13

گزارشی خواندنی از کسب و کار سبز ICA سیب زمینی لیزری؛ نوآوری جدید از فروشگاه های ICA

  • کد خبر : 12792
  • 19 مرداد 1398 - 14:26
گزارشی خواندنی از کسب و کار سبز  ICA سیب زمینی لیزری؛ نوآوری جدید از فروشگاه های ICA

سوئد، پایتخت تحصیلی ایرانیان در شمال اروپا و یکی از خلاق ترین کشورهای قاره سبز، دیاری خوش نام برای ایران و بسیاری از کشورهای جهان به شمار می رود که در تاریخ چند صد ساله خود، به عنوان سرزمین یخ و برف آرام منطقه اسکاندیناوی تلقی شده است.

کسب و کار سبز ICA

سوئد ، پایتخت تحصیلی ایرانیان در شمال اروپا و یکی از خلاق ترین کشورهای قاره سبز، دیاری خوش نام برای ایران و بسیاری از کشورهای جهان به شمار می رود که در تاریخ چند صد ساله خود، به عنوان سرزمین یخ و برف آرام منطقه اسکاندیناوی تلقی شده است.

با وجود ۹ میلیون جمعیت، ده ها دانشگاه در اختیار دارد که برخی از آن مانند دانشگاه اوپسالا و دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH)، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. سوئد را با برندهای تاثیرگذار و موفقی در عرصه های مختلف صنعت و خدمات می شناسیم. جایی که با وجود همسایگی پادشاهی نفت خیز نروژ، از منابع انرژی فسیلی تهی بوده و شاید عامل برتری آن در عرصه صنعت اروپا، همین عامل در یک قرن اخیر باشد.

سوئد را یکی از پایتخت های مد و نواوری اروپا و جهان می دانیم. جایی که مردمانش به زندگی لاکچری آمریکایی ها علاقه زیادی ندارند، اما همواره یکی از خوش پوش ترین و خوش استایل ترین شهروندان اتحادیه اروپا به شمار می روند. جایی که فشن بلاگرهایش، توریسم بلاگرها و فود بلاگرهایش، طعم سبک زندگی سوئدی  را با جادوی اینستاگرام در اختیار کاربران جامعه اطلاعاتی امروز دنیا قرار می دهد.

سوئدی ها را یکی از خلاق ترین مردم جهان می دانند و برندهایی چون Volvo،SPOTIFY، H&M، Skype، Saab، Lindex و از همه مهم تر: IKEA، مظاهر معتبر صنایع خودروسازی، موسیقی، فناوری اطلاعات، مد و لباس و مبلمان و دکوراسیون داخلی در اروپا و جهان هستند. برندهای معتبری که صدها میلیون نفر از شهروندان کره زمین، هر روز با محصولات و خدمات آن ها در تعامل هستند.

کشور خلاق و نوآور سوئد، کشوری کاملا دانش بنیان و تلاش کرده در سرزمین یخ وایکینیگ ها، اقلیم قطبی خود را به عنوان یکی از پایتخت های مدیریت نوآوری و اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان دانشگاهی مطرح کند. جایی که صادرات، فرهنگ سخت کوشی و مسئولیت اجتماعی در کسب و کار و سبک زندگی، سبب شده تا شرکت ها و سازمان های این کشور در الگوهای کسب و کار سبز و توسعه پایدار، الگوی جهانی باشند.

سوئد، پایتخت تحصیلی ایرانیان در شمال اروپا

چند سالی است که شرکت های سوئدی، برای کاهش تاثیرگذاری مخرب خود به محیط زیست و فرآیند توسعه پایدار، به دنبال روش های خلاقانه ای برای کاهش اثرگذاری منفی (FOOTPRINT) هستند و می کوشند تا از فناوری اطلاعات و دیگر صنایع، برای سبز تر کردن کسب و کار خود استفاده کنند.

شرکت خرده فروشی بزرگ ایکا

(شرکت خرده فروشی بزرگ ایکا میخواهد این برچسب های متداولی که بر روی محصولات کشاورزی درج می شود را با نشانه گذاری لیزری حذف کند و به محیط زیست کمک کند)

یکی از این شرکت ها، شرکت خرده فروشی ICA است که از بزرگ ترین فروشگاه های عرضه کننده محصولات غذایی و پوشاکی در این کشور به شمار می رود.

گزارش امروز عصرشهروند، شما را با روش های جالب این شرکت در تولید سیب زمینی های لیزری آشنا می کند. با سوئد گردی امروز عصرشهروند همراه باشید که نکته های فراوانی برای علاقمندان به استارت آپ های خلاقانه در کسب و کار سبز حتی در عرصه لاکچری دارد.

لاکچری گردی سبز یعنی چی؟

شما میتوانید حامی صنعت لاکچری به عنوان خریدار یا فروشنده باشید و از طرفداران پر و پا قرص این صنعت نوظهور در جهان بوده و همراه ترندهای جهانی لاکچری و لاکچری گردی باشید. اما، میتوانید لاکچری گردی خود را حامی محیط زیستت کنید. بله! لاکچری گردی سبز در واقع تلاش میکند تا محصولات و خدماتی از تولید کنندگان صنعت لاکچری دریافت کند که مغایر یا اصول انسانی، محیط زیست و جامعه نباشد. در واقع، مفهوم مسوولیت اجتماعی (CSR) که اکنون در نگاه شرکت ها و سازمان ها، اصلی برای تعالی و پرستیژ سازمانی به شمار می رود، در مقوله لاکچری هم مصداق دارد.

رونق صنعت غذایی لاکچری

(رونق صنعت غذایی لاکچری، یکی از کسب و کارهای جذاب قرن ۲۱ است)

لاکچری گردی سبز یعنی از خدمات و محصولات شرکت هایی خرید کنیم که نقش کمی در آلودگی محیط زیست دارند. نقش منفی در ایجاد آالاینده های زیست محیطی نداشته و کارکنان و منابع انسانی آنها تحت شدید ترین تدابیر ریاضتی شغلی و کاری و دستمزد نباشند. از شرکت هایی خرید کنیم که محصولات آن ها، اکو سیستم و زیست حیوانات را در معرض خطر قرار ندهد. مثلا بعضی از عاشقان پوشاک لاکچری ، علاقه ای به خرید پالتوهایی با پوست حیوانات خاص که در معرض انقراض هستند ندارند.

شیوه جدا کردن پوست کروکودیل

(شیوه جدا کردن پوست کروکودیل برای استفاده در صنعت لاکچری غذا و کیف و کفش)

درباره لاکچری گردی سبز و روندی که در دنیا در این حوزه در حال شکل گیری است، مطالب بیشتری را در سرویس لاکچری گردی و همچنین لاکچری گردی سفر در آینده در عصرشهروند ارائه میکنیم.

کاری که ICA به عنوان یکی از برترین خرده فروش های اروپا در عرصه اجناس لاکچری و غیر لاکچری انجام می دهد هم در راستای مقولات حمایت از مسولیت اجتماعی است که نکات جالبی را برای دانشجویان،‌محققان و علاقمندان به کسب و کارهای کلان به همراه دارد.

حتما بخوانید : کاشت مو و همه چیز درباره روش‌ها ، مزایا ، معایب و قیمت کاشت و پیوند مو

برترین خرده فروش های سوئد

برترین خرده فروش های سوئد

در سوئد، به دلیل دستمزد بالای کارگر و مالیاتی که از کارفرما دریافت می شود، گرایش به خرید از فروشگاه های بزرگ مانند هایپر مارکت ها، بسیار بیشتر از مغازه های کوچک چند متری است که هم محدودیت ساعت کار دارند و هم اجناس محدودی در آن ها عرضه می شود.

تقریبا در همه شهر های سوئد از مالمو در جنوبی ترین نقطه یا کیرونا در شمالی ترین نقطه سوئد، ۲ چیز به وفور یافت می شود: یکی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و حتی بیمارستانی مجهز و دیگری، فروشگاه های عریض و طویل که تا پاسی از شب، به روی مشتریان باز هستند و انواع و اقسام مواد غذایی و پوشاکی و لوازم خانه و مایجتاج ضروری را در اختیار شهروندان این کشور قرار می دهند.

بنابراین، فرهنگ خرید عمده آخر هفته ای از فروشگاه های خرده فروش بزرگ که هم اجناس متنوعی دارند و هم به مناسبت های مختلف، تخفیف های چشمگیری به مشتریان قدیمی و جدید می دهند، در این کشور بسیار قوی بوده و سبب شده تا کسب و کار این مجموعه ها هر سال با نوآوری و خلاقیت های گسترده ای همراه شود.

 فروشگاه های خرده فروش بزرگ

یکی از این شرکت ها، شرکت WILLYS است که گرچه پس زمینه ای غیر سوئدی دارد، اما صدها شعبه بزرگ در سراسر این کشور داشته و از جمله معروف ترین مراکز خرید مواد غذایی و مایحتاج ضروری به شمار می رود.

 فروشگاه های ویلیس در سوئد

تقریبا همه فروشگاه های ویلیس در سوئد، شبیه به یکدیگر بوده و خریداران می توانند پس از ورود به این فروشگاه، با اسکنر خاصی که در ورودی فروشگاه تعبیه شده است، همه اجناس سبد خرید خود را در جا محاسبه و هنگام خروج، با کارت اعتباری هزینه کل را پرداخت کنند.

اسکنر برای محاسبه دیجیتالی قیمت اجناس

(اسکنرهایی که برای محاسبه دیجیتالی قیمت اجناس و پرداخت با کارت اعتباری در صندوق های ایکا استفاده می شود)

این شیوه خرید اجناس نه تنها در ویلیس بلکه در شرکت IKEA که بزرگ ترین شرکت طراحی و ساخت لوازم خانه و آشپزخانه و مبلمان اداری و غیر اداری است نیز به کار می رود. در واقع آیکیا و ویلیس تلاش دارند تا حجم استفاده از منابع انسانی برای صندوق داری را در آینده ای نزدیک کاهش دهند و روشی برای توسعه کسب و کار هوشمند (Business intelligent) در دستور کار قرار دهند.

در واقع سیستمی که در ویلیس و آیکیا سوئد برای ارائه خدمات نوآورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات در اختیار مشتریان قرار می گیرد، ۵ هدف زیر را دنبال می کند که می تواند الگوی جالبی برای فروشگاه های بزرگ ایران باشد:

۱-کاهش استفاده از منابع انسانی با رویکرد جایگزین کردن سیستم های فناورانه خلاقانه برای تسریع و تسهیل خرید اجناس در فروشگاه های بزرگ.

۲-افزایش اعتماد سازی در فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با تکیه بر فناوری اطلاعات.

۳-توسعه کسب و کار با ارائه روش های خلاقانه ای مانند IKEA FAMILY و WILLYS CARD.

۴-جذب مشتری به فروشگاه ها در آخر هفته با ارائه تخفیف های خرید گسترده که با کاتالوگ اطلاع رسانی شده است.

۵-ارائه روش های جالب و نوآورانه در خدمات رسانی متنوع به مشتری، ورای خدمات روتین آیکیا و ویلیس مانند: IKEA FOODS و کارت های قرعه کشی مسابقات ورزشی در ویلیس.

درباره IKEA و Willys و روش های خلاقانه کسب و کار آن ها در آینده بیشتر صحبت می کنیم. علاوه بر این شرکت ها، یکی دیگز از فروشگاه های بزرگ خرده فروشی در سوئد را باید شرکت Lidel دانست که مانند ویلیس، پس زمینه آلمانی دارد.

شرکت لیدل، از جمله مغازه های بزرگ در سوئد است

شرکت لیدل، از جمله مغازه های بزرگ در سوئد است که به لوازم خانه بزرگ و پوشاک ندارد. اما مقصد خرید مواد غذایی ارزان قیمت و با کیفیت در این کشور به شمار می رود. در برخی از شهرهای سوئد، چندین شعبه از فروشگاه های لیدل در اختیار مشتریان است و اطلاع رسانی هفتگی آن با انتشار کاتالوگ هایی که درب منازل سوئدی ها در سراسر کشور توزیع می شود، انجام می گیرد.

در لیدل، قیمت ها درصدی از ویلیس و حتی ICA یا Konsum کمتر است. به همین خاطر، می توان اجناسی با برندهای خاص را در این مرکز خرید بزرگ مشاهده کرد که شاید رد پایی در دیگر فروشگاه های این کشور نداشته باشند.

علاوه بر این چند برند بزرگ و معتبر در سوئد، شرکت دیگری که خود را از بزرگ ترین فروشگاه های سوئد می داند، شرکت ICA است که امروزه خلاقیت های جالبی را به کسب و کار خود اضافه کرده است که سیب زمینی های لیزری، از آن جمله به نظر می رسد.

درباره ICA

ایندکس درگاه آیکا

(ایندکس درگاه آیکا)

شرکت ICA AB در سال ۱۹۳۸ میلادی در استکهلم، پایتخت سوئد تاسیس شد. اکثر فعالیت های این شرکت خرده فروشی عظیم، در منطقه اسکاندیناوی صورت می گیرد و بزرگ ترین خرده فروش در این منطقه از شمال اروپا به شمار می رود. در سوئد، فنلاند، نروژ، دانمارک، بخش هایی از استونی و لیتوانی و لاتویا، ایکا فعالیت دارد.

در حال حاضر، Per Stromberg مدیریت این شرکت را بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، درامد این شرکت بیش از ۹۶ میلیون کرون سوئد اعلام شد. سهامدار اکثریت آن شرکت Hakon Invest است که از جمله شرکت های سرمایه گذاری بزرگ در عرصه خرده فروشی این کشور به شمار می آید.

فروش محصولات کشاورزی در فروشگاه های آیکا

(فروش محصولات کشاورزی از عمده ترین محصولات عرضه شده در فروشگاه های آیکا است)

ارزش سهام شرکت هاکون از ایکا بیش از ۳.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی برآورد شد. برای اگاهی از کسب و کار این شرکت به نشانی اینترنتی آن  و درگاه فروشگاهی مراجعه کنید. بیش از ۱۳۰۰ مغازه ایکا در سراسر  سوئد مشغول به فعالیت است و روزانه هزاران تن مواد غذایی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. ایکا، ۴ نوع مغازه دارد که بنا بر نیازهای مختلف خریداران ارائه خدمات دارد:

ICA NARA برای نیازهای غذایی و پوشاکی

۱-ICA NARA که مغازه های کوچک برای نیازهای غذایی و پوشاکی خرد و معمولی هستند.

۲-ICA SUPERMARKET که سوپرمارکت های متوسط که در مراکز عمده خرید و فروش شهری قرار دارند.

۳-ICA KVANTUM که سوپر مارکت های بزرگ برای فروش های عمده و حجیم بوده و معمولا در خارج شهر ها واقع شده است. همانند فروشگاه های بزرگ IKEA.

۴-MAXI ICA STORMARKNAD که هایپرمارکت های شرکت ICA بوده و در آن همه نوع جنسی در اختیار مشتریان قرار می گیرد. از لوازم اسباب بازی و دیحیتالی تا مواد غذایی و پوشاک و حتی لوازم باغبانی و خودرو و مد و لباس و آرایش.

کسب و کار ICA

کسب و کار ICA

همانطور که گفتیم، این شرکت در شرکت‌های خرده فروشی در سوئد سرمایه گذاری می‌کند و در اسکاندیناوی فعالیت‌های زیادی دارد. علاوه بر این، در سوئد و نروژ، دارای فروشگاه‌های زنجیره ای بسیار بزرگ و متنوعی می‌باشد. این شرکت مثال خوبی برای بررسی اجرای موفقیت آمیز سیستم مدیریت پاداش در میان منابع انسانی در سوئد است.

سوپر مارکت های ایکا در جاهای قرار دارند مانند فروشگاه‌های IKEA ™ که دسترسی مطلوبی برای مشتریان با وسایل نقلیه عمومی و شخصی وجود داشته باشد و معمولاً خارج از مرکز شهر و در حومه شهر قرار دارند.

پرتال این شرکت برای کلیه شهرهای سوئد، بخش اختصاصی ایجاد کرده است با مخاطبانش به صورت آنلاین در ارتباط باشد و خدمات را به صورت لحظه ای ارائه کند. ارائه اطلاعات در سایت‌های خرده فروشان سوئد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و این شرکت نیز در این زمینه موفق بوده است.

فروشگاه های ایکا در سوئد

(ورودی فروشگاه های ایکا در سوئد)

 در سوپر مارکت های ICA MAXI که یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های خرده فروشی کالا در سوئد به شمار می‌رود، مدیران فروشگاه ها، بر روی بیش از صدها کارمند کنترل دارند که وظیفه آن ها، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به عملیات روزانه فروشگاه می‌باشد فرق میان مالکیت و مدیریت، در سوئد بسیار شفاف است.

برای صاحبان فروشگاه ها، ارتقای انگیزه برای مدیران داخلی و عملیاتیان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باعث می‌شود تا سیستم‌های پاداش و جبران خدمات در این فروشگاه ها بسیار ارزشمند باشند. پیچیدگی کسب و کار توسط قوانین نظارتی دولتی مورد اشاره قرار گرفته است مخصوصاً در زمینه مواد غذایی. بنابراین، ابزارهای کنترلی مدونی برای این موضوع تبیین شده است تا هر فروشگاه خرده فروشی نسبت به این مسائل آگاه باشد.

گزارش گاردین از کسب و کار سبز ایکا

(گزارش گاردین از کسب و کار سبز ایکا با جایگزین کردن لیبل های پلاستیکی با لیبل گذاری لیزری)

مثلاً خرید و فروش گوشت برخی از حیوانات در سوئد ممنوع است. شرکت خرده فروشی ICA MAXI را می‌توان یک فروشگاه مفهومی دانست که با در اختیار داشتم سی و شش درصد از سهم خرده فروشی در سوئد، با دیگر شرکت‌های خرده فروشی در سوئد تفاوت ماهوی دارد.

فروشگاه های ایکا

(فروشگاه های ایکا معمولا از ۸ تا ۲۲ یکسره باز هستند)

اولاً، صاحبان فروشگاه ها اغلب ارتباط نزدیکی با فعالیت‌های روزانه فروشگاه دارند. متداول است که در دوران جوانی خود، صاحبان فروشگاه‌های کوچک در سوئد بوده و آرام آرام در این مسیر رشد کرده‌اند و در طول دوران فعالیت خود، مدیریت فروشگاه‌های زنجیره ای را نیز عهده دار بوده‌اند.

دوما، ایکا ماکسی دارنده بزرگ‌ترین سیستم توزیع خرده فروشی در سوئد است. بسیاری از معامله گران (DEALERS) تحصیلات دانشگاهی ندارند، به جایا آ، قابلیت‌های توسعه شغلی موفق و کارآفرین مدار را پایه ریزی کرده‌اند

سوما در طی سال ها. بنابراین، تجربه آن ها سبب شده است تا در عرصه خرده فروشی صاحب تجربه و اطلاعات ارزنده باشند. صاحبان فروشگاه ها، خودشان سیستم پاداش را توسعه می‌دهند. این توسعه معمولاً بدون راهنمایی مشاوران زبده صورت می‌گیرد.

آن ها راه‌های خلاقانه مخصوص به خود را برای توسعه سیستم پاداش و اجرایان در سازمان ایکا ماکسی در اختیار دارند.

سیستم های پاداش در ICA

سیستم‌های پاداش، در واقع راه پر بازده ای برای انگیزه‌مند کردن تقویت رفتارهای کارکنان در نیل به اهداف سازمانی می‌باشند. که بعداً منجر به توفیقات بیشتری در کسب و کار سازمان می‌شود. کسب تأثیر کنترل مورد نظر، وابسته به فاکتورهای مختلفی است.

اگر سازمان، سیستم مدیریت پاداش را در سازمان بر اساس فرهنگ و جو حاکم بر سازمان و نوع کار و عملکرد کارکنان تبیین کند، قطعاً بازدهی بیشتر و هزینه کم تری خواهد پرداخت. اگر سیستم مدیریت پاداش برای ترغیب انگیزه منابع انسانی، به درستی ساختار بندی و مدیریت نشود، باعث توزیع ترس و بی انگیزگی میان کارکنان خواهد شد که تأثیر معکوس را به همراه می‌آورد.

بنابراین باید مدیریت پاداش در سازمان ها به عنوان یک حرفه و بخش مجزا به آن نگاه شود تا از مزایای آن بتوان به خوبی استفاده کرد. نقاط قوت و ضعف سیستم‌های مدیریت پاداش، به پیچیدگی سازمان و مأموریتان مرتبط است و به همین خاطر است که مدیریت سیستم پاداش در منابع انسانی از اهمیت و جذابیت زیادی برای تحقیق و بررسی برخوردار است.

مدیران فروشگاه ها، معمولاً صاحبان فروشگاه نیستند. مدیران فروشگاه ها، از اطلاعات و تجربه عملی ممتازی در عرصه خرده فروشی برخوردارند و با عملیات روزانه ارتباط نزدیکی دارند، اما صاحبان فروشگاه ها، به این اندازه با تجربه و نزدیک به عملیات نیستند.

سیستم پاداش در ICA می تواند مدل های جالبی برای فعالان کسب و کار خرده فروشی در ایران باشد.

سیب زمینی لیزری: محصول جدید ICA

سیب زمینی لیزری: محصول جدید ICA

همانطور که در مقدمه گفتیم، اکنون شرکت های بزرگ خرده فروش و عمده فروش سوئد، از فناوری اطلاعات برای توسعه کسب و کار سبز و افزایش پرستیژ فعالیت های خود در عرصه مسئولیت اجتماعی و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی استفاده می کنند که ICA در این زمینه پیش گام است.

در جدید ترین فعالیت، فروشگاه های زنجیره ای ایکا در سوئد، تصمیم گرفته نشان تجاری اش را به وسیله لیزر روی میوه ها و سبزیجاتش ثبت کند. این فرآیند – که Natural Branding یا «نشانگذاری طبیعی» نام گرفته است- نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه سازگار با محیط زیست هم به نظر می رسد.

خط تولید سیب زمینی های لیزری

(تصویر خط تولید سیب زمینی های لیزری که سیب زمینی رو ریل قرار می گیرد و اشعه لیزری، نشان مورد نظر را بر روی آن هک می کند)

در واقع در شرکت های بزرگ سوئد، بخشی وجود دارد که گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی را در اختیار مشتریان، ذی نفعان و جامعه قرار میدهد و CSR ANNUAL REPORT نام دارد. بسیاری از مشتریان حرفه ای و حتی سهامداران، از آمارهای ارائه شده در این گزارش ها برای خرید و فروش سهام و تعامل با شرکت هایی که گزارش های بهتری را ارائه می کنند، بهره می گیرند.

سیب زمینی های لیزری

(سیب زمینی های لیزری داخل بسته های دوستدار محیط زیست نیز قرار می گیرد)

حتی سوئد، سازمان های دولتی را نیز موظف کرده تا گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی را منتشر کنند. شاید به همین خاطر است که آب و هوای این کشور یکی از تمییز ترین آسمان های اروپا و جهان را دارد.

سیب زمینی های لیزری ایکا که اخیرا عرضه شده است نیز تلاشی برای توسعه کسب و کار سبز این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی و پس از آن است و میتواند انقلابی در عرصه کاهش استفاده از مواد پلاستیکی و مخرب محیط زیست در این کشور ایجاد کند.

 لحظه تابش اشعه بر روی پوست سیب زمینی

(تصویر لحظه تابش اشعه بر روی پوست سیب زمینی هایی که قبلا از نظر اندازه و وزن و شکل، آماده تابش لیزری برای نشانه گذاری قرار گرفته اند)

 پیتر هاگ مدیر بخش تجاری ایکا در این باره گفته بود که این روش، یک شیوه تازه است. از آنجا که ایکا متوجه این واقعیت شده است که در تولیدات خود، بیش از حد نیاز، مواد پلاستیکی و لوازم بسته بندی مصرف می شود، به دنبال این بوده است تا راه هوشمندانه و خلاقی برای نشانه گذاری محصولات کشاورزی پیدا شود.

پیتر هاگ، مدیر بخش تجاری ایکا

(پیتر هاگ، مدیر بخش تجاری ایکا و شیوه چیدمان مغازه های ایکا)

مهندسان این شرکت، از روش لیزری برای نشانه گذاری محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی که پوست نازک و گوشت ضخیمی دارد و معمولا هم خام مصرف نمی شود، استفاده کردند که تصاویر آن را در تصاویر بالا و پایین مشاهده می کنید.

سامانه های بکار رفته در خط تولید سیب زمینی لیزری

(تصویر سامانه های بکار رفته در خط تولید سیب زمینی لیزری)

 

البته ناگفته پیداست که بسته بندی پلاستیکی استفاده زیادی دارد و در برخی از شرکت ها مانند IKEA، از بسته بندی کاغذی برای حمل و نقل محصولات کوچک و بزرگ استفاده می شود.

سیب زمینی هایی که با لیزر نشانه گذاری

(سیب زمینی هایی که با لیزر نشانه گذاری شده است از طریق تغییر سطح ایجاد شده روی ریل اتوماتیک خارج شده و آماده بسته بندی می شود)

به هر حال، بسته بندی پلاستیکی، فواید خاص خود را دارد که می توان به افزایش ماندگاری محصولات غذایی که با بسته بندی پلاستیکی مطلوب و هواگیری شده همراه شده است، اشاره کرد.

نشانه گذاری لیزری بر روی سیب زمینی های سوئدی

(شیوه نشانه گذاری لیزری بر روی سیب زمینی های سوئدی در شرکت خرده فروشی ایکا)

ایکا معتقد است که بسته بندی پلاستیکی ضرورتی برای همه محصولاتی که در خرده فروشی بزرگ خود در سراسر این کشور ارائه می کند، ندارد. چرا که ماندگاری محصولات را افزایش نمی دهد و تنها هزینه تمام شده را افزایش داده و قطعا تاثیرات مخرب زیست محیطی متنوعی را هم برای جامعه و محیط زیست به ارمغان می آورد.

طرح تولید سیب زمینی لیزری که به صورت آزمایشی در این شرکت ارائه شده است، می کوشد تا نام محصول و کشور تولید کننده آن را به همراه یک کد شناسایی، روی پوست میوه هک کند.

طرح تولید سیب زمینی لیزری

موسسان این طرح خلاق در صنعت غذایی معتقد است که این طرح، تاثیر منفی بر روی مزه، طعم یا ماندگاریِ محصولات به همراه نخواهد داشت.

سیستم کاری این طرح به این صورت است که قسمتی از پوست میوه نور می بیند. لیزر، رنگدانه های پوست میوه را تبخیر می کند و نشانی به جا می گذارد. فرآیندی بسیار ظریف است، چون این نشان، اصلا از پوست میوه رَد نمی شود و روی کیفیت یا طعم آن اثری ندارد.

سیب زمینی لیزری که اسپانیا بر روی آن هک شده است

(سیب زمینی لیزری که نان کشور تولید کننده: اسپانیا بر روی آن هک شده است)

در واقع ضریب تاثیر و حرارتی که لیزر به پوست میوه برای هکاکی ارائه می کند، بسیار کمتری از روشی است که برای هک آرم و لوگو بر روی سطوح چوبی و فلزی استفاده می شود.

علامت گذاری هکاکی شده روی سیب زمنی

(با نوک چاقو می توان علامت گذاری هکاکی شده را از روی سیب زمنی حذف کرد و همانطور که در عکس مشخص است، این هک لیرزی، نفوذی به گوشت میوه نکرده است)

به هر حال،  فروشگاه ایکا توانسته با این روش علاوه بر یافتن شیوه ای آینده نگر برای تبلیغ محصولاتِ اُرگانیک خود، هزینه هایش را هم به شکل چشمگیری کاهش دهد.

در سوئد، علاقه برای خرید محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی ارگانیک بسیار زیاد است. به همین خاطر، به نظر می رسد جامعه مشتریان سبز این شرکت از این طرح استقبال کند.

برخی از مشتریان ایکا

(برخی از مشتریان ایکا از این طرح استقبال کرده اند)

ایکا در نظر دارد این فناوری را در مورد میوه هایی مثل سیب که پوستشان خورده می شود نیز به کار گیرد تا ببیند واکنش مشتریان چگونه است.

به همین خاطر از شماری از مشتریان، استعلام گرفت و نظرشات را دریافت کرد. یکی از آن ها معتقد است که برای نخستین بار است که چنین چیزی را مشاهده می کتد و اگر جایگزین پایدارتری باشد،  از ان حمایت خواهد کرد.

نظر مشتریان ایکا

مشتری دیگری به نامِ اِما می گوید: «من دو بچه دارم. برایم خیلی مهم اند. بنابراین همیشه سعی می کنم، جنسِ خوب بخرم. سعی دارم به محیط فکر کنم و بنابراین فکر می کنم این شیوه برای ما عالی است.»

 

سیب زمینی لیزری و حامیان محیط زیست

ممکن است برچسب های روی میوه ها کوچک باشند، اما حافظان محیط زیست می گویند حتی برچسب های کوچک روی خوراکی ها هم تأثیر منفی زیادی بر محیط زیست دارد.

سیب زمینی لیزری و حامیان محیط زیست

(دیگر میوه ها نیز بزودی وارد سیستم جایگزینی پلاستیکی با روش لیزری قرار می گیرد)

فردی به نام کی یرا باکس، عضو کارزارِ زیست محیطیِ موسوم به «دوستانِ زمین» می گوید: «در سراسرِ زنجیره غذایی، از ابتدا تا زمانی که پاکت خوراکی به خانه ما می رسد، هرزرفتِ عظیمی در کار است. کارخانه داران و عمده فروشان سعی دارند آن را کم کنند .اما نمی توانند مقدارش را به صفر برسانند .مگر اینکه به بسته بندیهایی برسیم که آسان جذب طبیعت شوند و ناگزیر نباشیم در زمین دفنشان کنیم.»

کی یرا باکس

(کی یرا باکس)

 تنها در سال ۲۰۱۵ این فروشگاه زنجیره ای ۷۲۵ هزار بسته آووکادوی اُرگانیک فروخته است که برای بسته بندیِ آنها چیزی حدود ۲۱۷ کیلومتر نوار پلاستیکی لازم است. گرچه این فناوری از سالها پیش در دسترس بوده اما نخستین بار است که به عنوان یک جایگزین پایدار برای نشانگذاری از آن استفاده می شود.

روش های فناورانه جایگزین پلاستیک در ایکا

(به نظر می رسد در سال های آینده، روش های فناورانه جایگزین پلاستیک در ایکا، شیوه های فروش محصولات را نیز در این شرکت پر مشتری متحول کند)

سیب زمینی لیزری

(محصولات لیزری به دلیل آنکه برچسب و بارکد ندارد، بایستی در صورتی که واحدی خریداری می شود، توسط فروشنده محاسبه وزن شود)

تجربه هایی از ICA

۱-لاکچری گردی سبز  (Green Luxury) واقعیتی نوظهور در کسب و کار جهان است. به خصوص در عرصه مد و لباس که طرفداران بسیاری در حوزه مد سبز (Sustainable fashion) دارد. دانشجویان رشته های تاریخ، فرهنگ و هنر و طراحی مد و لباس از این کلید واژه ها برای تحقیقات بیشتر (مقاله/پایان نامه/کتاب) استفاده کنند.

۲-مسئولیت اجتماعی و نگاه اخلاق مدار به جامعه و محیط زیست و کسب و کار، مقوله ای است که در رفتار سازمانی این شرکت مشاهده می شود. گزارش سال ۲۰۱۶ ایکا را در این نشانی مشاهده کنید.

۳-شرکت های تجاری و خرده فروش های عمده در ایران می توانند تجارب کسب و کار سبز این شرکت را با تعامل اینترنتی با مدیریت CSR ایکا از این نشانی: kerstin.lindvall@ica.se بدست آورند.

۴-سیستم های مشتری مداری و تبلیغات مبتنی بر فناوری اطلاعات ایکا، رهیافت و الگوی خوبی برای خرده فروش های بزرگ در ایران است که می تواند به عنوان موضوعات جذابی برای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا مدیریت بازرگانی و فناوری اطلاعات و بازاریابی در نظر گرفته شود.

۵-سکنرهای دیجیتالی و سیستم های پرداخت نوین ایکا، می تواند در فروشگاه های بزرگ و مجتمع های خرید مرکزی در نقاط مختلف کشور، الگو برداری شود.

۶-اطلاع رسانی اینترنتی و تعامل دیجیتالی با جامعه مشتریان، یکی از استراتژی های موفق ایکا در افزایش فروش و دریافت بازخوردهای مشتریان است.

آیا به نظر شما، سیب زمینی های لیزری می تواند پایانی بر استفاده از برچسب گذاری پلاستیکی میوه ها باشد و طرفداران پر و پا قرص صنعت لاکچری در عرصه مواد غذایی و مد را به اخلاق مداری در این صنعت سوق دهد؟

نظر خود را درباره مقولات لاکچری گرد سبز و مد سبز در اختیار ما قرار بدهید. دنیای بزرگ و متنوع لاکچری را هر روز با عصرشهروند تجربه کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=12792

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .