12

همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی : منابع و سوالات

  • کد خبر : 193749
  • 20 دی 1398 - 6:37
همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی : منابع و سوالات
گزارشی جامع از آزمون نظام مهندسی را در عصر شهروند میخوانید .

آزمون نظام مهندسی برای مهندسان است. افرادی که مدرک مهندسی در مقطع کاردانی تا دکتری از دانشگاه های معتبر داخل یا خارج از کشور دارند، می‌توانند در این آزمون به منظور کسب پروانه کار که گواهی صلاحیت حرفه‌ای محسوب می شود، شرکت کنند. متقاضیان ثبت نام، الزامی به عضو سازمان نظام مهندسی استان محل زندگی ندارند و در تاریخ و زمان مقرر، بایستی شرایط عمومی ثبت نام اینترنتی آزمون را رعایت کنند.

این آزمون ۴ گزینه ای جزوه باز، در  ۷ رشته شامل: عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه  برداری  و ترافیک و در ۱۳ صلاحیت، برگزار می شود. ده‌ها هزار مهندس در ۳۱ استان کشور، سالانه در آزمون شرکت کرده و موفق به کسب پروانه مشاوره، نظارت و اجرا از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می‌شوند که برای کسب و کار و درآمد زایی و حتی مهاجرت تخصصی به خارج از کشور، یک  مدرک  بسیار مهم تلقی می شود.

اگر سابقه شرکت در آزمون دارید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش  کامنت به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال های مهندسی و پیمانکاری که در اختیار دارید به اطلاع دوستان و هم دانشگاهی ها و همکاران خود برسانید.

با ما همراه باشید.

منابع آزمون نظام مهندسی

درباره آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی مثل آزمون نظام دامپزشکی یا رشته های دیگر، توسط یک نهاد مرجع دولتی برگزار می شود. برای ارزیابی و احراز صلاحیت علمی دانش آموختگان رشته های مهندسی خاص به منظور همکاری با نهادهای دولتی مثل شهرداری ها، آزمون نظام  مهندسی به صورت سالانه در سراسر  کشور برگزار می شود تا دانش اموختگان ۷ رشته  مهندسی، بتوانند پروانه اشتغال به کار تخصصی که توسط یک مرجع قانونی، اعتباردهی شده را اخذ کنند. بدون داشتن این پروانه، امکان ارجاع کار از سوی سازمان نظام مهندسی به دانش آموختگان ۷  رشته ذیل الذکر در ۱۳ صلاحیت مربوطه، وجود ندارد.

 ثبت نام آزمون نظام مهندسی

(تصویر صفحه سامانه ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان که از تاریخی مشخص آغاز و در تاریخی مشخص، به پایان می رساند و باید هزینه ثبت نام که سالانه اعلام می شود ودر سال ۱۳۹۸،  ۸۰۰ هزار ریال بود، پرداخت شود و کد پیگیری ۱۶ رقمی دریافت کنید)

مثل رتبه هایی که شرکت های پیمانکاری به منظور شرکت در مناقصات دولتی در حوزه  راه تا معدن دریافت می کنند و سازمان برنامه و بودجه نسبت به احراز صلاحیت متقاضیات دریافت رتبه در پایه های مختلف اقدام می کند، دارنده پروانه صلاحیت مهندسی نیز رتبه بندی می شوند و هر  چه رتبه بالا تر باشد، میزان ارجاع کار در سال بیش تر خواهد شد.

در ادامه این گفتار عصر شهروند، شما را با رشته هایی که قادر به شرکت در آزمون هستند و هم چنین واجدان شرایط و نحوه قبولی در آزمون و منابع مربوطه، آشنا می کنیم. برخی از پرسش هایی که در ذهن مخاطبان و علاقمندان به شرکت در آزمون نظام مهندسی به منظور دریافت پروانه اشتغال به کار است، در این گفتار مرور می شود.

آیا آزمون نظام مهندسی، جزوه باز است؟

بله. آزمون نظام مهندسی هر ساله  به صورت جزوه باز برگزار  می شود و معمولا ۲ بار در طول یک سال برگزار می شود. برگزاری آزمون به صورت پرسش های چند گزینه ای است و شما قادرید بر اساس منابع مشخصی که برای شرکت در آزمون باید مطالعه کنید، نسبت به پاسخ به سوالات اقدام کرد و از منابع نیز استفاده کنید.

به دلیل این که پاسخ درست به سوالات و کسب حدنصاب لازم برای قبولی، نیازمند اشراف کامل به منابعی است که درانتهای این گفتار معرفی می شود، لذا درک درست و مطالعه کامل ودقیق منابع، توصیه می شود.

بسیارند افرادی که با وجود جزوه باز بودن آزمون نظام مهندسی و مشخص بودن نسبی پاسخ  ها در منابع، از کسب حد نصاب باز مانده و نمی  توانند نمره قبولی  در آزمون به منظور کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت کنند.

آیا محدودیتی در دفعات شرکت در آزمون نظام مهندسی وجود دارد؟

خیر. هیچ محدودیتی وجود ندارد و متقاضی می تواند هر بار که آزمون برگزار می شود، با پرداخت هزینه  ثبت نام  و تمدید کارت عضویت نظام مهندسی، در آزمون شرکت کند. محدویتی در دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد.

برای  ارتقا پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی، باید در آزمون نظام مهندسی سالانه شرکت کرد؟

خیر. معیار ارتقا پایه، میزان حجم فعالیت و سابقه مفید کسب شده متقاضی است.

آیا محدوییتی در شمار قبول شدگان آزمون نظام مهندسی وجود دارد؟

خیر. کلیه  متقاضیانی که در ۷ رشته  به منظور کسب ۱۳ صلاحیت در آزمون نظام مهندسی شرکت می کنند، در صورتی که موفق به کسب حد نصاب لازم  شوند، موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار در رشته و صلاحیت مورد نظر شده و اعتباردهی خواهند شد.  لذا، بر خلاف آزمون سراسری کارشناسی تا دکتری یا آزمون جامع مشترک دستگاه های اجرایی، محدودیتی در شمار قبول  شدگان ندارد.

حد نصاب نمره  برای قبولی در آزمون نظام مهندسی چقدر است؟

پاسخ درست به  حداقل ۵۰ درصد از سوالات آزمون در رشته و صلاحیت مورد نظر، شرط قبولی در آزمون و کسب پروانه اشتغال به کار در صلاحیت مورد نظر است.

حتما بخوانید: همه چیز درباره گواهینامه صلاحیت حرفه ای پیمانکاری

آیا آزمون نظام مهندسی برای همه رشته های مهندسی برگزار  می شود؟

خیر. آزمون نظام مهندسی برای رشته هایی چون: مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار، مهندسی انرژی هسته  ای، مهندسی منابع طبیعی، مهندسی  چوب، مهندسی متالوژی، مهندسی  شیمی، مهندسی طراحی فرآیند، مهندسی الکترونیک، مهندسی ژنتیک برگزار می شود.

آزمون نظام مهندسی برای چه رشته های مهندسی  برگزار می شود؟

آزمون نظام مهندسی برای رشته های زیر به صورت سالانه برگزار می شود. اگر شما قصد دریافت پروانه اشتغال  به کار حرفه ای از نظام مهندسی ساختمان به منظور اشتغال با گواهی امضاء رسمی در داخل کشور دارید، بایستی دانش آموخته رشته های زیر باشید:

  • کلیه دانش آموختگان گرایش های مهندسی عمران
  • کلیه دانش آموختگان رشته مهندسی تاسیسات مکانیکی و حرارتی
  • کلیه دانش آموختگان رشته مهندسی تاسیسات برقی
  • دانش آموختگان رشته های مهندسی نقشه برداری.  مهندسی ترافیک و مهندسی شهرسازی

حتما بخوانید: همه چیز درباره قانون محاسبات عمومی کشور و اصطلاحات مربوطه

صلاحیت های ۱۳ گانه در ۷ رشته کدام  است؟

شما در آزمون نظام  مهندسی ساختمان، بایستی مشخص  کنید که بر اساس مدرک تحصیلی خود، قصد شرکت در کدام رشته و برای کدام صلاحیت دارید. فهرست رشته ها و صلاحیت ها به شرح زیر  است:

  • ۳ صلاحیت رشته عمران در آزمون نظام مهندسی، شامل عمران اجر، عمران نظات و عمران محاسبه است.
  • ۳ صلاحیت رشته معماری در آزمون نظام مهندسی، شامل نظارت، اجرا و طراحی است.
  • ۲ صلاحیت رشته تاسیسات مکانیکی شامل نظارت و طراحی است.
  • ۲ صلاحیت رشته تاسیسات برقی شامل نظارت و طراحی است.
  • آزمون شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک شامل ۱ صلاحیت است.

من دارای صلاحیت محاسبه در رشته مهندسی عمران هستم. اما اخیرا مدرک  کارشناسی مهندسی مکانیک سیالات گرفتم. آیا قادر به شرکت آزمون نظام مهندسی ساختمان در رشته تاسیسات مکانیکی در صلاحیت نظارت  هستم؟

بله. در صورتی که مدرک دانشگاهی شما، اعتباردهی لازم  شده، شما قادر به شرکت در آزمون  به منظور دریافت دومین گواهینامه صلاحیت حرفه ای هستید. محدودیتی وجود ندارد.

آیا کلیه دانش آموختگان رشته های ۷ گانه که در بالا به آن اشاره شد، قادر به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟

خیر. علاوه بر دارا بودن مدرک دانشگاهی معتبر داخلی یا خارجی در یکی از رشته های هفت گانه مهندسی ، بایستی سنوات کاری هم داشته باشید. برای مقطع تحصیلی کارشناسی، ۳ سال سابقه کار، برای مقطع تحصیلی  کارشناسی ارشد، ۲۴  ماه سابقه کار و برای مقطع تحصیلی دکتری مهندسی، حداقل ۱ سال سابقه  کار مورد نیاز خواهد بود که باید به سابقه بیمه  تامین اجتماعی اثبات  شود.

آیا کارهایی که در دوران کارآموزی (internship) در شرکت ها و موسسات و کارخانجات تولیدی و پروژه  های صنعتی نقاط مختلف کشور انجام دادیم، جزو سنوات کاری محسوب می شود؟

خیر.  فعالیت  هایی که شما در حین اخذمدرک تحصیلی انجام داده اید، در زمره سنوات کاری شما به منظور شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان، محاسبه نخواهد شد. سنوات کاری باید پس  از اخذ مدرک باشد.

من مدرک کاردانی دارم. آیا سنوات برای من هم محاسبه می شود؟

اگر مدرک  کاردانی معتبر در رشته  های فنی دارید، به ازای هر ۵ سال  سابقه کار  با مدرک  کاردانی، در صورتی  که مدرک  کاردانی شما با مدرک  کارشناسی شما هم  رشته باشد، ۱ سال سنوات به شما تعلق خواهد گرفت و حداکثر ۲  سال به سنوات مهندسی اضافه می شود. برای کم  تر از  پنج سال نیز به تناسب، به  سنوات مهندسی متقاضیان گرامی اضافه خواهد شد.

حتما ببینید: چگونه ویزای شنگن تضمینی بگیریم؟

چرا رشته های مهندسی به غیر از ۷ رشته اعلامی، مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی نیستند؟

به  دلیل این که رشته های مختلف مهندسی مثل رشته های پزشکی و پیراپزشکی و روانشناسی، دارای آزمون  های مستقل و مختص به خود هستند و تنها رشته های فنی و مهندسی که مرتبط با رشته های صنعت ساختمان (construction industry) هستند و در تولید و ساخت و طراحی تا اجرا مشارکت دارند، مجاز به شرکت در آزمون و کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان هستند. مثل مهندسی عمران و مکانیک سیالات و برق.

چرا با وجود جزوه باز بودن آزمون نظام مهندسی، قبولی در این آزمون سخت است؟

در آزمون هایی که جزوه باز است، سطح سوالات، مفهومی  است و از شما انتظار می رود که برای آمادگی در آزمون نظام مهندسی، سطح تحلیلی و تفسیری خود را ارتقا داده و این کار برای اشراف اطلاعاتی کامل بر مفاد آزمون، حاصل می شود و افزایش مهارت تست زنی و شرکت در کلاس های آمادگی آزمون نظام مهندسی.

کسب حد نصاب  لازم در آزمون  نظام مهندسی، نیاز به ممارست دارد. ضمنا شما با محدودیتی به نام زمان نیز مواجه هستید. این آزمون، زمان مشخصی دارد. چند ساعت بیشتر نیست و شما باید در این بازه زمانی به بیش از نیمی از سوالات، پاسخ  صحیح بدهید تا نمره قبولی را اخذ کنید.

هیچ سهمیه و ارفاقی هم وجود ندارد و این که شما در کدام استان و با چه سن و سابقه ای در آزمون شرکت کرده  اید و رتبه کنکور سراسری یا آزاد شما چه بوده، هیچ تاثیری در قبولی یا عدم قبولی شما نخواهد داشت.

قبولی  تضمینی در آزمون نظام مهندسی ساختمان چگونه است؟

نه در خرید و فروش سهام، نه در شرکت در آزمون آیلتس وتافل و جی آر ایی و نه در نه قبولی رشته های مهندسی و پزشکی و انسانی دانشگاه های داخل، قبولی تضمیمی، معنی ندارد. چون هیچ  کس جز خود شما قادر به تضمین قبولی نیستید. درباره صحت ادعای مدعیان قبولی  تضمینی در آزمون نظام مهندسی، صلاحیت نظردهی نداریم و توصیه میکنیم، به جای کارهای تضمینی و قراردادها و تبلیغات پرطمطراق، وقت بیش تری برای مطالعه اختصاص دهید.

چگونه شانس قبولی در آزمون نظام مهندسی را افزایش دهیم؟

این سوال خوبی است. همیشه برای پاسخ های خوب، دنبال سوال های خوب باشید. چطور  و چگونه، نشان از هوشمندی سوال کننده دارد. برای افزایش شانس قبولی در آزمون نظام مهندسی، راهکارهای ۱۴ گانه زیر را بررسی کنید:

  • نکته برداری در مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی در رشته و صلاحیت مورد نظر را فراموش نکنید.
  • حتما از پذیرفته شدگان سال های قبلی برای کسب مشاوره در رشته و صلاحیت مورد نظر استفاده کنید.
  • برای فهم بهتر موضوعات آزمون نظام مهندسی در رشته و صلاحیت مورد نظر خود، حتما به کتب درسی دانشگاهی خود برای فهم دقیق تر اصول و مبانی مهندسی مثل در عرصه عمران و مکانیک و تاسیسات و برق، رجوع کنید.
  • در آزمون های تستی مثل آزمون نظام مهندسی، سرعت شما در تست زنی اهمیت زیادی دارد. مهارت تست زنی  خود را باید با تست زدن زیاد افزایش دهید.
  • پاسخ های تشریحی سوالات آزمون نظام  مهندسی  در ادوار گوناگون را تهیه و مطالعه کنید. ببینید پاسخ دهنده از چه تکنیک ها و روش هایی نسبت به پاسخ  سریع به سوال، استفاده کرده است.
  • منابع شرکت در آزمون نظام مهندسی در رشته و صلاحیت مورد نظر شما، آن قدر  زیاد نیست که شما را گیج گند. تعداد مشخصی دارد و شما باید اشراف اطلاعاتی خوبی روی  منبع مربوطه داشته باشید تا اگر قرار به رجوع به منبع در سر جلسه آزمون بود، بدانید به کدام منبع و کدام بخش در اسرع وقت رجوع کنید تا در وقت، صرفه جویی شود.
  • برنامه ریزی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی را فراموش نکنید. مثل شرکت در کنکور، بایستی برای قبولی در این ازمون نیز برنامه داشته باشید. مخصوصا افرادی که کارمند هستند، به دلیل محدودیت وقت به منظور امادگی در آزمون، بایستی جدیت بیشتری داشته باشند.
  • کلید واژه آزمون نظام مهندسی موضوعی است که باید به آن توجه کنید. منابع مختلف را با کلید واژه های مشخصی طبقه بندی کرده تا در جلسه آزمون، سریع از طریق کلید واژه اصلی و فرعی بتوانید به منبع مورد نظر دسترسی پیدا کرده و پاسخ سوال را پیدا کنید.
  • یکی از روش های مهم در آزمون های تستی برای رسیدن به پاسخ درست، شناسایی و حذف گزینه های غلط است که گاها یکی از آن ها برای گیج کردن ذهن شرکت کننده ارائه می شود تا کم تحمل ها را خیلی سریع، نسبت به پیدا کردن گزینه صحیح، سردرگم کند. این معضل را با تست زنی دقیق، حل کنید.
  • برای افزایش شانس قبولی در آزمون نظام مهندسی، مثل یک فرد کارشناس متعهد که امضاء او، صحت سلامت ساخت و ساز یک ابنیه است، منابع را مطالعه کنید چون ضعف اطلاعاتی شما، در آینده، پس از اخذ پروانه کار، مشکلاتی را ایجاد می کند.

حتما بخوانید: با مقررات صادرات و واردات آشنا شویم

  • ما در آزمون های نظام مهندسی ، شاهد اشتباهات مشابه مکرر توسط شرکت کنندگان هستیم. سعی کنید با افزایش مهارت تست زنی، این اشتباهات را تکرار نکنید.
  • برخی از سوالات آزمون نظام مهندسی، دارای بار منفی است و معمولا این بار منفی در پایان سوال مطرح می شود. شرکت کنندگان کم  تحمل که معمولا به صورت سطحی، سوال را می خوانند و نیم  نگاهی به گزینه ها دارند، سریع به سراغ گزینه ای می روند که تصور می کنند با خط اول سوال، هم خوانی و تناسب دارد. در حالی که سوال، بار منفی  داشته و شما باید به دنبال «نمی باشد» ها و امثالهم  باشید.
  • تسلط کامل بر مباحث مقررات ملی ساختمان و مطالعه چند باره سوالات آزمون سال های قبل را فراموش نکنید.

آیا این آزمون توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود؟

خیر. آزمون نظام مهندسی توسط  دفتر مقررات ملی ساختمان طراحی شده و توسط  سازمان سنجش آموزش کشور در همه  شهرهای ایران طبق اعلام قبلی، برگزار می شود. طبق مواد ۱۱، ۲۱ و ۲۶ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متولی برگزاری آزمون، وزارت راه و شهرسازی است. برای اطلاعات بیشتر به سایت: INBR.IR رجوع کنید.

دفترچه دستورالعمل ثبت نام آرمون های ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی  ساختمان را از کجا دریافت کنم؟

PDF دفترچه فوق را از طریق این لینک دانلود کنید.

آزمون کاردان های فنی ساختمان به چه صورت است؟

آزمون کاردان های فنی ساختمان در ۶ رشته: کاردانی معماری، عمران، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی و نقشه برداری در پایه ۳ و آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی در پایه ۱ و ۲ و ۳ در طو سال (معمولا اسفند ماه) برگزار می شود.

حتما ببینید: پیش بینی شاخص کل بورس  ایران تا سال ۱۴۰۰

شرایط مدرک تحصیلی متقاضیان ثبت نام در آزمون  نظام مهندسی چیست؟

توجه داشته باشید که طبق ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، فقط مدارکی که به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان رسیده است، برای دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی، مورد تایید است.

با توجه به مصوبات «کمیسیون هم ارزی رشته ها» ، همه دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی با عناوینی غیر از «۷ رشته  اصلی» که در ابتدای این گفتار ارائه شد و دارندگانی که مدرک دکتری مهندسی بدون داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته اصلی دارند، بایستی به منظور آگاهی از امکان دریافت پروانه اشتغال به کار در رشته و صلاحیت مورد نظر، به اداره کل نظام مهندسی ساختمان محل عضویت خود مراجعه کنند.

صرف قبولی شما در آزمون، شرط کافی برای دریافت پروانه اشتغال به کار  نیست و بایستی مدرک شما، اعتباردهی شود.

آیا سنوات کاردانی جهت آزمون حرفه ای مهندسان رشته عمران در صلاحیت محاسبه، قابل محاسبه است؟

خیر.

استعلام مدرک متقاضیانی که مدرک کارشناسی پس  از مقطع کاردانی کسب کرده اند، چگونه انجام می شود؟

متقاضیان آزمون ورودی به حرفه مهندسی که دارای مدرک کاردانی هستند، برای اطمینان از هم رشته بودن مدرک کاردانی و کارشناسی خود، بایستی از اداره کل راه و شهرسازی  استان محل عضویت خود، استعلام کتبی کنند.

سنوات سوابق کار حرفه ای حداقل برای آزمون ورود به حرفه کاردان های فنی ساختمان (پایه ۳) چقدر است؟

  • مدرک فنی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: ۵ سال سابقه  کار
  • مدرک فنی مورد تایید سایر وزارت خانه ها و موسسات دولتی: ۶ سال سابقه کار

حتما بخوانید: ادرس و تلفن کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی ۳۱ استان

شرایط سابقه کار معماران تجربی چگونه  است؟

اگر  مدرک دانشگاهی ندارید و در زمینه معماری سابقه دارید و قصد دریافت پروانه اشتغال به کار معمار تجربی دارید، بایستی مدارک زیر را به همراه سابقه کار مربوطه در اختیارداشته باشید:

  • دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت
  • عدم عضویت در سازمان استانی
  • داشتن سابقه تجربی لازم و قابل قبول برای دارندگان مدرک  دیپلم فنی ساختمان

سابقه کار  مورد نظر به شرح زیر است:

  • برای متقاضیان پروانه پایه ۱ معماری تجربی، ۱۸  سال سابقه  کار  تجربی و حداقل ۳۶ سال  سن مورد نیاز است.
  • برای متقاضیان پروانه پایه ۲ معماری تجربی، ۱۲ سال سابقه کار تجربی و حداقل ۲۰ سال سن مورد نیاز است.
  • برای متقاضیان پروانه پایه ۳ معماری تجربی، ۷ سال سابقه کار تجربی و حداقل ۲۵  سال سن مورد نیاز است.

داشتن سابقه تجربی لازم و قابل قبول و شرایط سنی برای سایر  موارد به شرح زیر  است:

  • برای متقاضی پروانه پایه ۱، داشتن سابقه کار تجربی حداقل به میزان ۱۹ سال و حداقل ۳۷ سال سن
  • برای متقاضی پروانه پایه ۲، داشتن سابقه  کار تجربی حداقل به میزان ۱۳ سال و حداقل ۳۱ سال سن
  • برای متقاضی پروانه پایه ۳، داشتن سابقه کار تجربی حداقل به میزان ۸ سال و حداقل ۲۶ سال سن.

ملاک محاسبه سن متقاضیان و سابقه کار، سال برگزاری آزمون  است.

اگر  متقاضی، سنوات کاری لازم را برای کسب پایه مورد نظر تا زمان برگزاری آزمون کسب نکند، مجاز به ثبت نام در آن پایه نیست. در صورت نداشتن شرایط لازم و ورد اطلاعات نادرست، قبولی در آزمون، کان لم یکن تلقی می شود. هیچ اعتراضی مسموع نخواهد بود.

حتما ببینید: عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اعتبار قبولی در آزمون های نظام مهندسی چقدر است؟

اعتبار قبولی در همه آزمون های مهندسی چه کاردانی و تجربی، حداکثر ۳ سال از تاریخ برگزاری آزمون است. اگر شما ظرف ۳ سال نسبت به دریافت پروانه اشتغال  به کار مهندسی اقدام نکنید، کان لم یکن تلقی می شود.

آیا برای ارتقا پایه در رشته های ۷ گانه باید در آزمون شرکت کرد؟

خیر. صرفا آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی ساختمان در کلیه رشته ها در پایه ۳، تستی است و برای ارتقاء پایه طبق آیین نامه های اجرایی  اقدام می شود.

آیا آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی در پایه های ۳ گانه به صورت تستی است؟

بله. کلیه  آزمون ها جزوه باز است.

آزمون نظام مهندسی به چه صورتی برگزار می شود؟

آزمون نظام مهندسی همان طور که در بالا گفتیم، در پایه ۳ به  صورت تستی و سوالات به صورت ۴ گزینه ای است. آزمون در کلیه  رشته های ۷ گانه به صورت جزوه باز است. حد نصاب قبولی، پاسخ صحیح به حداقل ۵۰ درصد سوالات است. در آزمون تعیین صلاحیت حرفه  ای معماران تجربی برای پایه ۳، حد نصاب قبولی ۵۰ درصد، برای پایه  ۲، ۵۵ درصد و برای پایه  ۱، ۶۰ درصد می باشد.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی سال ۱۳۹۹ چه زمانی است؟

احتمالا در ۲  نوبت برگزار شود. در سال ۱۳۹۸، ثبت نام آزمون های ورود به حرفه مهندسان، از ۷ دی ماه ۱۳۹۸ تا ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ بود و پرینت کارت شناسایی آزمون از طریق وب سایت در بازه زمانی ۱۲ اسفند تا ۱۴ اسفند و تاریخ  برگزاری  آزمون، ۱۵ و ۱۶ اسفند ۹۸ بود.  آزمون کاردان های ساختمان و معماران تجربی هم در ۱۵ و۱۶ اسفند۹۸ برگزار شد.

قبل از ثبت نام حتما یک قطعه عکس همراه داشته باشید که بتوانید در سایت آزمون که در ادامه معرفی کردیم، ثبت نام کنید. حتما اندازه ۳۰۰ در ۴۰۰  پیکسل باشد. داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت از خدمت الزامی  است.

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی سال ۱۳۹۹

چگونه در آزمون نظام مهندسی ثبت نام کنیم؟

بایستی پس از مطالعه شرایط عمومی، به سایت inbr.ir رجوع کنید. هزینه  آزمون را از طریق سامانه شاپرک پرداخت کنید و باید رمز پویا داشته باشید. پس از ثبت نام، از فرم ثبت نام، پرینت تهیه کنید. عضویت در سازمان استان، اختیاری  است و الزامی  نمی  باشد. اگر  عضو سازمان بودید، شماره  عضویت خود شامل  کد استان و کد رشته و کد مرتبط و اصلی بودن رشته و شماره سریال متخص استان را به شرح  عکس زیر پرکنید.

 نظام مهندسی

آیا آزمون رشته معماری  در  صلاحیت نظارت و اجرا به صورت مجزا صورت می گیرد؟

بله. متقاضی رشته های بالا اگر در هر دو صلاحیت نظارت و اجرا، شرکت کنند، باید ۲  بار  در آزمون شرکت کنند.

آیا آزمون رشته عمران در صلاحیت محاسبه، نظارت و اجرا، مجزا صورت می گیرد؟

بله. متقاضی رشته های مذکور اگر متقاضی هر  ۳ صلاحیت محاسبه، نظارت و اجرا باشد، باید ۳  بار در آزمون ثبت نام کرده و شرکت کند و پرینت فرم ثبت نام ۳ آزمون را به صورت مجزا تهیه کند. این قضیه  برای آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته های تاسیسات مکانیکی و برقی نیز صادق است.

اطلاعات شرکت کنندگان آزمون های ورود به حرفه مهندسان، کاردان های فنی ساختمان و تعیین صلاحت حرفه ای معماران تجربی، در مدت ثبت نام در سایت قرار داشته می شود تا اگر خواهان شرکت در آزمون صلاحیت های مختلف باشید، فقط با وارد کردن شماره عضویت و مشخصات آزمون، درخواست خود را انتخاب کنید و ثبت نام کنید.

احراز هویت در آزمون به چه صورت انجام  می شود؟

از طریق کارت شناسایی معتیر مثل گذرنامه و کارت ملی و شناسنامه و پرینت کارت شناسایی.

من کم بینا و کم شنوا و دارای معلولیت جسمی حرکتی هستم. چه باید بکنم؟

شما باید ۲  ماه پیش  از برگزاری  آزمون به اداره کل راه و شهرسازی استان مراجعه کرده و مدارک خود را تقدیم کنید تا شرایط خاص شما در روز آزمون، در نظر گرفته  شود. وضعیت شما از سازمان بهزیستی استعلام خواهد شد و طبق  معلولیت شما با شما رفتار می شود.

امکانات آزمون برای افراد با معلولیت چیست؟

  • دفترچه سوالات آزمون برای داوطلبان کم بینا، درشت چاپ شده است.
  • برای داوطلبان کم شنوا و جسمی حرکتی، زمان پاسخ گویی آزمون تستی ۲/۱ برابر وقت عادی است.
  • محل برگزاری آزمون داوطلبان دارای مشکلات جسمی حرکتی به گونه ای است که مجهز به سرویس بهداشتی فرهنگی بوده و صندلی مناسب در اختیار آن ها باشد.

نحوه برخورد با تخلفات شرکت کنندگان در آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

طبق ماده ۸-۲، حداقل دوره محرومیت برای موراد تخلف ناشی از استفاده  از وسایل الکترونیکی غیر مجاز مثل دوربین وتلفن همراه وتبلت و ساعت هوشمند، محرومیت از شرکت در ۵ دوره آتی آزمون های ورود به حرفه خواهد بود. حداقل دوره محرومیت برای خارج کردن اوراق امتجانی و رد و بدل کردن پاسخنامه، محرومیت از شرکت در ۳ دوره آزمون ورود به حرفه خواهد بود.

اگر پس از برگزاری آزمون با بررسی های علمی و فنی مشخص شود که نمره اکتسابی و پاسخ نامه های داوطلبان هم  رشته و در یک حوزه  امتحانی به طور غیر متعارف مشابه و یکسان است، با تایید دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از این داوطلبان، مصاحبه شفاهی به عمل خواهد آمد. تعیین وضعیت  نهایی آزمون این داوطلبان بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه مذکور بر عهده دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان است.

حتما ببینید: راهنمای کامل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

نحوه طرح سوالات آزمون نظام مهندسی

توجه داشته باشید که پرسش های کلیه رشته های آزمون های ورود به حرفه، در کمیته هی  تخصصی هر رشته متشکل ازخبره ترین و برجسته ترین اساتید علمی و حرفه ای و از دانشگاه های معتبر و مطرح کشور و با مشارکت گروه های تخصصی سازمان های نظام مهندسی، طراحی و تدوین می گردد.

درخواست بازنگری در سوالات و رسیدگی به اعتراضات داوطلبان بخشی از فرایند برگزاری آزمون بوده و پس از برگزاری آزمون ها و به جهت شفافسازی و احترام به حقوق داوطلبین، فرصت اظهار نظر درخصوص کلیه سوالات فراهم خواهد شد.

خوشبختانه در سال های اخیر، همگان قادر بودند که نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص کیفیت پرسش های آزمون نظام مهندسی و ایرادات احتمالی ابراز نمایند و تلاش شده تا همه اطلاعات لازم در معرض عموم گذاشته شود تا ارزیابی آن با دقت افزون تری صورت بگیرد.

پس از جمع آوری نظرات مربوط به کیفیت سوالات و با وجودی که هنوز نتایج منتشر نشده، کمیته های تخصصی هر رشته با دقت درخصوص اظهارنظرهای واصله ،بررسی های لازم را معمول و اعلام نظر می کنند. در این مرحله چنانچه این کمیته نظراتی درخصوص حذف و یا دو گزینه ای و یا چند گزینه ای کردن سوالات داشته باشند، به جهت مساعدت با داوطلبین و بدون ارجاع به کمیته تجدید نظر مستقیماً برای اعمال در پاسخنامه ابلاغ میشود.

لکن چنانچه درخصوص پرسش هایی که از طرف شرکت کنندگان مورد ایراد واقع هستند، کمیته تخصصی ایرادات واصله را نپذیرفته باشد، ایرادات و اعتراضات واصله به کمیته های تجدیدنظر و نهایی هر رشته احاله می شود تا در آنجا مجدداً بررسی شود. در این مرحله رأی این کمیته ها نهایی و غیرقابل تغییر و فصل الختام بوده و نتایج حاصله عیناً جهت اعمال در پاسخ نام، ابلاغ خواهد شد.

نکته خیلی مهم: داوطلبان گرامی باید توجه داشته باشند که در همه آزمون های حرفه ای ممکن است سلیقه  ها و یا راه حل مسئله گوناگون باشد. اما در آزمون های ورود به حرفه که توسط وزارت راه و شهرسازی اخذ می شود ملاک اصلی، مقررات ملّی ساختمان و آیین نامه و قوانین موجود بالادستی است و نظرات و روش های حل مسائل مهندسی تالیف و چاپ شده در سایر کتب اساتید خارجی و یا داخلی لزوماً مورد استناد نخواهد بود.

حتما بخوانید: منابع آزمون نظام مهندسی ساختمان در ۷ رشته و ۱۳ صلاحیت

همراه گرامی

اگر سابقه شرکت در آزمون نظام مهندسی و معماران تجربی و کاردان ها دارید یا درباره شرکت در آزمون، با سوالی روبرو شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

اگر  قصد مهاجرت تخصصی دارید، اگر قصد دریافت ویزای شنگن مولتی پل دارید، اگر قصد دریافت ویزای مولتی پل  ۵ ساله کانادا دارید، اگر خواهان مهاجرت سرمایه گذاری هستید و هم چنین خواهان دریافت بورس تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکترای در رشته های ۷ گانه اصلی هستید، داشتن پروانه اشتغال به کار حرفه ای مهندسی، یک ابزار مهم برای تقویت رزومه است و شرط لازم یا کافی برای دریافت ویزا یا بورسیه و مجوزهای دیگر محسوب نمی شود.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=193749

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .