4
عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

پیشنهاد ایجاد یک بانک بین المللی بین شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان

  • کد خبر : 246753
  • 07 اردیبهشت 1399 - 12:07
پیشنهاد ایجاد یک بانک بین المللی بین شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان
امانی گفت: پیشنهاد ایجاد یک بانک بین المللی بین شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان می‌تواند گامی موثر در جهت کاهش وابستگی‌ها باشد.

به گزارش عصر شهروند به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود که در جلسه علنی شورای شهر ایراد کرد با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: آرزو می‌کنم به یمن این ماه عزیز و دعای همه مسلمانان جهان، این بلای فراگیر، رخت از جهان بربندد. خداوندا، هم آرزوی سلامتی داریم از درگاهت و هم به سان همیشه، آرزوی صلح.

عضو شورای شهر تهران در ادامه خطاب به اعضای شورا، مدیران شهری و رسانه‌ها گفت: پیشاپیش ۹ اردیبهشت، روز ملی شوراها، را خدمت تمامی همکارانم در سراسر کشور تبریک عرض می‌کنم. واقعیت این است که در این روز‌های پرمسئولیت، دوشادوش دولت و بخش درمان، شورا‌ها و شهرداری‌ها وظایف بس سنگینی بر عهده دارند و می‌توانند نقش کلیدی در کیفیت مدیریت بحران کورونا ایفا کنند.

او افزود: در جهان حاضر بیش از نیمی از مردم در شهر‌ها و در تراکم و پویایی بالا زندگی می‌کنند و بحران کرونا، بیش از پیش نشان داد که “کیفیت جامعه”، اهمیت بسیار بالایی در کیفیت زندگی شخصی افراد دارد.

امانی خاطر نشان کرد: خوب یا بد، کرونا نقش دولت‌ها در اداره اجتماع را پررنگ‌تر کرده است و به نظر من، رابطه “دولت-ملت” به قبل و بعد از کرونا تقسیم خواهد شد و منظورم از دولت، صرفا دولت‌های مرکزی نیست که اتفاقا دولت‌های محلی است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از یکسو، در دوران پسا کرونا، مردم خواهند پذیرفت و مطالبه خواهند کرد که جامعه باید بیش از گذشته مدیریت و کنترل شود و دولت‌ها و قدرت سیاسی، اقتدار بیشتری خواهند یافت.

او افزود: از سوی دیگر، این تمایل، قطعا به نفع دموکراسی نخواهد بود و حکومت مردم را بر مردم، دچار پسرفت تاریخی خواهد کرد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: راه حل، انتخاب بین این یا آن نیست که هر دو ضروری هستند. هم کنترل و مدیریت جامعه و هم حفظ حاکمیت مردم.

امانی با بیان اینکه علاوه بر توانمندسازی شهروندان، یک راه حل میانه و مهم، تقویت دولت‌های محلی است، گفت: می‌توان در عین مدیریت جامعه، از تمرکز قدرت سیاسی کاست و تعادل را برقرار کرد و مجالس و دولت‌های محلی، هسته‌ای نرم و بافتی مردمی و سرزنده از قدرت سیاسی را شکل خواهند داد.

او با تأکید بر اینکه برای این منظور، سه مأموریت ضروری است، گفت: یکی اینکه پارلمان‌ها و دولت‌های محلی باید تقویت شوند و ارتقا یابند و حوزه ماموریت آن‌ها، بخش‌های بیشتری از مدیریت محلی را شامل شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: دوم اینکه ساختار‌های هماهنگ قویتری بین مدیریت‌های محلی و مرکز لازم خواهد بود و سوم ارتباطات بین المللی بین پارلمان‌ها و دولت‌های محلی باید شکل گیرد.

امانی با بیان اینکه برای موارد فوق چهار پیشنهاد دارم اظهار کرد: یک پیشنهاد به اندیشمندان و اصحاب رسانه است تا گفتمان‌هایی حول این موضوع شکل دهند تا زوایای آن دقیق‌تر شود.

او با اشاره به اینکه در شرایط تحریم هستیم گفت: پیشنهاد می‌کنم به شهرداری تهران تا امکان توسعه روابط بین المللی را بررسی کنند.

امانی ادامه داد: پیشنهاد ایجاد یک “بانک بین المللی” بین شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان می‌تواند یک گامی برای شروع باشد. تجربه موفقی از ایجاد بانک شهر در داخل کشور داریم که وابستگی‌ها را کاست. وجود چنین نهادی در سطح بین الملل، فواید زیادی خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم شورای شهر، با تشکیل کمیته ای، امکان تاسیس نهادی بین المللی بین شورا‌های کلانشهر‌های جهان را بررسی کند. این موضوع، هم در راستای اهداف فوق است و هم دیپلماسی عمومی ایران را در سطح جهان تقویت خواهد کرد.

امانی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم شورای شهر با همکاری شورای عالی استان‌ها، ارتقای ماموریت‌ها و نقش شهرداری‌ها و شورا‌های شهر را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع دوم خطاب به اعضای شورا و مسئولان وزارت بهداشت است، گفت: در روز‌های گذشته، بحث‌هایی در ارتباط با آمار مربوط به کرونا پیش آمده است. ضمن تاکید بر حق مدیریت شهر و مردم بر اطلاع از آمار‌های تفکیک شده شهری و استانی، ضروری است از زحمات بسیار گرانقدر کادر درمان و مسئولان بهداشت کشور تشکر کنم.

او افزود: جان همه انسان‌ها عزیز است و پوزش می‌خواهم که مرگ انسان‌ها را، آمار می‌نامم، اما چاره‌ای ندارم که به مدد آن، از حق دفاع کنم.

امانی با بیان اینکه آمار مربوط به کرونا در ایران، به محاسبه هر گروه و نهاد داخلی یا خارجی، به طور قابل توجهی پایین‌تر از آمار رسمی کشور‌های بزرگ اروپایی است که به اذعان رسانه‌های مستقل خودشان، همین آمار رسمیشان نیز کمتر از آمار واقعی آن‌هاست گفت: در این شرایط بحرانی، ضروری است مدارای بیشتری با یکدیگر بکنیم، زیرا فشار بسیار زیادی بر مسئولان بهداشت کشور وجود دارد و بینهایت از آن‌ها متشکریم و اطلاع شخصی دارم از مصائبی که متحمل می‌شوید لکن تردید نداشته باشید که ارائه آمار تفکیکی، بر افتخارتان خواهد افزود و مردم را نیز به اصل امور آگاه‌تر خواهد کرد.

او تأکید کرد: من تردید ندارم که شفاف بودن و گفتن واقعیات، بر عزت کادر و مسئولان درمان ما خواهد افزود. همان گونه که اکنون نیز بسیار عزیز و محترمید و جانفشانی و مدیریتتان، جان بسیاری از ایرانیان و جان وطن را نجات داده است. فراموش نمی‌کنیم که شما، در مقایسه با کشور‌های اروپایی، هم با تحریم مواجهید و هم با کرونا؛ که هر کدام به تنهایی، دنیایی از بحران است.

امانی با بیان اینکه موضوع سوم خطاب به دولت است، اظهار کرد: جناب آقای رئیس جمهور، اقتصاد، بحران کرونا را دوچندان کرده است. فشار اصلی را نیز مردم تحمل می‌کنند و دستشان مریزاد که در خانه ماندند تا سیستم درمانی بتواند پاسخگو باشد. اما بسیاریشان در فشارند. بحران اقتصادی جدی است و برخلاف بیماری کرونا که موج‌هایی خواهند آمد و خواهند رفت، بحران اقتصاد، موجی ممتد خواهد داشت. من تصویر خوبی از نیمه دوم سال نمی‌بینم. مردم بسیار ضربه خواهند دید.

او افزود: جناب آقای رییس جمهور، اقدام عاجل لازم است. از یکسو به یکپارچگی اقتصادی نیاز داریم، زیرا منابعمان متمرکز نیست و از سوی دیگر به محرک‌های سریع. پیشنهاد می‌کنم به ریاست دولت و با عضویت همه نهاد‌های سهمدار در اقتصاد، “ستادی ملی” تشکیل شود با قدرت تصمیم گیری بالا. برای مدیریت یکسال پیشرو. هیچ ایرادی ندارد که نامش را بگذارید ستاد ۹۹. مردم پیامش را دریافت خواهند کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شما با برجامِ خوب، خوب آغاز کردید، گفت: آرزو می‌کنم با فرجامِ خوب، خوب به پایان ببرید تا آغاز نیکی باشد بر قرن جدید. وگرنه با همین وضعیت غیرمتمرکز و پر از رخوت سیستماتیک، کعبه‌ای در انتظارمان نیست.

عضو شورای شهر با بیان اینکه موضوع چهارم خطاب به شهردار تهران است، گفت: آقای حناچی، لایحه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد و به قول جنابعالی، سهم شهرداری‌ها از مالیات‌های محلی افزایش یافت. خبر بسیار خوشایندی است و بخشی از نگرانی‌های مربوط به مالیه شهری را رفع کرد.

او افزود: لکن اصل موضوع پابرجاست. چنانکه عرض کردم سال سختی خواهیم داشت و در این وضعیت، تهران نه فقط باید بر بحران‌های مالی پیش روی خود فائق آید، بلکه می‌تواند و باید به یک محرک توسعه در کشور تبدیل شود. ظرفیت تولید اقتصادی شهر‌ها را نباید دستکم گرفت. کلانشهر‌ها پتانسیل بسیار بزرگی در تبدیل سرمایه به ثروت و کار دارند.

امانی ادامه داد: جناب آقای حناچی، مدت طولانی است که تهران نیاز به بازسازی دارد. چه از جهت زیرساخت‌ها در حمل و نقل و انرژی و پسماند و … و چه از جهت بازآرایی شهری.

او خاطرنشان کرد: همه این‌ها محرک‌های توسعه اند و فراموش نکنیم که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که به راحتی می‌تواند با گردش در اقتصاد شهری، هم شهر را باز آفرینی کند و هم شغل و مشکلات اقتصادی مردم را حل کند.

او افزود:، ولی آیا ساختار فعلی در شهرداری، چابکی کافی در بهره مندی از این منابع عظیم را دارد؟ آیا ما نیز نباید به یک ستاد چابک و با قدرت تصمیمگیری بالا برای عبور از موج ممتد بحران اقتصادی سال ۹۹ بیاندیشیم؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=246753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .