7

چگونه  لایحه ‌مالیاتی بنویسیم ؟

  • کد خبر : 300039
  • 13 فروردین 1403 - 14:58
چگونه  لایحه ‌مالیاتی بنویسیم ؟
کمتر کسب و کاری است که طی سالهای اخیر با مسئله مالیات مواجه نشده باشد. در این مطلب به شما مقدماتی از نوشتن لایحه مالیاتی بیان می کنیم.

به گزارش عصرشهروند در اخبار اقتصادی ، از زمان ابلاغ برگه تشخیص مالیاتی ، مودی مالیاتی درصورتی که به مبلغ مالیات تشخیص داده شده معترض باشد تا ۴۵ روز بعد فرصت دارد نسبت به آن اعتراض کند. این مدت ۴۵ روز بسیار مهم است چرا که اگر این مدت به اتمام برسد تقریبا مودی تحت هیچ شرایطی امکان اعتراض به مالیات تشخیص ندارد و مبلغ اعلام شده به عنوان مالیات قطعی در نظر گرفته شده و مودی مالیاتی ملزم به پرداخت آن است. در صورت عدم پرداخت هم علاوه بر جریمه سازمان امور مالیاتی با روشهای مختلف نسبت به وصول آن اقدام می کند.

بیشتر بخوانید : چگونه لایحه دفاعیه مالیاتی تنظیم کنیم؟

لایحه نویسی مالیاتی در بررسی درخواست شما توسط کارشناسان مالیاتی به شدت مهم است. نحوه نگارش موضوع با اهمیتی تلقی شده و حتما دقت شود مسائل حسابداری ، قوانین مالیاتی و نگارش حقوقی در تهیه و تنظیم لایحه مالیاتی رعایت شود.

۹ گام برای نوشتن لایحه مالیاتی به صورت حرفه ای

ما اینجا ۹ گام اصلی برای نوشتن لایحه مالیاتی به صورت حرفه ای را بیان می کنیم که در صورت رعایت آن می توانید یک لایحه مالیاتی تهیه کنید.

۱٫ دلایل متقن داشته باشید

در تهیه لایحه مالیاتی باید دقیقا بدانید با توجه به کدام مواد قانونی از چه حقی دفاع می کنید. تامین دلیل در لایحه دفاعیه مالیاتی بسیار مهم  است. شما گاهی در مقابل اشتباهی که ممیز مالیاتی در محاسبه مالیات شما مرتکب شده است دفاع می کنید. و گاهی در برابر حقی که قانون برای شما در نظر گرفته مانند معافیتهای مالیاتی ، که در محاسبات مالیاتی لحاظ نشده ، لایحه مالیاتی تنظیم می کنید.

۲٫ نحوه محاسبه مالیات توسط ممیز را بررسی کنید

حتما نحوه محاسبه مالیات تشخیصی توسط ممیز را بررسی و شبیه سازی کنید. بررسی کنید ممیز مالیاتی چگونه مالیات تشخیصی را محاسبه کرده است. براساس قانون و بخشنامه های مالیاتی ، چه مواردی را در نظر نگرفته و با واقعیت عملکرد مالی و مالیاتی کسب و کار شما تطبیق ندارد. بررسی کنید اگر این موارد در نظر گرفته شود چقدر مالیات شما کاهش می یابد. دقت کنید چرا ممیز مالیاتی این موارد را در نظر نگرفته است . و براساس کدام موارد قانونی می توانید آنها را در محاسبه مالیات لحاظ کنید. بررسی کنید آیا اسناد و مدارک کافی در اختیار ممیز قرار گرفته است یا خیر؟!

۳٫ مواردی که باید در دفاعیه طرح شود را یادداشت کنید

قبل از تنظیم دفاعیه مواردی که تصور می کنید باید در لایحه بیاورید را به صورت تیتر وار یادداشت کنید. موارد را از هم تفکیک کنید و ابتدا عناوین آنها را یادداشت کنید. سپس به قوانین مالیاتی و آخرین بخشنامه های مالیاتی مراجعه و بررسی کنید براساس کدامیک حق و حقوق شما لحاظ نشده و ملزوم به پرداخت مالیات اضافه شده اید.

۴٫ با اصلاحات دوباره مالیات را محاسبه کنید

اشتباهات ممیز یا مواردی که در محاسبه مالیات در نظر نگرفته است را با توجه به قوانین مالیاتی و آخرین بخشنامه های مالیاتی و بر اساس اسناد و مدارک مالی و حسابداری که مورد تایید سازمان امور مالیاتی قراردارد دوباره محاسبه کنید.

حالا شما مستندات لازم را جمع آوری کرده و  آماده نوشتن لایحه دفاعیه مالیاتی هستید. اکنون باید بر نحوه نگارش و بیان دفاعیه تمرکز کنید.

۵٫ از واژه های حقوقی و مالیاتی صحیح استفاده کنید

یک مورد مهم که نشان از لایحه نویسی مالیاتی حرفه ای  دارد استفاده از واژه های مالیاتی صحیح می باشد. متوجه باشید که کلمات بار حقوقی دارند. شاید برخی کلمات در استفاده روزمره مترادف هم باشند اما در ادبیات حقوقی با هم متفاوت هستند. از واژه های به طور صحیح استفاده کنید.

لایحه مالیاتی

۹ گام برای نوشتن لایحه مالیاتی

۶٫ به مواد قانونی استناد کنید

تصور نکنید کارشناس یا اعضای هیئت حل اختلاف کامل به تمام قوانین مالیاتی تسلط دارند. حتما شما در لایحه مالیاتی خود به مواد قانونی اشاره کنید و دقیق ذکر کنید که بر اساس کدام ماده قانونی ، حق شما ضایع شده است.

۷٫ لایحه دفاع مالیاتی را کوتاه و مفید بنویسید

با وجود اینکه به مواد قانونی باید اشاره کنید و به نحوه محاسبه مالیات توسط ممیز مالیاتی اعتراض می کنید باید لایحه خود را کوتاه بنویسید. اعضای هیئت حل اختلاف با توجه به کثرت پرونده ها فرصت مطالعه متنهای طولانی ندارند. آنها انتظار دارند با یکبار مطالعه لایحه به آنچه که شما می خواهید پی ببرند. پس زیاده گویی نکنید. خلاصه و کوتاه و مستقیم از خود دفاع کنید.

۸٫ لایحه مالیاتی را محترمانه اما بدور از تملق بنویسید

در نگارش لایحه دفاعیه مالیاتی علاوه بر رعایت ادبیات رسمی و مودبانه ، هیچ واژه توهین آمیزی به کار گرفته نگیرید. امکان دارد ممیز مالیاتی حق و حقوق شما را نادیده گرفته و برای شما خیلی بیشتر از آنکه قانون مشخص کرده ، مالیات محاسبه نموده باشد. و شما از این موضوع به شدت عصبانی باشید. اما هرگز توهین آمیز صحبت نکنید.

از طرفی هرگز تملق گویی نکنید. نگارش محترمانه اصولی مشخص دارد و به معنی تملق گویی نیست!

۹٫ کپی اسناد و مدارک را پیوست کنید

در مورد تمام مواردی که در لایحه مالیاتی ذکر کردید ، اسناد و مدارک آن را به پیوست لایحه مالیاتی ارائه کنید. به هنگام روز هیئت حل اختلاف مالیاتی اصل تمام مستندات را به همراه داشته باشید اما فقط کپی اسناد را به پیوست لایحه دفاعیه مالیاتی تقدیم هیئت حل اختلاف مالیاتی کنید. اگر اصل مدارک را تحویل دهید دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت. رعایت این موارد برای رسیدگی درخواست شما توسط مراجع حل اختلاف مانع اتلاف وقت و ابهام جلوگیری می شود.

حتما بخوانید : موسسه حسابداری چه خدماتی ارائه می دهد؟!

اکنون شما کل فرآیند و نحوه تهیه لایحه مالیاتی را دانستید اما تهیه و ارائه یک لایحه مالیاتی حرفه ای احتیاج به تمرین و تجربه حضور در دعاوی مالیاتی دارد. اگر میزان اختلاف مالیاتی که خودتان محاسبه کردید با مالیات تشخیصی ممیز مالیاتی اندک است و کسب و کار شما پیچیده نیست، می توانید خودتان لایحه دفاعیه مالیاتی را تهیه کنید. اما اگر این مالیات محاسبه شده توسط شما با مالیات تشخیصی اختلاف دارای اهمیتی دارد یا کسب و کار شما دارای پیچیدگی های مالیاتی و حسابداری است حتما از یک مشاور مالیاتی خبره کمک بگیرید.

اینجا بخوانید : بهترین مشاور مالیاتی را چگونه پیدا کنیم؟

ما برای مشاوره مالیاتی ، شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره را پیشنهاد می دهیم. این موسسه خدمات مالیاتی علاوه بر سابقه در ارائه خدمات مالیاتی در خدمات حسابداری نیز دارای حسن سابقه است و از گروهی از کارشناسان خبره در این حوزه بهره می برد. ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید بدنبال حرفه ای ها باشید. یک شرکت مالیاتی خبره و با تجربه با بهره مندی از پرسنلی و متخصصانی کارآزموده می توانند بهترین نتایج را به شما هدیه دهند.

پس هم اکنون با شرکت خدمات مالیاتی محاسبان تلاشگر خبره تماس و بهترین مشاوره مالیاتی را دریافت کنید.

شرکت مشاور مالیاتی محاسبان تلاشگر خبره
آدرس : شرکت خدمات مالیاتی محاسبان تلاشگر تهران ، خیابان شریعتی نرسیده به سه راه طالقانی پلاک ۱۴۳

تلفن تماس : ۰۲۱-۷۷۶۴۸۷۳۱  ۰۲۱-۷۷۶۴۸۷۳۲

آدرس سایت : https://mohasebankhebreh.com/

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=300039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .