لوکوموتیو داریم. بنابراین، در سیستم مترو نیاز به سرمایه‌گذاری کلان احساس می‌شود. در نتیجه، وقتی مترو هنوز کامل نشده، سهم اتوبوس از حمل و نقل بالا می‌رود و با این شرایط حداقل به ۹ هزار اتوبوس نیاز داریم.

این طرح در شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه تصویب شده و در دولت باید اجرایی شود اما در سال‌های بعد از تحریم یعنی از سال ۱۳۸۵ به بعد، ساخت اتوبوس در کشور دچار مشکل شد.

در کشور حدود ۱۰ کارخانه اتوبوس‌سازی داریم که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد نیاز داخل را تامین می‌کنند اما به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل‌اند. براساس قوانین حمل و نقل عمومی، دولت‌ها هزینه خرید اتوبوس را برای شهرداری‌ها تامین می‌کردند. در دوران سازندگی بین ۲ تا ۳ هزار اتوبوس به شهرداری تهران داده شد. در دولت آقای خاتمی هم همین حدود (اتوبوس) به شهرداری تهران داده شد.

مدیران فعلی که می‌گویند مشکلات ارزی نداریم و می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند با تولید داخل، ۵۰ درصد نیاز کشور را برطرف کنند و اجازه دهند که ۱۰ کارخانه اتوبوس‌سازی کشور فعال شوند زیرا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، امسال سال تولید است اما الان بسیاری از کارخانه‌های داخلی تولید اتوبوس به دلیل نبود سفارش در حالت نیمه‌تعطیلی بوده و کارگران آن‌ها هم بیکار هستند.

در شورای شهر سابق، آقای حناچی شهردار سابق تهران با ایران‌خودرو دیزل قرارداد امضا کرد و حدود ۲۵۰ اتوبوس و ۲۵۰ مینی‌بوس از این شرکت خرید. حالا هم می‌شود همین کار را کرد نه اینکه اتوبوس دست دوم خارجی وارد کنیم.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=291810
  • نویسنده : محسن هاشمی رفسنجانی
  • منبع : روزنامه سازندگی
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .