9

پیمانکار شهرداری یا شریک دزد ؟! / ارزش تجهیزات شهری سرقت شده؛ روزانه ۵۰۰ میلیون تومان!

  • کد خبر : 289432
  • 11 اسفند 1400 - 17:45
پیمانکار شهرداری یا شریک دزد ؟! / ارزش تجهیزات شهری سرقت شده؛ روزانه ۵۰۰ میلیون تومان!
سرقت تجهیزات شهری از یک سو ناشی از فقر و مشکلات معیشتی مردم است و از سوی دیگر می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به سلامت شهروندان وارد کند. البته میان دزدی‌های بزرگ المان‌های شهری و سرقت‌های خرد در این حوزه و شرایط سارقان این دو تفاوت‌هایی وجود دارد. به هر روی کارشناسان معتقدند تا وقتی مشکلات معیشتی مردم حل نشود میزان این سرقت‌ها کاهش نمی‌یابد.

به گزارش عصرشهروند، سرقت تجهیزات شهری اتفاق تازه‌ای نیست، ربودن دیوا‌رهای صوتی بزرگراه‌ها، کابل‌های برق، مجسمه‌های شهری، درپوش‌های فاضلاب یا آب‌نما‌های پارک‌ها، سطل‌های زباله و… سال‌هاست که رخ می‌دهد و در مواردی باعث آسیب جانی به شهروندان نیز شده است .

سارقان تجهیزات شهری، منادیان مرگ

اردیبهشت سال ۹۵ بود که دختر بچه‌ای ۴ ساله به نام فاطمه در پارک کوهسار منطقه ۱۵ تهران قربانی همین سرقت‌ها شد. او درحالی به داخل آبنما افتاد و مثله شد که یکی دو ماهی از سرقت درپوش آب‌نما می‌گذشت و شهرداری و پیمانکار پارک مذکور در خواب بودند و به شکایات اهالی و شورایاری محل در این حوزه توجه شایسته‌ای نکرده بودند.

سال گذشته بود که حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت از انهدام باندی خبر داد که اقدام به سرقت حدود ۴۴ تابلو، تصویر و المان شهری کرده بودندو او همچنین گفته بود که سارقان دیواره‌های صورتی نیز دستگیر شدند که متأسفانه برخی از آن‌ها از پیمانکاران شهری هستند.

دهم بهمن ماه امسال نیز ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از سرقت عجیب یک پل در بزرگراه شهید همدانی تهران خبر داد و از وقوع آن ابراز تعجب کرد. او که در صحن شورای شهر تهران صحبت می‌کرد، گفته بود: «حدود یک ماه پیش سرقت عجیبی در مسیر بزرگراه شهید همدانی و حکیم رخ داد که تاکنون هیچ اطلاع رسانی دقیقی از ابعاد این سرقت صورت نگرفته است. این سرقت شامل سرقت ورق‌های فولادی و سنگین وزنی است که با برنامه‌ریزی و حساب‌شده اتفاق افتاده، عملا تردد را غیر قابل ممکن کرده است. این سرقت نیاز به خودرو، کار گروهی و ابزار و لوازم برای باز کردن صد‌ها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی مدت داشته است. عدم حفاظت از سازه‌های سنگین شهر به صورت آنلاین از طریق دوربین‌های نظارت ترافیکی، یکی از دلایل وقوع آن است.»

پلیس مدتی بعد اعلام کرد که با دستگیری سارقان پل مشخص شد که سارقان از پیمانکاران همان پل بودند.

هفته پیش هم معاون پلیس راهور تهران از سقوط ۵ تیر چراغ برق اتوبان آزادگان خبر داد و اعلام کرد که سارقان پیچ و مهره‌های چراغ را سرقت کردند و ۵ تیر در وسط و کنار اتوبان واژگون شدند، حادثه‌ای که می‌توانست به قیمت جان و سلامت افرادی تمام شود که در این بزرگراه در حال تردد بودند.

فارغ از اینکه سرقت تجهیزات بزرگ شهری در مواردی توسط پیمانکاران شهرداری انجام شده است که اتفاقا درآمد نامناسبی هم ندارند، اما بعید است سرقت تجهیزات کوچکی مانند درپوش‌ها و برخی از علائم نیز توسط باند‌های حرفه‌ای و دزدان سابقه‌دار و طمع‌کار انجام شود؛ این نوع سرقت‌ها بیش از آنکه رفتاری از سر طمع و دلخوشی و برای رسیدن به پول بادآورده باشد اقدامی برای فرار از فقر و تامین رزق است چرا که سارقان در جامعه امروز ما معمولا افرادی جان به لب رسیده از رنج فقر هستند، آنکه می‌دزدد شاید هرگز گمان نکند که ممکن است سرقت او به قیمت جان دیگری تمام شود.

طبق آمار به دست آمده روزانه تعداد زیادی از المان‌های ترافیکی توسط کارتن‌خواب‌ها یا سرقت اولی‌ها سرقت می‌شود، سرقت‌اولی‌هایی که تعداد آن‌ها از ابتدای شیوع کرونا رو به فزونی رفته است، به هر روی این نوع سرقت‌ها علاوه بر هزینه سنگینی که بر شهر تحمیل می‌کنند، می‌تواند سوانح رانندگی و حوادث ناگوار دیگر را رقم بزند.

تا زمانی که فشار اقتصادی باشد سارقان هم هستند

علیرضا مراتی کارشناس حوزه شهری در این خصوص می‌گوید: سرقت تجهیزات شهری موضوعی است که در همه شهر‌ها اتفاق می‌افتد و هرگاه وضعیت معیشتی مردم آسیب ببیند، احتمال وقوع آن هم بیشتر می‌شود. اما همیشه این اتفاقات بوده، همیشه سارق بوده و همیشه هم پلیس برخورد کرده است؛ ولی وظیفه مدیران شهری این است که در مورد مبلمان شهری و تجهیزات شهری به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشند که احتمال تخریب و سرقت را کاهش دهد.

به باور او دزدی تجهیزات شهری و باز کردن پیچ‌های تیر چراغ برق که ممکن بود حادثه‌ای جبران‌ناپذیر را رقم بزند به مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه بازمی‌گردد چرا که سرقت رابطه معناداری با این مسائل دارد همچنین به جز نظارت و پیگیری‌های انتظامی، شهروندان هم باید به اموال شهر حساسیت داشته باشند و اگر مشاهده می‌کنند کسی این اموال را به سرقت می‌برد باید از آن جلوگیری کنند.

این کارشناس حوزه شهری بیان می‌کند: سارقان عمدتا افراد کارتن خواب و بی‌سرپناه هستند، البته بخش دیگری از این افراد به گفته پلیس افرادی هستند که برای اولین بار دست به سرقت المان‌های شهری زده و آسیب‌های جدی را به وجود آورده‌اند. مسائلی این چنینی را قطعا می‌شود با ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به قشر آسیب پذیر حل کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد دارای اعتیاد نیز برای تامین هزینه مواد مخدر خود دست به این سرقت‌ها می‌زنند که این روز‌ها پررنگ‌تر هم شده است، اظهار می‌کند: بخشی از افزایش دزدی‌های خرد تجهیزات شهری به دلیل افزایش فشار‌های اقتصادی است که برخی مجبور به این نوع دزدی‌ها می‌شوند، بنابراین تا زمانی که وضعیت معیشتی مردم این‌گونه است همچنان شاهد این نوع سرقت‌ها خواهیم بود.

مراتی اظهار می‌کند: بحث ایمن سازی معابر و ایمن‌سازی بیشتر المان‌های شهری مدت زیادی است در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است و در کنار این اقدامات گروه‌های محافظتی بیشتری در سطح بزرگراه‌ها و نقاط بی‌دفاع شهری مشغول گشت زنی شده‌اند.

این کارشناس شهری خاطرنشان می‌کند: بخش عمده سرقت‌ها در معابر بزرگراهی و نقاطی‌ست که خاموشی برق بیشتر است، بحث روشنایی معابر بسیار مهم است. در بسیاری از معابر نیز هنوز برق‌رسانی لازم انجام نشده که وزارت نیرو می‌تواند در این مورد موثر باشد. همچنین نیرو‌های انتظامی و امنیتی سطح شهر می‌توانند با گشت‌های مستمر شرایط را کنترل کنند.

پیمانکاران شهرداری سارقان المان‌های شهری

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز با پذیرش اینکه سرقت تجهیزات شهری در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است می‌گوید: دزدی‌های کوچک مانند بردن دریچه‌های فاضلاب، یا سرقت گاردریل بزرگراه‌ها، چراغ‌های پارک یا المان‌های ترافیکی، تابلو‌های راهنمایی ورانندگی و… آنقدر زیاد شده که پیگیری آن نیز دشوار شده است مگر مواردی که سرقت به صورت باندی انجام شده و پیگیری‌ها به نتیجه می‌رسد، اما در غیر این صورت پیگیری‌ها برای پیدا کردن سارقان به نتیجه نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه پلیس هم اعلام کرده اکثر این سرقت‌ها توسط پیمانکاران شهرداری انجام می‌گیرد و این کار شرم‌آور و غیرقابل قبول است، عنوان می‌کند: به زودی باید جلسه‌ای با حضور فرمانده پلیس تهران، شهردار تهران و مدیران شهرداری تشکیل شود و موضوع بررسی شود، اگر واقعا پیمانکاران شهرداری این کار را انجام داده اند، باید شناسایی شوند و برخورد قانونی با آن‌ها شود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شهرداری باید تکلیف بدهی خود را به پیمانکاران مشخص کند خاطرنشان می‌کند: شهردای باید آخرین وضعیت بدهکاری خود را به شورا گزارش داده و برنامه‌ای هم برای مطالبات پیمانکاران تعریف و به شورا اعلام کند.

ارزش تجهیزات شهری سرقت شده ، روزانه ۵۰۰ میلیون تومان

به گفته امانی ارزش المان‌هایی که به سرقت رفته و به شهر خسارت وارد می‌کند روزانه ۵۰۰ میلیون تومان است. شنیده‌هایی نیز حاکی از آن بوده اتفاقی که در اتوبان حکیم رخ داد، در پل صدر هم اتفاق افتاد و این مورد هم توسط شهرداری باید پیگیری شود.

او ادامه می‌دهد: بخشی از افزایش دزدی‌های خرد تجهیزات شهری به دلیل افزایش فشار‌های اقتصادی است که برخی مجبور به این نوع دزدی‌ها می‌شوند، تا زمانی که وضعیت معیشتی مردم این گونه است شاهد این نوع سرقت‌ها خواهیم بود.

این عضو شورای شهر تهران درباره راهکار کاهش سرقت تجهیزات شهری توضیح می‌دهد: شهرداری یکسری راهکار‌های مقطعی مانند افزایش گشت نواحی،  گشت‌های شهربان و حریم‌بان را فعال کرده است، اما اینگونه نظارت‌ها در شهری مانند تهران پاسخگو نیست، زیرا به محض اینکه گشت عبور کند، زمینه برای سرقت فرد فراهم می‌شود. راهکار ریشه‌ای این موضوع آن است که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ارتقا پیدا کند و دیگر اینکه یکسری المان‌هایی نصب شود که به راحتی قابل حمل نباشد. در حال حاضر در برخی بزرگراه‌ها به جای گاردریل از نیوجرسی استفاده می‌کنند که بسیار سنگین بوده و قابل حمل نیست. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=289432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .