19

راهنمای کامل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

  • کد خبر : 193805
  • 20 دی 1398 - 7:51
راهنمای کامل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی
آزمون نظام مهندسی ساختمان و هم چنین آزمون کاردان های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت معماران تجربی، معمولا سالی ۲ بار یکی در ابتدای سال و دیگری در انتهای سال (معمولا اسفند) برگزار می شود.

برای کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی و داشتن حق امضا برای شرکت در پروژه های ساختمان سازی ، بایستی دانش آموخته ۷ رشته مهندسی باشید تا نسبت به اخذ صلاحیت ۱۳ گانه اقدام کنید.

آزمون فقط برای ورود به حرفه در پایه ۳ است و ۴ گزینه ای و جزوه باز و حد نصاب قبولی آن، پاسخ صحیح به ۵۰ درصد گزینه ها می باشد. شما بایستی سنوات خدمتی حداقلی مورد نیاز برای شرکت در آزمون را در دارا بوده و سابقه کاری شما پس از اخذ مدرک دانشگاهی محاسبه می شود. ضمنا، داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است. اگر شما دوست دارید هم  زمان در آزمون ۲ صلاحیت شرکت کنید، این امکان برای شما فراهم است. خرید کارت اعتباری و کد رهگیری برای ثبت نام اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش و پرداخت از طریق سامانه شاپرک، الزامی است.

در این گفتار، راهنمای مصور و کامل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی به همراه لینک و اطلاعات لازم در اختیار جامعه مهندسان کشور قرار گرفته است. هر سوال و ابهامی دارید، از دفتر مقررات ملی مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بپرسید که زیر نظر معاونت مسکن وزارت خانه بوده و متولی برگزاری آزمون می باشد و در سایت INBR.ir در دسترس می باشد. عضویت در سازمان نظام مهندسی ، ربطی به داشتن یا عدم داشتن پروانه اشتغال به کار ندارد اما در دریافت تسهیلات وام کم بهره به اعضاء موثر است.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی ساختمان

درباره آزمون نظام مهندسی

اگر شما متقاضی دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی هستید و قصد دارید گواهی امضا یا همان حق امضا در پروژه های ساخت و ساز به عنوان طراح، محاسبه و ناظر داشته، باید از از دفتر مقررات ملی ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی، پروانه اشتغال گرفته و اعتباردهی شوید. اعتباردهی علمی مهندسان، صرفا از طریق وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد و حتی متقاضیان دریافت پروانه کار کاردان های فنی  ساختمان و معماران تجربی نیز باید در آزمون شرکت کنند.

مثل اخذ گواهی صلاحیت مربوط به رتبه بندی پیمانکاران متقاضی شرکت در مناقصات دولتی که توسط سازمان برنامه و بودجه ارزیابی می شوند، متقاضیان دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی نیز باید مدارک و شرایطی داشته باشند.

دانش آموختگان داخل یا خارج از کشور رشته های مهندسی عمران، برق، مکانیک، معماری و شهرسازی، قادر به شرکت در آزمون نظام مهندسی به منظور دریافت پروانه اشتغال به کار هستند. بقیه رشته ها مثل نرم افزار و متالوژی و غیره، امکان شرکت در آزمون ندارند چرا که این رشته ها غیر از رشته های ۷ گانه ، ربطی به موضوع ساختمان و مسکن ندارند.

در واقع ۷ رشته در ۱۳ صلاحیت، برای ورود به پایه ۳، بایستی در آزمون نظام مهندسی که معمولا سالی ۲ بار برگزار می شود، شرکت کنند. این آزمون، به صورت ۴ گزینه ای بوده و برای کسب قبولی، بایستی حداقل به ۵۰ درصد سوالات، پاسخ درست داده شود. منابع آزمون هم  برای رشته های هفت گانه مشخص است. فقط برای ورود به پایه ۳، بایستی در آزمون کتبی ۴ گزینه ای شرکت کرده و برای ارتقا پایه (۱ و ۲)، سابقه کار و هم‌چنین اجرای مفاد آیین نامه های مربوطه مد نظر است و آزمون کتبی نیاز نیست.

حتما بخوانید : منابع آزمون نظام مهندسی ساختمان در ۷ رشته  و ۱۳ صلاحیت

آزمون به صورت جزوه باز بوده و شما می توانید کتاب و دست نوشته های خود را به جلسه آزمون بیاورید. اما آوزدن وسایل الکترونیکی، تخلف محسوب می شود. برای معلولین جسمی و حرکتی نیز وقت بیشتر و تسهیلات خاص در نظر گرفته شده که برای دریافت آن باید نامه از سازمان بهزیستی استان محل سکونت ارائه شود. عضویت در سازمان نظام مهندسی برای شرکت در آزمون، الزامی نیست.

بر خلاف آزمون های کارشناسی تا دکتری که رقابتی است، آزمون نظام مهندسی ، رقابتی نیست و مثل آزمون اخذ گواهینامه PMP از PMI آمریکا که بین متقاضیان مدرک مدیریت پروژه، محبوب است، کسب حد نصاب، شرط قبولی است. شما به دفعات می توانید در آزمون شرکت کرده و شانس خود را برای قبولی و دریافت پروانه بیازمایید.

اگر در آزمون قبول شدید، ۳ سال فرصت دارید نسبت به دریافت پروانه اشتغال به کار اقدام کنید. متقاضیان ثبت نام در آزمون نظام مهندسی ساختمان، بایستی چند سال سابقه کار داشته و کارت پایان خدمت داشته باشند. سنوات کاری آن ها باید پس از اخذ مدرک تحصیلی باشد. در غیر این صورت، حق شرکت در آزمون را نخواهند داشت.

هزینه شرکت در آزمون  نظام مهندسی در سال ۹۸، ۸۰۰ هزار ریال بود که احتمالا این رقم در سال های مختلف، تغییر کند. برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی ، بایستی وارد سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شد و به بخش «سامانه آزمون های ورود به حرفه مهندسان» رفت که با باکس سبز رنگ مشخص شده است. این آزمون با تولی گری وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود و مجری برگزاری، سازمان سنجش آموزش کشور است.

سابقه کار، شرط مهم ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

سنوات خدمتی، شرط مهم متقاضیان شرکت در آزمون نظام مهندسی برای ورود به پایه ۳ می باشد. به موارد زیر دقت کنید:

  • اگر مدرک کارشناسی مهندسی در یکی از رشته های ۷ گانه دارید، باید برای ورود به پایه ۳، ۳ سال سابقه کار، ورود به پایه ۲،  ۷ سال سابقه کار و ورود به پایه ۱، ۱۲ سال سابقه کار داشته باشید.
  • اگر مدرک کارشناسی ارشد مهندسی در یکی از رشته های ۷ گانه دارید، باید برای ورود به پایه ۳، ۲ سال سابقه کار، ورود به پایه ۲،  ۶ سال سابقه کار و ورود به پایه ۱، ۱۱ سال سابقه کار داشته باشید.
  • اگر مدرک دکترای مهندسی در یکی از رشته های ۷ گانه دارید، باید برای ورود به پایه ۳، ۱ سال سابقه کار، ورود به پایه ۲،  ۵ سال سابقه کار و ورود به پایه ۱، ۱۰ سال سابقه کار داشته باشید.
  • اگر مدرک کاردان فنی ساختمان از مراکز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارید، باید برای ورود به پایه ۳، ۵ سال سابقه کار، ورود به پایه ۲،  ۹ سال سابقه کار و ورود به پایه ۱، ۱۵ سال سابقه کار داشته باشید.
  • اگر مدرک کاردان فنی ساختمان از مراکز دولتی و سایر وزارت خانه ها دارید، باید برای ورود به پایه ۳، ۶ سال سابقه کار، ورود به پایه ۲،  ۱۰ سال سابقه کار و ورود به پایه ۱، ۱۶ سال سابقه کار داشته باشید.

حتما بخوانید: چرا انرژی۳،  مفت ترین سهم بورس است؟

راهنمای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

راهنمای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

گام اول برای ثبت نام درآزمون نظام مهندسی ، ورود به سایت  INBR.IR می باشد. وقتی وارد این سایت می شوید. گزینه هایی چون: مهندسان، کاردان های فنی و معماران تجربی در اختیار شما است. اگر قصد ورود به آزمون حرفه مهندسان دارید و دانش آموخته رشته های ۷ گانه فوق  الذکر هستید، باید وارد گزینه «مهندسان» شوید.

در این بخش، راهنمای ثبت نام، لینک ثبت نام، مواد آزمون و نمونه سوالات در دسترس است. برای ثبت نام، بایستی روی گزینه ثبت نام اسفند،  کلیک کنید. روی این URL کلیک کنید.

 آزمون ورود به حرفه مهندسان

پس  از آن  که روی آدرس  بالا کلیک می کنید، وارد صفحه ای می شوید که تصویر  آن صفحه را در عکس بالا مشاهده می کنید. همان طور که قبلا گفتیم، آزمون نظام مهندسی ساختمان، توسط دفتر  امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود و مدرک پروانه اشتغال به کار قبول شدگان آزمون نیز توسط وزیر یا معاون وزیر راه و شهرسازی امضا و صادر می شود.

معمولا در این صفحه، جدول زمان بندی آزمون هر ساله، ارائه می شود. همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، شما بایستی  ۶ مرحله را در ثبت نام آزمون نظام مهندسی طی کنید:

  • مطالعه راهنمای ثبت نام در آزمون
  • خرید کارت اعتباری
  • آپلود تصویر داوطلب
  • تکمیل اطلاعات داوطلبان
  • بخش تاییدیه
  • بخش صدور کد رهگیری ۱۶ رقمی

همان طور که گفتیم، شما می توانید در ۷ رشته و ۱۳ صلاحیت در  آزمون نظام مهندسی شرکت کنید که شامل:

  • رشته مهندسی عمران در صلاحیت های نظارت. محاسبه و اجرا
  • مهندسی تاسیسات مکانیکی (مکانیک سیالات) در صلاحیت های نظات و طراحی
  • مهندسی تاسیسات برقی (مهندسی برق) در صلاحیت های نظارت و طراحی
  • مهندسی نقشه برداری
  • مهندسی معماری در صلاحیت های نظارت و اجرا
  • مهندسی ترافیک
  • مهندسی شهرسازی

حتما بخوانید: شاخص های تشخیص صلاحیت پیمانکاری ۹۸ و ضریب تعدیل ۹۸

راهنمای خرید کارت اعتباری آزمون نظام مهندسی

جهت خرید کارت اعتباری به منظور پرداخت هزینه  ثبت نام آزمون نظام مهندسی بایستی به این لینک بروید. وقتی روی این لینک کلیک کنید، صفحه ای به نمایش درخواهد آمد که در عکس  زیر مشاهده می کنید.

کارت آزمون نظام مهندسی

صفحه مربوط به  سایت شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش است. شما باید مشخص کنید که قصد چه کاری دارید:

  • اخذ پروانه اشتغال به کار تجربی
  • کاردان های فنی ساختمان
  • آزمون ورود به حرفه مهندسی عمران، تاسیسات، مکانیک، برق، نقشه برداری، معماری و شهرسازی و ترافیک

اگر قصد شرکت در  آزمون نظام مهندسی ساختمان دارید، گزینه  ۳ را انتخاب کرده و روی گزینه «تایید و ادامه» کلیک  کنید.

اگر سوالی  داشتید حتما بخش سوالات متداول را بررسی کنید. به چند موضوع توجه کنید:

  • از کلیه کارت های بانکی عضو شبکه شتاب که رمز پویا دریافت کردید، می توانید برای خرید کارت اعتباری جهت شرکت در آزمون نظام مهندسی ، استفاده کنید.
  • هیچ الزامی به یکی بودن بانک صادر کننده کارت اعتباری و دروازه پرداخت، وجود ندارد.
  • شماره پیگیری پرداخت، عددی منحصر به فرد است. با این شماره، شما می توانید وضعیت خرید خود را پیگیری کنید. حتما شماره پیگیری را جایی یادداشت کنید.
  • شماره پیگیری با کد پیگیری صادره از سوی دروازه پرداخت اینترنتی (شاپرک) ، متفاوت است.
  • اگر شماره پیگیری پرداخت را مشاهده نکردید، یعنی ثبت درخواست کاربر با مشکل روبرو شده و کاربر برای پرداخت وجه آماده نمی شود. اگر پرداخت وجه انجام شد، شماره پیگیری پرداخت شما به نمایش درامده و پیامک وصولی نیز از سوی بانک برای شما ارسال می شود.

هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

حتما بخوانید: با عباس ایروانی، سلطان گروه قطعه سازی عظام

  • توجه کنید که شماره پیگیری پرداخت تنها برای مشاهده کارت یا پیگیری وضعیت پرداخت است.
  • اگر پرداخت شما موفقیت آمیز نباشد، پیامی مبنی  بر ناموفق پرداخت وجه ،  نمایش داده می شود.
  • با مراجعه به بخش ORDER TRACKING در این لینک، مشخصات کارت خود را مشاهاده کرده و با ورود مشخصات  فردی که در  هنگام خرید ثبت کردید، کارت خود را مشاهده کنید.

تکمیل اطلاعات فرم آزمون

به منظور خرید کارت،روی  گزینه   خریدکارت کلیک کنید. صفحه ای باز می شود که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده میکنید.  همان طور که در عکس  بالا ارائه شده است، نام و نام خانوادگی و شماره ثبت و موبایل و پست الکترونیک را وارد کنید. عدد ۸۰۰ هزار ریال احتمال دارد از سال ۱۳۹۹ به بعد تغییر کند. روی گزینه تایید و ادامه که قرمز رنگ است پس از تکمیل اطلاعات فرم، کلیک کنید.

روند پرداخت هزینه کارت آزمون

شماره پیگیری پرداخت در  بالای صفحه برای  شما به نمایش در می آید. اگر اطلاعات فوق مورد تایید بود، روی بخش ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط، کلیک  کرده و روی «ادامه روند پرداخت» کلیک نمایید.

دروازه پرداخت اینترنتی

شما فقط به سامانه شاپرک بانک مرکزی که عکس  آن را در  تصویر بالا مشاهده می کنید، هدایت می شوید و باید شماره کارت و رمز پویا و CVV2 و تاریخ انقضا کارت را وارد کنید.

حتما بخوانید: تبدیل شماره کارت و شماره حساب به شماره شبا کلیه بانک ها

ادامه فرآیند ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

فرآیند ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

شما  الان کارت اعتباری را خریداری  کردید. بر  می گردیم به  این لینک. روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید. صفحه ای باز می شود که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

مراحل ثبت نام آزمون نظام مهندسی

به موارد زیر  توجه کنید:

برای ثبت نام بایستی کارت اعتباری را  قبلا از طریق همین سایت تهیه نمایند. با هر کارت اعتباری صرفا می توان یکبار ثبت نام کرد.  فایل تصویری چهره داوطلب که با پسوند JPG و اندازه ۲۰۰ پیکسل عرض و ۲۵۰ پیکسل ارتفاع تهیه شده باشد. در طی مراحل ثبت نام از کلیک بر روی دکمه Back مرورگر خود و بازکردن بیش از یک صفحه مرورگر بر روی کامپیوتر خود جدا خودداری نمایید.

بعد از آن بخش اطلاعات داوطلب،  تصویرداوطلب و تاییدیه و کدرهگیری صادر می شود.

محاسبه سنوات در سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

محاسبه سنوات خدمتی متقاضی ثبت نام در آزمون نظام مهندسی ، اهمیت دارد. بخشی در سامانه ثبت نام برای محاسبه انلاین سنوات خدمتی ارائه شده است که در این لینک در دسترس می باشد و عکس صفحه مزیور  را در  تصویر زیر مشاهده می کنید.

سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

به منظور محاسبه سنوات خدمتی، باید رشته آزمون را انتخاب کنید. شامل ۷ رشته  و ۱۳ صلاحیت:

  • عمران اجرا
  • تاسیسات مکانیکی
  • نقشه برداری
  • معماری نظارت
  • تاسیسات برقی طراحی
  • عمران نظارت
  • تاسیسات برقی
  • ترافیک
  • معماری اجرا
  • عمران محاسبات
  • شهرسازی
  • معماری طراحی
  • تاسیسات مکانیکی طراحی

سپس مشخص کنید که مدرک شما، کاردانی است یا کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکتری. اگر شما مدرک کارشناسی داشته باشید، باید پس از اخذمدرک، ۳ سال سابقه کار داشته باشید. اگر شما مدرک ارشد داشته باشید، باید پس از اخذ مدرک، ۲ سال سابقه کار داشته باشید. اگر شما مدرک دکتری داشته باشید، ۱ سال سابقه کار نیاز  است.

اگر پس از کلیک روی گزینه «تایید» با این پیام: شما می توانید در سامانه ثبت نام کنید، مواجه شدید، یعنی سنوات شما مورد تایید است.

ویرایش اطلاعات ثبت نامی

اگر پس از ثبت نام ، نیاز داشتید که اطلاعات خود را ویرایش کنید، بایستی به این بخش  مراجعه کنید که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

ویرایش اطلاعات ثبت نامی

به منظور ویرایش اطلاعات خود باید شماره پرونده، شماره رهگیری ۱۶  رقمی، عبارت امنیتی یا شماره پرونده، رمز عبور در سامانه پس از ثبت نام و شماره شناسنامه را وارد کنید.

سامانه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

برای پرینت اطلاعات وارد شده در سامانه ثبت نام آزمون نظام مهندسی ، به این لینک مراجعه کنید. صفحه ای که عکس آن را در بالا مشاهده می کنید به نمایش درخواهد آمد که باید اطلاعات خود را به منظور پرینت فرم، وارد کنید.

حتما بخوانید: چگونه ویزای شنگن بگیریم؟

مهندس گرامی

اگر سابقه شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان یا کاردان فنی یا معماران تجربی دارید، دیدگاه های  خود را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید. هم چنین اگر پیشنهادی برای متقاضیان شرکت در آزمون مبنی بر آمادگی در این رویداد علمی مهندسی دارید، مراتب را به اطلاع ما برسانید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=193805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .