6

کدام بزرگراه‌های تهران حادثه خیز است ؟

  • کد خبر : 297093
  • 30 خرداد 1402 - 12:50
کدام بزرگراه‌های تهران حادثه خیز است ؟
برخی شریان‌های اصلی پایتخت نه تنها مانع از وقوع تصادفات نمی‌شود بلکه وقوع آن را تشدید می‌کند و در برخی معابر سالانه ده‌ها تصادف در یک نقطه رقم می‌خورد به طوری که اکنون به گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور، احتمال تصادف در بزرگراه‌های کردستان، مدرس، شهید صیاد شیرازی و بزرگراه یادگار امام(ره) بیشتر از هر نقطه‌ای در تهران است.

به گزارش عصرشهروند، نقاط حادثه خیز واژه‌ای است که بارها در گزارش‌های مسئولان مختلف به‌ویژه مسئولان انتظامی و شهری شنیده شده است اما این نقاط حادثه خیز کجا هستند و ویژگی‌های این نقاط چیست.

هرچند طبق گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی و حتی مسئولان بیش از ۷۰ درصد تصادفات عامل انسانی دارد و عواملی مانند نقاط حادثه خیز سهم کمتری را از سبد تصادفات به خود اختصاص می‌دهند با این حال نقاط حادثه خیز نیز بی‌تقصیر نیستند و تقریباً در چند سال اخیر با وجود افزایش اما ثابت مانده‌اند و همین ثابت بودن معابر حادثه خیز و فقدان رسیدگی به آن جای سوال دارد که چرا همچنان این مناطق به عنوان نقاط حادثه خیز باقی مانده‌اند. برای مثال تنها در یک مورد بزرگراهی یعنی بزرگراه آزادگان تیر سال ۱۴۰۱ سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که مسیر این محور در مناطق ۱۸، ۱۹، ۱۵ و ۱۶ نقاط حادثه‌خیز محسوب می شود و شهرداری اصلاح آن را آغاز کرده است اما طبق تازه ترین برآوردها که رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد، علاوه بر ثابت ماندن حادثه خیزی محور بزرگراهی آزادگان در مناطق یادشده، منطقه ۲۱ نیز به فهرست نقاط حادثه‌خیز افزون شده است.

حال سوال اینجاست چرا این نقاط حادثه خیز اصلاح نمی‌شوند و متولی آن کیست؟ اما پیش از آن بهتر است نقاط حادثه خیز و علت حادثه خیزی معابر اصلی پایتخت را به خوبی بشناسیم.

بزرگراه‌های حادثه خیر تهران کدام است؟

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ چندی پیش در گفت و گویی درباره جزئیات مناطق حادثه خیز پایتخت با انتقاد از وضعیت برخی شریان‌های بزرگراهی گفت: احتمال تصادف در بزرگراه‌های کردستان، مدرس، شهید صیاد شیرازی و بزرگراه یادگار امام (ره ) بیشتر از هر نقطه‌ای در تهران است.

سرهنگ مصطفی زینی وند افزود: در بزرگراه‌های یاد شده که خودروها وقتی به مقطع انتهایی این معابر می‌رسند با توجه به ساختار و شکل هندسی راه و شیب آنها، احتمال تصادفات در این معابر بیشتر می‌شود.

به گفته وی، با توجه به نقشه زیرساختی شهر تهران و شیب سرپایینی اغلب بزرگراه‌های پایتخت، در بزرگراه‌های شمالی جنوبی شدت تصادفات بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند، به‌ویژه در مقاطع انتهایی این بزرگراه‌ها شدت این تصادفات زیاد می‌شود.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران به بزرگراه‌های کمربندی شهر اشاره کرد و گفت: بزرگراه‌های کمربندی مانند بزرگراه آزادگان، شهید یاسینی و بسیج به دلیل اینکه به مرور زمان دچار یک سری ایرادها شده است، عاملی برای وقوع تصادفات می‌شوند.

زینی‌وند ادامه داد: بزرگراه آزادگان که طولی حدود ۳۶ کیلومتر دارد و شمال و غرب را به جنوب شرق تهران متصل و از مناطق مختلف شهرداری مانند ۲۲ ، ۲۱ ، ۱۸، ۱۶ و ۱۵ عبور می‌کند، به دلیل تردد خودروهای سبک و سنگین با حجم بسیار زیاد معضلات و مشکلات خاص خود را دارد و تصادفاتی زیادی در این محور و به صورت سالیانه اتفاق می‌افتد.

وی اظهارداشت: نواقص بسیاری مانند نقص در روکش آسفالت، نقص در سیستم روشنایی، نقص در تابلو ها و علائم و حفاظ‌ها در این محور وجود دارد که همه این موارد حوادث را تشدید می‌کند.

ئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران گفت: در بزرگراه آزادگان فرونشست آسفالت را شاهد هستیم که خود را بیشتر از قبل نشان می‌دهد و نیاز است به صورت جدی به بحث تبادل‌های کندرو به تندرو، روکش آسفالت، حفاظ‌های ایمنی، تابلوها و علائم در این بزرگراه رسیدگی شود که البته اقدامات خوبی در دست اجرا است.

شهرداری متولی اصلاح خیابان‌ها و بزرگراه‌های درون شهری

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ  اظهار داشت: متولی اصلی پیمایش و شناسایی نقاط حادثه خیز در سطح معابر شهری اداره مهندسی راهنمایی و رانندگی است که این گزارش‌ها به صورت فصلی یا ماهانه بنابر نیاز تهیه می‌شود.

سرهنگ رابعه جوان بخت افزود: این گزارش برای عملیات اصلاح در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و به طور دقیق شهرداری مسئول اصلاح خیابان‌ها و بزرگراه‌های درون شهری است و برای نقاط خارج از شهر این مسئولیت بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از تصادفات و خسارات ناشی از آن ناشی از نقاط حادثه خیز است گفت: البته به طور دقیق نمی‌توان گفت اما نقاط حادثه‌خیز علاوه بر اثرات مستقیم، تاثیرات غیر مستقیم یعنی تشدید جراحت و خسارات مالی را به دنبال دارد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه طبق نگاه پلیس «جاده باید با رانندگان مهربان باشد»، توضیح داد: بنابر این استدلال، حتی اگر در تصادفی عامل انسانی دخیل باشد باید جاده به نوعی طراحی شود که کمترین خسارت را به خودرو و سرنشینان وارد کند یا حتی در شرایط ایده‌آل به شکلی استانداردسازی شده باشد تا مانع وقوع حادثه شود.

جوان بخت ادامه داد: اما برخی از شریان‌های اصلی در پایتخت اینگونه نیست و نه تنها مانع از وقوع تصادفات نمی‌شود بلکه وقوع آن را تشدید خواهد کرد و در برخی معابر شاهد هستیم سالانه ده‌ها تصادف در یک نقطه رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه باید مدیران شهری نسبت به اصلاح نقاط حادثه خیز جدی تر ورود کنند، تاکید کرد: پلیس در صورت وقوع حادثه در نقاط حادثه خیز به طور قطع بر مبنای تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با تشکیل پرونده قضایی مسئولان شهری را به مراجعه ذیصلاح معرفی خواهد کرد. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=297093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .