8

کارنامه شهرداری تهران کارنامه درخشانی است

  • کد خبر : 296260
  • 18 اردیبهشت 1402 - 18:13
کارنامه شهرداری تهران کارنامه درخشانی است
پرویز سروری اظهار داشت : کارنامه شهرداری تهران کارنامه درخشانی است و هر هفته افتتاح وجود دارد.

به گزارش عصرشهروند، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص رفع مشکل بیمه آتش‌نشانان شهرداری برای اینکه بتوانند از ۱۰ سال سنوات ارفاقی استفاده کنند، گفت: این موضوع در دستورکار است، آتش‌نشانان در خط مقدم قرار دارند و قطعا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. کارهای خوبی صورت گرفته و به دنبال این هستیم که به دنبال مشکل بیمه آتش‌نشانان حل شود.

وی در خصوص بحث مسکن آتش‌نشانان هم گفت: در شهرداری تهران اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی امضا و کلنگ‌زنی ۴۰ هزار واحد مسکونی انجام شده است و قطعا ما از این کلنگ‌زنی‌ها سهم خوبی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص حریم تهران گفت: بررسی‌های جدی صورت گرفته و خواستار تشکیل کارگروهی بوده‌ایم تا پیشنهادات خود را به شورای عالی استان‌ها در زمینه حریم ارائه دهند. در حال حاضر هم نقطه‌نظرات جمع‌آوری می‌شود.

سروری در خصوص حواشی پیش آمده در شورای شهر تهران گفت: نمایندگان با رأی مردم به شورا می‌آیند و ممکن است نقطه‌نظرات متفاوتی داشته باشند و این ذات شوراست.

وی با تأکید بر این موضوع که چالش‌ها همیشه بد نیست،گفت: در شورای شهر تهران یک رئیس وجود دارد آن هم آقای چمران است و همه زیر پرچم ایشان کار می‌کنیم. نقطه‌نظرات متفاوت است اما با همه اینها دیدیم که در انتخابات هیأت رئیسه شورا، بنده و آقای چمران با ۲۱ رأی انتخاب شدیم و این نشان از بالاترین سطح همبستگی دارد.

به گفته سروری، اختلاف‌نظرها طبیعی است و این چالش‌ها از روی دغدغه و دلسوزی است. اعضای شورا توانمند و از لحاظ علمی و تجربی در سطح خوبی قرار دارند.البته که تضارب افکار هم وجود دارد.

وی ادامه داد: کارنامه شهرداری تهران کارنامه درخشانی است و هر هفته افتتاح وجود دارد.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورا خواستار طرح سؤال از شهردار تهران شده است، گفت: اینطور نبود، یکی از اعضا مطرح کرد که من سؤال داشتم، اما جواب نگرفتم، حال قرار است هماهنگی‌ها و مکاتباتی صورت گیرد تا نقطه‌نظر اعضا مطرح شود،با این حال بحث طرح سؤال مطرح نبوده است.

سروری در بخش دیگر سخنانش در خصوص بودجه شورای عالی استان‌ها گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه شورا بوده و افزایش خوبی داشتیم، اما با توجه به اینکه مراکز استانها تحت پوشش ما هستند؛ این بودجه کفاف نمی‌دهد.

سروری همچنین در خصوص سامانه شفافیت گفت: یکی از راه‌حل‌های اساسی برای رفع معضلات، راه‌اندازی سامانه شفافیت است. ما مدیریت شیشه‌ای داریم تا موضوعات قابل رصد باشد و بتوانیم از فساد جلوگیری کنیم.همچنین لازم به ذکراست که نگاه هوشمندسازی در تهران وجود دارد.

ساختار شورای عالی استان ها تغییر می کند

وی در ادامه در خصوص ساختار شوراها گفت: ساختار ناکارآمدی بعضا در شوراهای کشور وجود دارد، بی تردید با این ظرفیت‌های ساختاری در اهدافی که قانون مشخص کرده موفقیت به دست نخواهیم آورد.

سروری اضافه کرد: بر همین اساس با سازمان امور استخدامی جلساتی برگزار کردیم و در مرحله نخست در جریان امضای ساختار شورای عالی استان‌ها هستیم و پس از آن نیز این اقدام برای شوراهای استان، شهرستان و شهر و روستا انجام خواهد شد.

رئیس شورای عالی استان ها بیان کرد: تصور می‌کنم با این تفاهم با سازمان امور استخدامی زمینه‌های خوبی برای ایجاد ساختار مناسب در حوزه شوراها فراهم خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم دو ابلاغیه موثر مطرح شد که نخستین آن حضور نماینده شوراها در شورای عالی شهرسازی و معماری بود که در نخستین جلسه حضور نماینده شوراها بحث بافت‌های فرسوده و پیگیری جدی‌تر این موضوع مورد تفاهم قرار گرفت.

سروری ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه شوراها در سراسر کشور مستأجر هستند، وزیر راه ابلاغیه‌ای را انجام داد تا زمین‌هایی در اختیار شوراها قرار گیرد.

به گفته سروری، همچنین ابلاغی از سوی رئیس جمهور صورت گرفت تا نمایندگان شوراها در شوراهای اداری و شورای برنامه ریزی استان‌ها شرکت کنند. با وزارت کشور نیز اقدامات موثری در خصوص تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها انجام شد.

لایحه مدیریت یکپارچه شهری به کجا رسید؟

وی در خصوص لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت: این موضوع سال‌ها است که مطرح می‌شود ولی چون نگاه مدون و همکاری دولت‌ها وجود نداشته مدام میان شوراها، مجلس و دولت در رفت و آمد بوده اما در حال حاضر مجلس و دولت سرعت‌شان در پیگیری این لایحه بیشتر از شوراها است.

به گفته سروری، در همین راستا کمیته‌های توان یابی تشکیل شده است. این کمیته‌ها با هدف ایجاد اطمینان برای مجلس و دولت در خصوص واگذاری اختیارات به شوراها شکل گرفته به شکلی که پس از بررسی این کمیته هر کجا که تشخیص داده شد تمام یا قسمتی از مسئولیت‌ها می‌توانند به شوراها سپرده شود و آنها قابلیت انجام این وظایف را دارند واگذاری انجام شود و به این ترتیب گارد دولت و مجلس در این خصوص باز شده است.

وی ادامه داد: خوش بینیم که در سال جاری نخستین گام این مهم را با مجلس و دولت برداریم. شاید این اقدام به صورت پایلوت برای یک شهر انجام شود ولی در مسیر تحقق شوراهای شهر است. چرا که در حال حاضر شوراها تنها شورای شهرداری هستند.

شوراها حلقه بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شوند

سروری در ادامه نشست در خصوص شوراها گفت: بی‌تردید شوراها حلقه بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شوند. شوراهایی که از سطح روستا، شهر، شهرستان، استان و تا شورای عالی استان‌ها کل جامعه را پوشش می‌دهند البته به علت تأخیر در شکل‌گیری شوراها نتوانستیم منویات قانون اساسی را در ارتباط با شوراها و نقش آفرینی آنها در کشور اجرایی کنیم.

به گفته عضو شورای شهر تهران، در ماده ۷ قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری معرفی شده‌اند ولی در واقعیت فاصله جدی میان این مطالبه و حق قانونی مردم وجود دارد. هر حرکتی در جهت قرارگیری شوراها در حوزه‌های تصمیم‌گیری و مداخله مردم در امور کشور باید پررنگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه بی‌تردید شوراها از هر جریان سیاسی با وجود ۱۲۶ هزار عضو که با رأی مردم انتخاب شده‌اند تاثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتری دارند گفت: در همین راستا تلاش زیادی در جهت رشد تعامل با دستگاه‌ها صورت گرفته است تا تعاملی همراه با شفافیت و به صورت مطالبه‌گرانه شکل بگیرد.

شوراهای شهر و روستا چقدر حقوق می گیرند؟

سروری در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان دریافتی شوراهای شهر و روستا گفت:  ما از سطح روستا، بخش، شهر و شورای عالی استان ها ابلاغیه ای داریم که بر اساس آن اعضا حقوق نمی گیرند و حق جلسه دریافت می کنند.

وی ادامه داد: شوراهای روستا حداکثر ۲۰ ساعت بوده و بر این اساس ۶۵۷ هزار تومان به آنها پرداخت می شود باید این مساله برطرف شود چراکه ۸۰ درصد کسانی که در روستاها موضوعات را پیگیری می کنند و هزینه های زیادی دارند، این حق را نیز نمی گیرند.

به گفته سروری، در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر، حداکثر ۳۰ ساعت و رقم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، شهرهای دارای ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ ساعت و سه میلیون و ۶۸۳ هزار تومان، برای شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ ساعت و چهار میلیون و ۵۴۸ هزار تومان، شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ ساعت و پنج میلیون و ۱۱۷ هزار تومان، شهرهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ ساعت و ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان، شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ ساعت و هفت میلیون و ۵۲۱ هزار تومان و برای شهرهای ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت هم ۷۰ ساعت و هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

در بخش کارشناسی کشور مشکل اساسی داریم/ وضعیت نابسامان در  حمل و نقل عمومی کشور داریم

رییس شورای عالی استان ها در بخش دیگر سخنانش به موضوع حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت : وضعیت نابسامان در  حمل و نقل عمومی کشور داریم وعده ای هم  اصرار  به جلوگیری از واردات اتوبوس دارند در حالی که هر چقدر توان داخل است استفاده می کنیم و برای جبران کمبودها می توان اتوبوس وارد کرد. در بخش کارشناسی کشور مشکل اساسی داریم، نگاه بسته در این زمینه وجود دارد که آثار تخریبی جدی به دنبال دارد.

عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف داریم/ معتقدیم برای حمل و نقل داخلی واردات باید مدیریت شده باشد

وی با بیان اینکه در تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف داریم و تناسب بین جمیعت و حمل و نقل وجود ندارد گفت: معتقدیم برای حمل و نقل داخلی واردات باید مدیریت شده باشد و جایی که تولید داریم باید مقابله کنیم. بنده در مجلس با چند وزیر جنگیدم که باید از تولید داخلی استفاده شود؛ اما وقتی کارخانجات موجود این ظرفیت را ندارند که کل نیازها را تأمین کنند، ما باید چه کنیم؟

شهروندان بعضاً یک ساعت منتظر اتوبوس هستند و ما از این وضع خجالت می کشیم

سروری گفت که ما از صددرصد تولید داخلی استفاده می کنیم،  سوال ما این است که مابقی نیاز شهر را باید چگونه تامین کنیم؟ باید نیازها با واردات تأمین شود تا مردم در سختی نباشد شهروندان بعضاً یک ساعت منتظر اتوبوس هستند و ما از این وضع خجالت می کشیم.

به گفته سروری،  معمولاً قشر ضعیفی از اتوبوس استفاده می کنند که حتی توان مالی برای استفاده از تاکسی را نیز ندارند با این شرایط برخی تصمیم ناپخته می گیرند ما هرچه واحدهای تولیدی داخلی ظرفیت دارند خریداری می‌کنیم که البته نباید به طمع تولیدکننده داخلی و قیمت های نجومی منجر شود و منطق دقیق داشته باشد.

قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس بسته شد

عضو شورای شهر تهران ادامه داد:  در تهران برای ۲۰۰۰  اتوبوس با واحدهای تولیدی داخلی قرارداد بستیم اما اگر این اتوبوس را ندادند باید چه کنیم؟ باید دید زمان بندی را رعایت می کنند که از خجالت مردم خارج شویم؟

کارشناسان وقتی کشور با مشکل رو به رو است مبتنی بر مشکلات، تصمیم گیری کنند

به اعتقاد سروری، کارشناسان باید از این نگاه بسته خارج شوند و وقتی کشور با مشکل رو به رو است مبتنی بر مشکلات، تصمیم گیری کنند برخی افراد موضوعاتی را به اسطوره تبدیل کرده اند و دست از این اسطوره برنمی دارند. برای مسائل و مشکلات کشور باید با حفظ قانون تقویت تولید داخلی، تصمیمات جدی و دقیقی بگیریم.

وی در ادامه گفت: البته فشار وارد می کنیم که اتوبوس ها سریع تر تأمین شوند اما مجوز واردات اتوبوس را نیز داریم که شهرداری در تلاش است اتوبوس های مناسب و به روز را زودتر از موعد تحویل اتوبوس های داخلی، تأمین کند، البته هنوز مشخص نیست که کشور مبدأ کجاست.

با شهر فروشی مخالفیم

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نامه میرسلیم نماینده مجلس در خصوص شهر فروشی به شهردار تهران گفت: به شدت با شهرفروشی مخالفیم، شهردار تهران با حضور در صحن شورا توضیحات کامل را در خصوص فعالیت های کمیسیون ماده پنج ارائه خواهد داد.

منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=296260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .