16

تهران گردی در پارک های جنوب و مرکز تهران : از پارک ساعی تا بوستان ولایت

  • کد خبر : 10755
  • 02 دی 1397 - 15:36
تهران گردی در پارک های جنوب  و مرکز تهران : از پارک ساعی تا بوستان ولایت

پارک های جنوب و مرکز تهران پارک های جنوب تهران ، کم تر از پارک  های شمال و شرق تهران، ظرفیت های گردشگری و تفریحی برای طبیعت گردها ندارد بلکه به دلیل وسعت زیاد، خدماتی دارد که شما در پارکهای شمال تهران مثل نیاوران و نهج البلاغه  و پارک ملت و حتی بوستان آب و […]

پارک های جنوب و مرکز تهران

پارک های جنوب تهران ، کم تر از پارک  های شمال و شرق تهران، ظرفیت های گردشگری و تفریحی برای طبیعت گردها ندارد بلکه به دلیل وسعت زیاد، خدماتی دارد که شما در پارکهای شمال تهران مثل نیاوران و نهج البلاغه  و پارک ملت و حتی بوستان آب و آتش، نخواهید داشت. گزارش امروز سرویس تهرانگردی، شما را با ۱۰ پارک دیدنی جنوب تهران آشنا می کند. با ما همراه باشید.

پارک گردی را جدی بگیریم!

گردش در پارکهای تهران باید بخشی از فرهنگ گردشگری شهری شده و هموطنان تهرانی که این روزها با مشکلات دیابت و اضافه وزن فزاینده روبرو هستند، از ظرفیت های توریستی و طبیعت گردی بوستان ها استفاده کنند. خوشبختانه بعضی از بوستان های تهران مثل جوانمردان، نهج البلاغه، شهدای خلیج فارس و پل طبیعت، روزانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی دارد و اگر ساعت هم در فضای آنجا قدم بزنید، امکانات سرگرم کننده ای برایتان فراهم است. ارزان ترین و بهترین روش برای گذران شب های بلند نیمه دوم سال، پارک گردی به خصوص در آخر هفته هاست. اگر در مرکز و جنوب پایتخت زندگی می کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید :

گردش در پارک های تهران

تهرانگردی در پارک شهر

دو پارک در تهران، ده ها سال  است مخاطب زیادی داشته و برای قدیمی های تهران،  پارک یعنی این دو پارک: یکی ملت در خیابان ولیعصر شمالی و دیگری شهر در محله سنگلج تهران که محل تولد استاد عزت الله انتظامی، عزت سینمای ایران بود. داستان پارک شهر، به دوران رضا خان میر پنج باز می گردد. او در جریان توسعه پایتخت ایران، آلونک هایی که در این منطقه ساخته شده بود تخریب کرد و شروع به کاشت درختان و سرسبز کردن محیط نمود. باغی ایجاد شد که سنگلج نام  گرفت و بخشی از آن به وزارت کشاورزی و بخشی نیز به بلدیه طهران واگذار شد.

تهرانگردی در پارک شهر

از سال ۱۳۲۸ هجری  شمسی، کل این منطقه  به شهرداری تهران واگذار شد که یکی از سرسبز ترین مناطق تهران و تفرج گاه نوستالژیک بسیاری از  مادر بزرگ ها و پدر بزرگ های ما در تهران بود. از دهه سی هجری شمسی، مهندسان شهرسازی شهرداری تهران برای تبدیل کردن این مجموعه گیاهی بزرگ به پارک اقدام کردند و اوایل  دهه چهل، نخستین پارک تهران افتتاح شد. اگر یادتان باشد، تا چند سال  پیش، پارک شهر، دارای دیوارهای بلندی بود که این روزها از دیوار خبری نیست.

 سرسبز ترین مناطق تهران و تفرج گاه نوستالژیک

پارک شهر هم ترکیب از طراحی منظم  و نامنظم  مثل بسیاری از پارکهای شمال شهر  است. پوشش گیاهی  عالی دارد که جشنواره ای از: کاج ، صنوبر، فندق، تبریزی، پروس، هلو  گل، لیلکی و ژینکگو.

پارک شهر ترکیب از طراحی منظم و نامنظم

در پارک شهر، خدمات زیادی در انتظار گردشگران مناطق مرکزی و جنوب  پایتخت است که از آن جمله می توان به : سفره خانه سنتی، استخر و آب نما،  آکواریوم، زمین بازی و محوطه بزرگ ساعت مرکزی اشاره کرد. انواع و اقسام مجموعه های ورزشی مردانه و مختص به بانوان نیز با وسایل بدنسازی پیشرفته در باشگاه پارک شهر در دسترس  است.

در این مجموعه،  اخیرا شاهد مهد کودک بهزستی، اجزاییات شهرداری و ساختمان ناحیه ۲ شهرداری  منطقه  ۱۲  تهران هستیم.

آدرس پارک شهر: خیابان وحدت اسلامی- نبش خیابان شهید فیاض بخش

مهد کودک بهزستی در پارک شهر

استفاده از مترو ایستگاه امام خمینی برای رفتن به پارک شهر  توصیه  می شود. پارک شهر دارای هشت ورودی است و تندیس شیر  سنگی آن، یکی از خاطره انگیز  ترین لوکیشن های عکسبرداری ایرانیان دهه چهل و پنجاه هجری شمسی را شامل می شود. در طول  ماه، تور های پرنده نگری در پارک شهر برگزار می شود.

استفاده از مترو ایستگاه امام خمینی برای رفتن به پارک شهر

تهران گردی در پارک دانشجو

یکی از سیاسی ترین پارکهای پایتخت که گاها محل تجمعات دانشجویی و صنفی می شود، پارک دانشجو است. اگر  گذر شما به چهار راه ولیعصر تهران بیفتد، روبروی مترو چهار راه ولیعصر (نه میدان ولیعصر)، این بوستان بزرگ، خودنمایی می کند. پوشش گیاهی آن ترکیبی از بلوط و کاچ و مروارید و اقاقیا بوده و نارون هم در آن دیده می شود. شامل آب نما و مرکز زمین بازی کودکان و کتابخانه است که روبروی آن نیز، پایتخت تئاتر ایران یعنی  تئاتر شهر قرار دارد.

تهران گردی در پارک دانشجو

برای  علاقمندان به تئاتر گردی، گشتی در پارک دانشجو توصیه می شود. ساختمان دایره ای شکل تئاتر شهر، یکی  از نوستالژیک ترین بناهای تهران است که بیش از ۴۰ سال پیش به عنوان کافه شهرداری شناخته می  شد و تفرج گاهی برای اهالی  تهران قدیم بود. تئاتر شهر، معروف  ترین تماشاخانه خاورمیانه در مرکز پایتخت بوده و روزانه چندین  اجرا در آن روی صحنه  می رود.

پارک دانشجو تفرج گاهی برای اهالی تهران قدیم

آدرس پارک دانشجو: خیابان انقلاب، چهار راه ولیعصر.

پارک دانشجو در ناحیه ۱ منطقه  ۱۱ شهرداری تهران واقع شده و ۳۲ هزار متر مربع وسعت دارد. شب ها، روبروی پارک دانشجو، هم چون خیابان ۳۰ تیر، محفلی برای عرضه کنندگان غذا و نوشیدنی خانگی می شود.

حتما بخوانید :

پارک دانشجو واقع در چهارراه ولیعصر

تهران گردی در پارک لاله

پارک لاله تهران از قدیمی ترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی اهالی پایتخت بوده و هم  چنان نیز در تهران مدرن این روز ها، میزبان هزاران گردشگر در طول روز است که برای تماشای موزه هنرهای معاصر، راهی کارگر شمالی می شوند. در گذشته، میدان اسب دوانی به نام جلالیه  بوده و ارتش آن را در اختیار  داشت. اما به  وزارت دارایی منتقل شد و هم  چون پارک شهر، طراحی منظم و نامنظم دارد. ژوفه، طراح فرانسوی، طراحی اولیه پارک لاله را بر عهده داشت. هنوز هم  طراحی هندسی این پارک در تهران یونیک است.

تهران گردی در پارک لاله

پوشش گیاهی این پارک، جالب توجه است. جشنواره ای از چنار، بلوط، ماهونیا، اقاقیا، سرو خمره ای، صنوبر، بربریس، مروارید قرمز و لیگوستروم بوده و در وسط آن، زمین های بازی کودکان و زمین چمن مصنوعی فوتبال و پیست اسکیت سواری قرار دارد.

پارک لاله، سالن ورزشی چند منظوره و نگارخانه داشته و از آمفی تئاتر روباز نیز سود می برد. فدراسیون شطرنج ایران هم در پارک لاله قرار دارد.

تهران گردی در پارک لاله

آدرس پارک لاله : تهران- میدان انقلاب- خیابان کارگر شمالی

اگر به پارک لاله رفتید، رستوران ها و کافه های بسیاری در اطراف آن قرار دارد. موزه ۲.۵ میلیارد دلار هنرهای معاصر تهران با کلی برنامه  ماهانه جالب و تابلوهای شاهکار نقاشی ایران و جهان که مستقیم توسط فرح پهلوی خریداری شد، از جمله ظرفیت های گردشگری اطراف  پارک لاله تهران است.

کافه های اطراف پارک لاله

با خط ۴ مترو تهران به ایستگاه انقلاب رفته  و پس از خروج از ایستگاه، پیاده یا با تاکسی به کارگر شمالی بروید. پارک لاله تهران در ناحیه ۲ منطقه ۶ شهرداری قرار دارد و ۳۳۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

تهران گردی  در پارک ساعی

پارک  ساعی از دیگر بوستان های دیدنی و دوست داشتتنی مرکز شهر است که طراحی هندسی  آن قابل توجه بوده و روزانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. برخی از مدارس شهر  نیز  از پارک  ساعی برای برگزاری اردوهای نیمه روزه دانش آموزی استفاده می کنند. مهندس کریم  ساعی، در سال ۱۳۲۴، طراحی این پارک را آغاز  کرد که پس از فوت ایشان، شهرداری تهران آن را در دهه سی شمسی توسعه دارد. هم چون دیگر بوستان های تهران، طراحی منظم و نامنظم داشته و پوشش گیاهی فوق  العاده دیدنی به خصوص در پاییز  و زمستان دارد.

ساعی از بوستان های دیدنی و دوست داشتتنی مرکز شهر

اگر  به دنبال لوکیشن خوبی برای سلفی های اینستاگرامی در نیمه دوم سال هستید، پارک ساعی توصیه می شود. جشنواره ای از بید مجنون، افرای سه رنگ، کاج سیاه، بلوط، سیدالاشجار، نراد، اقاقیا، خرمندی و شاه بلوط هندی در  این پارک مشاهده می شود.

پارک ساعی دارای فضاهای متفاوتی برای علاقمندان بوستان گردی و طبیعت گردی پایتخت است که از آن جمله می توان به : برکه مصنوعی، زمین بازی کودکان، آب نمای موزیکال،  حیات وحش مصور، مجتمع تفریحی خانه  کودک و آمفی تئاتر اشاره  کرد.

پارک ساعی دارای فضاهای متفاوتی برای علاقمندان بوستان گردی

نکته ای که در زمان عزیمت به پارک ساعی باید در نظر  داشته باشید آن است که فرهنگسرای بانو نیز در داخل این پارک قرار داشته و در هفت طبقه، هر  ماه میزبان هنرمندان و رویدادهای فرهنگی و هنری  شهر است و کارگاه های آموزشی بسیاری برای کودکان و دانشجویان و دانش آموزان دارد.

فرهنگسرای بانو در پارک ساعی

آدرس  پارک ساعی: خیابان ولیعصر شمالی، جنب خیابان ساعی و پایین تر از توانیر

اگر با BRT های ولیعصر راه آهن به پارک ساعی بروید، باید در ایستگاه توانیر توقف کنید. مترو ندارد و بهترین راه، اتوبوس است. البته  ولیعصر از شمال به جنوب یک  طرفه است و از جنوب به شمال، تاکسی در اختیار شما خواهد بود.

پارک ساعی در ناحیه ۵ منطقه ۶ شهر تهران واقع شده و ۱۲۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

تهران گردی در پارک هنرمندان

پارک هنرمندان، دیگر مقصد بوستان گردی در مناطق مرکزی و جنوب تهران است. این پارک را با پارک ایرانشهر هم می توان شناخت و یکی از خاطره انگیز ترین مقصدهای گردشگری هنری پایتخت محسوب می شود. چرا که محل استقرار خانه هنرمندان ایران نیز در پارک هنرمندان بوده و روزانه هزاران گردشگر داخلی و بین المللی شهر برای تماشای ۷ گااری خانه هنرمندان، رهسپار این منطقه می شوند.

تهران گردی در پارک هنرمندان

طراحی این پارک، به صورت منظم هندسی بوده و از پوشش گیاهی خوبی برخوردار  است که از آن جمله می توان به اقاقیا، چنار، سرو،نارون و حتی سدروس اشاره کرد. تندیس  های بسیاری  در پارک هنرمندان قرار گرفته که نمادی از طبیعت و عرفان است.

طراحی هندسی پارک هنرمندان

به  هر  حال هر توضیحی بخوایم درباره خانه هنرمندان بدهیم، باید درباره پارک هنرمندان داد. اگر  خواهان غذاها و کیک و شیرینی گیاهی هستید، رستوران های این پارک ، میزبان شایسته ای برای وگان ها هستند.

رستوران های پارک هنرمندان

آدرس پارک هنرمندان : خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، نبش  خیابان برفروشان

پارک هنرمندان در ناحیه ۱  منطقه  ۶ شهرداری  واقع شده و ۵۵ هزار متر مربع وسعت دارد. این پارک در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری نهایی رسید.

پارک هنرمندان در خیابان طالقانی

اطراف پارک هنرمندان، علاوه بر خانه هنرمندان و دو کافه و رستوران بزرگ، مملو از کافه های لوکس و رمانتیک برای گردشگران هنری شهر است.

بوستان گردی در المهدی

یکی از پارکهای کم تر شناخته شده اما بزرگ پایتخت، پارک المهدی است. طراحی  ترکیبی منظم و نامنظم داشته و گیاهانی چون  نارون، اقاقیا، چنار، سروه نقره ای و ارغوان و سدروس در آن به چشم می خورد. خدمات خوبی پارک المهدی دارد که در کم تر پارکی در تهران شاهد هستیم. مثل قایقرانی که در پارک شهدای خلیج فارس در دسترس  است.

بوستان گردی در المهدی

این پارک دارای شهربازی، پیست اسکیت، کلینیک گل  و گیاه، فروشگاه شهر کتاب، خانه شهروند و خانه  اخبار  بوده و آب نما و آلاچیق  هم برای دورهمی های خانوادگی دارد.

پارک المهدی در جنوب شرق میدان آزادی

پارک المهدی در جنوب شرق  میدان آزادی بوده و جنب بزگراه سعیدی است. این پارک در ناحیه ۱ منطقه ۹ شهرداری تهران بوده و ۶۵ هزار متر مربع مساحت دارد. المهدی سال ۱۳۶۵ به بهره برداری  رسید و برای مسافران پایانه میدان آزادی، لوکیشن خوبی برای تفریح و انتظار است.

پارک المهدی لوکیشن خوبی برای تفریح و انتظار مسافران پایانه آزادی

تهران گردی  در پارک بعثت

پارک بعثت تهران از دیگر بوستان های بزرگ جنوب پایتخت بوده که قبلا، محل کوره های آجر پزی شهر بود و بعدا تبدیل به فضای سبز شد. در سال ۱۳۵۲ به بهره  برداری رسید و طراحی آن با نظم طبیعی و با خطوط غیر منظم و ارگانیک انجام شده است و تنوع گیاهی عالی از نارون و چنار، تا سرو و توسکا و بلوط و اقاقیا و بید مجنون دارد.

تهران گردی در پارک بعثت

در این پارک ، چهار گل خانه بزرگ در کنار دریاچه ای برای قایقرانی در برخی فصول، کتابخانه و شهربازی و زمین بازی کودکان در دسترس  است. این پارک دارای سرویس  بهداشتی و مجمع ورزشی و استخر بزرگ و یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

تهران گردی در پارک بعثت منطقه 16

آدرس پارک بعثت: بزگراه بعثت، خیابان شهید صابوئیان جنوب  شهرداری منطقه  ۱۶

پارک بعثت در محدوده ناحیه ۶ شهرداری منطقه  ۱۶ بوده و ۵۳۵ هزار متر مربع وسعت دارد و سال ۱۳۴۸ تاسیس شد.

پارک رازی

تهران گردی دیگر  در منطقه  جنوب شهر، در  پارک رازی  امکان دارد. این پارک، یکی از پر امکانات ترین بوستان های شهر  است که آب نما، زمین بازی کودکان، زمین  های ورزشی، سالن های سر پوشیده چند منظوره، دریاچه، اکواریوم، کتابخانه و شهر بازی  را در  خود جای داده و تفرج گاه حرفه های برای همه نوع سلایق شهروندان تهرانی است.

پارک رازی

پوشش گیاهی متنوعی داشته که از ان جمله می توان به کاج، سدروس،  بید مجنون، زردآلو، افرا، زبان گنجشک، صنوبر، ختمی و لیلکی اشاره کرد. طراحی هندسی آن به صورت ترکیبی منظم و نامنظم است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برج فرهنگی در ضلع شمالی پارک قرار داشته و نمایشگاه فصلی کتاب و صنایع دستی در این پارک در طول  سال برگزار می شود.

پوشش گیاهی متنوع در پارک رازی

آدرس پارک رازی: خیابان قزوین، خیابان مرادی، جنب شهرداری  منطقه ۱۱

این پارک در محدوده ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۱ بوده و ۳۵۰ هزار متر مربع وسعت دارد و در سال ۱۳۷۶ ساخته شد.

دفتر انجمن ایدز ایران

دفتر انجمن ایدز ایران نیز در این منطقه  واقع شده است. برای آگاهی از شیوه های ابتلا از ویروس HIV به مرکز تحقیقات ایدز مراجعه کنید.

پارک رازی در خیابان قزوین

تهران گردی در پارک ولایت

تهران گردی در پارک ولایت

پارک ولایت از جمله بوستان های تهران است که در بخش جنوبی بوده و مقرر استقرار نخسیتن پایگاه هوایی کشور است. فضاهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به شماری می پردازیم:

  • محور های پیاده روی و دوچرخه سواری و هم چنین درسکه سواری
  • محورهای باغ راه
  • انواع باغات
  • باغ ایرانی که با حرکت خطی آب، شاهد یک پرسپکتیو عالی هستید
  • فضاهای بازی کودکان و نوجوانان
  • سایت شطرنج
  • تندیس مشاهیر ایرانی
  • شهربازی سرپوشیده و شهربازی روباز

محور های پیاده روی و دوچرخه سواری

گردش در بوستان ولایت

شهر  کودک و سالن برای برگزاری جشن ها و مراسم از جمله دیگر امکانان این مجموعه است. پارک ولایت دارای بوفه ها و سرویس بهداشتی و نمازخانه و ۷  ورودی است. سوله های ستاد بحران تهران نیز دراین منطقه شهری واقع شده  و به  راحتی می توانید از خدماتش استفاده کنید.

سالن برای برگزاری جشن ها در پارک ولایت

آدرس پارک ولایت: انتهای اتوبان شهید نواب، ابتدای اتوبان شهید تندگویان.

پارک آزادگان

آخرین مقصد بوستان گردی این گفتار که به معرفی بوستان های جنوب و مرکزی شهر اختصاص داشت، به معرفی بوستان بزرگ آزادگان می پردازد. در سال ۱۳۸۴ مورد بهره برداری قرار گرفت و پوشش گیاهی متنوعی دارد که ۹۰ گونه درخت و درختچه از پهن برگ و سوزنی برگ را شامل می شود. تنوع گیاهی آن شامل کاج، توت، صنوبر، زبان گنجشک، گردو، واگلیا، سید الاشجار،  توسکا، بلوط و کاتالپا است.

پارک آزادگان تهران

کتابخانه دو طبقه و آب  نمای موزیکال و انواع و اقسام زمین های ورزشی کودکان و نوجوانان، در کنار زمین های چند منظوره ورزشی و میدان اصلی، از جمله امکانات پارک است. دریاچه بزرگ این بوستان، یکی از مقصدهای  قایقرانی  تهرانی ها به شمار می رود. آلاچیق و رستوران های  این پارک ، محیط خوبی را برای یک تفرج گاه واقعی در جنوب پایتخت در اختیار هموطنان قرار می دهد.

پارک آزادگان در بزرگراه آزادگان

آدرس پارک آزادگان: میدان بسیج، بزرگراه آزادگان، جنوب بوستان آبی  آزادگان

شما برای عزیمت به  این بوستان پر امکانات زیبا تهران، راه های زیادی دارید. مثلا از خیابان مشیریه رفته  یا از پارک پامچال با پل عابر  به آن سمت اتوبان بروید یا از بزرگراه دولت آباد به سمت پارک آزادگان بروید.

این پارک در ناحیه ۴ منطقه ۱۵ شهرداری تهران واقع شده و بیش از ۱ میلیون متر مربع وسعت دارد.

حتما بخوانید :

شهروند گرامی

تصاویر و نظرات خود را از  بوستان هایی که در این گفتار معرفی شده از  طریق کامنت یا کانال های عصر شهروند در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

تهران گردی را هر روز با مطالب جذاب سرویس تهرانگردی عصر شهروند دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=10755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .