9

با خواص گوجه سبز ، این میوه تابستانی آشنا شوید

  • کد خبر : 22684
  • 05 بهمن 1397 - 9:20
با خواص گوجه سبز ، این میوه تابستانی آشنا شوید

خواص گوجه سبز چیست؟ گوجه سبز یا الوچه یک میوه بسیار خوش طعم و ترش است که بیشتر در مناطق مرطوب و گرم رشد می کند. در حدود دو هزار سال پیش چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت و پرورش این چاشنی پرداختند. این میوه با توجه به زمان برداشت آن در رنگ […]

خواص گوجه سبز چیست؟

گوجه سبز یا الوچه یک میوه بسیار خوش طعم و ترش است که بیشتر در مناطق مرطوب و گرم رشد می کند. در حدود دو هزار سال پیش چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت و پرورش این چاشنی پرداختند. این میوه با توجه به زمان برداشت آن در رنگ های قرمز، سبز، زرد وجود دارد. میوه مذکور در تابستان طرفداران زیادی داشته و البته وقتی به رنگ سبز است به دلیل ترش مزه بودن خوش خوراک تر است.

مواد مغذی موجود در گوجه سبز

گوجه سبز سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی است. انواع ویتامین ها از جمله ویتامین B ، تیامین، ریبوفلامین، ویتامین C، کلسیم ، فسفر، آهن و پتاسیم ، فیبر و پروتیین در این میوه خوشمزه وجود دارند. مواد مغذی موجود در این چاشنی برای بدن کاملا مفید و لازم بوده و مصرف به اندازه آن در فصل تابستان باعث می شود که بخشی از این مواد جذب بدن شود و به بازسازی و ترمیم سلول ها و رفع نیازهای معدنی و الی آنها کمک کند.

مطالبت مرتبط :

خواص قهوه چیست؟

خواص گوجه سبز برای کبد

از جمله خواص گوجه سبز برای کبد می توان به موارد متعددی اشاره کرد. مثلا میوه مذکور به دلیل داشتن بنزوئیک اسید می تواند کبد را از وجود میکروب ها و باکتری ها در امان داشته و آن را پاکسازی و سم زدایی کند. ضمن انکه به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و همچنین فیبر و چربی های مفید باعث از بین رفتن چربی های اضافی جمع شده در کبد می شود و به نوعی از خواص گوجه سبز برای کبد درمان کبد چرب است.

خواص گوجه سبز برای پوست

گوجه سبز به دلیل داشتن کلسیم و اهن و فسفر و همچنین انواع ویتامین ها برای پوست بسیار مفید بوده و باعث می شود سلول های پوستی به تکثیر و جوانسازی خود ترغیب شوند به همین جهت این میوه تابستانی می تواند از چین و چروک و پیری زود رس پوست جلوگیری کند. از دیگر خواص گوجه سبز برای پوست آبرسانی به آن بوده که خشکی و شاخی شدن پوست را درمان می کند. میوه نام برده شده، مقادیر زیادی اب در بافت خود دارد که بعد از خوردن این اب جذب سلول های پوست می شود.

خواص گوجه سبز برای زنان باردار

میوه تابستانی فوق به دلیل داشتن ویتامین ها مختلف از جمله ویتامین C ، B ، K ، A برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید است و باعث می شود مواد مغذی مورد نیاز بدن مادر و جنین تامین شود ضمن انکه ویتامین A موجود در آن به رشد و تکمیل شدن ساختار بینایی جنین هم کمک می کند. از دیگر خواص گوجه سبز برای زنان باردار می توان به افزایش اشتها و تمایل به غذا خوردن در آنها اشاره کرد و این باعث می شود بد مزاجی و تهوع و استفراغ در خانم های باردار به حداقل برسد و انها از خوردن غذا لذت ببرند.

البته مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث استفراغ و سرد مزاجی در مادران باردار شده و این امر زمینه از دست دادن آب بدن هم فراهم می کند بنابراین باید خوردن این میوه به قاعده و به اندازه باشد. علاوه بر آن وجود ویتامین C در این میوه ترش مزه باعث می شود زنان باردار نسبت به عفونت ها و باکتری ها ایمن شده و کمتر دچار بیماری های عفونی شوند از طرف دیگر وجود ویتامین K در گوجه سبز مانع از لخته شدن خون در این زنان هم می شود و این موضوع به جلوگیری از سقط جنین و خونریزی های شدید کمک می کند.

خواص گوجه سبز برای دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، عموما از کلسترول بالا هم رنج می برند. میوه تابستانی فوق به دلیل داشتن فیبر می تواند میزان کلسترول خون این افراد را کاهش داده و به حفظ تعادل کلسترول در خون کمک کند.

مطلب مرتبط :

با خواص زنجبیل آشنا شوید

خواص گوجه سبز برای کودکان

این میوه سبز تابستانی به دلیل داشتن مواد مغذی نظیر ویتامین ها و پروتیین و چربیهای خوب و فیبر برای سلامت و اندام های داخلی کودکان بسیار مفید است و به هضم غذا در آنها کمک می کند اما چون میوه مذکور حالت اسیدی داشته و البته مسهل است باید مصرف آن برای کودکان زیر ۶ سال با احتیاط صورت گیرد. برای کودکان زیر ۶ سال بهتر است آن را کمی پخته و به میزان خیلی کم در کنار غذا به انها بدهید تا اثرات مسهلی و اسیدی ان کاهش یابد.

خواص گوجه سبز برای معده

این چاشنی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند اما به دلیل اسیدی بودن امکان دارد باعث رفلکس و ترش کردن آن هم بشود برای همین نباید این میوه را به میزان زیاد مصرف کنید به خصوص وقتی که هنوز نارس و سبز و ترش است در این حالت ممکن است سبب سردی شده و دل درد بیاورد .

خواص گوجه سبز برای لاغری

همانطور که اشاره کردیم این چاشنی مقادیر زیادی فیبر دارد فیبرها موادی هستند که به مدت طولانی در معده مانده و باعث می شوند شخص احساس گرسنگی نکند . برای همین مصرف آن میزان سوخت و ساز را در بدن بالا برده و به این شکل باعث کالری سوزی و لاغری می شود. ضمن انکه این چاشنی به دلیل داشتن ویتامین C میزان سوخت ساز و چربی سوزی را هم افرایش می دهد و فرایند لاغر شدن و کاهش وزن را هم تسریع می کند.

مطلب مرتبط :

خواص چای سبز برای پوست ، مو و لاغری

خواص گوجه سبز برای سرما خوردگی

ویتامین C دارو و درمان سرماخوردگی است. گوجه سبز هم به مقدار زیادی ویتامین C  دارد برای همین مصرف آن باعث می شود سیستم ایمنی بدن تقویت شده و در برابر ویروس ها و همچنین ویروس سرماخوردگی مقاوم شود. ضمن آنکه این میوه از گرفتگی ریه و مشکلات تنفسی در هنگام سرماخوردگی هم جلوگیری می کند.

با گوجه سبز یبوست را درمان کنید

این میوه تابستانی به دلیل اینکه مقادیر زیادی فیبر دارد می تواند یبوست را درمان کند. فیبر ها موادی هستند که سبب روان شدن روده شده و در واقع یبوست را درمان می کنند . چاشنی مذکور هم به دلیل داشتن فیبر مسهل بوده و یبوست های مزمن را درمان می کند.

کم خونی را با گوجه سبز درمان کنید

همانطور که در بالا هم اشاره شد گوجه سبز مقدار زیادی آهن دارد و همانطور که می دانید اهن برای رفع کم خونی و تامین هموگلوبین ها خون و خون رسانی به سلو لها بسیار ضروری است . اهن موجود در این میوه باعث تولید هموگلوبین و سلول های خونی شده و به مرور کم خونی را کاهش می هد.

افرادی که استرس و افسردگی دارند گوجه سبز بخورند

گوجه سبز حاوی انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین B  است این ویتامین برای درمان افسردگی و ایجاد شادی و نشاط در بدن بسیار مفید بوده و باعث ترشح هورمون های شادی آور می شود. خوردن گوجه سبز با نمک در فصل تابستان باعث خنک شدن بدن و احساس نشاط خواهد شد.

مطلب مرتبط :

خواص توت فرنگی چیست ؟

افرادی که حساسیت دارند گوجه سبز نخورند

بعضی میوه های تابستانی مانند گوجه سبز ، هلو و زرد آلو می توانند ایجاد الرژی و حساسیت کنند. سرخ شدن پوست، خارش، خشک شدن و اگزما از علایم حساسیت بوده و اگر به محض خوردن آنها دچار این علایم، شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

مضرات گوجه سبز

این میوه تابستانی علاوه بر فوایدی که برای آن نام بردیم، ممکن است مضراتی هم برای برخی اندام های داخلی داشته باشد . مثلا مصرف زیاد آن باعث نفخ و رفلکس معده شده و ایجاد تهوع و جمع شدن آب دهان می کند . ضمن انکه خوردن بیش از اندازه  این چاشنی میتواند به مینای دندان هم آسیب وارد کند.

نکته مهم در مورد مصرف میوه مذکور اینکه میوه های تابستانی برای اینکه دچار آفت نشوند سم پاشی می شوند، بنابراین هرگز نباید این میوه ها را نشسته بخورید چون ممکن است، ایجاد مسمویت و اسهال کرده و به معده و دستگاه گوارش آسیب وارد کند. هسته این چاشنی محبوب سمی بوده و خوردن آن بسیار خطرناک است بنابراین بر خلاف اینکه هسته زرد آلو خوراکی است، نباید هسته گوجه سبز را بخورید چون باعث مسمومیت و حتی مرگ می شود.

منبع : سایت خبر شهروند

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=22684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. تشکر از سایت عالی شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .