19

جمع آوری معتادان متجاهر؛ از خلخالی تا زاکانی

  • کد خبر : 288749
  • 24 دی 1400 - 17:22
جمع آوری معتادان متجاهر؛ از خلخالی تا زاکانی
25 آذر ماه سال جاری، زاکانی در بازدید از منطقه 17 شهرداری تهران وعده داد تا دو ماه آینده معتادان متجاهر را در تهران نخواهیم دید. وعده ای که طی سالهای بعد از انقلاب چندین بار مطرح شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش عصرشهروند، اردیبهشت ۱۳۵۹ اولین حکم اداره مبارزه با مواد مخدر توسط بنی صدر صادر شد. سرپرست این اداره کسی نبود جز صادق خلخالی.

خلخالی در اولین مصاحبه خود هشدار داد در مبارزه با قاچاقچیان هیچ‌گونه رحمی نخواهد کرد و آنها را شدیداً تعقیب و مجازات خواهد کرد. پس این هشدارها و تهدیدات موجی از دستگیری و محاکمه، مصادرۀ اموال و اعدام‌ها آغاز شد و سیل متهمان دستگیر شده به زندان قصر و دادگاه ویژه روانه شدند. تمرکز خلخالی بر مبارزه با باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر بود . این مبارزه  با شدت عمل و بی رحمی همراه شد که البته در این بین معتادان متجاهر هم بی نصیب نماندند.

 

شدت عمل در مبارزه با مواد مخدر توسط خلخالی تا جایی پیش رفت که  در اوایل تیرماه ۱۳۵۹، مافیای مواد مخدر گزارشی را از طرح ترور آیت‌الله خلخالی در خبرگزاری یونایتدپرس منتشر کردند. یونایتدپرس به نقل از روزنامۀ کویتی الانباء نوشت: «هدف از ترور آقای خلخالی توسط مافیا، انتقام خون ده‌ها تن از بازرگانان مواد مخدر عضو مافیاست که به دستور آقای خلخالی اعدام شده‌اند.»  البته این روزنامه اضافه کرده بود که «مافیا به آقای خلخالی پیشنهاد کرد، در قبال ۷ میلیون دلار رشوه از اعدام قاچاقچیان عضو مافیا صرف‌نظر کند. اما  خلخالی پس از گرفتن این پول واسطۀ مافیا را هم اعدام کرد!»

البته موضوع مبارزه با مواد مخدر توسط خلخالی با وعده جمع آوری معتادان متجاهر توسط زاکانی با هم متفاوت است اما هر دو در یک بخش با هم شباهت دارند و آن شتابزدگی در طراحی و اجرای آن است. گویا اینکه مدیران انقلابی ، برنامه ریزی و مطالعات کارشناسی را با خود بیگانه می دانند!

طرح دهکده سلامت ؛ اما و اگرها

طبق آنچه وعده داده  شده، طرح دهکده سلامت قرار است که برای بازپروری و حرفه آموزی ۱۰ هزار نفر فعالیت کند و براساس برآوردهای انجام شده فاز اول این دهکده طی دو سال و فاز دوم آن طی سه سال ایجاد خواهد شد که نیازمند اعتباری در حدود یک هزار میلیارد تومان است. البته این برآورد بودجه براساس قیمتهای جاری است و به طور قطع اگر پروژه با تاخیر اجرا شود قطعا هزینه های آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و البته این اعتبار جدای از هزینه های نگهداشت این محموعه طی سالهای بعد از راه اندازی است.

 

۲۰ مهر ماه  سخنگوی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی از جلسه ای  با شهردار و اعضای شورای شهر تهران خبر داد که در این جلسه زاکانی ، شهردار تهران قول مساعد داد تا با همکاری سایر دستگاه‌ها تمامی معتادان متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

تنبل خانه شاه عباس !

به گفته رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ ۱۲هزار نفر ظرفیت برای نگهداری معتادان وجود دارد که از سال گذشته این ظرفیت ثابت مانده است . اما براساس پیش‌بینی سرهنگ حسنوند در تهران بیش از ۲۰ هزار نفر معتاد وجود دارد. البته براساس ارزیابی های نیروی انتظامی ۹هزار معتاد متجاهر در سطح شهر رها هستند.

در عین حال  رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ خبر از افزایش هزار نفری جمعیت معتادان متجاهر در تهران داد. اما نکته جالب اینجا است که رئیس پلیس وجود دی آی سی‌ها ( مرکزی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعتیاد ) و خدمات پزشکی رایگان، ام ام تی‌ها یا همان متادون درمانی، جاهای خواب و توزیع رایگان غذاها در میان معتادان را از جمله دلایل این افزایش جمعیت اعلام کرده است. یعنی آنکه هرچی خدمات رایگان به معتادان افزایش پیدا می کند تعداد معتادان نیز افزایش پیدا خواهد کرد!

اینکه طرح جمع آوری معتادان متجاهر چه ارزیابی فنی ، اجتماعی و مالی دارد مشخص نیست و تا کانون اطلاعاتی منتشر نشده است. اما اگر این وعده و طرح دهکده سلامت بدون چنین ارزیابی اجرا شود قطعا عبث ، ابتر و بیهوده خواهد بود همانطور که مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری معتادان از سطح شهر در دوره خلخالی نتیجه ای در پی نداشت.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=288749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .