9

آشنایی با مساجد استانبول

  • کد خبر : 275777
  • 21 دی 1399 - 19:51
آشنایی با مساجد استانبول
حتما تا به حال آوازه شکوه و زیبایی آثار تاریخی ترکیه به گوش تان خورده، بناهایی چند صد ساله که در تمام دنیا بی بدیل هستند.

در این بین مساجد هم دارای تعداد بیشتری می باشند و هم سهم بیشتری را در جلب رضایت و علاقه توریست ها به خود اختصاص داده اند. بر سر کار بودن طولانی مدت امپراطوری قدرتمند و مسلمان عثمانی سبب شده تا امروزه شاهد چنین گنجینه های تماشایی و گران بهایی باشیم. بسیاری از پادشاهان برای زنده نگه داشتن یاد و نام و همچنین به نمایش گذاشتن قدرت و نفوذ خود به احداث این بناهای مذهبی می پرداختند. در فکر یک سفر فراموش نشدنی هستید، تور استانبول تجربه ای عالی را برای تان رقم می زند. در ادامه مطلب چند مورد از مشهور ترین و البته فوق العاده ترین آن ها را بررسی خواهیم کرد.

مسجد ایا صوفیه

به توضیح سایت سفر باتو ، ایاصوفیه را باید به نوعی یکی از مهم ترین نماد های ملی ترکیه به حساب آورد. تئودرا همسر ژوستینین اول، امپراطریس قدرتمند روم شرقی در سال ۵۳۲ میلادی دستور داد تا بنای اولیه به عبادت گاهی عظیم تبدیل شود. این به معناست که شاهکاری که امروزه بیشتر به عنوان مسجد از آن نام می بریم، در آغاز یک کلیسا بوده است. به ترتیب ارتدوکس ها، کاتولیک ها و در آخر نیز مسلمانان این فضا را به خود اختصاص دادند. نمونه ای کامل و بی نقص برای معرفی معماری عصر بیزانس که در منطقه سلطان احمد قابل مشاهده می باشد. از اولین مواردی که در تمامی تورهای استانبول، بازدید از آن توصیه می شود بی شک باید به ایاصوفیه بی نظیر اشاره کرد.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد در فاصله بسیار کمی از کاخ توپکاپی قرار گرفته و از معروف ترین دیدنی های استانبول ترکیه به شمار می رود. از آن جا سلطان احمد در سده ۱۷ میلادی مسبب ساخت بنا بود، او را در همین فضا به خاک سپرده و نامش را بر روی سازه گذاشتند. کاشی کاری های آبی رنگ نیز دلیلی شدند مبنی بر اینکه نام مسجد آبی نسبت به آن اطلاق شود. شش مناره بلند و جلب توجه کننده، طراحی های داخلی ظریف و مینیاتوری، پنجره های عظیم و رنگ آمیزی منحصر به فرد نقوش در کنار هیبتی که از دور هم چشم ها را خیره می کند، از ویژگی های مهم این جاذبه به شمار می روند.

مسجد فاتح

قبل از اینکه قسطنطنیه توسط مسلمین فتح شود، در مقیاس مکان فعلی ویرانه ای از یک کلیسای قدیمی وجود داشت. سال ها بعد سلطان محمد دوم مسجد عظیمی را در آن جا بنا نهاد که امروزه با لقب او، یعنی فاتح یاد می شود. خواجه سینان، معمار مشهور امپراطوری عثمانی مسئولیت ساخت بنا را برعهده داشت. سبک به کار رفته در این فضا تلفیقی از شیوه بومی و المان های بیزانسی است و تکمیل شدن آن از ۱۴۶۳ تا ۱۷۷۱ میلادی به درازا کشید. در طول مدت دوره های متفاوت، بخش های مختلف مسجد به مرور کامل تر شدند. در پیشنهادی جذاب و تکرار نشدنی با استفاده آفر تور استانبول می توانید از این شاهکار تاریخی بازدید کنید.

مسجد رستم پاشا

رستم پاشا داماد و صدر اعظم قدرتمند دربار عثمانی بود. او به واسطه ازدواج با مهری ماه خاتون دختر سلطان سلیمان و خرم سلطان ملکه، نفوذ و جایگاه قابل توجهی داشت. در سال ۱۵۶۱ میلادی او دستور داد تا مسجدی را بنا کرده و نام خودش را بر روی آن بگذارند. خواجه معمار سینان آغا که بسیاری از عمارت های باشکوه آن دوره هنر دست اوست؛ وظیفه ایجاد سازه را عهده دار شد . این فضا در مقایسه با ایاصوفیه و مسجد آبی مساحت کمتری دارد اما این خصوصیت از اهمیت و اعتبار آن ذره ای کم نکرده است. به دلیل اینکه محدوده اطراف موقعیت تجاری و بازرگانی داشته، در زیر ساختمان انبار هایی تعبیه شده که نشان دهنده هوش و دقت نظر بالای استاد معمار می باشد.

کاشی کاری های داخلی از برجسته ترین و حائز اهمیت ترین المان های به کار رفته در بنا محسوب می شوند؛ زیرا طراحی های خیره کننده و بسیار ظریفی از گل ها بر روی آن ها نقش بسته است . رنگ آمیزی خیره کننده فضای درونی نیز از دیگر فاکتور های جذابیت آن به شمار می رود که قطعا توجه تان را جلب خواهد کرد.

مسجد شاهزاده

در سال ۱۵۴۳ میلادی سینان آغا از طرف سلطان سلیمان ماموریت یافت تا برای بزرگداشت شاهزاده محمد آرامگاه و مسجدی عظیم برپا کند. عملیات ساخت و ساز حدودا ۴ سال به طول انجامید و به عنوان نخستین تجربه حرفه ای خواجه به ثبت رسید. محمد پاشا بزرگترین فرزند خرم خاتون و سلیمان بود که پیش از پدر از دنیا رفت. او به علت شباهت زیاد به شاهزاده مصطفی، نزد مردم ترکیه محبوبیت بسیاری داشت و در حال حاضر نیز این مکان نیز برای آن ها از ارج و قرب بالایی برخوردار است. با خرید تور استانبول، این فرصت برای تان فراهم است تا این جاذبه و صد ها مورد استثنایی دیگر را در نقطه اتصال مشرق و مغرب به تماشا بنشینید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=275777

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .