8

چگونگی بهره‌برداری از “کاخ ثابت پاسال”؛ از ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی تا راه‌اندازی موزه و تالار

  • کد خبر : 264727
  • 13 مرداد 1399 - 15:01
چگونگی بهره‌برداری از “کاخ ثابت پاسال”؛ از ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی تا راه‌اندازی موزه و تالار
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران پیشنهاداتی برای چگونگی بهره‌برداری از کاخ ثابت پاسال ارائه کرد.

به گزارش عصر شهروند ، «حسن خلیل آبادی» رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در خصوص رای دادگاه به حفظ کاخ ثابت پاسال گفت: این ملک جزو بناهای فاخر تهران است و با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری حکم به نفع میراث فرهنگی صادر کرده، ‌شهرداری نیز اجازه تخریب، ‌بازسازی و یا دخل و تصرف در  آن را نخواهد داد.

خلیل‌آبادی با تاکید بر اینکه اگر هر اقدامی در این مکان بخواهد صورت گیرد، زیر نظر میراث فرهنگی خواهد بود، افزود: اگر ملک در دست اشخاص باشد، باید مقررات میراث فرهنگی راجع به آن رعایت شود. مالک نمی‌تواند بدون نظر میراث فرهنگی دخل و تصرفی در ساختمان داشته باشد و حتی اگر بخواهد در ملک بازسازی انجام دهد، باید تمام فعالیت‌ها را با هماهنگی میراث فرهنگی پیش ببرد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر ادامه داد: اگر قصد هر نوع بازسازی دارند، نخست باید تحت نظر مهندسان میراث فرهنگی نقشه تهیه و اجرایی شود و این یکی از اولین وظایفی است که مالک ملکی که ثبت میراثی می‌شود باید نسبت به آن متعهد شود.

خلیل‌آبادی افزود: دوم اینکه معمولا اجازه تخریب و بازسازی برای این قبیل املاک صادر نمی‌شود و تغییر کاربری هم داده نمی‌شود، مگر کاربری که متضمن نگهداری و حفظ آن میراث با همه ویژگی‌هایش باشد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران افزود: اما از آنجایی که مالک نیز می‌خواهد، بهره‌برداری اقتصادی از ملک خود داشته باشد، می‌تواند با کمک میراث فرهنگی پروژه‌هایی را تعریف کند که جنبه اقتصادی داشته باشد،‌ اما در ساختمان تغییری ایجاد نکند و شهرداری نیز کمک می‌کند تا پروژه اقتصادی خود را بدون تغییر ساختمان اجرا کند.

خلیل آبادی با اشاره به اقداماتی که می‌توان برای این ملک متصور شد، گفت: برای مثال مالک می‌تواند نسبت به ایجاد مکانی برای بوم‌گردی یا مکانی برای استراحت گردشگران، برگزاری مراسمات فرهنگی و تالارهایی که تردد زیاد در آن انجام نشود و یا به ایجاد موزه‌ای که در آن اقلام و اجناس فاخر را بتوان نمایش داد، اقدام کند و اینها از جمله اقداماتی است که می‌توان در املاک میراثی به اجرا درآورد تا هم برای مالک منفعت اقتصادی داشته باشد و هم به حفظ ملک منجر می‌شود.

خلیل آبادی با بیان اینکه دو امکان برای یک ملک میراثی در زمینه مالکیت حادث است، تصریح کرد: یک زمان است که ملک به اشخاص به ارث می‌رسد و صاحب اولیه آن هستند، ‌اما زمانی اشخاص ملک را خریداری می‌کنند و وقتی ملکی خریداری می‌شود با ویژگی‌های خاص آن ملک اقدام به خریداری آن کرده‌است.

او تاکید کرد: هرکسی که ملک ثابت پاسال را خریده است، می‌دانسته که این ملک فاخر و میراثی است و آن را با ویژگی‌های خاص این ملک خریده است‌، در نتیجه تبعات عارض بر این ملک را نیز باید بپذیرد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: اما زمانی که ملک خانوادگی و میراثی است و اجازه تخریب و بازسازی آن وجود ندارد‌، باید به آن خانواده کمک شود و میراث،‌ شهرداری و یا نهادهای دیگری که به میراث فرهنگی علاقه دارند، نسبت به خرید ملک اقدام کنند و به شیوه‌ای که مدنظر میراث فرهنگی است، از آن نگهداری کنند.

خلیل‌آبادی در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری باید چه رویکردی در رابطه با حفاظت املاک واجد ارزش شهر تهران داشته باشد؟ اظهار داشت: مدیریت شهری مسئول رصد ایجاد تغییرات درون ساختمان است و مجوز خرید و فروش آن تحت نظر ما انجام نمی‌شود. زمانی که ملکی ثبت میراثی می‌شود، خرید و فروش آن با میراث فرهنگی است و باید نسبت به آن اقدام کنند. اگرچه که خرید و فروش ملک میراثی نیز ایرادی ندارد و اگر کسی ملک میراثی را خریداری می‌کند به این موارد هم فکر کرده است. البته اگر وارث نتواند کاربری فرهنگی را تجهیز کند، بهتر است که نهادهای عمومی ملک را بخرند.

خلیل‌آبادی پیشنهاد ایجاد یک گروه سه‌جانبه برای ملک ثابت پاسال را مطرح کرد و گفت: می‌توان این امکان را فراهم کرد که در قالب یک گروه سه جانبه شامل شهرداری، میراث فرهنگی و مالک طرحی برای ثابت پاسال ارائه شود که هم ساختمان آن حفظ شود، ‌هم کاربری فرهنگی پیدا کند و هم سود مالک تامین شود تا به دنبال تخریب و بازسازی نباشد.منبع

انتهای پیام /

کاخ ثابت پاسال کجاست ؟

کاخ ثابت پاسال که با نام کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی هم شناخته می‌شود در آغاز متعلق به حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار نامور ایرانی در پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود که پس از انقلاب مصادره شد. این ساختمان با بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع مساحت، به‌عنوان بزرگترین خانهٔ تهران در انتهای شمالی خیابان جردن (آفریقا یا نلسون ماندلا) تقاطع خیابان طاهری و روانپور در منطقهٔ امانیه تهران جای گرفته‌است و معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در کاخ ورسای ساخته شده‌است.

کاخ ثابت پاسال پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانهٔ شهر تهران بود.، به‌طوری‌که ارزش آن در آن زمان ۱۵ میلیون دلار آمریکا برآورد شده بود.

ماجرای تخریب کاخ ثابت پاسال

در سال ۱۳۹۳ معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت که دستور توقف موقت عملیات تخریب کاخ ثابت پاسال صادر شده، اما به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برای نگهداشت و حفاظت از کاخ ثابت پاسال و برای ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور، نیاز است که گزارش کاملی از این بنا آماده شود. اما تا آن هنگام، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به کاخ ثابت پاسال راه نیافته‌اند و از ورود آن‌ها به ساختمان جلوگیری شده‌است.در مقابل، مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران با بیان این که شهرداری تهران اجازه صدور مجوز تخریب برای هیچ بافت تاریخی را ندارد ادعا کرد صدور مجوز تخریب کاخ ثابت پاسال توسط سازمان میراث فرهنگی صادر شده‌است.

بر پایه برخی گزارش‌ها درختان این خانه بزرگ خشکانده شده و قرار است با تخریب آن یک برج تجاری بلند ساخته شود. در پاییز ۱۳۹۳ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در واکنش به خبر تخریب این بنا با نوشتن نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با اعتراض به تخریب این کاخ، گفت: «بی‌شک ساخت برجی ۹ طبقه با کاربری تجاری، بی‌توجهی به توصیه اکید بزرگان نظام مبنی بر حفظ هویت تهران است.»

در دی ۱۳۹۳ محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر به لحاظ قانونی در این زمینه نمی‌تواند کاری کند گفت: «خاضعانه و برادرانه از شهردار تهران خواهش می‌کنم که مانع تخریب این ساختمان و تغییر کاربری آن به یک مجموعه تجاری شود. زیرا این ساختمان یک سرمایه فرهنگی و از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است.»

همچنین در آخرین اخبار، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که «پیشنهاد شورای شهر به جای حفظ گران‌ترین خانه تهران، ساخت مسجد است. البته باید در این مکان فرهنگی بخش تجاری فعال شود تا مکان فرهنگی بتواند هزینه‌های خود را در بیارد.»

ثبت ملی کاخ ثابت پاسال

در روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ مراتب ثبت ملی خانه ثابت در نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد.

بر پایه این ابلاغیه «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت پاسال)» تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم انگاشته می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود. پس از آن در سال ۱۳۹۸ قرار بر این شد که این کاخ بازسازی شود و به عنوان هتل مورد استفاده قرار گیرد.

رأی دیوان عدالت اداری برای کاخ ثابت پاسال

در مرداد ۱۳۹۹ رأی تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به نفع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شد و ثبت بنا در فهرست آثار ملی بدون مشکل اعلام شد.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=264727

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .