17

از تخریب ویلای دختر نعمت زاده تا تخریب ۸۷۰ ویلا در لواسان و شمیران

  • کد خبر : 41151
  • 12 اسفند 1397 - 11:41
از تخریب ویلای دختر نعمت زاده تا تخریب ۸۷۰ ویلا در لواسان و شمیران

در سال سخت گرانی ۹۷، فرماندار شمیرانات در روز های پایانی اسفند، از تخریب ۴۷۰ ساخت و ساز غیر مجاز در ۱ سال اخیر در شمیرانات خبر داد. ظرف ۴ سال اخیر نیز بیش از ۴۰۰ تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان صورت گرفته است که یکی مربوط به تخریب بخشی از ویلای […]

در سال سخت گرانی ۹۷، فرماندار شمیرانات در روز های پایانی اسفند، از تخریب ۴۷۰ ساخت و ساز غیر مجاز در ۱ سال اخیر در شمیرانات خبر داد. ظرف ۴ سال اخیر نیز بیش از ۴۰۰ تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان صورت گرفته است که یکی مربوط به تخریب بخشی از ویلای ۹۰۰ متری متعلق به «شبنم نعمت زاده»، عضو هیات مدیره شرکت دارویی رسا و دختر مهندس محمد رضا نعمت زاده، وزیر سابق صمت است که ۱۲ اسفند ۹۷ با رای دادگاه صورت گرفت.

لواسان، پایتخت سرمایه سالار های تهرانی، مقصد شماره یک لاکچری گردها و پاتوق اقامتی بلند مدت جدید سلبریتی ها و چهره های شاخص اقتصادی و سیاسی پایتخت شده است. جایی که ساخت و ساز غیر مجاز در آن، از باستی هیلز لواسان تا کلاک، داد خیلی ها را در آورده و سبب رو شدن پرونده ها٬ رای کمیسیون ها٬ افشای توافق نامه ها و اجازه نامه ها و قس علی هذا شده است!

تخریب ماهانه ۴۰ ساخت و ساز غیر مجاز در شهرستان شمیرانات که ۵۰ درصد این ابنیه توسط افراد غیر بومی ساخت شده است و بدون مجوز ساخت از شهرداری بوده، نشان می دهد که چه سود فوق العاده ای برای سوداگران و بساز بفروش ها داشته که با میلیارد ها تومان سرمایه، ریسک ساخت و ساز را بر جان خریده اند.

تخریب روزانه یک ابنیه بدون پروانه ساخت در منطقه خوش آب و هوا شمیرانات استان تهران، مبین این واقعیت است که لواسان، رودهن، بومهن، فیروزکوه و بسیاری از نقاط دیگر که از اوایل دهه نود خورشیدی، پاتوق لاکچری گرد های خوش نشین شده است، کانون ساخت و ساز غیر مجاز در ایران است.

اگر شما هم سند و اطلاعاتی درباره ساخت و ساز غیر مجاز در شمیرانات و لواسان و شهرستان های استان تهران دارید، در اختیار عصر شهروند قرار دهید.

تخریب ویلای دختر نعمت زاده

(تصویر پروانه ساختمان شبنم نعمت زاده که در ۴ مرداد ماه سال ۹۵ به متراژ ۶۱۲ متر مربع صادر شد در پلاک ثبتی ۱۸۸۷ فرعی و ۲۰ اصلی و مساخت زمین طبق سند: ۸۹۴ متر است. زمین شبنم نعمت زاده در لواسان، خیابان پیام، کوچه نسیم شماره ۳۰ قرار دارد)

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره باستی هیلز لواسانات

باستی هیلز : مصداق ساخت و ساز لوکس غیر مجاز

باستی هیلز یا کلاک ، جایی است که با تغییر کاربری زمین به مسکونی و ویلایی، زمین های متری چند صد هزار تومان به ده ها میلیون تومان تغییر پیدا کرده و اکنون، گران ترین واحد های مسکونی لوکس ایران، دیگر در نیاوران و زعفرانیه و صاحبقرانیه و الهیه نیست. بلکه در باستی هیلز و بزودی در شهرک کلاک خواهد بود.

زمین خواری و جنگل خواری و کوه خواری در لواسان و شمیرانات، بیداد می کند و برخورد شهرداری و شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ و ماده ۱۰۰ و اقدامات شورای عالی شهرسازی و معماری در کنار اقدامات موثر قوه قضاییه، هنوز نتوانسته آن طور که شایسته و بایسته است، با پدیده شوم زمین خواری و تغییر کاربری ها و ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق شمالی شهر تهران، مقابله کند.

به نظر می رسد بخشی از این مشکلات، با اجرایی شدن اثربخش طرح کاداستر، مرتفع شود. تخریب روزانه یک ابنیه غیر مجاز در شهرستان شمیرانات، خود دلیل آشکاری بر اهمیت همراهی سه قوه در راه مبارزه با ساخت و ساز های غیر مجاز و مقابله با از بین بردن خاک در این منطقه پایتخت محسوب می شود. همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کرده اند، تولید یک سانت خاک، سالیان سال زمان نیاز دارد و بایستی نسل  امروز، برای حفاظت از خاک، به اندازه آب و هوا، تلاش کند. ما میراث داران خاک و هوای نسل آینده هستیم که باید بیش از پیش در حفظ این میراث گران قدر بکوشیم.

متاسفانه طبق اعلام فرماندار شهرستان شمیرانات، فرسایش خاک و تخریب مراتع در شهرستان شمیرانات که با روند رو به رشد تغییر کاربری زمین های زراعی همراه شده است، سبب شده تا این منطقه پایتخت، گر چه یکی از مقصد های لاکچری گردی باشد، اما منطقه ای مستعد بلایای طبیعی مثل سیلاب شود که تهدیدی برای آینده ساکنان آن خواهد بود.

حتما بخوانید: ساخت و ساز های غیر مجاز در لواسان و اسناد ویلاهای جنجالی

لواسان : پایتخت ساخت و ساز غیر مجاز پایتخت

لواسان ، مثل دلار ۱۴ هزار تومانی و پراید ۵۰ میلیون تومانی و گوشت قرمز کیلویی ۱۰۰ هزار تومانی، کلید واژه مهم اینستاگرام ایرانیان در سال نود و هفت بود. جایی که با خانه های لوکس و آقازاده ها و ژن های خوب رنگ و وارنگ، یادآور علی انصاری و غلام حسین مطهری اصل و سیده فاطمه حسینی و برادران نجفی و پتروشیمی باختر و خیلی های دیگر است.

حواشی لواسان مربوط میشود به ماجرای تغییر کاربری زمین و زمین خواری و فساد است. موضوعی که شاه بیت خطبه های حجت الاسلام و المسلمین، سعید لواسانی، امام جمعه اینستاگرد و توییتر باز این شهرستان بوده و از سال ۹۳ تا کنون، بلندگوی مبارزه با فساد در این منطقه می باشد.

لواسان، پایتخت زمین خواری پایتخت، دنیای متفاوتی دارد. حتی تیر برق هایش هم برای عصر مدرن، آماده می شود. تیر برق هایی شایسته برای شهروندان شایسته! تیر برق هایی که باید متناسب با ویلا های سوپرلوکس استخر دار هزاران متری میلیارد تومانی باشد! متناسب با اسکای سنتر و کافه و پاتوق های خاص که از نام بردن آن ها در این گفتار معذوریم.

پایتخت ساخت و ساز غیر مجاز پایتخت

(تیر برق هایی که قیمت خرید هر  یک، ۵۴ میلیون ریال  است)

حتما بخوانید: همه چیز درباره شهرک کلاک

ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان، سبب شده تا آگهی های عجیب و غریب هم در فضای مجازی منتشر شود. ویلا های چند هزار متری با محصولات عالی و اروپایی و ویوی ابدی و دید رویایی و چشم انداز رمانتیک! این ها ادبیات شگفت انگیز برای فروش اقامت گاه های شگفت انگیز است که حتما رد پای آن را در شبکه های اجتماعی و کانال های پیام رسان های داخلی و بین المللی دیده اید. مشتری هم تا دلتان بخواهد دارد. خرید خانه های سوپر لوکس بادی گارد دار ۲۴ ساعته با خدمات هتل ۵  ستاره آن هم با ۱ میلیون دلار ناقابل، برای خیلی ها سخت نیست!

ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان

به قول امام جمعه لواسان، بحث ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان از باستی هیلز تا کلاک، ربطی به چپ و راست و بالا و پایین ندارد. از سلبریتی سینما و ورزش تا آقازاده و سرمایه دار، اسامی نام آشنایی از مالکان و مشتریان به چشم می خورد.

ویلا های ۶ هزار متر مربعی لواسان

ویلا های چند هزار متر مربعی لواسان، روی زمین های متری چند ده میلیون ساخته نشده است. روی زمین هایی که به هزار لطایف الحیل، تغییر کاربری گرفته است، بنا شده و اکنون ارزش افزوده رویایی برای صاحبانش به ارمغان آورده است.

طبق گفته های معاونت فنی و عمرانی شهرداری لواسان، زیر بنای مجاز در لواسان، بین صد و پنجاه تا دویست متر مربع در هر ۱۰۰۰ متر مربع است. اما اکنون ویلا های چند هزار متری دیده می شود که تناسبی با این معیار ندارد و دکوراسیون داخلی آن ها به گونه ای است که یادآور تالار سلام سلطان صاحبقران (کاخ گلستان) و تالارهای کم ستون کاخ نیاوران است.

ویلا های ۶ هزار متر مربعی لواسان

در لواسان، جشنواره ساخت و ساز غیر مجاز امروز ایران، ویلا هایی به چشم می خورد که مجوز ساخت نهصد متر داشته است اما مالک، دو قطعه نهصد متری را ادغام کرده و چهار هزار و ششصد متر بنا احداث کرده و بیش از دو هزار و هشتصد متر مربع بنای مازاد بر پروانه ساخت! از این تخلف آشکار تر می شود؟!

ویلا های چند هزار متر مربع در لواسان، بسیار است و احتمالا در سال ۹۸ که در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم، بیش از پیش شاهد افشای اطلاعات از رانت ها و فساد در این منطقه فساد خیز پایتخت باشیم.

ویلا های چند هزار متر مربع در لواسان

(نامه اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان شمیران در ۸ مهر  ماه ۹۷ درباره تصرف اراضی در مناطق چهارگانه)

کمیسیون ماده ۱۰۰، جایی است که باید برای احقاق حقوق بیت المال، اقدامات اساسی بکند. جایی که نماینده شهرداری در آن نیست و به عنوان یک مرجع شبه قضایی، باید بتواند از ساخت و ساز غیر مجاز، جلوگیری کند. از رشد قارچ گونه ویلا های چند هزار متری با دیوارهای ۷ متری! پرداخت جریمه به کمیسیون ماده ۱۰۰ و دریافت گواهی پایان کار، روال ناپسندی است که نباید به مشی درآمدزایی شهرداری ها در سال های آینده تبدیل شود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره کمیسیون ماده ۱۰۰

جریمه نقدی و کمیسیون و حکم تخریب

کمیسیون ماده ۱۰۰، سه عضو دارد با مرجعیت شبه قضایی. از معدود کمیسیون های قانون شهرداری است که تجدید نظر داشته و می توان نسبت به آرای صادره، اعتراض کرد و به دیوان عدالت اداری نرفت. جریمه نقدی، بخشی از آرای کمیسیون ماده صد را به خود اختصاص داده است که مالکان با پرداخت جریمه  نقدی، می توانند مجوز پایان کار بگیرند. البته حکم توقف ساخت و ساز و بعضا تخریب نیز در منطقه شمیرانات و لواسان صادر شده است.

شهرداری  تهران و شهرداری لواسان و هیچ  جای دیگر، نقشی در تصمیم گیری ها و جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۵ و ماده ۷۷ و ماده ۹۹ ندارد. در واقع، اگر ساخت و ساز غیر مجازی در لواسان مشاهده می کنیم، باز هم قانونی است. چرا؟ چون مجوز کمیسیون ماده صد را گرفته و جرایم صدها میلیونی مربوطه را پرداخت کرده است. پس در این موارد، باید قانون اصلاح شود تا افراد، «قانونی، کار غیر قانونی» نکنند!

جریمه نقدی و کمیسیون و حکم تخریب

مشخص است که مثل برخی از ساخت و ساز های غیر مجاز در تهران (از ایران مال تا اطلس مال)، پرداخت جریمه هم برای بروز تخلف، به صرفه است. چرا که ابنیه ایی که متری ده ها میلیون تومان پس از ساخت، ارزش بازاری پیدا می کند، پرداخت بعضا صدها میلیون تومان جریمه هم به  شهرداری، جای خیلی دوری به قول مالکان مرفه نشین نمی رود!

به قول امام جمعه لواسان، این کنایه تاسف آور اما واقعی، گاها مصداق پیدا می کند که از بخواهیم شهر زیبایی داشته باشیم، باید پول داشته باشیم و برای پول داشتن، باید عده ای تخلف کنند تا جریمه  شوند و با آن پول، شهر را بسازیم!

 ساخت و ساز های غیر مجاز در تهران

مشکل کار کجاست؟

چرا لواسان، پایتخت سرمایه سالار ها شده است؟ چرا این حجم ساخت و ساز غیر مجاز در شمیرانات داریم؟ چرا تخلف ساخت و ساز در مناطق سه گانه شمال شهر تهران، هم چنان صرف می کند؟ ایراد کار کجاست؟ کجای کار، می لنگد؟ به نظر می رسد، بخشی از ایرادات، مربوط به قانون است. قانونی که متعلق به شصت و اندی سال پیش است و نیاز به بازنگری دارد.

لواسان، پایتخت سرمایه سالار ها

قانون شهرداری را که مطالعه کنید، برای ایران دهه چهل هجری خورشیدی بود. اکنون آخر دهه نود هجری خورشیدی هستیم و نیم قرن، گذشته است. نمی توان شهر را با قانون ۶۰ سال پیش اداره کرد. اگر اداره کنیم، همین می شود که می بینیم!  باید قانون و ناظر و استاندارد و رویه های قضایی و سامانه های هوشمند شناسایی و رصد تخلف، به روز و آنلاین شده تا تخلف کردن، برای متخلف، هزینه سنگینی در پی داشته باشد.

شهرداری تهران و بسیاری از شهرهای کشور، هزینه دارند و برای پاسخ گویی به هزینه  های خود، باید درامد پایدار داشته باشند. دولت و مجلس و همه ملت ایران باید شهرداری ها را در مدیریت پایدار و اثربخش شهر، یاری کنند. شهروند مسئول در شهر زیست پذیر، باید وجود داشته باشد و این فرهنگ، در جامعه تسری یابد. شیشه ای کردن اتاق  ها و سازمان ها و شفافیت گرایی، خود عامل مهمی در کاهش تخلفات است.

جولان باغ ویلا ها در لواسان و تهران

در لواسان و تهران، شاهد جولان باغ ویلا هستیم. ساخت بنا در باغ ویلا ها، متراژ محدودی داد و طبق نقشه شهرداری، برای مالک و بساز بفروش، اصطلاحا صرف نمی کند. پس او آن طور که دلش می خواهد می ساز و خلاف می کند و جریمه اش را هم بر اساس رای کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت می کند. پس نقشه های تایید شده و امضا دار شهرداری، در واقع در این فرآیند، جایگاهی ندارند.

از مجموعه ۲۰ روستا لواسان، ۱۴ روستا در بخش لواسانات، حریم شهر است و دهیاری باید پدیده ساخت و ساز غیر مجاز را گزارش کند. برای پرونده ساخت و ساز غیر مجاز، باید از ۱۱ دستگاه، استعلام شود و این اطاله روند تکمیل پرونده و ارجاع به مراجع قضایی و شبه قضایی را در پی دارد. ۶۰ دوربین شهری، لواسان را پایش تصویر می کند که باید افزایش یابد. برای کار غیر قانونی، خیلی ها دست به کار می شوند. اما خیلی ها هم باید افشا گری کنند. مثل راهداری شمیرانات.

 سامانه های هوشمند شناسایی و رصد تخلف

(نامه اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان شمیرانات در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۹۷ به رییس دادگاه عمومی بخش رودبار قصران درباره بازگشایی غیر قانونی محور شمشک به دیزین)

امیدواریم سال ۹۸ سال کاهش روند ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان و شمیرانات باشد.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=41151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .