به گزارش عصرشهروند، در روزهای اخیر گزارشی منتشر شد مبنی بر «بیآرتی خوابی» که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد. گزارشی که گواه آن است که گرانی مسکن و البته هزینههای دیگر زندگی برای برخی ها، آنقدر سخت شده است که حتی قدرت حاشیهنشینی را هم ندارند از همین رو ترجیح میدهند در اتوبوسهای بیآرتی بخوابند. ماجرای خوابیدن این افراد در اتوبوس واکنش های بسیاری را به همراه داشت .
حتما بخوانید : گرم شدن با اگزوز اتوبوس در شب های تهران سرد ؟
علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره گفته بود:
«گرمخانههای شهرداری آماده هستند، ولی متاسفانه افراد آسیب دیده به گرمخانهها نمیروند و به علت اینکه شهرداری حکم قانونی ندارد، نمیتواند به اجبار این افراد را به گرمخانهها منتقل کند و با خواهش این کار را انجام میدهیم.» منبع
اما از سوی دیگر اعظم حسینپور فعال رسانهای پیشنهادی دیگری دربارهی اسکان بیخانمانها داد و نوشت:
«هیچ نیازی به ساخت گرمخانه نیست ،حداقل در این تهران خراب شده حدود دو هزار باب مسجد وجود دارد که صبح تا شب میتواند همان محل کاسبی باشد شب تا صبح محل آسایش ادعای دین و دین داری تان هم گوش فلک را کَر کرده» منبع
این پیشنهاد با واکنش بسیاری در فضای مجازی روبرو شد از یک سو عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان و فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به آن نوشت:
«تهران نصف این هم مسجد ندارد. تهران هم خراب شده نیست. مسجد هم خوابگاه نیست. بی پروا چرا خواهرم؟» منبع
گنجی، پیش از این مدیرمسئول روزنامه اصولگرای جوان بود و با تغییرات شهرداری و آمدن زاکانی، به روزنامه این ارگان، همشهری منتقل شده، در واقع همشهری به نوعی نماینده افکار زاکانی و همتبارانش شده، میشود این گونه قضاوت کرد که این پیام گنجی، همان پیام مخالفت تلویحی زاکانی است، پیامی که البته غیرقابل پیشبینی هم نبود و اساسا تغییر زاویه دید به امکان مذهبی مساله مخاطرهبرانگیزیست، نه تنها در ایران، بله در تمام دنیا.
به هر حال اماکن مذهبی برای مومنان، نوعی تقدس دارد و آنها نمیتوانند نگاه کارکردگرایانه نسبت به چنین اماکنی داشته باشند، هر چقدر هم که تصاویر دردناک از سطح شهر بیاید و بیخانمانها وضعیت ناگوار داشته باشند، برخی اعتقاد دارند، کارکرد مسجد و فقط در مراسم آیینی معنا پیدا میکند.
در ادامه مطلب نظرات چند کاربر را میخوانیم:
کاربری با نام علی در اینباره نوشت:
«مسجد احکام دارد، خوابیدن در مسجد مکروه است.اگر در جامعه اسلامی کسی گشنه یا بیخانمان باشد، حکومت اسلامی وظیفه دارد او را سرپناه دهد، که در این راستا گرمخانه ها ایجاد شدهاند. نه آنکه محلی که برای عبادت است را تبدیل به خوابگاه کنند.»
فهیمه طباطبایی(روزنامهنگار) میگوید:
«فرض کنید از فردا در مساجد رو روی بیخانمانها و کارتنخوابها باز کردن، بعد با تصویر فقر و اعتیاد تجمیع شده در قاب خانه خدا چه کار کنن؟ چه حرفا میزنید. مزه کنید پیشنهاداتتون رو قبل گفتن»
حتما بخوانید : گزارش تصویری از بی آر تی خوابی بی خانمان ها در تهران
کاربری با نام مرتضی اعتقاد دارد :
«در اینکه مسجد باید کارکردهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و قضایی و سیاسی داشته باشه شکی نیست، اما هر طرحی که به نظر برسه رو بخوایم در مسجد اجرا کنیم بدون آسیب شناسی هم درست نیست، احکام شرعی سر جای خودش دستشویی مسجد رو باز گذاشتن شد محل مصرف مواد معتادا»
کاربر دیگری نوشت:
«خوابیدن تو مسجد مکروه ولی در شرایط اضطراری ایرادی نداره، از طرفی تمام مساجد قسمت هایی دارند که جز مساجد نیست و بعلاوه صدها حسینیه بزرگ در کشور داریم که فقط یه ماه در سال استفاده میشن.
چرا باید برای ساخت گرمخانه هزینه اضافی کرد؟»
زینب هم مثل خیلی دیگر از کاربران موافق بازگشایی مساجد به نفع بیخانمانها است:
«ولی یه سوال دارم آیا مسجد به عنوان تالار پذیرایی استفاده میشه و میلیون میلیون پول دریافت میشه کار خوبیه؟؟؟من نمیگم خوابگاه بشه ولی میشه خونه خدارو یه جور دیگه تبلیغ کرد نه اینکه دربسته یادتون باشه در خونه خدا به هیچ احدی ناسی بسته نیست،و قید شرط نداره!»
و این هم نظر یک کاربر دیگر:
«واقعا دلمون کباب شد مگه میشه شب اینطور خوابید وطی روز هم کارکرد چرا مسئولین اجازه نمیدن گوشهای از مسجد به اینها اختصاص داده بشه.»
۳۰۰۰ مسجد فعال در کل تهران هست و بی خانمان ها ۱۵۰۰۰ نفرن میشه هرمسجد ۵ نفر تازه میتونید تعدادخیلی کمتری مسجد اختصاص دهید فردا روزی خدا یقه همتون رو خواهند گرفت یکی میگه خواب مسجد مکروهه یکی میگه برای مراسم و آیین هاست ولز یکی نمیگه مسجد برای خدمت به انسان است که اصل کاربرد مسجد از نظر خداستو یعنی مسجد درش روی ضعفا بسته باشه و بیچارهها تا صبح بلرزن و آیا خدا راضی میشه پس چرا میگن پول مکه رفتن و خرج همسایه بیچارت بکن از دهها مکه رفتن بهتره برای مسجد چرا نباشه مگه مکه رفتن از آیین هایمان نیست