13

آشنایی مصور و جامع با گوگل مپ و مسیر یابی

  • کد خبر : 80052
  • 01 مرداد 1398 - 10:59
آشنایی مصور و جامع با گوگل مپ و مسیر یابی

گوگل مپ یا GOOGLE MAP یکی از ده ها سرویسی است که غول جست و جو اینترنت در سال های اخیر راه اندازی کرده و در اختیار صدها میلیون کاربرش در سراسر جهان قرار داد.

آموزش تصویری گوگل مپ

سرویس GOOGLE MAP مثل  GOOGLE TRANSLATOR و GOOGLE SHCHOLAR‌ و Gmail، پر کاربرد ترین سرویس غول جست و جوی اینترنت است. امکان نقشه یابی با ده‌ها آپشن و سرویس جانبی را در اختیار کاربران به صورت رایگان قرار می دهد تا گردشگری و جهتیابی در  نقشه را به آسانی انجام دهند. هیچ نیازی به داشتن جی میل یا گوگل اکانت نیست و معرفی جامع و مصور ان را در گزارش امروز عصر شهروند بخوانید.

اگر تجربه ای در استفاده  از گوگل مپ در IOS و اندروید و دسکتاپ دارید، یا در توسعه گوگل مپ مشارکت کردید،‌ نظرات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان گوگل مپ

گوگل مپ یا GOOGLE MAP یکی از ده ها سرویسی است که غول جست و جو اینترنت در سال های اخیر راه اندازی کرده و در اختیار صدها میلیون کاربرش در سراسر جهان قرار داد. گوگل مپ ، تلاشی است برای  پیدا کردن راه و مسیر و حرکت آسان و راحت و سریع در طول و عرض جغرافیایی در سراسر  جهان. با گوگل مپ ، پیدا کردن فاصله و رفتن از یک مبدا به مقصد، بسیار آسان است و جهت یابی را برای خیلی ها سهل کرده است.

گوگل مپ با نمایش ایستگاه های مترو و اتوبوس و مقصدهای گردشگری و زیارتی و خدماتی در شهرها و روستاها و کشورها، تردد را برای کاربرانش آسان می کند و نقشه دقیقی از زمین را در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از گوگل مپ ، الزامی به نصب اپلیکیشن آن نیست و می توانید در بخش MAP موتور GOOGLE، از این خدمات  استفاده  کنید.

به منظور ورود به فضای GOOGLE MAP در رایانه خود، بایستی به نشانی: GOOGLE.com/maps/ بروید.

وقتی وارد صفحه شوید، نقشه ای به نمایش در خواهد آمد که با توجه به IP رایانه شما، همان منطقه جهان که آی پی شما را شناسایی کرده، نمایش داده می شود. شما می توانید با موس، به هر نقطه ای از کره زمین بروید.

ایران در گوگل مپ

(تصویر بخش ایران در  گوگل مپ )

حتما بخوانید :

توجه کنید که با فشردن همزمان CTRL+ می توانید روی نقشه زوم کنید و با CTRL-، در واقع ZOOM OUT‌ کنید. اگر شما روی نقشه ایران، ZOOM IN کنید، به تناسب زومی که می کنید، نقشه بزرگ تر و ریز تر می شود که در عکس زیر مشاهده می  کنید.

تعریف گوگل مپ

وقتی شما به عنوان مثال، روی نقشه تهران زوم می کنید، شهرستان ها و نواحی اطراف هم به نمایش در می آید که در عکس زیر، مکان شهرستان های اطراف تهران شامل پردیس، لواسان، شمشک، اسلام شهر، قدس قابل مشاهده کنید.

آدرس مکانی که قصد دارید تا در گوگل مپ پیدا کنید

همان طور که در  GOOGLE MAP مشاهده می کنید، باکس سفید رنگی بالای سمت چپ صفحه به نمایش درخواهد آمد تا بتوانید آدرس مکانی که قصد دارید تا در گوگل مپ پیدا کنید را بنویسید. به  محض ورود، خیابان ها و استان ها و شهرهای مربوط به آن کلمه به نمایش در می آید تا نزدیک  ترین آدرس را انتخاب کنید.

سرچ و جست و جو در گوگل مپ

ما کلمه «شریعتی» را وارد کردیم و خیابان شریعتی در مناطق مختلف تهران از ۱ تا ۱۹ و حتی خیابان شریعتی در مشهد را لیست کرد.

انتخاب گزینه خیایان شریعتی شمال در گوگل

پس  از انتخاب گزینه خیایان شریعتی شمال در گوگل، نقشه ای که عکس آن را در بالا مشاهده می کنید، به نمایش در خواهد آمد. یکی از گزینه هایی که در باکس قرمز رنگ مشاهده می کنید، DIRECTIONS‌ است. با کلیک روی آن، صفحه آبی به نمایش در می آید که درعکس زیر مشاهده می کنید.

می توانید مبدا و مقصد را وارد کنید فاصله در گوگل مپ

همان طور که در باکس زرد رنگ مشاهده می کنید، می توانید مبدا و مقصد را وارد کنید و فاصله و نحوه رفتن با تاکسی، اتوبوس، پیاده ، دوچرخه یا هواپیما را هم انتخاب کنید.

بعضی فواصل، کیلومترها بین مبدا و مقصد فاصله است و از این طریق، به راحتی  می توان فاصله  مبدا و مقصد را بررسی  کرد.

فاصله خیابان شریعتی تهران تا مرکز شهر استکهلم

به عنوان مثال، ما از گوگل مپ خواستیم که فاصله خیابان شریعتی تهران تا مرکز شهر استکهلم، پایتخت سوئد را به  نمایش در آورد. در عکس بالا، گوگل مپ می گوید که فاصله تهران تا استکهلم، قریب به ۷ ساعت و ۳۵ دقیقه با هواپیما بوده و مثلا فلان خط هوایی، این مسیر را طی می کند.

گوگل مپ فاصله با خودرو شخصی

ما از گوگل مپ می خواهیم که فاصله بین خیابان شریعتی تهران تا استکهلم سوئد را با خودرو شخصی به نمایش در آورد. مسیر تهران به استکهلم را که بعضی از هموطنان مقیم سوئد، بعضا با خودرو شخصی طی می کنند را از جهات مختلف در عکس بالا مشاهده می کنید.

این مسیر، یعنی مسیر تهران به استکهلم، ۴ هزار و ۳۷۵ کیلومتر است اگر شما از آذربایجان، گرجستان، روسیه، لاتویا، فنلاند عبور کنید و پس از گذر از دریای بالتیک، با کشتی وارد استکهم شوید. حدود ۶۲ ساعت به طول می انجامد.

همان طور که در عکس مشاهده می کنید، جزییات مسیر تشریح  شده است.

حال اگر بخواهیم همین مسیر را پیاده طی کنیم، حدود ۷۴۰  ساعت به طول می انجامد و ۴۳۸۰ کیلومتر را باید طی کرد.  اگر روزی ۲۰ کیلومتر طی شود، حدود ۲۲ روز فاصله تهران تا استکهلم خواهد بود. همین رویه را می توان برای تعیین فاصله ۲ نقطه مکانی مبدا و مقصد روی گوگل مپ به کار برد.

یکی از فواید گوگل مپ آن است که هم فواصل را به نمایش می گذارد و هم  گزینه های مختلف برای  عزیمت را نشان می دهد.

پس اگر شما بخواهید در گوگل، فاصله مکانی بین مبدا و مقصد را مشخص کنید و مدت زمانی که با وسایل مختلف می توان از نقطه A به  نقطه B رفت را متوجه شوید، کافی است به گوگل مپ رفته و از باکس جست و جو، بخش FROM و TO را تکمیل  کند.

گوگل مپ و فاصله بین میدان آزادی تا میدان ونک

ما از گوگل مپ خواستیم که فاصله بین میدان آزادی تا میدان ونک را نشان بدهد. این مسیر ۱۲ کیلومتر است و اگر بخواهید پیاده طی کنید، ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه به طول خواهد انجامید.  همه ایستگاه های مترو و اتوبوس مسیر را نیز مشاهده می کنید.

آشنایی با MENU‌ در گوگل مپ

آشنایی با MENU‌ در گوگل مپ

همان طور  که در عکس بالا مشاهده می کنید، منو در گوگل مپ ، این فرصت را به شما می دهد تا گشت شما روی کره زمین، با آپشن های مختلفی همراه باشد. مثل تماشای کره زمین از ماهواره (SATELLITE) یا بررسی خیابانی (STREET VIEW). این ها ابزاری است رایگان که از طریق آن می توان به  تماشای کره زمین و بررسی مبدا و مقصد با ابزار ارتباطی گوناگون پرداخت.

باکس جست و جوی گوگل مپ

اگر شما روی در باکس جست و جوی گوگل مپ ، کلمه TEHRAN (به  عنوان مثال) بزنید، مقصدهای گردشگری مهم به نمایش در می آید.  با انتخاب هر عکس، قادرید تا لوکیشن آن مقصد را روی نقشه مشاهده کنید.

باکس آبی رنگ، لوکیشن شما در گوگل مپ

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید در باکس آبی رنگ،  لوکیشن شما در گوگل مپ از طریق +  و – قابل زوم شدن است. در سمت راست و پایین صفحه گوگل مپ ، سرویس مکان  یاب یا LOCATION  است که به شما امکان می دهد تا با فعال (ON) و غیر فعال (OFF)‌ کردن آن، موقعیت  شما بر اساس IP شما شناسایی شود و روی نقشه  به نمایش گذارد.

برای  بزرگ  نمایی  و کوچک کردن تصویر روی نقشه، از علامت مثبت  و منفی استفاده  کنید.  اگر روی گزینه  ۲ فلش سربالا که زیر + و – است کلیک  کنید، بخشی تحت عنوان EXPLORE در پایین صفحه گوگل مپ به نمایش در خواهدآمد و تصاویری نشان می دهد که نزدیک محل قرارگیری شما روی نقشه  است.

موقعیت خود را در نقشه گوگل مپ اصطلاحا SHARE (‌به اشتراک ) گذارید

همان طور که در عکس بالا مشاهده میکنید، وقتی در محدوده منطقه دروس و قلهک تهران، روی فلش سر بالا کلیک می کنید، فلش ها سر  پایین شده و تصاویر نقاطی در این محدوده به نمایش در می  آید که گاها خیلی هم دقیق نیست. آدم زرد رنگی که در عکس مشاهده می کنید، به شما این  امکان را می دهد تا با کشیدن آن (DRAG) روی صفحه، VIEW 360 را مشاهده کنید.

برای این که موقعیت خود را در نقشه گوگل مپ اصطلاحا SHARE (‌به  اشتراک ) گذارید و به دیگران اعلام  کنید که کدام نقطه شهر  هستید، باید از علامت ۳ خط در سمت چپ (MENU)، گزینه  SHARE EMBED MAP را انتخاب فرمایید تا آدرس برای کاربر مورد نظر شما ارسال شود و موقعیت شما روی نقشه  مشخص شود.

گزینه SHARE EMBED MAP در گوگل مپ

با فلش قرمز رنگ این موضوع را در عکس بالا معرفی کردیم.

سرویس MAP که در واقع همین سیستم گوگل مپ است

همان طور  که در عکس بالا مشاهده می کنید، مربع نقطه ای وجود دارد  که با کلیک روی آن منویی در کنار گزینه SIGN IN به نمایش در می آید که ۱۳ سرویس گوگل را معرفی می کند و البته هیچ  ربطی هم  به  گوگل مپ ندارد.

  • سرویس ACCOUNT شما را با وارد داشبورد مدیریت مرکزی اکانت های شما در گوگل می کند که برای دسترسی به گوگل آنالیتیک و جی میل و بسیاری از موارد، الزامی است.
  • سرویس SEARCH شما را وارد موتور جست و جوی گوگل می کند. مثل این که شما وارد ایندکس گوگل شده اید.
  • سرویس MAP که در واقع همین سیستم گوگل مپ است.
  • سرویس YOUTUBE شما را وارد بزرگ ترین شبکه اجتماعی ویدیویی جهان یعنی یوتیوب میکند که اوایل قرن بیست و یکم، به مبلغ ۱.۶  میلیارد دلار توسط گوگل، شکار شد و به شرکت های اقماری گوگل پیوست.
  • سرویس GOOGLE PLAY که فرصتی برای  دانلودنرم  افزارها و برنامه های صوتی و تصویری در گوگل  است.
  • سرویس GOOGLE NEWS هم ابزاری برای مرور جدیدترین اخبار جهان در یک بستر خبری چند رسانه ای به  انتخاب غول جست و جوی اینترنت است.
  • سرویس GMAIL هم  انتخابی برای  وارد به سرویس  مدیریت پست الکرونیک  جی میل است.
  • سرویس CONTACTS ها نیز انتخابی برای مدیریت اکانت هایی است  که در داخل سرویس گوگل می  توان با آن ها در تعامل بود.
  • سرویس GOOGLE DRIVE ابزاری برای به اشتراک گذاری فایل در این موتور است.
  • سرویس CALENDAR هم سرویسی است که به مدیریت برنامه زمانی روزانه و ماهانه می توان اقدام کرد.
  • سرویس GOOGLE TRANSLATE هم ابزاری  برای  ترجمه  ده ها زبان به یکدیگر به صورت متنی و صوتی است که  از پر  کاربرد ترین ابزار ترجمه انلاین به  شمار می رود.
  • سرویس PHOTOS هم برای مدیریت تصاویر در اکانت شما در گوگل  است.
  • سرویس SHOPPING هم سرویس کم تر شناخته شده گوگل برای  ایرانی ها جهت کسب و کار اینترنتی و تجارت  الکترونیکی است.

تصویر ماهواره ای از کره زمین، از جالب ترین انتخاب ها در گوگل مپ است. با این تصویر، شما قادر  خواهید بود تا مکان مورد نظر را با تصاویر ماهواره ای تماشا کرده و جهان را واقعی تر تماشا کنید.

رستوران ها، مقصد های شکم گردی، تفریحی را در اطراف مکان خود در گوگل مپ

در بخش  EXPLORE‌ این امکان را دارید که لوکیشن  هایی چون کافه ها، رستوران ها، مقصد های شکم گردی، تفریحی را در  اطراف مکان خود در گوگل مپ مشاهده کنید. فرصت  خوبی برای  گردشگری در شهرهای مختلف جهان است. لوکیشن باید ON باشد. اگر OFF باشد، بسته به جایی که قبلا بودید، مکان هایی به نمایش در خواهد آمد. با کلیک روی گزینه  NEARBY اطلاعات  خوبی دریافت  خواهید کرد.

باکس نارنجی رنگ، بخشی در گوگل مپ

باکس نارنجی رنگ، بخشی در گوگل مپ را نشان می دهد که MODERATE TRAFFIC IN THIS AREA است و گزارش ترافیک محل را به نمایش می گذارد. اگر می خواهید بدانید که مثل نرم افزار ویز، مسیری که در آن قرار دارید، چه وضعیت ترافیکی دارد، به این قسمت بروید. البته  باید LOCATION شما در حالت ON باشد.

نظرات درباره مقصدهای گردشگری و فرهنگی و هنری

همان طور  که در عکس بالا مشاهده می کنید، در هر نقطه ای که روی گوگل مپ باشید،‌ نظرات کاربران درباره مقصدهای گردشگری و فرهنگی و هنری و شکم گردی اطراف به نمایش در می آٖید. در عکس بالا، کاربرانی درباره میدان آزادی نظر داده اند.

باز یا بسته بودن مکان ها د رگوگل مپ

باکس  نارنجی فوق، این  امکان را به شما می دهد تا محل  کار و زندگی را مشخص کنید. شما اگر مدتی در یک شهر یا منطقه هستید و می خواهید مدام به گوگل مپ اعلام نکنید که در فلان مبدا هستید، می توانید به بخشی که در باکس نارنجی رنگ رفته مراجعه کرده و دو مکان را بر روی نقشه ذخیره کنید تا همیشه آن ها را در دسترس داشته باشید. باید به بخش SET A HOME ADDRESS بروید. اگر محل اداره و کار خود را می خواهید مشخص کنید به قسمت SET A WORK  ADDRESS بروید.

آشنایی با محیط GOOGLE MAP در سیستم عامل ios

اگر اپل باز هستید و قصد استفاده از گوگل مپ دارید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • لوکیشن: همان طور که گفتیم برای زمانی است که لوکیشن شما فعال باشد تا رنگ آبی بگیرد.
  • Share: برای زمانی است که بخواهید لوکیشن خود را به فردی اطلاع دهید.
  • Menu: بخشی برای جست و جوی مبدا و مقصد در گوگل مپ است.
  • Search: پر کاربرد ترین بخش در گوگل مپ است که امکان جست و جوی صوتی هم  می دهد.
  • Map detail: اطلاعات نقشه و مسیرهای موجود را به صورت حمل و نقل عمومی یا ترافیک یا تردد با دوچرخه به نمایش در می آورد.

آشنایی با محیط GOOGLE MAP در سیستم عامل ios

شما با انتخاب بخش TURN ON LOCATION SERVICES در  واقع لوکیشن خود را در IOS فعال میکنید.

منوی گوگل مپ در آی او اس

منوی گوگل مپ در آی او اس را در عکس زیر مشاهده می کنید.

گوگل مپ در آیفون

در عکس پایین، محیط گوگل مپ در  نرم  افزار اندروید به نمایش در آمده است.

محیط گوگل مپ در نرم افزار اندروید

اموزش نحوه تعیین محل کار یا زندگی در گوگل مپ

این موضوع را در بخش SET A HOME ADRESS در بالا به صورت مصور توضیح دادیم. نکته ای که باید این جا اضافه  کنیم آن است  که گوگل مپ در بخش COMMUTE به شما این امکان را خواهد داد که اگر به گوگل LOGIN کرده باشید و جی میل داشته باشید و لوکیشن فعال، با مشخص کردن محل کار و محل خانه ، بهترین مسیر برای تردد به نمایش در می آید.

نکات مهم درباره گوگل مپ

  • به هیچ عنوان الزامی به داشتن گوگل اکانت یا نشانی ای میل در جی میل نیست.
  • بخشی از توسعه گوگل مپ به خصوص در بخش معرفی مقصدهای گردشگری و دیدنی در نقاط مختلف هر شهر، توسعه کاربران این سرویس انجام یافته است تا به هوش گوگل کمک کنند. اگر در نقاط  مختلف یک  شهر، مغازه  یا گالری یا موزه ای اخیرا افتتاح شده و خبر دارد، به گوگل مپ در بخش مشارکت، اعلام کنید.
  • گوگل مپ همیشه  تلاش می کند بهترین مسیر را با توجه به ترافیک برای طی کردن شما از نقطه A به نقطه B معرفی کند.  لذا همیشه بخش LEAVE NOW و ARRIVE BY و DEPART AT  (ساعت عزیمت) را در نظر داشته باشید.
  • برای استفاده از GOOGLE MAP، از HELP نرم افزار استفاده کنید که راهنمای خوبی است.
  • اگر به بخش ROUTE OPTIONS و DISTANCE UNITS در گوگل مپ بروید، به شما امکان می دهد تا مسیر مورد نظر برای طی مسیر (بزرگراه – مسیر دارای عوارضی یا مسیر آبی FERRY) را در نظر بگیرد. واحدهای اندازه گیری مسافت  از  جمله  مایل و کیلومتر قابل انتخاب است.

نکات مهم درباره گوگل مپ

  • اندازه گیری فاصله بین دو نقطه در گوگل مپ امکان پذیر است. کافی  است نقطه اول و نقطه  دوم  را انتخاب و با کلیک راست،  در منو به نمایش در آمده، MEASURE DISTANCE را انتخاب کنید.
  • سرویس MY MAPS‌ در گوگل، به کاربران امکان می دهد تا نقشه شخصی سازی شده داشته باشند. بایستی اپ MY MAPS را دانلود کنید.

همراه گرامی

اگر با مطالعه این گفتار، با سرویس ها و اپ های جانبی دیگر آشنا شدید، نظرات خود را از طریق بخش کامنت با عصر شهروند به اشتراک بگذارید. توجه کنید که گوگل مپ ، شما را با مقصدهای گردشگری مختلف مثل هشتگ های اینستاگرام، آشنا می کند.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=80052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .