11

گشتی در باغ موزه مینیاتور تهران : ایرانگردی در ۱ ساعت!

  • کد خبر : 11922
  • 08 دی 1397 - 11:38
گشتی در باغ موزه مینیاتور تهران : ایرانگردی در ۱ ساعت!

باغ موزه مینیاتور تهران، یکی از مقصد های گردشگری دیدنی و کم‌ تر شناخته شده پایتخت است که در طول سال، معمولا با بازدیدهای گروهی سازمان ها، دانش آموزان و دانشجویان روبرو می شود.

باغ موزه مینیاتور تهران، یکی از مقصد های گردشگری دیدنی و کم‌ تر شناخته شده پایتخت است که در طول سال، معمولا با بازدیدهای گروهی سازمان ها، دانش آموزان و دانشجویان روبرو می شود. همچنین، مدتی است که باغ موزه مینیاتور، محفلی برای گردشگری هنری شرق تهران بوده و به دلیل بازتاب هایی که در اینستاگرام ایرانیان و هشتگ های گردشگری تهران مثل #TEHRAN داشته، در فهرست گزینه های گردشگری تهرانگردهای بین المللی هم قرار گرفته  است.

باغ موزه مینیاتور، جایی است که هم محل زیبا و پر درخت و گیاه دارد و هم مکان مطلوبی برای شناخت بناهای مطرح ۳۱  استان ایران است. جایی برای ایرانگردی در یک ساعت آن هم در محیطی زیبا که در پاییز و زمستان، لوکیشن خوبی برای سلفی بازهای اینستاگرام می شود.

گزارش امروز گردشگری ما، شما را با موزه  مینیاتور آشنا می کند.  توجه داشته باشید که تهران، موزه هایی دارد که در دنیا کم نظیر است.  بله! در دنیا! مثلا چی؟ مثلا موزه هنرهای معاصر تهران که موزه  ۲.۵ میلیارد دلاری نامیده شده و جشنواره تابلوهای نفیس از نقاشان زیردست ایران و اقصی نقاط جهان است. یا موزه جواهرات سلطنتی ایران شما را به تماشای تاج های مصرع و گردن بندهای زمردین اعضای خاندان سطلنتی یک قرن اخیر می برد.  یا موزه ملی ملک که جشنواره سکه ها و کتابخانه نفیس از هزاران سال پیش تا کنون است. یا خانه موزه مقدم تهران که گران قیمت ترین خانه جهان در خیابان امام خمینی تهران است!

اگر از این موضوعات تا کنون خبر نداشتید، در اولین فرصت، به تماشای بهترین تماشاگه های راز در پایتخت رفته و نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

با گشتی در باغ موزه مینیاتور با ما همراه باشید.

حتما بخوانید :تهران گردی در پارک های جنوب و مرکز تهران : از پارک ساعی تا بوستان ولایت

باغ موزه یعنی چی؟

باغ موزه مثل خانه موزه، یعنی شما تنها با چند ویترین برای نمایش اشیای باستانی و تاریخی و فرهنگی و هنری مواجه نیستید. هدف باغ موزه یا خانه موزه، فقط نمایش آثار با ارزش از نظر مادی یا معنوی نیست.  بلکه محیط آنجا، خود بیان گر فرهنگ و هنر و طبیعت و معماری است که بخشی از اهداف و ماموریت های تاسیس آن را به نمایش می گذارد. مثلا در خانه موزه دکتر مقدم، شما هم با آثاری از هزاران سال پیش (سکه و فلزات) آشنا می شوید، هم مشاهده می کنید که معماری خانه های قدیمی تهران، چقدر زیبا و جذاب بوده! در خانه موزه مقدم، شومینه و سرستون هایی از خانه های قدیمی معروف قجری به کار رفته که در تهران، بی نظیر است.

باغ موزه مینیاتور

باغ موزه نیز تلاش دارد تا در فضایی فرح بخش و دل نواز، فرهنگ و هنری را به نمایش عمومی بگذارد. در باغ موزه، به راحتی می توان قدم زد و به تماشای فرهنگ  و هنر نشست.  باغ موزه مینیاتور هم  همین هدف را دنبال می کند. هم شما در یک فضای باغی شکل، قدم زده و هم با بخشی از معماری و تاریخ ایران زمین آشنا شوید.

باغ موزه مینیاتور تهران

داستان باغ موزه  تهران

باغ موزه تهران، در سال ۱۳۹۲  افتتاح شد و همچون بسیاری از بوستان های تهران، مثل باغ ایرانی ده ونک یا بوستان جوانمردان، با استقبال صدها هزار گردشگر ایرانی و خارجی مواجه شده است. این باغ موزه در خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگراه امام علی واقع شده و جنب بوستان تمدن است. ۳۰ هزار مترمربع وسعت داشته و کارفرمای ساخت آن نیز سازمان پارک و فضای سبز شهرداری تهران محسوب می شود. این باع موزه تلاش کرده تا تهرانی ها را با آثار ثبت شده تاریخی ایران در میراث  یونسکو آشنا کند.

داستان باغ موزه تهران

همان طور که می دانید، بیش  از  ۲۰  اثر ملی ایران در میراث  جهانی UNESCO ثبت شده  که تخت جمشید و کاخ گلستان،منظومه باغ های ایرانی و مسجد امام اصفهان از آن حمله است.

در باغ موزه مینیاتور ایران، شما به تماشای ماکت های سنگی و چوبی از آثار  تاریخی معروف و مشهور ۳۱ استان ایران می روید. اگر فرصت ایرانگردی ندارید، اکنون می توانید با رفتن به باغ موزه مینیاتور، در جریان آثار تاریخی و بناهای باشکوهی قرار بگیرید که در  سراسر این کهن دیار زیبا پراکنده شده و همه در این باغ، جمع آوری شده است. وقتی که برای ساخت این ماکت ها صرف  شده  تا یادآور واقعیتی از اصل  اثر باشد، قابل تامل و تحسین برانگیز است.

در ساخت ماکت هایی  که در باغ موزه شاهد هستیم و در این گفتار به معرفی آن ها می پردازیم، از آخرین روش های جهانی نقشه برداری سه بعدی  استفاده شده که با ترکیبی از روش  دستگاهی و دستی، به اجرا درامده و پیمانکارانی ماهر کار ساخت آن را بر عهده داشتند. فناوری ساخت ماکت هایی در این سطح،در انحصار چند کشور بود که ایران نیز به جمع دارندگان این فناوری پیوست. ۲۴ ماه طراحی و ساخت ماکت های این مجموعه طول کشید.

 گالری زیبایی که در موزه مینیاتور قرار دارد

این باغ فقط محوطه بیرونی نیست و اگر به بخش موزه بروید، آثار زیادی برای نمایش داشته که جالب توجه است. هرکاشی کاری که در این موزه نظر شما را به خود جلب می کند، الهامی از کاشی کاری بناهای مطرح  صفوی و قجری است. گالری زیبایی که در موزه مینیاتور قرار دارد، یکی از پاتوق های گالری گردی تهران محسوب می شود. تصاویر دیدنی از نقاط  مختلف طبیعت گردی و مقصدهای  تاریخی کشور در ابعاد بزرگ به نمایش در آمده که روایت گرد بخشی از شکوه  یک تمدن افتخار آمیز محسوب می شود.

اگر در تهران به دنبال یک لوکیشن متفاوت هستید، لوکیشن باغ موزه مینیاتور، حتما نظر شما را به خود معطوف خواهد کرد و پیشنهادی عالی برای سلفی بازهای اینستاگرام رقم خواهد زد. در ساخت این باغ، عناصری اصیل از معماری ایرانی را می توان به نظاره نشست و حض وافر برد! از آن جمله می توان به کاشی کاری ها، معرق کاری ها، باغ ایرانی و آبراه ها و حوض ها اشاره کرد.

در این باغ، هر ماکتی دارای کتیبه  است که درباره  اثر به خوبی  توضیح  می دهد. تابلوهای نمایش دهنده مسیر در کنار بوفه، راهنمای گردشگران است.

حتما بخوانید :از فری کثیف تا اکبر مشتی : شکم گردی نوستالژیک در پایتخت

ویژگی خاص باغ موزه مینیاتور تهران

توجه به محیط زیست در کنار نمایش آثار تاریخی و باستانی ایران، سبب شده تا این باغ موزه متفاوت باشد. تلفیقی از نمادهای تاریخی کشور را در باغ ایرانی به نمایش گذاشته که در کنار گونه های گیاهی منطقه زاگرس و البرز، ما را با طبیعت بکر چهار فصل ایران نیز  آشنا می کند.

در دو طرف معبرهای باغ موزه مینیاتور، شاهد گونه هایی از لیکوستروم  پیوندی هستیم که فرم درختی داشته و هفتاد درصد آن نیز همیشه سبز خواهند بود. ترکیب گل و گیاه این بوستان عبارتند از: میخک هندی، ابلق،افرای چینی، کوچه گل، سنجد همیشه سبز و بلوط خزان شونده و چنار و ماگنولیا. بهشتی برای تماشای یک بهشت.

فهرست ماکت ها

۱۳ ماکتی که در این مجموعه به نمایش در آمده و امیدواریم شمار آن ها افزاش  یابد به شرح زیر است:

  • محوطه تخت جمشید استان فارس
  • چغا زنبیل استان خوزستان
  • میدان نقش‌جهان اصفهان
  • پاسارگاد استان فارس
  • تخت سلیمان استان آذربایجان غربی
  • گنبد سلطانیه استان زنجان
  • ارگ بم استان کرمان
  • کلیساهای ارامنه استان آذربایجان
  • کوه و کتیبه بیستون استان کرمانشاه
  • مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی استان اردبیل
  • بازار تبریز استان آذربایجان
  • آبشارهای شوشتر (سیکاها) استان خوزستان
  • گنبد قابوس استان گلستان (نگارستان ایران)

گشتی در ماکت های باغ موزه مینیاتور

همان طور که گفتیم، باغ موزه مینیاتور مملو از ماکت آثار تاریخی ایران است که ثبت جهانی شده یا قرار است ثبت جهانی شود.  خوشبختانه هر سال، بر شمار آثار جهانی ایران افزوده می شود و می توان انتظار داشت که در ایران عصر ۱۴۰۰، شاهد چند برابر شدن شمار آثار  ثبت ایرانی در یونسکو و بالطبع، بزرگ تر شدن فضای باغ موز مینیاتور باشیم.

گشتی در ماکت های باغ موزه مینیاتور

ارگ بم، یکی از آثاری است که در موزه مینیاتور تهران شاهد هستیم. افتخار کرمان، دیار کریمان و یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری ایران که متاسفانه با زلزله مهیب ۲۰ سال پیش، به شدت آسیب دید. اما اکنون،بازدید از ارگ  بم هم در تهران و هم در تهران در دسترس گردشگران خواهد بود. وقتی وارد این باغ بزرگ و زیبا شوید، اولین ماکتی که مشاهده خواهید کرد، ماکت ارگ بم است که جزییات زیادی دارد.

گنبد سلطانیه، از دیگر ماکت هایی  است که در موزه مینیاتور به نمایش در امده و اثر معروف دیگری از دیار زنجان است. گنبد سلطانیه، یکی از آثار  ثبت شده  ایران در میراث جهانی یونسکو بوده که در این موزه به نمایش در آمده است. اگر به چهل کیلومتری جنوب زنجان بروید، گنبد سلطانیه که مقبره اولجایتو است، خودنمایی می کند. اگر می خواهید بزرگ ترین گنبد آجری جهان را در پایتخت تماشا کنید، حتما به باغ موزه مینیاتور بروید. جالب است که بدانید، ۳ بنای آجری معروف در جهان داریم که یکی کلیسا جامع مریم در فلورانس، دیگری مسجد ایاصوفیه استانبول و دیگری گنبد سلطانیه زنجان ایران است.

انسان بال داردر باغ موزه مینیاتور تهران

انسان بال دار! نقش برجسته معروفی که یادگاری از آرامگاه کوروش کبیر بوده و امروزه، ماکت آن در باغ موزه مینیاتور تهران به نمایش گذاشته شده است. این نقش  برجسته را کامل ترین نقشی می دانند که در مجموعه تاریخی پاسارگاد استان فارس به نمایش عمومی درآمده و اکنون، ماکتش را در موزه مینیاتور شاهد هستیم.

ماکت پاسارگاد در باغ موزه مینیاتور

(ماکت پاسارگاد در باغ موزه مینیاتور)

محوطه پاسارگاد، از دیگر آثاری است که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است. پایتخت افسانه ای امپراطوری هخامنشیان را که افتخار ایران محسوب می شود را می توان در این باغ شاهد بود. محدوده پاسارگاد که در وسعت ۲۰ متر مربعی در این مکان، ماکت آن را مشاهده می کنیم، ۱۵۸ هکتار در استان فارس  وسعت داشته  و در بر گیرنده آثار شناخته شده هخامنشی است.

ماکت تخت جمشید

(ماکت تخت جمشید)

از دیگر بناهای  ثبت جهانی ایران، تخت جمشید است که اولین اثر جهانی ایران در میراث یونسکو به شمار می رود.  حیرت انگیز ترین اثر تاریخی ایران که در این باغ به نمایش گذاشته شده است، همین اثر است که هوشمندانه و ظریف ماکت سازی شده و به نمایش عمومی در آمده که یادآور ده کیلومتری شمال شرق شیراز محسوب می شود. همان طور که می دانید، تخت جمشید ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شد و بنیانگذارش، داریوش کبیر است و خشایار شاه نیز در تکمیلش که بیش از ۱۰۰  سال طول کشید، مشارکت نمود.

ماکت گند سل طانیه در باغ موزه مینیاتور

(ماکت گند سل   طانیه در باغ موزه مینیاتور)

اگر به این باغ موزه رفتید، تماشای  محوطه تخت جمشید را فراموش نکنید. محوطه ای بزرگ که جزییات زیادی داشته و باید با دقت و حوصله تماشا کنید و از اطلاعات راهنمای موزه و آن چه در کتیبه ها نوشته شده استفاده کنید.

ماکت تخت سلیمان را مشاهده می کنید

(ماکت تخت سلیمان را مشاهده می کنید)

گنبد قابوس از دیگر بناهایی است که در باغ موزه مینیاتور به نمایش درآمده است. این گنبد، از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو بوده و متعلق به سده چهارم هجری است که در شهر  گنبدکاووس استان گلستان قرار دارد.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان که در پنجاه کیلومتری شمال تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد، از دیگر ماکت هایی است که در این مجموعه به نمایش در آمده است. بنای اصلی، در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار ساخته شده و در یک دره مرتفع سبز قرار دارد. تخت سلیمان، یادگاری از دوران ساسانیان است و برای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار گرفت.

ماکت کلیساهای ارامنه

(ماکت کلیساهای ارامنه)

از دیگر  ماکت های دیدنی این مجموعه، مجموعه کلیساهای ارامنه است که قره کلیسا نام دارد و شامل کلیسای سنت استپانوس،  کلیسا زرز و قره کلیسا است. این ها در شهر جلفا و چالدران بوده و در استان های آذربایجان غربی  و شرقی قرار دارد.

ماکت های باغ موزه مینیاتور

بازار تبریز تنها بازار ایران است که ثبت جهانی شده و مسقف ترین بازار ایران محسوب  می شودکه بیش از ۱ هزار سال قدمت دارد.

مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی

ماکتی که در بالا مشاهده می کنید، مربوط به مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی  است که از شیوخ قرن هفتم هجری است و بقعه  آن،یکی از دیدنی ترین شاهکاری معماری ایرانی-اسلامی کشور بوده و ثبت جهانی شده است.  کنار آرامگاه شیخ صفی، قندیل خانه، گنبد داری، چینی خانه و بناهای دیگر نیز وجود دارد.

نمایی از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

(نمایی از  بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی)

مجموعه بیستون کرمانشاه نیز از دیگر  ماکت های دیدنی باغ موزه مینیاتور تهران است.

ماکت بیستون

(ماکت بیستون)

در عکس زیر، شاهد ماکتی از زیگورات چغازنبیل هستیم که به صورت مربعی بوده و ۱۳  قرن قبل از میلاد مسیح ساخته شد. یادگاری از دوره ایلامیان که نزدیک شوش در استان  خوزستان است.

ماکتی از زیگورات چغازنبیل

تصویر اصلی این زیگوات را در شکل زیر مشاهده می کنید.

 آبشارهای شوشتر

در ماکتی که در زیر مشاهده می کنید، آبشارهای شوشتر را می  بینیم که سازه  ها و کانال هایی هستندکه در شوشتر، در زمان هخامنیشان برای  استفاده مناسب از منابع آبی ساخته  شده بود.

شاهکار مهندسی ایران

تصویر واقعی این سازه های آبی که ثبت جهانی شده و شاهکار مهندسی ایران است را مشاهده می کنید.

تصویر واقعی این سازه های آبی که ثبت جهانی شده و شاهکار مهندسی ایران است

ماکت میدان نقش جهان را در عکس زیر مشاهده می کنید که از آثار به نمایش در آمده در باغ موزه مینیاتور  تهران است.

ماکت میدان نقش جهان

تصویری از میدان نقش جهان اصفهان را در زیر  مشاهده می کنید.

تصویری از میدان نقش جهان اصفهان

راه دسترسی به باغ موزه مینیاتور

راه دسترسی به باغ موزه مینیاتور

برای رفتن به این مجموعه دیدنی، از خط ۵  اتوبوس تندرو BRT استفاده کنید که سیدخندان و رسالت، ایستگاه دارد.اگر به  ایستگاه مترو گلبرگ  هم بروید، تا موزه مینیاتور، فاصله زیادی نخواهید داشت. خط ۲ مترو تهران، شما را به ایستگاه گلبرگ خواهد برد.

توصیه هایی به گردشگران

  • عکس های خود از این مجموعه گردشگری دیدنی تهران را روی هشتگ باغ موزه تگ کنید.
  • مراقب کودکان باشید تا آسیبی به ماکت ها وارد نشود.
  • اگر دوست دارید تا کتیبه گردی صخره ای بکنید، به کاخ نیاوران تهران بروید.
  • تماشای بوستان های تهران در همه ایام سال را در نظر داشته باشید که ارزان ترین مقصدهای طبیعیت گردی تهران است.

تهران گردی را هر روز با مطالب جذاب سرویس تهرانگردی عصر شهروند دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=11922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .